ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 10.06.2016, 19:01
درخواست آزادی هما هودفر و نازنین زاغری

بی بی سی: عفو بین الملل خواهان آزادی «فوری و بدون قید و شرط» هما هودفر شده است. خانم هودفر، استاد بازنشسته دانشکده مردم‌شناسی دانشگاه کونکوردیای کانادا، از اسفند ماه برای پژوهش و همچنین ملاقات خانواده‌اش به ایران رفته بود و بنا به گزارش‌ها از ۱۷ خرداد بازداشت شده است.

منابع رسمی اتهام خانم هودفر را اعلام نکرده‌اند اما گفته شده که او به «همکاری با یک دولت خارجی علیه جمهوری اسلامی ایران» متهم شده است.

خانم هودفر به غیر از تابعیت ایرانی، شهروندی کانادا و ایرلند را هم دارد و خانواده او از دولت‌های کانادا و ایرلند تقاضا کرده‌اند که برای آزادی او اقدام کنند. گفته شده که خانم هودفر سابقه یک بیماری شبکه اعصاب دارد و همچنین سکته مغزی کرده بوده و بازجویی‌ها حال او را وخیم کرده است.

الکس نیو، مدیر عفو بین‌الملل کانادا، گفته است: «بازداشت استاد محترم و برجسته‌ای مثل دکتر هما هودفر، تازه‌ترین نمونه از تلاش مقام‌های ایرانی برای هدف قرار دادن افراد و چهره‌های دانشگاهی برای انجام فعالیت‌های مسالمت‌آمیز خود در چارچوب آزادی بیان است.»

آقای نیو گفته بازداشت کسی که روی نابرابری‌های علیه زنان تحقیق می‌کرده «عمیقا نگران‌کننده» است.

هما هودفر یکی از چندین ایرانی ساکن خارج از ایران است که در سال‌های اخیر پس از بازگشت به ایران بازداشت شده‌اند. نازنین زاغری رتکلیف، شهروند ایرانی-بریتانیایی هم بیش از دو ماه است که در بازداشت به سر می‌برد.

ماموران ایرانی پاسپورت بریتانیایی گابریلا، فرزند دو ساله خانم زاغری را هم توقیف کرده‌اند و گابریلا، که تنها تابعیت بریتانیا را دارد، در ایران مانده است.

ریچارد رتکلیف، همسر خانم زاغری و پدر گابریلا، در برنامه‌ای که برای طرح درخواست آزادی همسرش ترتیب داده شده بود، برای دخترش با اسکایپ آهنگ تولدت مبارک خواند. او همچنین کارت تبریکی برای دخترش به سفارت ایران در لندن برد.

بیش از ۷۵۹ هزار نفر طوماری را خطاب به دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا، امضا کرده و خواهان مداخله او برای آزادی نازنین زاغری شده‌اند.

گفته می‌شود که خانم زاغری در ارتباط با «مسایل امنیت ملی» بازداشت شده و در سلول انفرادی نگهداری می‌شود.

نازنین زاغری رتکلیف، ۳۷ ساله، با بنیاد رویترز همکاری داشته و کار در با بنیادهای خیریه فعالیت اصلی بوده است.