ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 29.06.2016, 8:38
حمله به فرودگاه استانبول احتمالا کار داعش بود

بی بی سی / خبرگزاری آناتولی

بر اساس گزارشها از ترکیه آمار کشته شدگان حملات انتحاری به فرودگاه آتاتورک ترکیه به ۴۱ نفر رسیده است. گزارشها حاکیست که ۱۳ نفر این کشته شدگان اتباع غیرترکیه‌ای هستند.

بر اساس همین گزارشها ۲۳۹ نفر نیز مجروح شده‌اند که ۴۱ نفر از آنها در بخش مراقبتهای ویژه بستری هستند.

رجب طیب اردوغان،رییس جمهور ترکیه، امروز چهارشنبه را روز عزای عمومی اعلام کرد و گفت که این حمله باید به عنوان نقطه عطفی در تلاشها برای مبارزه با گروه های ستیزه جو تلقی شود. رئیس جمهوری ترکیه، پیشتر نیز در اظهاراتی این حمله را وحشیانه توصیف کرده و گفته است که کشتار مردم در ماه رمضان نشان می‌دهد که عاملات چنین اقداماتی به هیچ دین و ارزشی پایبند نیستند.

‌روز چهارشنبه، ٩ تیر (٢٩ ژوئیه) به نقل از نخست وزیر ترکیه گزارش شد که شواهد اولیه حاکی از آن است که مهاجمان به فرودگاه استانبول احتمالا از اعضای گروه دولت اسلامی - داعش - بوده‌اند. هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است.

شامگاه گذشته، سه مرد مسلح حاضران در سالن خروجی فرودگاه آتاتورک - فرودگاه اصلی استانبول - را به گلوله بستند و سپس به سوی سالن ورودی، در طبقه پائین فرودگاه رفتند و در حالیکه ماموران پلیس به سوی آنان تیراندازی می کردند، قبل از ورود به این سالن، در یک اقدام انتحاری، مواد منفجره همراه خود رامنفجر کردند.

به گفته مقام‌های ترکیه سه مهاجم با یک تاکسی به فرودگاه آمده و بعداز تیراندازی به اطراف خود دست به انتحار می‌زنند که این موجب افزایش تلفات شده است.»

فرودگاه استانبول از فرودگاه‌های پر رفت و آمد اروپا محسوب می‌شود و حمله روز گذشته خونین‌ترین حمله به یک فرودگاه اروپایی در سال‌های اخیر بوده است. هنوز هویت قربانیان این عملیات منتشر نشده اما حضور مسافران خارجی در میان آنان منتفی نیست. خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام امنتی ترکیه گزارش کرده که اکثر قربانیان این حمله شهروندان ترکیه بوده‌اند.

پیش از این حمله، نقاط مختلف ترکیه از جمله در شهر استانبول هدف بمب‌گذاری بوده است. ترکیه یکی از اعضای ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به رهبری آمریکاست و با توجه به اینکه در همسایگی عراق و سوریه قرار دارد، افراد داعش قادر به نفوذ به نقاط مختلف این کشور و دست زدن به عملیات مسلحانه بوده‌اند.

واکنش جهان به حملات تروریستی در استانبول

خبرگزاری آناتولی: درپی حمله تروریستی به فرودگاه بین المللی استانبول که شمار کشته ها به ۳۶ و مجروحین به ۱۴۷ نفر افزایش یافته رهبران کشورهای جهان این انفجار رامحکوم کردند.

لیتوانی و لتونی، با انتشار پیام های تسلیتی جداگانه حملات تروریستی در فرودگاه آتاتورک استانبول را شدیدا محکوم کردند.

دالیا گریبائوسکایته، رئیس جمهور لیتوانی از حساب توئیتر خود نوشت: “حمله تروریستی منفور در فرودگاه در استانبول به وقوع پیوست.ما با مردم ترکیه ایستاده ایم”.

ادگار رینکویچ،وزیر امور خارجه لتونی با محکوم کردن این حادثه در حساب توئیتر خود نوشت: جنایت وحشتناک تروریستی دیگر در فرودگاه آتاتورک استانبول رخ داد. به خانواده های کسانی که در این حمله کشته شده اند تسلیت عرض می کنم.

ماریانو راخوی، نخست وزیر اسپانیا نیز در رابطه با حمله تروریستی استانبول در حساب توئیتر خود نوشت: “حمله وحشتناک به فرودگاه استانبول را محکوم کرده و غیر قابل قبول می دانم. تا زمانی که با همدیگر متحد باشیم بربریت ناکام خواهند ماند”.

در همین راستا، وزارت امور خارجه قطر طی بیانیه ای اعلام کرد: “هر نوع حملات ناجوانمردانه به غیرنظامیان را که با اصول اخلاقی و انسانی در تضاد است، محکوم می کنیم.”

علی قره داغ، دبیر کل انجمن جهانی علمای مسلمان نیز طی پیامی عاملان و حمایت کنندگان این حادثه را تروریست دانسته و از ملت ترکیه خواست تا در مبارزه با ترویسم در کنار دولت خود باشند.

