ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 25.06.2016, 9:53
جنایت شکارچیان متخلف در هرمزگان و فارس

شرق / صدرا محقق: هنوز پنج روز بیشتر از تیر نگذشته است، اما انگار باید این ماه را تیر پرحادثه محیط‌بانان نام‌گذاری کنیم. در دو روز گذشته، «محمد دهقانی» و «پرویز هرمزی»، دو محیط‌بان منطقه حفاظت‌شده گنو به دست شکارچیان برنوبه‌دست کشته شدند و وسایلشان به سرقت رفت، این رویداد تلخ پنجشنبه رخ داد و ظهر فردای آن، یعنی جمعه، یک محیط‌بان دیگر به نام منوچهر شجاعی در منطقه حفاظت‌شده بمو در فارس به دست شکارچیانی دیگر به‌شدت آسیب دید و از ناحیه صورت هدف گلوله قرار گرفت. این محیط‌بان مجروح به ‌وسیله بالگرد به بیمارستان شهید رجایی شیراز منتقل شده و ضاربان نیز دستگیر شده‌اند.

با اتفاقی که روز پنحشنبه افتاد، تعداد محیط‌بانانی که تاکنون در راه حفاظت از طبیعت و حیات‌وحش ایران به انحای مختلف کشته شدند به ١١٦ نفر رسیده است (برخی آمارها تعداد محیط‌بانان قربانی را ١١٨ نفر ذکر می‌کند).

پیکر محیط‌بانان هرمزگانی پنجشنبه‌شب گذشته از سوی سایر محیط‌بانان از ارتفاعات منطقه حفاظت‌شده گنو به پایین و سپس به سردخانه بهشت‌زهرای بندر عباس منتقل شد و اعلام شد روز یکشنبه تشییع‌جنازه آنها برگزار می‌شود.

طبق گزارش‌های منتشرشده و آخرین اطلاعات دریافتی، محیط‌بانان «محمد دهقانی» و «پرویز هرمزی» صبح روز پنجشنبه، سوم تیر، هنگام سرکشی به آبشخورهای منطقه حفاظت‌شده گنو گزارشی مبنی بر حضور شکارچیان غیرمجاز در ضلع غربی منطقه دریافت کرده و برای بررسی گزارش عازم ارتفاعات شدند. محیط‌بانان پس از مدتی در تماس تلفنی با سایر همکاران خود اعلام می‌کنند دو شکارچی متخلف را در کوه مشاهده کرده‌‌اند و به دلیل اتمام ذخیره آب آشامیدنی از همکاران خود تقاضای رساندن آب می‌کنند. هنگامی‌که محیط‌بانان برای کمک و رساندن آب به ارتفاعات می‌روند با پیکر بی‌جان و غرق در خون همکاران خود روبه‌رو می‌شوند.

محیط‌بان محمد دهقانی از ناحیه سینه (قلب) هدف یگ گلوله و محیط‌بان پرویز هرمزی از ناحیه شکم و سر هدف دو گلوله مستقیم قرار گرفته‌اند. براساس بررسی‌های اولیه، گلوله‌های شلیک‌شده از اسلحه گلوله‌زنی شکاری (احتمالا برنو) شلیک شده است. متخلفان پس از این حادثه، اسلحه سازمانی، گوشی‌های تلفن همراه و سایر وسایل محیط‌بانان شهید را نیز به سرقت برده‌اند. نیروی انتظامی هرمزگان از همان شب تحقیقات خود برای شناسایی و دستگیری عاملان شهادت محیط‌بانان را آغاز کرده و تاکنون به سرنخ‌هایی نیز دست یافته ‌است. قتل این دو محیط‌بان هرمزگانی موجی از واکنش‌ها را به دنبال داشت. معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با صدور پیامی شهادت این دو محیط‌بان را تسلیت گفت. در این پیام آمده است «... و شهید قلب تاریخ است. خبر بسیار تلخ و باورنکردنی است. متأسفانه امروز سوم تیر، حدود ساعت ۱۲ ظهر دو محیط‌بان سرفراز و شجاع منطقه حفاظت‌شده گنو به نام‌های «محمد دهقانی» و «پرویز هرمزی» در ارتفاعات استان هرمزگان در درگیری مسلحانه به شهادت رسیدند. همکاران عزیز شهیدم؛ فداکاران عرصه حفاظت از طبیعت ایران؛ پیمان می‌بندیم که نگذاریم خونتان پایمال شود، بر سر آرما‌‌‌ن‌هایتان کوتاه نخواهیم آمد».

