ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 15.07.2016, 6:37
در حمله تروریستی با کامیون دست‌کم ۸٤ کشته شدند

بی بی سی: در جریان جشن‌های روز ملی فرانسه، شامگاه پنج‌شنبه یک کامیون در شهر نیس در جنوب فرانسه، جمعیت حاضر در پیاده‌رو ساحلی را زیر گرفت و دست‌کم ۸٤ کشته و ۵۰ زخمی بر جا گذاشت. هفت نفر از کشته‌شدگان، کودک بوده‌اند. برخی گزارش‌های خبری حاکی از افزایش شمار کشته شدگان بوده است.

هنوز هویت راننده کامیون مشخص نشده و هیچ گروهی مسئولیت این اقدام را برعهده نگرفته است اما مقامات پلیس می‌گویند که اوراق شناسایی یک مرد ٣١ ساله فرانسوی تونسی‌تبار از داخل کامیون به دست آمده است. براساس این مدارک، این فرد در نیس زندگی می‌کرده است. پلیس هنوز مشخص نکرده که آیا این فرد به تنهایی عمل کرده یا از سوی گروه خاصی ماموریت داشته است.

علاوه بر اوراق شناسایی، از این کامیون اسلحه، مقداری فشنگ و نارنجک به دست آمده است.

فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه، در نطقی پس از این حادثه آن را یک «حمله تروریستی» خواند و گفت که در پی این حادثه، وضعیت اضطراری در فرانسه سه ماه دیگر تمدید می‌شود. وضعیت اضطراریی پس از حملات مرگبار ماه نوامبر در پاریس برقرار شد که در آن، دست کم یکصد و سی نفر کشته شدند.

آقای اولاند گفت فرانسه عملیاتش را در سوریه و عراق تشدید می‌کند و «به کسانی که به ما حمله کرده‌اند، در خانه خودشان ضربه می‌زنیم.» فرانسه در ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا حضور دارد.

کریستیان استروسی، شهردار نیس، گفته است این کامیون پر از مهمات و نارنجک بوده و راننده کامیون با تیراندازی پلیس کشته شده است.

این برخورد در پیاده‌رو عریض کنار ساحل که معروف است و یکی از نقاط مورد علاقه گردش‌گران، و زمان یک آتش‌بازی در جشن‌های روز باستیل صورت گرفته است.

این پیاده‌رو عریض ساحلی، پرومناد دز آنگله، از نقاط مورد توجه گردش‌گران است و گزارش شده موقع حادثه، پر از جمعیت بوده است.

مقام‌های شهری این واقعه را یک «حمله» خوانده‌اند و از مردم خواسته‌اند به خیابان نیایند.

صدای تیراندازی هم در زمان واقعه به گوش رسیده است. در تصاویر منتشرشده از آن کامیون، روی شیشه جلو و بدنه آن پر از جای گلوله است.

شاهدان عینی گفته‌اند موقعی که کامیون به سوی جمعیت تاخت، دست‌کم هزار نفر در محوطه بودند.

مقام‌های محلی گفته‌اند این کامیون دو کیلومتر در داخل ازدحام مردم پیش رفت.

فیلم‌هایی که کاربران در رسانه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند، مردم را نشان می‌دهد که در پی حادثه، هراسان در خیابان می‌دوند.

مریم، یک شهروند ایرانی که برای تعطیلات به نیس سفر کرده بود و در زمان وقوع حادثه نزدیک محل آن بود، در این باره به بی‌بی‌سی فارسی گفت: «مراسم جشن در جریان بود که ناگهان دیدم سیلی از جمعیت، فریاد می‌زند و می‌دود.»

این شاهد عینی به بی‌بی‌سی فارسی گفت دور تا دورش جسد کشته‌شدگان و بدن زخمی‌ها روی زمین است و «هوا بوی خون می‌دهد».

یک شاهد عینی گفته است وقتی کامیون مردم را زیر می‌گرفت، «آدم‌ها جلویش مثل میله‌های بولینگ به هوا پرت می‌شدند. جیغ و فریادهایی که می‌شنیدم را هیچ‌وقت از یاد نخواهم برد.»

کریستیان استروسی، شهردار نیس، به یک شبکه تلویزیونی فرانسه گفت «پلیسی که راننده را با تیر زد، گفته است راننده به سوی جمعیت تیراندازی می‌کرد».

