ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 21.07.2016, 7:31
فقر فرهنگ عذرخواهی در ایران

شهروند / مینا مهری

«از مردم و همه همکارانمان عذرخواهی می‌کنیم و مطمئن هستیم با اصلاح قانون، اجازه استفاده را در آینده نخواهیم داد و از ضوابط اجرایی برای پیشگیری استفاده خواهیم کرد.» ۲۴ خردادماه محمدباقر نوبخت با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوسیما درباره حقوق‌های نجومی (غیرمتعارف) برخی مدیران بانک‌ها و بیمه‌ها این جملات را گفت و رسما از مردم به علت آنچه مسأله حقوق‌های نجومی نامگذاری شده، عذرخواهی کرد.

عذرخواهی نوبخت البته هفتمین عذرخواهی دولت حسن روحانی از مردم  بود. ۱۷ تیرماه امسال هم اسحاق جهانگیری درهمایش اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه که در بابلسر استان مازندران برگزار شد، با اشاره به این‌که متأسفانه عده‌ای با دریافت‌های غیرمتعارف و نجومی، قلب مردم را جریحه‌دار کردند و بعد از آن وزیر امور اقتصادی و دارایی در همایش بورس، بانک و بیمه که روز بیستم تیرماه در محل نمایشگاه بین‌المللی برگزار شد، ضمن تشریح آنچه تاکنون وزارت اقتصاد در زمینه‌ برخورد با موضوع فیش‌های حقوقی انجام داده، اعلام کرد: من به‌عنوان عضوی از دولت در زمینه فیش‌های حقوقی که منجر به رنجش مردم شده است، عذرخواهی می‌کنم و به حساسیت مردم ارج نهاده و ابایی از عذرخواهی بابت قصوری که درجریان ارایه خدمت به مردم رخ داده است، ندارم. 

اگر عذرخواهی جهانگیری در ماه‌های آغازین دولت بابت نرخ بیکاری جوانان و پرداختن به مشکلات اشتغال و ازدواج آنها در کارنامه ‌سال ۹۱ کشور- که مربوط به دولت دهم بود-  را  کنار بگذاریم، حسن روحانی را باید پیشروی این فرهنگ‌سازی‌ عذرخواهی دربین وزیرانش دانست.  او در نخستین ماه‌های حضور خود در رأس قدرت اجرایی كشور، جلوی دیدگان میلیون‌ها ایرانی، اشتباه خود را در نحوه تصمیم‌گیری در مورد توزیع سبد كالا پذیرفت و گفت: اگر مردم در زمینه سبد کالا به زحمتی افتادند، من به‌عنوان رئیس‌جمهوری از آنها عذرخواهی می‌کنم.  ۱۲ شهریور ۹۴ هم پس از تذکر رئیس‌جمهوری بود که نعمت‌زاده وزیر صنعت  سخنان جنجالی خود را اصلاح  و از مردم عذرخواهی می‌کرد.

عذرخواهی دولتمردان دولت یازدهم تقریبا از روزهای آغازین عمر این دولت تا به امروز ادامه داشته است و اگرچه عذرخواهی به تنهایی دردی از آنچه بر مردم رفته را، دوا نمی‌کند، رواج این فرهنگ را می‌توان به نوعی از بلوغ سیاسی دولتمردان دانست که به مردم احترام گذاشته و متوجه شده‌اند که بنا بر آنچه بزرگان انقلاب بارها و بارها اعلام کرده‌اند، آنها خدمتگذار ملت هستند و اگر قصوری در وظیفه‌شان پیش آمده، علاوه بر جبران آن باید از مردم هم بابت کاستی رخ داده عذرخواهی کنند.

اگر رفتار دولت یازدهم را کنار بگذاریم، به نظر می‌رسد «فرهنگ عذرخواهی» حلقه مفقوده فرهنگ ما است و هنوز از یاد‌ها نرفته است که در ماجرای اختلاس بزرگ ۳‌هزارمیلیاردی هیچ مقام دولت سابق حاضر به عذرخواهی از مردم نشد، مگر چندین هفته گذشته از ماجرا و درشرایطی که سخن از استیضاح به میان آمده بود.  همین امسال هم بارها و بارها اتفاقاتی افتاد که مسئولان مختلف دستگاه‌های خصوصی یا دولتی نه‌تنها بابت رخ دادن آنها از پیشگاه مردم عذرخواهی نکردند، بلکه برای شانه خالی کردن از ماجرا دست به توجیه زدند.