آن‌گونه که یکی از مسئولان سازمان محیط زیست به «شرق» گفته است، ابتکار برای مراسم تشییع‌جنازه این دو محیط‌بان روز یکشنبه عازم بندرعباس خواهد شد.

علاوه‌براین، پنجشنبه‌شب، استاندار هرمزگان، جاسم جادری در پیام تسلیت خود برای شهادت دو محیط‌بان این استان، تأکید کرد: اجازه نخواهیم داد خون شهدای محیط‌بان پایمال شود. در بخشی از متن پیام استاندار هرمزگان آمده است: «این سبزپوشان عرصه حفاظت از محیط زیست با نثار خون خویش، برای بهترزیستن مخلوقات الهی در طبیعت تلاش کردند و قطعا جایگاهی والا در جوار رحمت پروردگار خواهند داشت. این‌جانب ضمن تسلیت مجدد شهادت این بزرگواران، اعلام می‌کنم اجازه نخواهیم داد خون این شهدای محیط‌بان پایمال شده و تمام تلاش خود را برای برخورد قاطع و قانونی با شکارچیان متخلف و قاتلان این دو شهید، انجام خواهیم داد».

در‌همین‌باره مجید وفادار، مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان هم به ایرنا گفت: «این افراد حدود ساعت ٩ صبح پنجشنبه عازم منطقه گنو شده‌‌اند که براساس گزارش دریافتی حدود ساعت ١٢ ظهر در درگیری با شکارچیان در شکارگاه تنگه گچ و سیاتک گنو کشته شده‌اند». به گفته وفادار، محمد دهقانی ٣٥ساله و از نیروهای پیمانی با ١٢سال سابقه کار و پرویز هرمزی نیز ٥٤ساله و از نیروهای قراردادی با ٢٣سال سابقه خدمت بوده است.

پس از وقوع این رویداد، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به ضرورت برخورد قاطع با قاتلان محیط‌بانان هرمزگانی تأکید کرد: جرائم متجاوزان به محیط ‌زیست باید به قدری افزایش یابد که هزینه سنگینی برای متخلفان داشته باشد.