به گفته آقای استروسی، به نظر می‌رسد راننده «کاملا با قصد قبلی» چنین کرده است.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، این واقعه را یک «حمله تروریستی وحشتناک» خوانده و آن را محکوم کرده است. آقای اوباما با ابراز هم‌دردی با مردم فرانسه، گفته است آمریکا در این باره به قدیمی‌ترین همپیمانش کمک می‌کند.

وزارت خارجه بریتانیا هم اعلام کرده است که جزئیات این واقعه را دنبال می‌کند و در این باره با مقام‌های محلی در تماس است.

فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه، سفر شخصی‌اش به آوینیون در جنوب این کشور را نیمه‌کاره گذاشت و به پاریس باز گشت تا در جلسه ستاد بحران حاضر شود.

مسابقه‌های فوتبال جام ملت‌های اروپا، یورو ۲۰۱۶، همین یک‌شنبه پیش در فرانسه پایان گرفت. در هفته‌های گذشته و پیش از برگزاری این مسابقه‌ها، مقام‌های فرانسوی می‌گفتند آماده خنثی‌کردن حمله‌های تروریستی احتمالی هستند.

کلود مونیک، کارشناس تروریسم، می‌گوید «تقریبا واضح» است که این واقعه، یک حمله تروریستی بوده است. به گفته او، عامل یا عوامل این حادثه قصد داشته‌اند پس از پایان بازی‌های فوتبال آن را ترتیب دهند.

هنوز فرد یا گروهی مسئولیت این حمله را به عهده نگرفته است و مشخص هم نیست که آیا راننده کامیون تنهایی اقدام کرده است یا هم‌دست‌های دیگری هم دارد.

مقام‌های فرانسه می‌گویند تحقیق درباره این حمله در اختیار ماموران بخش ضد تروریسم قرار گرفته است.


عامل حمله نیس کیست؟

بر اساس بعضی گزارش‌ها گواهینامه رانندگی، کارت اعتباری و موبایل او نیز در داخل کامیون پیدا شده است
پلیس هنوز رسما هویت مردی که پشت فرمان کامیون سفید نشست و عابران پیاده را در جریان برگزاری جشن باستیل در نیس زیر گرفت، تایید نکرده است.

اما جزئیاتی که به تدریج و تاکنون مشخص شده، حاکی از آن است که او فردی ۳۱ ساله و تونسی‌الاصل به نام محمد لحوايج بوهلال بوده و پیش از این ارتباطی با گروه‎های افراطی نداشته است.

پلیس نیس مدارک شناسایی او را در داخل کامیون پیدا کرده و اعلام کردند که او تبعه فرانسه بوده و در نیس سکونت داشته است.

او در گذشته چندین بار در ارتباط با جرائم کوچک با پلیس درگیر شده بود اما با گروه‎های افراط‌گرا ارتباطی نداشت و نامش در فهرست افراد تحت نظر پلیس نبود.

در ابتدا شاهدان عینی تصور کردند که راننده کامیون کنترل آن را از دست داده اما آنها زود متوجه شدند که اعمال او عمدی است.

یکی از شاهدان عینی گفت: «من حتی فرصت آن را داشتم که صورت او را ببینم. او ریش داشت و به نظر می رسید دارد لذت می‎برد.»

بر اساس یکی از گزارش‎ها این فرد دو روز پیش از انجام حمله، کامیون را از یک شرکت کرایه خودرو در سن لوران دو وار، شهری در شرق نیس کرایه کرده بود.

رسانه‎های داخلی فرانسه می‎گویند گواهینامه رانندگی، کارت اعتباری و موبایل او نیز در داخل کامیون پیدا شده و پلیس صبح امروز جمعه، به منزل مسکونی او در محله آباتوار، در نزدیکی ایستگاه قطار نیس، یورش برد و آن را مورد تجسس قرار داد.

با آنکه عامل حمله با خود اسلحه همراه داشت، اما سایر سلاح‎های دیگری که در داخل کامیون پیدا شد قلابی بوده‎اند و به همین دلیل این سوال بوجود آمده که عامل حمله تا چه حد از حمایت گروه‎های افراط‌گرا برخوردار بوده است.

بسیاری این حمله را با پیام ویدیویی ابو محمد العدنانی، سخنگوی داعش که در ۲۰۱۴ منتشر شده مرتبط می‎دانند. او در این ویدیو هوادران داعش را تشویق به انجام انواع حملات می‎کند و می‎گوید «اگر نمی‎توانید بمب منفجر کنید یا با اسلحه شلیک کنید با خودروی خود آنها را زیر بگیرید.»

به نظر می‎رسد که عامل حمله نیس همین راه را دنبال کرده است.