ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 23.07.2016, 12:15
تیرانداز مونیخ یک بیمار روانی بود

پلیس مونیخ تیرانداز عصر جمعه را «دیوید.س» نامیده که دچار افسردگی و تحت درمان بوده است. در محل اقامت این جوان شواهدی یافت شده که نشان می‌دهند که به شدت با موضوع کشتار جمعی (Amoklauf) مشغول بوده است.

«آموکلاف» یک وضعیت حاد روانی  شبیه جنون روانی در انسان است که اسیر خشم کور و رفتارهای نابودکننده ناشی از این خشم می‌شود. افرادی که در چنین شرایطی با استفاده از اسلحه گرم و سرد و یا هر وسیله دیگر دست به جنایت می‌زنند «آموکلاف» نامیده می‌شوند. مشهورترین نمونه چنین کشتاری در ۲۲ ژوئیه سال ۲۰۱۱ در نروژ و توسط «آندرس برینگ برایویک» رخ داد و ۷۷ قربانی به جای گذاشت.

اقدام عصر جمعه جوان ۱۸ساله درست در پنجمین سالگرد کشتار جنون‌آمیز «آندرس برینگ برایویک» انجام شده و به گفته پلیس آلمان «ارتباطی آشکار» بین این دو حادثه دیده می‌شود.

پلیس در خانه او مطالبی در رابطه با «آندرس برینگ برایویک» جنایتکار نروژی پیدا کرده است. پلیس هم‌چنین می‌گوید از کوله‌پشتی «دیوید.اس» ۳۰۰ فشنگ پیدا کرده است. اسلحه مورد استفاده او یک تپانچه بود.

به گفته سخنگوی دادستانی مونیخ «دیوید.س» احتمالا در یک مرکز روانپزشکی تحت درمان بوده، هیچ سابقه جنایی نداشته و در سال ۲۰۱۲ و ۲۰۱۰ مورد حمله گرفته که در یک بار آن توسط سه جوان کتک خورده است.

بنابر آخرین اظهارات پلیس مونیخ، «دیوید.س» در تیراندازی عصر جمعه ۹ نفر  را کشته و ۲۷ نفر دیگر را زخمی کرده است. او آخر سر خود را نیز کشته است. اکثر قربانیان نوجوان و جوان بودند و بین ۱۴ تا ۲۰ سال سن داشتند. یک زن ۴۵ سال نیز میان قربانیان بود.

مقام‌های پلیس مونیخ در نخستین ساعات پس از تیراندازی در مرکز خرید اولمپیک از احتمال «انگیزه تروریستی» در پس این کشتار سخن گفته بودند، اما بامداد شنبه اعلام شد که انگیزه مهاجم هنوز ناروشن است و تحقیقات در این زمینه ادامه دارد. نتیجه تحقیقات پلیس که ظهر روز شنبه منتشر شد، نشان می‌دهد که کشتار دیروز هیچگونه انگیزه سیاسی نداشته است.