ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 27.07.2016, 17:36
بازداشت ۱۵۰ دختر و پسر در یک مهمانی

فرمانده نیروی انتظامی غرب استان تهران روز چهارم مرداد ماه خبر داد که ۱۵۰ دختر و پسر «جوان» در یک مهمانی در باغی در محدوده اسلامشهر بازداشت شده اند. سردار محسن خانچرلی با اظهار اینکه این تعداد به بهانه شرکت در «جشن تولد» در «یک مهمانی مختلط و خارج از شئون» شرکت کرده بودند گفت آنها قصد داشته اند کلیپی در این مهمانی بسازند و برای شبکه های ماهواره ای بفرستند.

سردار محسن خانچرلی، فرمانده نیروی انتظامی غرب استان تهران مدعی شده باغی که مهمانی در آن برپا بوده در مجاورت یک استودیوی ساخت و ضبط آهنگ های غیرمجاز بوده و این ۱۵۰ نفر حاضر در مهمانی قرار بوده با کمک این استودیو کلیپ بسازند. این مقام انتظامی گفت که این استودیو نیز پلمب شده و با عواملش «برخورد» شده است.

اما فرمانده نیروی انتظامی غرب استان تهران توضیح بیشتری نداده که این تعداد که برای جشن تولد شرکت کرده بودند می خواستند چگونه کلیپی بسازند و برای کدام شبکه ماهواره ای بفرستند. این مقام انتظامی همچنین درباره نحوه برخورد با عوامل استودیو نیز توضیحی نداده است.

محسن خانچرلی با اشاره به اینکه از مدتی پیش گزارشی از برگزاری یک مهمانی مختلط در یکی از باغ ها به آنها رسیده، گفت با عملیاتی مشترک از سوی یک پلیس و یکی از سازمان‌ها این تعداد جوان ایرانی دستگیر شده اند.

این فرمانده نیروی انتظامی اظهار کرده پلیس نظارت کاملی بر باغ ها و باغ تالارهای موجود در غرب استان تهران دارد.

حسن روحانی، رییس جمهور ایران روز اول اردبیهشت ماه ۱۳۹۵ گفته بود: «حق نداریم در زنگی خصوصی و عمومی مردم دخالت کنیم.» او همچنین گفته بود: «آزادی مردم با آیین نامه و سلیقه افراد و برخی دستگاه ها نمی تواند محدود شود و آزادی مردم به غیر از قانون با هیچ چیز دیگری محدود نمی شود و حتی دولت و قوه قضاییه هم نمی توانند مردم را محدود کنند و فقط قانون می تواند چارچوب هایی در این زمینه داشته باشد.»

رییس جمهور ایران همچنین روز هشتم تیرماه در سخنرانی خود گفته بود: «مردم باید احساس کنند که به حقوق عمومی و آزادی آنها احترام گذاشته می شود و یکی از وظایف قوه قضاییه که در قانون اساسی بر آن تصریح شده است، احیای حقوق عامه مردم و گسترش عدل و آزادی است.»

تنها دو روز قبل از رسانه ای شدن بازداشت وسیع در غرب تهران، در تاریخ اول مرداد ماه ۵۰ نفر دختر و پسر دیگر در یک «پارتی شبانه» در شهر آبسرد دستگیر شدند. مجتبی محمدی، رییس دادگستری دماوند روز اول مرداد با اظهار این خبر گفت ماموران با «رصد فضای مجازی» از وجود این پارتی باخبر شده اند.

رییس دادگستری دماوند با اشاره به «انهدام» این پارتی گفته بود برپاکنندگان این پارتی از طریق شبکه های اجتماعی مجازی افراد را برای حضور در جشن شان دعوت کرده اند و ماموران انتظامی پس از رصد فضای مجازی پارتی را منهدم کرده و مهمان ها را دستگیر کرده اند.

این مقام قضایی گفته است در مهمانی ۲۵ لیتر مشروبات الکی «کشف و ضبط» شده است. او همچنین با هشدار به انهدام موارد بیشتری از این پارتی ها گفته است خانواده ها باید ارتباط فرزندان خود را در فضای مجازی رصد کنند تا فرزندانشان به دام نیفتند. آبسرد یکی از شهرهای شهرستان دماوند در استان تهران است.

بازداشت های گسترده به دلیل شرکت در مهمانی های مختلط در ماههای گذشته به شدت افزایش یافته است. پیش از این در تاریخ ششم خرداد ماه، ۳۵ دختر و پسر ساکن قزوین که در مهمانی فارغ التحصیلی شان شرکت کرده بودند، دستگیر و محکوم به ۹۹ ضربه شلاق شدند. اسماعیل صادق نیارکی، دادستان عمومی و انقلاب قزوین گفته بود این ۳۵ دختر و پسر به بهانه شرکت در جشن فارغ التحصیلی «در حال رقص و پایکوبی» دستگیر شدند.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین گفته بود حکم شلاق همه این ۳۵ نفر شرکت کننده در «پارتی شبانه» از سوی پلیس امنیت اخلاقی قزوین اجرا شده تا «درس عبرتی باشد برای افرادی که مبادرت به هنجارشکنی» می کنند. صادق نیارکی گفته بود این شرکت کنندگان هیچ گونه رابطه ای نداشته اند و به بهانه شرکت در جشن فارغ التحصیلی رقص و پایکوبی کرده اند.

حکم شلاق همگی این ۳۵ جوان ایرانی در همان روز صدور، اجرا شد که اعتراضات و انتقادات زیادی را از سوی شهروندان به دنبال داشت. با این حال چند روز بعد در تاریخ ۲۲ خرداد ماه، ۲۱ نفر دیگر در «پارتی مختلط شبانه» در شهر کرمان دستگیر شدند.

دادخدا سالاری، دادستان عمومی و انقلاب کرمان با اظهار خبر دستگیری ۲۱ نفر از ساکنان این شهر گفته بود این دستگیری ها «در راستای اجرای طرح ویژه ارتقای امنیت عمومی جامعه» است. دادستان عمومی و انقلاب کرمان این ۲۱ نفر را هنجار شکن و مخل نظم و امنیت عمومی جامعه معرفی کرده بود و گفته بود با توجه به لزوم قوانین شرعی در جامعه باید این عمل انجام می شد. او همچنین گفته بود که برای ارتقای امنیت عمومی جامعه این بازداشت ها به صورت مستمر ادامه پیدا خواهد کرد.

در تاریخ ۱۵ اردبیهشت ماه امسال نیز هفت بازیگر سینما در یک «پارتی شبانه» دستگیر شدند. اگرچه هویت این بازیگران رسانه ای نشد اما در خبرها آمده بود که این هفت نفر از چهره های مطرح سینمای ایران هستند که در مهمانی در باغی در منطقه سعادت آباد تهران دستگیر شده اند. همچنین در این خبرها آمده بود ۸۰ بطر مشروبات الکی نیز کشف شده است. با این حال خبری از حکم این بازیگران نیز رسانه ای نشد.