مسائلی مانند تهاجم شبانه به کارواش و حمله افراد غیرمسئول به دستفروشان که خیلی از آنها ناشی از عملکرد ناصحیح مدیران میانه شهرداری بوده تا ماجرای قطع درختان خیابان ولیعصر که شهرداری به جای عذرخواهی، صورت‌مسأله را طوری نشان داد که انگار چاره‌ای به جز این کار نداشته، بسیار عجیب است، حادثه دیگری که هنوز مدت زمان زیادی از ان نگذشته است، ترکیدگی لوله گاز درحین عملیات حفاری مترو بود که باعث انفجاری مهیب در منطقه شهران تهران شد. این انفجار هم خساراتی به چند خانه مسکونی وارد کرد و آتش‌سوزی یک ساختمان اداری را درپی داشت، هم متأسفانه باعث مرگ دو کارگری شد که در محل مشغول کار بودند. پس از این واقعه تأسف‌بار، هیچ نهاد عمومی اطلاعیه رسمی‌ای مبنی بر پذیرفتن مسئولیت این نهاد و عذرخواهی از شهروندان و خانواده کارگران فوت‌شده منتشر نکرد و فقط شهردار تهران، در صفحه اینستاگرام خود یادداشتی غیررسمی و کوتاه منتشر کرده است که در بخشی از آن نوشته شده بود: «انفجار و آتش‌سوزی امروز در شهران، امتحانی بود برای همه دستگاه‌های مسئول و مرتبط با مدیریت بحران...» که درهیچ جای آن سخنی از عذرخواهی به میان نیامده بود.

یکی دیگر از موضوعات جنجالی چند وقت اخیر هم خبر انتشار اطلاعات مشترکان اپراتور دوم تلفن همراه درکشور بود که درفضای مجازی سروصدای زیادی به پا  کرد و حتی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات را نیز درصحن علنی مجلس به توضیح علت ماجرا واداشت. به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، ماجرا از این قرار بوده که حدود دو‌سال‌ونیم پیش دیتابیس ایرانسل به طریقی به بیرون درز می‌کند و در محافلی روی اینترنت دست به دست می‌شود. پس از گذشت چند‌ سال و در آستانه اجرایی‌شدن طرح ترابردپذیری، این موضوع دوباره با ساخت رباتی تلگرامی که این اطلاعات را دراختیار کاربران تلگرام قرار می‌داد، بر سر زبان‌ها افتاد و پس از مسدودشدن این ربات، حتی منجر به دستگیری سازنده ربات تلگرامی شد.

بعد از جنجالی‌شدن ماجرا و پس از چند روز سکوت ایرانسل در قبال این موضوع، این اپراتور بیانیه‌ای رسمی دراین ‌خصوص منتشر و حتی از رسانه‌ها بابت پیگیری این موضوع تشکر کرد اما درهیچ جای این بیانیه چندماده‌ای سخنی از عذرخواهی از مردم و مشترکانی که اطلاعات شخصی و خصوصی زندگیشان به راحتی فاش و در دسترس عموم قرار گرفت، نشد.

مرور اتفاقات همین سه‌ماه اخیر‌ سال نشان می‌دهد که شاید به قول رئیس‌جمهوری دولت در عذرخواهی از مردم لکنت نداشته باشد اما هنوز که هنوز است زبان بسیاری از مدیران و مسئولان درقبال عذرخواهی از ملت بسته است و چیزی به اسم «فرهنگ عذرخواهی» درمیان مدیران جا نیفتاده.

