ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 25.07.2016, 23:17
اردوغان چطور در شب کودتا از مارماریس فرار کرد؟

با گذشت ۱۰ روز از کودتای نافرجام در ترکیه هنوز به طور کامل ابعاد و اتفاقات کودتای نافرجام چند ساعته در ترکیه مشخص نشده است و با گذشت زمان ابعاد جدید و تازه‌ای از آن واقعه معلوم می‌شود.

به گزارش عصر ایران یکی از ابهامات جدی درباره شب کودتا، چگونگی اطلاع رجب طییب اردوغان از کودتا و نحوه فرار او از دست کودتاگران از شهر مارماریس است.

بر اساس گزارش‌هایی که پیشتر منتشر شده است در شب کودتا ۴۴ کماندوی ارتش ترکیه با استفاده از ۳ هلی کوپتر به مارماریس می‌روند تا اردوغان را در هتل محل افامتش دستگیر کنند. حتی برخی گزارش‌ها حاکی است فرماندهان کودتا به ماموران دستگیری اردوغان دستور داده بودند در صورت مقاومت اردوغان و تیم حفاظت او، رییس جمهور را بکشند.

هلی کوپترهای حامل کودتاگران در شب کودتا در محلی نزدیک به هتل محل اقامت اردوغان بر زمین می‌نشینند. طبق اعلام رسانه‌های ترکیه و بر اساس تصاویر ضبط شده دوربین‌های کار گذاشته شده در نزدیکی‌های هتل محل اقامت اردوغان، ماموران دستگیری اردوغان با پای پیاده در خیابان‌های مجاور هتل راه می‌پیمایند تا به هتل برسند. آنها حتی از محل دقیق هتل اطلاعی ندارند و در مسیر خود پرسان پرسان از مردم با متوقف کردن خودروهای عبوری از آنها نام هتل را می‌پرسند تا در نهایت به هتل می‌رسند.

کماندوها پیش از ورود به هتل در مقابل درب آن با ماموران حفاظت و ژاندارم درگیر می‌شوند در جریان این درگیری‌ها یک پلیس که از اقوام کمال قلیچدار اوغلو  رهبر حزب اپوزیسیون جمهوریخواه خلق ترکیه بود، کشته می‌شود.

کماندوها در نهایت وارد هتل می‌شوند و به سراغ اتاق اردوغان و اتاق محافظان اردوغان می‌روند. در اتاق محافظان، کماندوها با ماموران محافظ درگیر می‌شوند و تیراندازی می‌شود.

اما کماندوها متوجه می‌شوند که اردوغان در هتل نیست و محل را ترک کرده است. بنابراین هر چه سریع تر محل را ترک می‌کنند. در راه بازگشت درگیری بین آنها و ماموران پلیس محلی شدت می‌یابد. برخی از ماموران که از محل توقف هلی‌کوپترهای کودتاگران اطلاع دارند به آنجا رفته و با پارک کردن کامیون‌های بزرگ شهرداری در کنار آنها مانع پرواز دوباره می‌شوند.

عده‌ای از کودتاگران سوار بر یک هلی کوپتر شده می‌گریزند. این عده ممکن است همان ۸ نفری باشند که به ادعای مقامات ترکیه به یونان گریخته‌اند.

اما عده‌ای دیگر که مسیر بازگشت به دلیل پارک کردن خودروهای چسبیده به هلی کوپتر آنها میسر نیست به جنگل مقابل می‌زنند و در تاریکی شب خود را از دیده‌ها پنهان می‌کنند.

عملیات جستجو برای یافتن این ۲۱ کماندوی ارتش ترکیه که طبق اعلام مقامات ترکیه به جنگل بزرگی در مقابل هتل محل اقامت اردوغان گریخته‌اند، همچنان ادامه دارد.

اما سوی دیگر ماجرا که نحوه فرار اردوغان از شهر مارماریس است.

