ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 08.06.2016, 7:20
کلینتون سندرز را شکست داد، اوباما تبریک گفت

صدای آمریکا: هیلاری کلینتون، وزیر خارجه سابق آمریکا با کسب پیروزی در چند ایالت دیگر نامزدی خود در حزب دموکرات را قطعی کرد.

بانوی اول سابق آمریکا، اولین زن در تاریخ آمریکا شد که احتمالا نامزد یکی از دو حزب اصلی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می شود. قرار است تیرماه، دو حزب دموکرات و جمهوریخواه نامزدهای رسمی خود برای انتخابات را اعلام کنند که احتمالا کلینتون ترامپ خواهند بود.

انتخابات روز سه شنبه ۱۸ خرداد در حالی برگزار شد که از آن به عنوان «سه شنبه بزرگ۴» یاد می شود.

در این روز دموکرات‌ها در شش ایالت کالیفرنیا، نیوجرسی، نیومکزیکو، داکوتای شمالی و جنوبی و مونتانا رقابت کردند و انتخابات جمهوریخواهان در ایالتهای کالیفرنیا، نیوجرسی، داکوتای جنوبی، مونتانا و نیومکزیکو برگزار شد.

ترامپ که رقیبی ندارد، برنده انتخابات در حوزه های جمهوریخواهان شد اما در سمت دموکرات‌ها رقابت با پیروزی هیلاری کلینتون همراه شد.

هیلاری کلینتون در ایالت کالیفرنیا به پیروزی قاطع رسید و حدود ۵۶ درصد آراء را از آن خود کرد. اهمیت کالیفرنیا بخاطر ۴۷۵ نماینده انتخاباتی یا دلیگیت است که در نتیجه تعیین نامزد پیروز حزب دموکرات تاثیر مهمی دارد.

غیر از این کلینتون در نیوجرسی، داکوتای جنوبی و نیومکزیکو بر سندرز پیروز شد. او در نیوجرسی حدود ۶۳ درصد آراء، در داکوتای جنوبی ۵۱ درصد و در نیومکزیکو بیش از ۵۱ درصد آرا را بدست آورد.

هرچند ترامپ و کلینتون حد نصاب‌های دو حزب برای نامزدی نهایی جمهوریخواهان و دموکرات‌ها را کسب کرده‌اند اما باید تا مجمع ملی حزبی در تیرماه صبر کنند. در دو مجمع جداگانه، این دو حزب رسما این دو را به عنوان نامزدهای حزب بر می گزینند.

کنایه‌های ترامپ و کلینتون

دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون دو نامزد پیروز سه شنبه شب، در دو سخنرانی جداگانه از یکدیگر انتقاد کردند.

ساعتی بعد از پایان انتخابات در نیوجرسی، دونالد ترامپ در محل ستاد انتخاباتی اش در نیویورک در یک سخنرانی از کلینتون انتقاد کرد.

ترامپ گفت: «هیلاری کلینتون ، وزارت امورخارجه را به یک بنگاه مالی خصوصی تبدیل کرد. روس‌ها، سعودی‌ها، و چینی‌ها همگی به بیل و هیلاری کلینتون پول دادند و درمقابل آن، با آنها رفتاری برتر از دیگران شد.»

وی افزود: «تاسف آور است که دولتهای خارجی با پولهای پر از جیب در کشور ما بیش از شهروندان بزرگمان، نفوذ دارند. من نیاز  نداشتم به این مسئله بپردازم. اما احساس می‌کنم لازم است آنچه را که برای مردم این کشور بسیار ارزشمند است به آنها بازگردانم.»

ترامپ در شرایطی از کلینتون انتقاد کرد که پیشتر، روز سه شنبه سختی را گذراند. یک انتقاد برای او دردساز شد.

یک قاضی به نام «گونزالو کوریل» در حال حاضر مسئول رسیدگی به شکایتی علیه دانشگاه دونالد ترامپ است. آقای ترامپ علیه او گفت چون قاضی مکزیکی الاصل است نمی‌تواند در مورد ترامپ بی‌طرف باشد. پیشتر ترامپ خواستار ایجاد دیواری بین آمریکا و مکزیک برای جلوگیری از مهاجرت شده بود.