دکتر گرواند درخصوص عذرخواهی نکردن مسئولان به «شهروند» می‌گوید: «این‌که مدیران و مسئولان کشور در قبال تقصیراتشان عذرخواهی نمی‌کنند، بازمی‌گردد به تربیت نظام اداری کشور که به نحوی نیست که اگر فردی مرتکب خطایی شد، مجبور باشد عذرخواهی کند. البته نکته اصلی اینجاست که ما علاوه برنداشتن فرهنگ عذرخواهی هنوز درگام اول یعنی پذیرفتن اشتباهی که کردیم، هم مشکل داریم.»

درصورتی که به گفته بیشتر جامعه‌شناسان و بنا بر تجربه کشورهای پیشرفته اگر درصورت بروز اشتباه صادقانه از مردم عذرخواهی شود، اعتماد و تکیه مردم به مدیران و دولتمردان بیشتر خواهد شد. البته در پاره‌ای از موارد هم ممکن است اگر عذرخواهی صورت می‌گیرد، بنا به مصلحت و موقعیت زمانی باشد و برای فرار از فشارهای مردم، اما چه عذرخواهی از ته قلب و بابت پشیمانی باشد و چه مفری برای خلاصی از مهلکه فشار افکار عمومی به هرحال نهادینه‌کردن فرهنگ عذرخواهی درجامعه به فرهنگ‌سازی جدی نیاز دارد و در دین مبین اسلام نیز به کرات در باب  دلجویی و عذرخواهی توصیه شده است.

جامعه‌شناسان و روانشناسان معتقدند که وجود این فرهنگ در بین مدیران را باید از لایه‌های درونی اجتماع جست‌وجو کرد؛ چون سردمداران هرکشوری بخشی از مردم همان کشور هستند. خیلی از ما در زندگی روزمره و برای خطاهایی که چه به عمد و چه غیرعمد انجام می‌دهیم، نه‌تنها حاضر به عذرخواهی نیستیم، بلکه از قبول اشتباهاتمان هم سرباز می‌زنیم. حالا این‌که چرا ما حاضر نیستیم این ابتدایی‌ترین قاعده همزیستی مسالمت‌آمیز را رعایت کنیم، گویا برمی‌گردد به سال‌های ابتدایی زندگی و فرهنگی که با آن رشد کرده‌ایم.

دکتر تبریزی روانشناس اجتماعی به «شهروند» می‌گوید که عذرخواهی و فرهنگ قبول اشتباه از همان سال‌های ابتدایی زندگی فرد تحت‌تأثیر خانواده، مدرسه، دوستان و اجتماع در او شکل می‌گیرد. اگر می‌خواهیم جامعه‌ای داشته باشیم که در آینده آن از شهروندان گرفته تا مسئولان، کسی ابایی از قبول اشتباهش نداشته باشد، باید اول از همه آموزش را از کودکانمان شروع کنیم.»

برای این‌که مشخص شود چرا عذرخواهی کردن برای ما به‌عنوان شهروند و بیشتر مسئولان کشور سخت‌تر از کشورهای توسعه‌یافته است، با کارشناسان مختلف در این زمینه گفت‌وگو کردیم.

***

هزینه عذرخواهی نکردن برای مدیران معلوم شود
گرواند، جامعه‌شناس

اینکه مدیران و مسئولان کشور در قبال تقصیراتشان عذرخواهی نمی‌کنند، بازمی‌گردد به تربیت نظام اداری کشور که به نحوی نیست که اگر فردی مرتکب خطایی شد، مجبور باشد عذرخواهی کند. البته نکته اصلی اینجاست که ما علاوه بر نداشتن فرهنگ عذرخواهی هنوز در گام اول یعنی پذیرفتن اشتباهی که کردیم هم مشکل داریم، چه برسد به عذرخواهی. این عذرخواهی نکردن هم ریشه خانوادگی، اجتماعی و تاریخی دارد.
درطول تاریخ خیلی کم پیش آمده یکی از مسئولان مجبور به عذرخواهی شود و از طرفی چون می‌داند اگر عذرخواهی کند، مجبور به پرداخت هزینه است. معمولا این کار را انجام نمی‌دهد. همین الان از نظر بین‌المللی و دیپلماتیکی عرف است اگر کشوری در قبال یکی از موضوعات بین‌المللی عذرخواهی کند، مجبور است هزینه‌های مربوط به آن را هم بپردازد.
از نظر اجتماعی هم ما معیار درستی برای خیلی از ارزش‌ها نداریم که آن را سنگ محک قرار دهیم و اگر کسی غیر آن رفتار کرد، درقبال جامعه پاسخگو و مجبور به عذرخواهی باشد. در بعد خانوادگی هم هیچ‌وقت به کودکانمان نمی‌آموزیم که عذرخواهی کردن یکی از کرامات والای انسانی است.
برای جا افتادن چنین فرهنگی لازم است اول از همه خانواده‌ها به فرزندانشان عذرخواهی را بیاموزند، دوم این‌که برای خوبی‌ها و بدی‌ها شاخص بگذاریم و معیار مشخصی برای سنجش وجود داشته باشد و راه سوم هم این است که هزینه‌های قبول نکردن اشتباه هم تعریف شده باشد تا مدیران بدانند اگر به خطای خود اعتراف نکنند، مجبور به پرداخت هزینه‌های گزاف‌تری هستند.