نکته نخست اینکه دقیقا مشخص نیست فاصله زمانی بین ترک هتل محل اقامت اردوغان تا زمان رسیدن کماندوهای کودتاگر ارتش چند ساعت و یا حتی دقیقه بوده است.

نکته دیگر اینکه بر اساس گزارشی که روزنامه «پستا» ترکیه منتشر کرده در شب کودتا، کودتاگران با تلفن همراه خلبان شخصی اردوغان تماس گرفته و مسیر بازگشت هواپیمای اردوغان از تعطیلات را از او می‌خواهند. بر اساس این گزارش کودتاگران می‌پنداشته‌اند اردوغان به آنکارا بازخواهد گشت و به همین خاطر از خلبان او می‌خواهند اطلاعات مسیر پروازی هواپیمای اردوغان از مارماریس به آنکارا را به آنها بدهد. خلبان شخصی اردوغان اما در برابر این خواسته مقاومت می‌کند و اطلاعات مسیر پرواز را به آنها نمی‌دهد و این کار را بر خلاف مقررات می‌داند.

ظاهرا بر اساس گزارش رسانه‌های ترکیه اردوغان در شب کودتا تا لحظه سوار شدن به هواپیما هنوز تصمیم نگرفته بود به کجا خواهد رفت و او این تصمیم را پس از سوار شدن به هواپیما گرفته است.

بر اساس اعلام یکی از وزرای کابینه ترکیه که در آن شب در کنار اردوغان بوده، رییس جمهور ترکیه پس از اطلاع از کودتا سریعا هتل را ترک کرده و به فرودگاه «دالامان» در  شرق مارماریس رفته است.

او هنوز تصمیم نگرفته بود به کدام مقصد خواهد رفت. به گفته این مقام ترکیه‌ای اردوغان پس از سوار شدن به هواپیما تصمیم گرفته است به استانبول برود.

نکته دیگر اینکه بر اساس گزارش روزنامه «پستا» در آن شب تیم حفاظتی اردوغان به طور همزمان سه هواپیمای مستقر در فرودگاه را به پرواز در آورده‌اند تا مشخص نباشد اردوغان در کدام یک از این هواپیماهاست.

در آن شب ۳ هواپیمای متعلق به تیم ریاست جمهوری ترکیه در فرودگاه بوده است. اردوغان تصمیم می‌گیرد با هواپیمای TC-ATA فرودگاه را ترک کند. بلافاصله پس از بلند شدن هواپیمای حامل اردوغان دو هواپیمای دیگر نیز بلند می‌شوند تا برای کودتاگران مشخص نباشد رییس جمهور ترکیه در کدام یک از این ۳ هواپیما است.

اردوغان در نهایت آن شب در داخل هواپیما تصمیم می‌گیرد که نه به پایتخت بلکه به فرودگاه آتاتورک در استانبول بازگردد. در آن لحظه‌ای که او تصمیم به بازگشت به استانبول گرفته بود، فرودگاه آتاتورک صحنه درگیری بین کودتاچیان مسلح و مجهز به تانک و سلاح‌های سنگین و هزاران نفر از مردمی بود که با دعوت اردوغان به خیابان‌ها و محل‌های تصرف شده از سوی کودتاچیان گسیل شده بودند.

هواپیمای حامل اردوغان در نهایت و در لحظاتی که فرودگاه آتاتورک به طور کامل به تصرف مردم و حامیانش درآمده بود در این فروگاه به زمین می‌نشیند و مورد استقبال هوادارانش قرار می‌گیرد.

با این حال در آن شب تا لحظات فرود هواپیمای حامل اردوغان در فرودگاه استانبول، خطر هنوز برطرف نشده بود و کودتاگران هنوز به طور کامل تسلیم و دستگیر نشده بودند. در آن لحظات حساس هواپیمای اف ۱۶ در اختیار کودتاگران بر فراز فرودگاه در حال گشت زنی بود و بیم آن می‌رفت که هر لحظه هواپیمای حامل اردوغان از سوی کودتاگران هدف قرار بگیرد.