این اظهارنظر ترامپ خشم بسیاری علیه او بر انگیخت طوری که پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا که از حزب جمهخوریخواه است، اظهارات ترامپ درباره قاضی مکزیکی را مثالی از «نژادپرستی» دانست. بعد از انتقاد ها از ترامپ، وی گفت از اظهاراتش بد تعبیر شده است. انتقاد او به همه مکزیکی‌ها نبوده است.

اما هیلاری کلینتون سخنرانی راحت‌تری داشت. او در شبی که توانست برخلاف پیش‌بینی‌ها بر سندرز پیروزی خیره کننده‌ای به دست بیاورد، ابتدا در توئیتر خود نوشت: «خطاب به هر دختر بچه‌ای که آرزوهای بزرگ دارد:‌ بله، می‌توانید به همه جا برسید، حتی ریاست جمهوری. این شب مال شماست.»

در سخنرانی پیروزی خانم کلینتون در قامت نامزد قطعی حزب، چندین دقیقه از سوی حامیانش تشویق شد و در سخنانش از نامزدی خودش به عنوان «یک نقطه عطف» در تاریخ انتخابات آمریکا یاد کرد.

هشتگ «من با او هستم» در حمایت از هیلاری کلینتون خیلی زود فراگیر شد.

با کسب ۲۴۸۷ نماینده انتخاباتی تا صبح به وقت تهران، هیلاری کلینتون حد نصاب ۲۳۸۳ نفر را کسب کرده و احتمالا نامزد قطعی حزب دموکرات در انتخابات آبان ماه خواهد بود. این اولین بار است که یک زن به چنین مرحله ای می رسد.

بخش اصلی سخنان خانم کلینتون انتقاد او از دونالد ترامپ بود. کلینتون در کنایه ای مستقیم به ترامپ گفت ما به عنوان دموکرات معتقدیم که پل بهتر از دیوار است. او اشاره به جمله ترامپ دارد که پیشتر گفته بود برای جلوگیری از ورود مهاجران، می خواهد بین آمریکا و مکزیک دیوار بکشد.

کلینتون با انتقاد از ترامپ گفت او در قامت ریاست جمهوری آمریکا نیست. می گوید می خواهد آمریکا را دوباره بزرگ کند اما بعد نمک روی زخم ها می پاشد. او به یک قاضی آمریکایی می گوید چون خاندان او مکزیکی هستند، پس عادل نیست.

وی گفت: با حرف های اختلاف برانگیز ترامپ ما بزرگ نمی شویم. ما با احترام به ارزش های انسانی که آمریکا را ساخته اند بزرگ می شویم.

کلینتون افزود: ما قوی تر خواهیم بود اگر به متحدان مان در جهان همکاری کنیم و به آنها احترام کنیم. اشاره او به انتقادات ترامپ از متحدان آمریکاست. ترامپ پیشتر گفته بود آمریکا نباید به متحدانش کمک کند اگر آنها هزینه های آمریکا را تامین نمی کنند.

اوباما وارد می شود

انتخابات روز سه شنبه درحالی برگزار شد که پیشتر برخی رسانه‌ها گزارش دادند باراک اوباما نسبت به عدم اتحاد حزب دموکرات ابراز نگرانی کرده است. او روز یکشنبه با سندرز تلفنی صحبت کرد اما کسی از محتوای این مکالمه خبر دار نشد.

در آخرین ساعات سه شنبه، آسوشیتدپرس به نقل از مقام های کاخ سفید اعلام کرد، اوباما با هر دو نامزد دموکرات گرفته است. آسوشیتدپرس با اشاره به موضوع این تماس ها اعلام کرد اوباما در گفتگو با هیلاری کلینتون به او تبریک می گوید که توانسته به حد نصاب لازم برای نامزدی حزب برسد.

همچنین رئیس جمهوری آمریکا که خود از حزب دموکرات است، به سندرز هم برای جلب آرای بسیاری تبریک گفته و قرار است دیداری با سناتور ایالت ورمونت در روز سه شنبه داشته باشد.