***
 
فرهنگ عذرخواهی را از کودکی باید بیاموزیم
تبریزی، روانشناس اجتماعی

عذرخواهی یک اخلاق محسوب می‌شود که در بیشتر  جوامع مدرن این اخلاق نهادینه شده و جا افتاده است. وقتی این مقوله اخلاقی مانند سایر فاکتورهای اخلاقی رعایت نشود،  تبدیل به خشم و انتقام شده و اثرات سوء و مخربی را به جا می‌گذارد؛ البته در جامعه ما برای پذیرفتن عذرخواهی خصوصا از جانب مسئولان شک و شبهاتی وجود دارد چون اصولا عذرخواهی یا در صورتی انجام می‌گیرد که فرد چاره‌ای جز عذرخواهی ندارد و برای خلاصی از مهلکه‌ای که گیر افتاده عذرخواهی می‌کند یا این‌که فرد واقعا درصدد جبران خطای صورت گرفته است.
مورد اولی که نام بردم همان ماجرایی است که مردم‌مان را نسبت به عذرخواهی مدیران بدبین کرده؛ اما اگر فرض را بر این بگذاریم که عذرخواهی واقعا از باب تأسف و برای جبران صورت می‌گیرد باعث افزایش اعتماد مردم به مسئولان می‌شود و همبستگی بین مردم و دستگاه‌های دولتی افزایش می‌یابد.
عذرخواهی و فرهنگ قبول اشتباه از همان سال‌های ابتدایی زندگی فرد تحت‌تأثیر خانواده، مدرسه، دوستان و اجتماع در او شکل می‌گیرد. اگر می‌خواهیم جامعه‌ای داشته باشیم که در آینده آن از شهروندان گرفته تا مسئولان، کسی ابایی از قبول اشتباهش نداشته باشد، باید اول از همه آموزش را از کودکان‌مان شروع کنیم. در مدارس باید فرهنگ عذرخواهی برای بچه‌ها جا بیفتد و آنها بیاموزند که اگر در قبال مسئولیتی که داشتند کوتاهی کردند، موظف به عذرخواهی هستند. نتیجه چنین آموزش‌هایی می‌شود فردی مانند نخست‌وزیر ژاپن که برای قطع برق در مقابل مردم کشورش تعظیم و از آنها عذرخواهی می‌کند.

***

ارتباط عذرخواهی کردن با اعتماد به نفس
رزاقی، روانشناس

فرهنگ عذرخواهی معمولا با اعتماد به‌نفس رابطه دارد؛ یعنی هرچه افراد در جهت‌مندی وَ اعتماد به‌نفس از طبقه بالاتری برخوردار باشند، میزان عذرخواهی در آنها بیشتر است. معمولا این رفتار در افراد تحصیلکرده و افرادی با نقش‌های اجتماعی بالا و با تفکرات مثبت ارتباط دارد ولی متأسفانه درکشور ما به دو دلیل، فرهنگ عذرخواهی جا نیفتاده و این موضوع را به عنوان یک آسیب اجتماعی مطرح کرده است.

