ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 14.07.2016, 1:49
اثر مخرب حضور مسلحانه گروه‌ها بر توسعه کردستان

بیش از ۴۰۰ نفر از فعالان فرهنگی و سیاسی و نویسندگان و نمایندگان ادوار کُرد در استان‌های کردستان، کرمانشاه و آذربایجان‌غربی با انتشار بیانیه‌ای، تحركات نطامی اخیر در مناطق کردنشین را محکوم کردند.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «در هفته‌های گذشته درگیری‌های نظامی در برخی مناطق غرب کشور، بار دیگر خاطره غم‌انگیز جنگ و برادرکشی در این منطقه را در اذهان زنده کرد. بی‌گمان کردستان امروزه بیش از هر زمان دیگر نیازمند آرامش و برادری است، چراکه مسیر توسعه و آبادانی جز در سایه امنیت، همدلی و برادری ممکن نیست».

عبدالله رمضان‌زاده، احسان هوشمند، سیدهاشم هدایتی، طه عثمانی، محمد‌اسماعیل قیداری، سیداصغر آقامیرزایی، شاهرخ پاکزاد، محمدحسین عباس‌آبادی، سیدکرم زمانی، اقبال رضایی، عبدالکریم احمدنژاد، سیدمعروف صمدی، لطیف عباس‌پناه، محمدعلی کوشا، هوشنگ عزت‌امینی و عباس احمدی از جمله امضاکنندگان این بیانیه هستند.

متن بیانیه فعالان فرهنگی و سیاسی کُرد

در هفته‌های گذشته درگیری‌های نظامی در برخی مناطق غرب کشور، بار دیگر خاطره غم‌انگیز جنگ در این منطقه را در اذهان زنده کرد. بی‌گمان کردستان امروزه بیش از هر زمان دیگر نیازمند آرامش و برادری است، چراکه مسیر توسعه و آبادانی جز در سایه امنیت، همدلی و برادری ممکن نیست.

مردم کردستان همچون بسیاری از دیگر هم‌وطنان ایرانی خود بارها مطالبات توسعه‌ای و اشتغال و کار و درآمد شرافتمندانه و گسترش زیربناهای صنعت و تجارت و کشاورزی را به‌عنوان حقوق مسلم خود برجسته نموده‌اند. پیگیری این نیازهای اساسی و قانونی جز از راه تعامل مثبت و همدلی و همکاری مردم و نهادهای سیاست‌گذار و اجرائی میسر نیست.

اینجانبان به‌عنوان جمعی از فعالان سیاسی و فرهنگی کُرد ضمن محکوم‌کردن هر نوع تلاش برای گسترش ناامنی و بی‌ثباتی و رویکردهای نظامی هر حزب و جریانی در غرب کشور، اعلام می‌داریم حضور مسلحانه افراد و گروه‌ها جز تشدید فضای امنیتی در این منطقه و اثر منفی و مخرب بر روند توسعه کردستان و هدررفتن سرمایه‌های انسانی این مرزوبوم دستاورد دیگری ندارد.

لذا ضمن تأکید مجدد بر مشی مدنی، قانونی و مسالمت‌آمیز در طرح مطالبات قانونی و مشروع به همه جریان‌ها توصیه می‌کنیم برای توسعه منطقه محروم کردستان، ایجاد اشتغال، گسترش سرمایه‌گذاری، توسعه فعالیت‌های فرهنگی، تقویت همدلی، برادری و اعتماد متقابل را جایگزین رفتارهای خشونت‌آمیز نمایند.

ما ترویج هرگونه خشونت را به زیان کشور، مردم و مناطق مرزی و در جهت تقویت جریان‌های بی‌منطقی نظیر داعش و تأمین‌کننده منافع دشمنان قسم‌خورده ایران می‌دانیم.»

منبع:‌روزنامه شرق