ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 12.06.2016, 21:57
اوباما کشتار در باشگاه همجنس‌گرایان را تروریستی خواند

باراک اوباما رییس جمهور آمریکا در سخنانی کوتاه در کاخ سفید این حمله را عملی «تروریستی» خواند که ریشه در «نفرت» داشته است.

رئیس جمهوری آمریکا در انتهای سخنان خود در واکنش به تیراندازی در کلوب شبانه همجنسگرایان در اورلاندو گفت: «ما باید چهره تنفر و خشونت را کنار بگذاریم و علیه کسانی که ما را مورد تهدید قرار می دهند، یکپارچه باشیم.»

رئیس جمهوری آمریکا گفت که تیراندازی خونین در کلوب همجنسگرایان در اورلاندو بدترین حادثه تیراندازی در تاریخ آمریکاست. او گفت که این حادثه یادآور آن است که چقدر راحت کسی می تواند اسلحه تهیه کند و به مردم حاضر در یک باشگاه، کلیسا و سینما تیراندازی کند.

رئیس جمهوری آمریکا در ادامه بیانیه خود در واکنش به تیراندازی خونین در کلوب شبانه همجنسگرایان در اورلاندو گفت: «این یک روز تلخ برای همه ما و همه دگرباشان بود. آن محل نه تنها یک کلوب بلکه محلی برای گردهمایی و حس اتحاد بود.»

رئیس جمهوری آمریکا از تلاش پلیس و ماموران اورژانس که به سرعت وارد عمل شدند تقدیر کرد. به گفته آقای اوباما اگر عملکرد خوب این ماموران نبود، تلفات حادثه بیشتر می‌شد.

آقای اوباما گفت که به شهردار اورلاندو تسلیت گفته و اعلام کرده است که از هیچ کمکی به شهر اورلاندو برای رسیدگی به این حادثه دریغ نخواهد شد.

باراک اوباما گفت که در تحقیقات درباره این تیراندازی باید روشن شود که این اقدام با گروههای تروریستی ارتباط داشته یا نه.

باراک اوباما در بیانیه خود در واکنش به تیراندازی خونین در کلوب شبانه همجنسگرایان گفت که این حمله در واقع حمله به تمام آمریکائیان با نژاد و رنگ و تمایل جنسی متفاوت بود. او گفت که این اقدام، حمله به ارزشهای آمریکائیان بود.

آقای اوباما همچنین گفت هنوز نمی‌توان در باره انگیزه این قتل‌عام «وحشتناک» قضاوت دقیقی کرد. او دستور داده پرچم‌ها در مراکز دولتی تا عصر پنجشنبه به حالت نیمه برافراشته درآید.

داعش مسئولیت حمله را بر عهده گرفته است

شهردار اورلاندو در ایالت فلوریدا در جنوب شرقی آمریکا گفت در تیراندازی اوایل صبح یکشنبه در کلوب شبانه همجنسگرایان در اورلاندو دست کم ۵۰ نفر کشته و ۵۳ نفر نیز مجروح شده‌اند. داعش مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت.

به گزارش رویترز، خبرگزاری «اعماق» وابسته به گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش)، مدعی شده داعش مسئولیت حمله را به عهده گرفته و آن را کار یکی از «رزمندگان داعش» دانسته است. در این بیانیه معلوم نبود که آیا داعش مستقیما نقش داشته یا فقط مدعی است که الهام بخش حمله بوده.

کلوب همجنسگرایان پالس در اورلاندو که تیراندازی در آن روی داد، در فیسبوک خود از مردم خواست که در این واقعه تراژیک، برای همه دعا کنند. در پی تیراندازی خونین در کلوب شبانه همجنسگرایان در اورلاندو، تری دکارلو، رئیس مرکز جامعه دگرباشان جنسی فلوریدای مرکزی به رادیوی محلی WMFE در اورلاندو گفت که این گروه خطوط تماس بحران برای کمک به جامعه دگرباشان ایجاد می کند.

از مردم سراسر آمریکا خواسته شده در ساعت شش بعد از ظهر به وقت محلی فلوریدا (۲۲:۰۰ گرینویچ) به احترام قربانیان یک دقیقه سکوت مراعات کنند.

درباره مظنون اصلی حمله

مقام‌های آمریکایی نام مظنون اصلی حمله به کلوپ شبانه همجنسگرایان اورلاندو را «عمر میرصدیق متین» اعلام کرده‌اند. او در جریان حمله پلیس برای آزاد کردن گروگان‌ها کشته شد. عمر متین، ۲۹ ساله، شهروند آمریکا و افغان تبار بود.

او در نیویورک به دنیا آمد اما در شهر فورت پیرس در جنوب اورلاندو زندگی می‌کرد. این شهر با ماشین دو ساعت با محل حادثه فاصله دارد. عمر متین یک پسر سه ساله دارد. شبکه ان‌بی‌سی آمریکا به نقل از مقام‌های محلی فلوریدا گزارش داده که او گواهینامه آتش‌نشانی داشته است.

کشتار کلوپ شبانه اورلاندو، در بامداد ۱۲ ژوئن ۲۰۱۶، مرگبارترین حمله مسلحانه در تاریخ معاصرآمریکا لقب گرفته است. تا کنون شمار کشته‌ها ۵۰ و شمار زخمی‌های حادثه ۵۳ نفر اعلام شده است.

یکی از مقام‌های پلیس فدرال آمریکا گفته که به نظر می‌آید مظنون به گروه‌های تندروی اسلامی تمایل داشته است. آنها گفته‌اند که هنوز معلوم نیست که این اتفاق یک رویداد داخلی است یا «تروریسم بین‌المللی.»