استفاده نکردن مردم ایران از عذرخواهی دو دلیل دارد؛ اول به این دلیل است؛ فردی که عذرخواهی می‌کند، این عذرخواهی را دلیل بر ضعف، ناتوانی و ناکارآمدی خود می‌داند و نه توانمندی خود؛ دومین دلیل این است که طرف مقابل در برابر شنیدن عذرخواهی بیشتر محق می‌شود و این رفتار را برای جولان دادن و رمز موفقیت خود استفاده می‌کند.

بنابراین چون این دو تفکر در بین فرهنگ غالب مردم ما وجود دارد، معمولا مردم از عذرخواهی کردن خودداری می‌کنند و اشتباه خود را نمی‌پذیرند و اصرار بر صحیح دانستن افکار خودشان دارند و به طرق‌های مختلف سعی در اثبات صحیح بودن رفتار خود دارند و گاهی اوقات از واکنش‌های پرخاشگری استفاده می‌کنند. بنابراین ما از افرادی که مشکل عذرخواهی دارند، مدام می‌شنویم که «همینی که هستم» یعنی بر پذیرش عدم عذرخواهی اصرار می‌کنند یا در مرحله‌ای می‌گویند: «شما کاری کردی که من به این‌جا رسیدم و این رفتار را نشان دادم».

دربسیاری از جوامع افراد به راحتی به خطای خود اعتراف و تأکید می‌کنند که تلاش درجهت انجام ندادن مجدد این رفتار را دارند و طرف مقابل هم این ظرفیت را در خود نشان می‌دهد که پذیرای این عذرخواهی است.

باید به این نکته توجه کرد که سوءاستفاده و بهره‌برداری نکردن از موقعیت عذرخواهی به نفع خود کمک بالایی به ادامه روحیه عذرخواهی خواهد کرد و انجام این رفتار باعث می‌شود که هر فردی از سطوح پایین و جزیی تا افراد در سطوح بالاتر از عذرخواهی اجتناب نکنند. وقتی درکشوری با وقوع اتفاقی یکی از بزرگان کشور از مردم عذرخواهی می‌کند، تأثیرگذار خواهد بود.

آموزش مهارت‌های زندگی در بین مردم و دانش‌آموزان و گروه‌هایی که در سن شکل‌گیری شخصیت خود هستند، لازم است؛ الگوبرداری به این معنی که بزرگان یک عرصه چگونه رفتار کنند و چه تأثیراتی را بر یک جامعه می‌گذارند؛ مطمئنا این رفتارها در مقاطع مختلف تأثیرگذار است.

وقتی درکشوری با وقوع اتفاقی یکی از بزرگان کشور از مردم عذرخواهی می‌کند، چون فرد الگویی برای جامعه است، بنابراین تأثیرگذار خواهد بود. اینها الگویی برای ساخت نظام و بافت جامعه است. در خانواده هم وقتی پدری به راحتی به دلیل ضعف خود از فرزندش عذرخواهی می‌کند، باعث نهادینه‌شدن این فرهنگ درخانواده می‌شود و این فرهنگ به مراتب در سطوح مختلف باید به چشم بخورد تا در بین مردم به یک فرهنگ عام تبدیل شود.

ولی وقتی درجامعه ما پدر عذرخواهی نمی‌کند، به دلیل این‌که احساس می‌کند عذرخواهی از جایگاه او کم می‌کند یا مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد، بنابراین درجامعه هم این رفتار را نخواهیم دید چون این رفتارها بستر یک جامعه را فراهم خواهد کرد.