علی‌محمد شاعری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه «از مسئولان امنیتی و قضائی کشور و استان هرمزگان درخواست می‌کنیم برای شناسایی قاتلان محیط‌بانان هرمزگانی اقدام جدی کنند و گزارش اقدامات را به اطلاع ملت ایران برسانند»، گفت: ١١٦ نفر از محیط‌بانان تاکنون به شهادت رسیده‌اند و تعداد زیادی هم در دفاع از حریم محیط ‌زیست کشور جانباز شده‌اند. شرایط کنونی نیازمند این است که مسئولان کشور برنامه‌ریزی کامل و حمایت جدی از محیط‌بانان کنند. باید حمایت جدی از محیط‌بانان شود تا در مقابل شکارچیان متخلف و متجاوزان بتوانند مقاومت جدی کنند؛ بنابراین باید تجهیزات لازم برای حفاظت از کیان محیط زیست کشور را داشته باشند.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی افزود: به نظر می‌رسد درحال‌حاضر محیط‌بانان کشور در شرایطی خاص قرار دارند و باید فراهم‌کردن امکانات لازم برای آنها را در دستور کار جدی قرار دهیم. در این شرایط چند پیشنهاد می‌توان ارائه کرد؛ اول اینکه مجازات قاتلان به شدیدترین شکل صورت گیرد تا درس عبرتی برای متخلفان باشد و دوم، امکانات و تجهیزات کامل برای محیط‌بانان فراهم کنیم و عملیات مراقبتی آنها را بالا ببریم.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس همچنین با اشاره به وضعیت نامناسب معیشتی محیط‌بانان نیز اظهار کرد: «دولت لایحه افزایش حقوق و حمایت از محیط‌بانان و جنگل‌بانان را تنظیم کند و در قالب یک لایحه جامع به کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی ارائه دهد تا خارج از نوبت در دستور کار این کمیسیون قرار گیرد و به صحن مجلس ارائه شود. به شرط اینکه دولت در اولین فرصت به منظور حمایت از محیط‌بانان و جنگل‌بانان این لایحه را تنظیم کند و ارائه دهد تا بیش از این شاهد جان‌باختن محیط‌بانان و جنگل‌بانان کشورمان نباشیم و از سوی دیگر مجلس بتواند نقش و وظیفه انقلابی خود را را در حمایت از این قشر که با حداقل حقوق و وضعیت نامناسب معیشتی از طبیعت و سرزمین‌مان حمایت می‌کنند، عملی کند».

دیگر حادثه دو روز گذشته، نیز مجروح‌شدن یک محیط‌بان در پارک ملی بمو در فارس بود، آن‌گونه که مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس به مهر گفت: «محیط‌بانان در پارک ملی بمو دو شکارچی متخلف را دنبال می‌کردند که محیط‌بان «شجاعی» به متخلفان نزدیک شد. شکارچیان به سمت او شلیک کردند و گلوله به سینه و گلوی او خورد و از روی صخره به پایین پرت شد». حمزه ولوی افزود: «همکاران در تماسی تلفنی موضوع را به ما اطلاع دادند که تماس نیمه‌کاره قطع شد، اما خوشبختانه از محل دقیق حادثه باخبر شدیم. پس از هماهنگی با دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید در تهران و درخواست بالگرد از مقامات استان، بالگرد اعزام شد و محیط‌بان «شجاعی» به بیمارستان شهید رجایی شیراز منتقل شدند».

ولوی که از محل حادثه راهی بیمارستان شهید رجایی بود و با نگرانی از وضعیت وخیم محیط‌بان «شجاعی» سخن می‌گفت، اعلام کرد: با اعلام اینکه با هماهنگی دکتر ایمانیه رئیس علوم پزشکی استان فارس بهترین متخصصان، برای نجات این محیط‌بان دست به کار شده‌اند، درباره آخرین وضعیت وی گفت: زمانی که به ما زنگ زدند و خبر دادند، گفتند محیط‌بان به‌سختی نفس می‌کشیده، اما اگر زنده به بیمارستان رسیده باشد که با حضور به‌موقع بالگرد امیدواریم این‌طور شده باشد، امکان نجات وی زیاد است. مدیرکل دفتر حفاظت و صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست نیز از دستگیری دو شکارچی متخلف با نام‌های حسین جعفری و محمد جعفری و بازداشت آنها در پاسگاهی در شهر زرقان خبر داد.

عصر روز جمعه و در آخرین لحظات تنظیم این گزارش خبر آمد که قاتلان دو محیط‌بان هرمزگانی دستگیر شدند. سرهنگ حمیدرضا خیلدار، فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست کشور دراین‌باره گفت: «با تلاش پلیس امنیت هرمزگان، دو قاتل محیط‌بانان هرمزگان که پدر و پسر هستند، امروز دستگیر شدند. متهمان در جریان بازپرسی به قتل محیط‌بانان «محمد دهقانی» و «پرویز هرمزی» اعتراف کرده‌اند»