حزب جمهوریخواه هنوز نتوانسته بر سر نامزدی دونالد ترامپ متحد شود و همین مساله دموکرات ها را نگران کرده که نتوانند در فرصت باقیمانده بر سر یک نامزد نهایی در حزب خود به توافق برسند. پیشتر برنی سندرز اعلام کرده بود تا مجمع ملی حزب دموکرات در تیرماه از رقابت کنار نمی کشد.

نانسی پلوسی به هیلاری تبریک گفت

رهبر اقلیت‌های دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا و یکی از قانونگذاران ایالت کالیفرنیا هیلاری کلینتون را به خاطر آنکه نامزد نهایی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شد، تحسین کرد.
به گزارش ایسنا، به نقل از یاهو نیوز، این تبریک و تحسین نانسی پلوسی، رهبر اقلیت‌های مجلس نمایندگان آمریکا پس از آن مطرح شد که هیلاری کلینتون توانست حد نصاب کافی در زمینه شمار نمایندگانی را که در گردهمایی ملی حزب دموکرات از نامزدی وی حمایت خواهند کرد کسب کرده و نامزد نهایی این حزب در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شود.

پلوسی در بیانیه‌ای گفت: هیلاری کلینتون در کل دوران حرفه‌ای‌اش تعهد خود نسبت به کودکان، خانواده‌های کارمند و آینده روشن‌تر برای آمریکا را نشان داده است. در کمپین انتخابات اولیه ریاست جمهوری آمریکا شاهد دیدگاه، دانش، توانایی و در حقیقت قدرت کلینتون برای انجام این کار به خاطر مردم آمریکا بودیم.

وی افزود: من در انتخابات اولیه ایالت کالیفرنیا به کلینتون رای دادم اما برای اعلام تبریکات خود منتظر ماندم چرا که می‌خواستم رای دهندگان خودشان تصمیم بگیرند. من کاملا مطمئن بودم که کلینتون نامزد نهایی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری خواهد شد.

پلوسی ادامه داد: من به سناتور برنی سندرز، رقیب کلینتون نیز تبریک گفته و از او به خاطر هیجان و نیرو بخشیدن به انتخابات اولیه ریاست جمهوری تشکر می‌کنم و از مشارکت سیاسی و فکری طرفدارانش برای پیشبرد مبارزه مشترکمان در راستای پیشرفت مردم آمریکا استقبال می‌کنم.

***

چند نکته از رقابت‌های درون حزبی انتخابات آمریکا

صدای آمریکا: هیلاری کلینتون، از رقابتی پرزحمت با برنی سندرز، رقیب دموکرات خود نجات یافته و دونالد ترامپ نیز همه قوانین در عالم سیاست را زیر پا گذاشته و رقبای هم حزبی جمهوریخواهش را از میدان به در کرده است.

سی ان ان چند نکته‌ای که می‌توان در رقابت‌های درون حزبی انتخابات ریاست جمهوری امسال به آنها توجه کرد را فهرست کرده که برخی از آنها از این قرار است:

کلینتون تاریخ‌ساز شد
برای اولین بار یک زن توانسته است احتمالا نامزد قطعی یک حزب عمده سیاسی در آمریکا شود.

امسال، سال ترامپ بود
ترامپ همه اصول جمهوریخواهان در مورد تجارت، مالیات، خدمات اجتماعی، افزایش حداقل حقوق را زیر پا گذاشت، جمهوریخواهان به او بی توجهی کردند و بعد به او خندیدند، اما او با همه آنها مبارزه کرد و برد.

منفی‌گرایی، امتیازآور است
کارزار کاندیداهای جمهوریخواهان در رقابت‌های درون حزبی با توهین همراه بود که شدیدترین و مخرب ترین آنها را ترامپ انجام داد. او شماره تلفن لیندزی گرام را در برنامه زنده سراسری خواند، جب بوش را “بی حال” توصیف کرد، مارکو روبیو را “روبیو کوچولو” توصیف کرد و تد کروز را “کروز چاخان” نامید. همه این برچسب‌ها، به نامزدهای رقیب ترامپ چسبیده است!

ترامپ به هیلاری کلینتون نیز لقب کلاه بردار داده است اما کلینتون مصمم است که موثرتر از رقبای جمهوریخواه ترامپ با او مبارزه کند.