همچنین متئو رنتزی، نخست وزیر ایتالیا با دولت و ملت ترکیه ابراز همبستگی کرد. وی گفت: ما در هنگام برگزاری نشستی از وقوع این حادثه مطلع شدیم. باید یک مبارزه سخت علیه تروریسم انجام داد. ما با دولت و مردم این کشور ابراز همدردی کرده و نزدیکی عمیق خود به مردم ترکیه را ابراز می کنیم.”

فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان نیز با محکوم کردن این حمله با خانواده قربانیان این حادثه ابراز همدردی کرد و گفت که آلمان در کنار ترکیه می ایستد و از این کشور حمایت می کند.

فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه نیز در واکنش به حمله تروریستی به فرودگاه استانبول، این اقدام را به شدت محکوم کرده و گفت این نگرانی وجود دارد که پیامد این اقدامات تروریستی فقط منجر به مشکل تر شدن اوضاع در ترکیه شود.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا نیز اعلام کرد که مقامات این کشور در تلاشند تا در خصوص عاملان این حمله تروریستی به فرودگاه استانبول و جزئیات آن اطلاعاتی بدست آورند. درهمین زمینه، جان باس، سفیر آمریکا در آنکارا ضمن محکوم کردن این حمله تروریستی با خانواده قربانیان ابراز همدردی کرد. همچنین جاش ارنست دبیر رسانه ای کاخ سفید اعلام کرد که آمریکا این حمله تروریستی ظالمانه به فرودگاه بین المللی آتاتورک در ترکیه را به شدت محکوم می کند. فرودگاه بین المللی آتاتورک نمادی از ارتباطات بین المللی است که ما را به هم پیوند می زند. وی با ابراز تأسف و همدردی با خانواده قربانیان این حمله، برای مجروحین آرزوی بهبودی کرد.

چارلز میشل، نخست وزیر بلژیک نیز در جریان یک نشست محرمانه در بروکسل بر صفحه توئیتر خود نوشت: یک حمله تروریستی مطرود. از مردم ترکیه حمایت می کنیم. در همین حال دیدیه رندرز، وزیر خارجه بلژیک هم در پیامی اعلام کرد که قلب های مان با قربانیان این حادثه است.

دونالد ترامپ، نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز در واکنش به این حمله تروریستی اظهار داشت که تهدید تروریستی هرگز تا بدین حد بزرگ و جدی نبوده است. همچنین هیلاری کلینتون نامزد دمکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز اظهار داشت، حمله به فرودگاه بین المللی استانبول یادآور این نکته است که آمریکا نمی تواند عقب نشینی کند و به منظور غلبه بر این تهدید باید همکاری مان را با متحدان و شرکای مان در خاورمیانه و اروپا عمق بخشیم.

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، نیز ضمن محکوم کردن حملات انتحاری به فرودگاه آتاتورک استانبول، خواستار تشدید همکاری برای جنگ با تروریسم شد.

از سوی دیگر پدرو آگرامونت٬ رئیس مجمع پارلمانی شورای اروپا از حساب شخصی توئیتر خود نوشت: با وقوع حمله تروریستی دیگر دراستانبول وحشت زده تر شدم. در همبستگی با دولت وملت ترکیه بوده و این حمله را محکوم می کنم.

ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو نیز ضمن محکوم کردن حمله تروریستی استانبول، با خانواده های قربانیان این حادثه و مردم ترکیه ابراز همدردی کرد و گفت که دوشادوش ترکیه ایستاده اند.

همچنین دونالد تاسک، رئیس شورای اتحادیه اروپا در کنفرانس خبری مشترک با رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه در آنکارا در این باره گفت: ترکیه شاهد حملات تروریستی ظالمانه‌ای بوده است. تروریسم در هر جایی که رخ دهد و هر کسی که عامل آن باشد به شدت محکوم است.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان پس از نشت شورای اروپا در بروکسل در یک کنفرانس خبری ضمن محکوم کردن حمله تروریستی شب گذشته در استانبول، اعلام کرد: به دلیل اقدامات توطئه آمیز جدید تروریسم در شوک هستیم.

سازمان اسلامی، آموزشی، علمی و فرهنگی «آیسسکو» که مقر آن در رباط مراکش است طی بیانیه ای اعلام کرد وقوع حمله انتحاری دیشب در فرودگاه استانبول را که باعث کشته شدن ۳۶ نفر و زخمی شدن ۱۴۷ نفر دیگر را به شدت محکوم می کنیم.

در این بیانیه از حملات مذکور به عنوان یکی از جرائم بزرگ علیه بشریت که اسلام نیز آن ممنوع اعلام کرده یاد شده و آمده است عاملان چنین حملاتی قصد دارند جهان اسلام را به هرج و مرج بکشاننند.

این سازمان ضمن اعلام همبستگی با مردم ترکیه، برای قربانیان این حملات از خداوند رحمت، برای خانواده های آن ها تسلیت وبرای مجروحین حادثه شفای عاجل مسئلت کرده است.

برخی رهبران و مقامات بلند پایه کشورهای جهان حمله انتحاری دیروز در استانبول را به شدت محکوم و با بازماندگان قربانیان ابراز همدردی کردند.