اما میر صدیق، پدر عمر متین به شبکه ان‌بی‌سی آمریکا گفته که پسرش به دلایل مذهبی این کار را نکرده و تصور می‌کند او به خاطر عقاید ضد همجنگسرایی که داشته به این کلوپ حمله کرده است.

آقای صدیق این‌طور استدلال کرده که پسرش دو ماه پیش، از بوسیدن دو همجنسگرا در میامی خشمگین شده بود. او از طرف خانواده خود از این اتفاق ابراز تاسف کرده و گفته مانند بقیه مردم آمریکا از این رویداد بهت‌زده شده است.

به گفته پلیس، عمر متین به یک اسلحه کمری و سلاح تهاجمی و مقداری وسایل مشکوک مجهز بوده است. گفته می‌شود که او هیچ گاه در فهرست افرادی نبوده که به دلایل «تروریستی» تحت نظر هستند، هرچند به خاطر یک اتفاق غیرمربوط دیگر برای مدتی تحت نظر پلیس بوده است.

همدردی چهره‌های مشهور دنیای هنر و سرگرمی

* در پی تیراندازی خونین در کلوب شبانه همجنسگرایان در اورلاندو بسیاری از چهره ها نیز خواستار کنترل سلاح شدند. از جمله جولیان مور که در توییتر از مردم خواست تا با نماینده های خود در دولت تماس بگیرند و خواستار اقدام در رابطه با کنترل سلاح شوند. مور پرسیده: چند نفر باید کشته شوند تا اقدامی در این زمینه انجام دهیم. جان لجند هم در توییتر نوشت: چه زمان برای پایان دادن به چنین کشتاری اقدام خواهیم کرد؟

* چهره‌های مشهور دنیای هنر و سرگرمی هم با قربانیان تیراندازی در کلوب شبانه همجنسگرایان در اورلاندو ابراز همدردی کردند، از جمله انریکه ایگلاسیاس، خواننده مشهور اسپانیایی-آمریکایی که در فلوریدا درس خوانده و خانه دارد.

* ایگلاسیاس تصویر قلبی شکسته را بر نقشه فلوریدا توییت کرده و نوشته قلبم برای اورلاندو  شکسته و فکرم با تمام کسانی است که این حادثه خشونت بار مسخره زندگیشان را تحت تأثیر قرار داده.

* ریکی مارتین یکی دیگر از چهره های مشهور موسیقی لاتین در توئیتر خود نوشته من همجسنگرا هستم و واهمه ای ندارم . عشق غالب است. ادم لمبرت خواننده و ترانه سرای آمریکایی هم نوشته است: فکرم با خواهران و برادرانم در اورلاندو است. روحشان قرین آرامش.

* به گزارش رویترز، داعش مسئولیت حمله خونین به کلوب همجنسگرایان در اورلاندوی آمریکا را بر عهده گرفت. از سوی دیگر پلیس اعلام کرده است که تیرانداز پیش از حمله به پلیس زنگ زده و با ابوبکر البغدادی رهبر داعش اعلام همبستگی کرده بود.

دیگر واکنش‌ها

*​سناتور برنی سندرز، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از ایالت ورمونت، این تیراندازی را وحشتناک و غیرقابل تصور خواند و گفت این حمله بر اهمیت نیاز به تدابیر کنترل سلاح تاکید می کند.

* دونالد ترامپ، نامزد جمهوریخواه انتخابات که پیشنهاد منع ورود مسلمانان به آمریکا را داده است، روز یکشنبه در توییتی که روز یکشنبه منتشر کرد حمله به کلوب همجنسگرایان در اورلاندو را یک حمله احتمالی تروریستی خواند.

* ترامپ در توییت دیگری در همین روز گفت برای قربانیان و خانواده آنها در فلوریدا دعا می کند و سپس پرسید: «چه زمانی این [اتفاقات] متوقف کی شود؟ کی ما محکم، هوشمند و گوش بزنگ می شویم؟»

* مقامات آمریکایی این تیراندازی را یک «تروریسم داخلی» توصیف و متهم تیراندازی را عمر  صدیقی متین، ۲۹ ساله شهروند آمریکا معرفی کرده اند. گفته می شود پدر و مادر او از افغانستان به آمریکا آمده اند.

* گروه جامعه دگرباشان جنسی «برابری در فلوریدا» نیز ضمن ابراز «دل شکستگی و خشم» خود از تیراندازی در کلوب پالس ارولاندو، گفت کلوب های همجنسگرایان جایگاه ویژه ای در تاریخ جامعه دگرباشان جنسی فلوریدا دارند، و معمولا تنها محل امن اجتماع آنها بودند و این اقدام وحشتناک به طور مستقیم به حس ایمنی دگرباشان جنسی ضربه می زند.

* ریک اسکات، فرمادار ایالت فلوریدا در واکنش به تیراندازی در کلوب همجنسگرایان ارولاندو گفت فلوریدا ایالتی قوی است که می تواند بر مشکل فائق آید و به حالت قبل برگردد و ما همه منابع موجود را برای کمک به پرونده تیراندازی در اورلاندو اختصاص می دهیم.

* نخست وزیر ایتالیا در توییتی که در واکنش به تیراندازی خونین در کلوب همجنسگرایان در اورلاندو منتشر کرد، نوشت: دل ما با برادران آمریکایی‌مان است.


منبع:‌ صدای آمریکا، بی بی سی