انقلاب سندرز
زمانی که سندرز در سال ۲۰۱۶ وارد رقابت‌های انتخاباتی شد، او خود را یک سوسیال دموکرات معرفی کرد که بیرون از ایالت ورمانت و کنگره، چندان شناخته شده نبود. اما زمانی که در ژوئیه ۲۰۱۵ حدود ۱۰ هزار نفر برای دیدن او در ویسکانسین تجمع کردند، رسانه‌های سراسری و ستاد انتخاباتی کلینتون مجبور شدند که به او توجه کنند. بی‌تفاوتی سندرز به این که یک کاندیدا چگونه باید عمل کند، باعث شد که طرفدارانش بیشتر از او خوششان بیاید. میراث سندرز حمایت عظیمی است که او بیشتر از جانب رای دهندگان جوان، یعنی ۱۸ ساله‌ها تا ۲۹ ساله‌ها کسب کرد.

«ایمیل‌های لعنتی»
وقتی برنی سندرز در اولین مناظره با هیلاری کلینتون گفت «مردم از شنیدن درباره ایمیل‌های لعنتی او خسته شده‌اند» او مورد تشویق رای دهندگان دموکرات قرار گرفت. به راستی آنها از شنیدن درباره این ایمیل‌ها که جمهوریخواهان دائم به آن اشاره می‌کنند خسته شده‌اند. مقصود آنان موضوع جنجالی استفاده هیلاری کلینتون از ایمیل خصوصی به جای ایمیل کاری در زمان تصدی وزارت خارجه آمریکا است.

معنی حرف سندرز این بود که او در مبارزه با کلینتون، به سابقه وی در استفاده از ایمیل شخصی اشاره نمی‌کند و در عوض در موضوعات وال استریت، بازرگانی، انرژی و...کلینتون را به چالش خواهد کشید.

«سیستم با تقلب همراه است»
هم ترامپ و هم سندرز گفتند که سیستم انتخاباتی درون حزبی با تقلب همراه است. اما آیا آنها درست می‌گفتند؟ نویسنده سی ان ان می‌گوید: نه واقعا. قوانین انتخاباتی درون حزبی از قبل از آغاز رای گیری‌ها تعیین شده بود و هیچوقت نیز تغییر نکرد. اما به نظر می‌رسد دفاع از آراء «سوپر دلگیت‌ها» یا نمایندگان حزبی ویژه که آراء آنها در کنوانسیون ملی حزب برای انتخاب نامزد نهایی به نتایج ایالتی وابسته نیست، دشوارتر شده است.

ثروت خوشحالی نمی‌آورد
هر کدام از کاندیداها به جز ترامپ و سندرز از حمایت یک “سوپر پک” (کمیته سیاسی که از فعالیت‌های تبلیغاتی کاندیدای مورد نظر خود حمایت می‌کند) برخوردار بودند. تلویزیون‌ها برای تبلیغات انتخاباتی کاندیداها پول‌های زیادی می‌گیرند اما ترامپ، با خبرساز شدن خود، تقریبا مجانی و یا با هزینه اندکی خود را در رسانه‌ها به طور مرتب مطرح کرد.

«تی پارتی» جوان چپگرا
همه جوانانی که سندرز جذب خود کرد، نشان داد که حزب دموکرات شاهد شکوفایی یک پایگاه تندرو است که به سرعت حزب را به سمت «چپ» پیش می‌برد. البته این یک پدیده جدید نیست و پیشتر نیز در سال ۲۰۰۴ به وجود آمد اما در سال ۲۰۱۶ به سرعت رشد یافت. زنان مسن‌تر، آمریکاییان سیاهپوست، و دگرباشان جنسی (همجنسگرایان مرد و زن، دو جنس گرایان و تراجنسیتی‌ها) همچنان با کلینتون هستند، اما رای دهندگان جوان و فعالان جذب سندرز شدند.

انتخابات ۲۰۲۰
از همان لحظه ای که رقبای سابق ترامپ از میدان انتخابات امسال خارج شدند، به نظر می‌رسد که در حال آماده کردن خود برای انتخابات ۲۰۲۰ ریاست جمهوری هستند. آنها تصور می‌کنند که ترامپ در آن انتخابات می‌بازد.