***

تجربه یک عذرخواهی نکردن

آموزش‌وپرورش یکی از مهم‌ترین وزارتخانه‌های کشور است. نهادی که به‌طور مستقیم با بچه‌های این مرزوبوم سروکار دارد و سرنوشت و فردای کودکان این سرزمین در دست این وزارتخانه و نهادهای ذیربط آن است. هنوز یادمان نرفته تلخی‌هایی که بر دانش‌آموزان این مرزوبوم گذشته از آتش‌سوزی‌های کلاس‌های درس تا ماجرای ندای ٩ساله که دخترک با چشم گریان راهی خانه‌شان شد، پتو را روی سرش کشید و به مادرش گفت، هر اتفاقی هم بیفتد، دیگر پایش را در آن مدرسه نخواهد گذاشت.
موضوعی که در مورد پرونده ندا و چندین پرونده دیگر به دانش‌آموزان داغی مضاعف بر جگر این خانواده‌ها شد، عذرخواهی نکردن آموزش‌وپرورش ازخانواده‌های این دانش‌آموزان بود. برای اطلاع از این‌که آیا آموزش‌وپرورش تا به حال بابت قصور یا خطایی از افکار عمومی عذرخواهی کرده، با محمد فاضل مشاور وزیر و مدیرکل دفتر وزارتی آموزش‌وپرورش تماس گرفتیم که عینا به استحضار می‌رسد:

* آقای فاضل آیا آموزش‌وپرورش تا به حال بابت قصور یا خطایی که در این وزارتخانه پیش آمده، خود را ملزم به عذرخواهی می‌داند؟
بله این اتفاق افتاده.

* در چه موردی بوده است؟
مثلا یک‌سری از موارد آیین‌نامه‌ای داریم که درخصوص آنها دست ما بسته است و بابت افرادی که از آن گله می‌کنند، فقط می‌توانیم عذرخواهی کنیم و بگوییم که معذوریم و مجبور به اجرای آیین نامه.

* شخص شما تا به حال برای قصوری در زیرمجموعه‌تان عذرخواهی کرده‌اید؟ اصلا حاضر به عذرخواهی هستید؟
بله قطعا اگر موردی پیش بیاید، عذرخواهی می‌کنم.

* موردی هست که آموزش‌وپرورش رسما عذرخواهی کرده باشد؟
من شخصا موردی را مشاهده نکرده‌ام.

* آقای فاضل به‌طور مثال درمورد پرونده تعرض به دانش‌آموزان توسط معلمان که بازتاب رسانه‌ای گسترده‌ای هم داشت، مثلا مورد «ندا» که در زنجان اتفاق افتاد، آموزش‌وپرورش عذرخواهی کرد؟
خیر.

* چرا؟
چون این خطایی بوده که شخص مرتکب آن شده بوده و درست است که فرد وابسته به آموزش‌وپرورش بوده، اما این خطای شخصی بوده و به عملکرد وزارتخانه ارتباطی نداشته است.

* به هرحال آن معلم هم عضوی از وزارتخانه آموزش‌وپرورش بوده است؟
بله اما همان‌طور که گفتم، درصورت اثبات هم به‌ هرحال خطایی شخصی بوده است.

این مکالمه به صورت یک‌طرفه قطع شد...

***

جالب‌ترین عذرخواهی‌های بین‌المللی


۱۱ بهمن ۸۸

رئیس شرکت تویوتا به دلیل صدور فراخوان برای ۴/ ۱ ‌میلیون دستگاه خودروی تولیدی این شرکت به دلیل نقص فنی از مشتریان خود عذرخواهی کرد. رئیس شرکت خودروسازی تویوتا به دنبال صدور فراخوان برای ۴/ ۱ ‌میلیون دستگاه خودروی تولیدی خود در آمریکا و اروپا به دلیل نقص فنی از مشتریان عذر‌خواهی کرد. آکیو تویودا در مصاحبه با تلویزیون گفت: من عمیقا از این‌که باعث نگرانی مشتریان خود شده‌ایم، متأسف هستم. 
خودروهایی که برای آنها فراخوان داده شده است، نقص در سیستم پدال گاز دارند و این موضوع انعکاس گسترده‌ای در سطح آمریکا و اروپا داشته است؛ به‌طوری که کنگره آمریکا نیز طرح تحقیقی‌ای را در این‌خصوص انجام داده است. تویوتا طی چند ‌سال اخیر توانسته است جای جنرال‌موتورز آمریکا، به‌عنوان بزرگترین شرکت خودروساز جهان را بگیرد و سهم قابل توجهی از بازار آمریکا را به خود اختصاص دهد.  این مرد ژاپنی که تا کمر خم شده بود، در مقابل رسانه‌های گروهی از مردم عذر‌خواهی کرد.

