ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 30.07.2016, 10:51
مجوز پرواز هواپیماهای ساخت آمریکا به ایران صادر شد

دویچه وله: ایالت متحده آمریکا می‌گوید به شرکت‌های هوایی خارجی اجازه می‌دهد که با هواپیماهای ساخت این کشور به ایران پرواز کنند. این اقدام آمریکا تضمین بیشتری به شرکت‌های مسافربری هوایی برای رفت‌وآمد به ایران می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا روز جمعه (۲۹ ژوئیه/ ۸ مرداد) اعلام کرد که مجوز لازم برای “اقامت موقت” هواپیماهای ساخت ایالات متحده در ایران را صادر کرده است.

براساس این مجوز شرکت‌های هواپیمایی مانند “لوفت‌هانزا” و “ترکیش ایرلاینز” و یا دیگر شرکت‌های هواپیمایی که به‌طور منظم به ایران پرواز دارند، می‌توانند از هواپیماهای ساخت آمریکا و یا هواپیماهایی که قطعاتی از آنها در آمریکا ساخته شده، استفاده کنند.

تا پیش از توافق هسته‌ای میان ایران و گروه ۵+۱ پرواز چنین هواپیمایی به ایران ممنوع بود. در این توافق بسیاری از تحریم‌ها علیه ایران در ازای اقدامات مشخص این کشور برای محدود کردن برنامه هسته‌ای خود لغو شده است. لغو ممنوعیت فروش هواپیماهای مسافری آمریکایی و قطعات یدکی آن به ایران از جمله اقدامات دولت آمریکا در چارچوب توافق‌نامه “برجام” است.

اگرچه “برجام” این امکان را به‌وجود آورد که شرکت‌های آمریکایی مجوز فروش هواپیماهای غیرنظامی به ایران را به دست بیاورند با این‌حال یک قرارداد فروش هواپیماهای بوئینگ به ایران خشم نمایندگان کنگره آمریکا را در پی داشت. آنها در تلاش‌اند که جلوی این معامله را بگیرند.

رویترز نوشته است، مجوز روز جمعه وزارت خزانه‌داری آمریکا تاثیری بر قرارداد فروش هواپیماهای بوئینگ به ایران نخواهد داشت.

جاناتان اپشتاین، حقوقدان، به رویترز گفته است: «هواپیماهای ساخت آمریکا می‌توانستند به کشورهای دیگر زیر تحریم آمریکا مانند کوبا، سودان، سوریه و کره شمالی پرواز کنند، اما ایران در این مورد یک استثنا بود.»

اپشتاین می‌گوید: «هیچ راه قانونی برای پرواز به ایران وجود نداشت چرا که شرکت‌های آمریکایی اجاره‌دهنده هواپیما یا اساسا به درخواست‌ها پاسخ منفی می‌دادند و یا نگران این بودند که هواپیماهای اجاره داده‌شده به ایران پرواز کنند.»

بسیاری از هواپیماهای در حال پرواز در جهان یا ساخت آمریکا هستند و یا قطعات زیادی از آنها در ایالات متحده تولید شده‌اند. با مجوز روز جمعه وزارت خزانه‌داری آمریکا بسیاری از ابهام‌ها در مورد پرواز هواپیماهای مسافری به ایران برطرف خواهد شد.

با این‌حال مجوز وزارت خزانه‌داری آمریکا با محدودیت‌ها و شرط و شروطی همراه است. از جمله اینکه هواپیماهای ساخت آمریکا و یا هواپیماهایی که قطعاتی از آنها در آمریکا ساخته شده نمی‌توانند بیش از ۷۲ ساعت در ایران توقف داشته باشند.

هم‌چنین این مجوز تنها شامل هواپیماها با بال‌های ثابت می‌شود، به عنوان مثال هیلکوپترها مشمول این مجوز نیستند. علاوه براین شرکت‌های خارجی اجازه ندارند که در ایران انبار قطعات هواپیما ایجاد کنند.