۲۰ شهریور ۹۱

نوکیا به علت انتشار اطلاعات غلط در جریان بازاریابی گوشی تازه‌اش مجبور به عذرخواهی از مشتریان شد. در حالی‌که نوکیا مدعی شده بود در گوشی تازه‌اش موسوم به لومیا 920 از دوربین PureView استفاده می‌کند، مشخص شد که این ادعا صحت نداشته است.
نوکیا در تبلیغات خود از تکنیک شبیه‌سازی استفاده کرده بود و قابلیت‌های مربوط به PureView واقعا در گوشی تازه نوکیا وجود ندارد. عده زیادی از وبلاگ‌نویسان از این‌که نوکیا با دروغ‌گویی مدعی شده تصاویر به نمایش درآمده در تبلیغات گوشی لومیا ۹۲۰ با دوربین‌های پیشرفته PureView گرفته شده به‌شدت انتقاد کردند.  بررسی‌ها نشان می‌داد  این تصاویر نه با دوربین گوشی لومیا ۹۲۰ بلکه با یک دوربین حرفه‌ای قابل حمل ویدیویی و همراه با نورپردازی تهیه شده بودند.

۲۲ ارد‌یبهشت ۹۲

خانم «پارک گیون‌ هی» رئیس جمهوری کره‌جنوبی به سبب رسوایی اخلاقی سخنگویش از مردم این کشور عذرخواهی کرد. در حالی که تمرین نظامی مشترک آمریکا و کره‌جنوبی با حضور ناو هسته‌ای آمریکا آغاز شده  بود، اما رسانه‌های کره‌جنوبی مهم‌ترین خبر خود را به موضوع رسوایی اخلاقی سخنگوی رئیس‌جمهوری این کشور اختصاص دادند.
یون چانگ یونگ، سخنگوی رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی که خانم پارک را در سفر به آمریکا همراهی می‌کرد، در هتل محل اقامتش به یک دختر بیست‌و‌یک ساله دانشجوی کره‌ای که کارمند موقت سفارت این کشور بوده، تعرض کرده‌ بود.
رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی پس از افشای این ماجرا بلافاصله او را در واشنگتن از کار برکنار کرد. رئیس جمهوری کره جنوبی گفت: از این‌که رفتار سخنگوی من به پدر و مادر دختر دانشجوی کره‌ای آسیب روحی زده و زخم عمیقی در قلب مردم کره ایجاد کرده است، شرمنده‌ام.
رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی که به شدت تحت فشار افکار عمومی و احزاب مخالف بود، گفت: بدون هیچ‌گونه اغماضی موضوع را پیگیری و حقیقت را روشن خواهد کرد.

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳

پارک گیون‌ هی، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی در یک سخنرانی تلویزیونی و در حالی‌که اشک از دیدگانش جاری بود، از مردم کشورش به‌خاطر کشته‌شدن ۳۰۰ دانش‌آموز در حادثه ماه گذشته غرق‌شدن کشتی عذرخواهی کرد.

۲۱ آبان ۹۴

شرکت اپل از ۶ دانش‌آموز سیاهپوست در استرالیا به‌خاطر آن‌که از آنها خواسته شده بود تا فروشگاه‌ این شرکت در ملبورن را ترک کنند، عذرخواهی کرد.
در شبکه‌های اجتماعی ویدیویی منتشر شد که این ۶ دانش‌آموز را در فروشگاه اپل در شهر ملبورن نشان می‌داد. یک کارمند فروشگاه در این ویدیو گفته بود نیروهای حراست فروشگاه نگران بودند که این افراد جنسی را از فروشگاه بدزدند. کاربران شبکه‌های اجتماعی گفتند این کار فروشگاه نژادپرستانه بوده است.
شرکت اپل گفت مدیر فروشگاه از این ۶ نفر که سیاهپوست بودند و مدیر مدرسه آنها عذرخواهی کرده است. یکی از این ۶ نفر گفت که «آنها معذرت خواستند و دیگر نیازی به ادامه موضوع نیست.» این ویدیو ۶۲‌هزار بار در فیس‌بوک دیده شد و بحث‌هایی دراین‌باره شکل گرفت.

۱۴ فروردین ۹۵

رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی که از سوی دادگاه قانون اساسی این کشور به پرداخت هزینه‌های منزل شخصی خود از محل مالیات‌ها متهم شده بود، به خطای خود اعتراف کرد.
پیش از این دادگاه قانون اساسی آفریقای جنوبی ژاکوب زوما را به پرداخت هزینه‌های استخر و آمفی‌تئاتر اقامتگاه شخصی خود از محل مالیات‌ها متهم کرده بود. با این حال رئیس‌جمهوری قصد استعفا ندارد اما ممکن است عزل شود.

۲۸ اردیبهشت ۹۵

یک اشتباه بزرگ منجر به عذرخواهی مقام مسئول از هواداران منچستریونایتد شد. کریس رید، مدیرعامل شرکت مسئول برقراری امنیت ورزشگاه  اولدترافورد  شهر منچستر (استادیوم اختصاصی منچستریونایتد)  بابت نبود بمب و تخلیه کردن ورزشگاه قبل از بازی هفته پایانی لیگ‌برتر بین این تیم و بورنموث از هواداران باشگاه و مردم عذرخواهی کرد.
دیدار منچستریونایتد و بورنموث به دلیل کشف بسته‌ای مشکوک در ورزشگاه به تعویق افتاد؛ اما مشخص شد بسته مشکوک، بمب مشقی شرکت امنیتی بوده که در هنگام نصب سیستم امنیتی به اشتباه در ورزشگاه جا گذاشته شده بود. به همین  دلیل مدیرعامل شرکت از مردم عذرخواهی کرد. او گفت: مسئولیت جاگذاشتن بسته  در تمرینات روز چهارشنبه را به عهده می‌گیرم؛  در یک کلام مقصر هستم.  اشتباه من باعث ترس و فرار مردم شد؛  حرفی برای گفتن ندارم.

خرداد ۹۵

شرکت پوما از تیم‌ملی سوییس به دلیل اتفاقات دیدار با فرانسه عذرخواهی کرد. در جریان دیدار سوییس و فرانسه در یورو ۲۰۱۶ چندین بار پیراهن بازیکنان تیم‌ملی سوییس پاره شد که همین موضوع به سوژه رسانه‌ها تبدیل شد.  درنهایت شرکت پوما تولید‌کننده البسه تیم‌ملی سوییس از این کشور به دلیل اتفاقات پیش آمده عذرخواهی کرد.
در بیانیه پوما درباره این اتفاق آمد:  تنها تعداد محدودی از پیراهن‌های اول تیم‌ملی سوییس جنسی معیوب داشتند.  پوما بابت این اتفاق از فدراسیون فوتبال فرانسه و بازیکنان تیم‌ملی این کشور عذر خواهی می‌کند. سوییس توانست با تساوی برابر فرانسه به‌عنوان تیم دوم راهی مرحله حذفی یورو ۲۰۱۶ شود.

۲۹ تیر ۹۵

عذرخواهی رئیس‌جمهوری مکزیک به دلیل رسوایی مالی همسرش صورت گرفت که دوسال پیش اقدام به خرید منزل مسکونی به قیمت هفت‌میلیون دلار از یک پیمانکار بزرگ دولتی کرده بود. پنیا نیتو گفت که این مسأله منجر به لطمه زدن به ایمان مردم مکزیک به دولت و ریاست‌جمهوری شده است.
وی در عین حال اضافه کرد که قوانین را نقض نکرده است و وعده داد تلاش‌ها را برای مبارزه با فساد در کشورش افزایش دهد. رئیس جمهوری مکزیک در دیدار با رهبران سیاسی در مراسم افتتاح سیستم ضد فساد مالی که نظارت بر سیاستمداران را در مکزیک افزایش می‌دهد، خواستار بخشش شد.
پنیا نیتو گفت: به همین دلیل با تمام فروتنی از شما پوزش می‌خواهم، عذرخواهی عمیق و صادقانه خود را برای رنجش و خشمی که من باعث آن شدم، تکرار می‌کنم.