ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 17.05.2016, 19:07
عیادت فائزه هاشمی از شهروند بهائی قابل ستایش بود

صادق زیباکلام گفت: کار خانم فائزه هاشمی از هر نظر درست است، عمل ایشان هم اخلاقی، هم انسانی بود و قابل ستایش است.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در گفتگو با «انتخاب خبر» اظهار داشت: در روایات اسلامی به کرار شنیده شده که روزی رسول الله (ص) از محلی رد می‌شدند، کافری از بالای پشت بام بر سر ایشان شکمبه گوسفند می‌ریختند و بعد یک روز که پیامبر از آنجا بر طبق معمول عبور کردند دیدند از این کافر خبری نیست؛ سراغ او را که می‌گیرند متوجه می‌شوند که وی بیمار است و پیامبر به عیادت او می‌روند.

وی در ادامه اضافه کرد: اگر چنین درس‌هایی که علما بر منابر از پیامبر برای ما و همه مردم بیان می‌کنند را مبنا قرار دهیم اینکه خانم هاشمی به عیادت هم بند خودش که چندین ماه با او در یک سلول به سر می‌برده رفته است، نباید محلی از اعراب باشد.

این استاد علوم سیاسی تصریح کرد: ایشان درست‌ترین، اخلاقی‌ترین و انسانی‌ترین کار ممکن را کردند که به عیادت آن خانم بهایی رفتند.

وی در ادامه با اشاره به خانم کمال آبادی اظهار داشت: واقعاً جرم این افرادی که ۸ سال برخی هم بیشتر در زندان هستند چیست؟ آیا این افراد جاسوسی کردند و اسرار مملکتی را به بیگانه دادند و وطن فروشی کردند؟ آیا از نظر دینی امام صادق علیه السلام که با چندیدن هزار نفر از کافران، مشرکین، یهودیان، نصرانی‌ها و گبر‌ها می‌نشستند و یا بحث می‌کردند، اگر هر کدام از آن‌ها مریض می‌شدند آیا امام به عیادتشان نمی‌رفتند؟

صادق زیباکلام اضافه کرد: خانم فائزه هاشمی به دیدار کسی رفتند که ۸ ماه با او در یک سلول بوده است؛ یعنی ابتدایی‌ترین کاری که یک انسان می‌تواند در حق یک انسان دیگر انجام دهد ایشان کرده است. به نظر من اگر وی به دیدار هم سلولی و هم بندش صرفاً به خاطر اینکه افکار و عقایدشان مخالف هم است نمی‌رفت آن وقت بود که جای گلایه داشت و جای این بود که خانم هاشمی را آماج حملات قرار دهند.

وی گفت: هنوز مشخص نیست که بهائیان در ایران به چه دلیل حق تحصیل و حق کار کردن ندارند و باید در زندان باشند؟ آیا صرفاً به دلیل این است که عقاید و افکارشان با ما متفاوت است؟ آیا این قبیل رفتار‌ها بر اساس موازین شرعی صورت می‌گیرد؟ آیا رسول الله (ص) دستور داده بودند که هر کسی که مسلمان نشده و کافر باقی مانده او را به زندان بیاندازند؟ آیا علما و مراجع این فتوا را داده بودند که هر کس مانند ما نمی‌اندیشد باید به زندان بیفتد؟

صادق زیباکلام در پایان تأکید کرد: از منظر حقوق بشر یا قوانین غربی و یا غیراسلامی به موضوع بهائیان نگاه نمی‌کنم، بلکه پرسش من از مقامات محترم جمهوری اسلامی ایران آن است که با توجه به قانون اساسی خودمان و با توجه به اصول فقهی و شرعی خودمان، و با توجه به موارد دیگری که فقهای بزرگ شیعه در گذشته و امروز گفته‌اند آیا می‌توان یک فردی را به به جرم یا اتهام داشتن افکار و عقایدی مغایر با اعتقاد دینی خودمان به زندان بیندازیم یا اجازه تحصیل به او ندهیم یا به او اجازه کار در مملکتش ندهیم و سایر فشار‌ها و محدودیت‌هایی که ما برای بهایی‌ها ایجاد کرده‌ایم.

توضیحات همسر فریبا کمال‌آبادی در مورد دیدار خبرساز فائزه هاشمی

بی‌بی‌سی: همسر فریبا کمال‌آبادی، از مدیران جامعه بهائیان ایران که اخیرا از زندان به مرخصی آمده و دیدار فائزه هاشمی و چند فعال سیاسی و مدنی ایران با او خبرساز شده است، می‌گوید که این دیدار و دیدارهای مشابه جنبه انسانی و اخلاقی دارد و متداول است.

روح الله طائفی، همسر خانم کمال‌آبادی به فرشته قاضی، خبرنگار آزاد گفت که این گونه مراودات به ویژه از سال ۱۳۸۸ به بعد معمول شده است. او افزود: «آن‌ها هم وقتی آزاد شدند ما به دیدنشان رفتیم و مراتب محبت و قدردانی خودمان را ابراز کردیم. دوست داریم کشور ایران اینطور باشد، یعنی اقوام، ملل و اقلیت‌های قومی و مذهبی و نژادی همه باید اینطور باشند. از اختلاف چه فایده‌ای می‌بریم که دوستی را انتخاب نکنیم».

آقای طائفی گفت: «فکر می‌کنیم آن چیزی که باعث شده در این میان به فائزه هاشمی فشار بیاورند این است که در آستانه انتخابات هیئت رئیسه مجلس خبرگان، عده‌ای می‌خواهند این مسئله را وسیله‌ای برای تضعیف آقای هاشمی رفسنجانی قرار دهند».

حضور خانم هاشمی در منزل خانم کمال آبادی و دیدار با او واکنش خشم آلود گسترده‌ای در میان چهره‌ها و رسانه‌های محافظه کار ایران برانگیخت. آیت الله مکارم شیرازی این دیدار را «جرم شرعی و قابل تعقیب قضایی» توصیف کرد و رئیس قوه قضائیه ایران هم آن را «هنجارشکنی» خواند و هشدار داد که «اگر این هنجارشکنی به حد عناوین مجرمانه برسد برخورد قاطع خواهیم کرد».

اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ایران و پدر فائزه هاشمی هم گفت که دخترش «اشتباه بدی» کرده که باید تصحیح و جبران کند.

یکی از مواردی که به شدت مورد انتقاد رسانه‌های نزدیک به محافظه کاران قرار گرفت، دیده شدن تصویر عبدالبهاء، یکی از شخصیت‌های اصلی آیین بهایی، بر دیوار خانه خانم کمال آبادی در عکسی بود که از دیدار او و خانم هاشمی منتشر شده است.

همسر خانم کمال آبادی می‌گوید که حضور خانم هاشمی در منزل آن‌ها یا محل نشستن او در خانه برنامه ریزی شده نبود و یکی از حاضران با اجازه او عکس گرفت و برای انتشار آن هم از او اجازه گرفت.

آقای طائفی می‌گوید که دادستانی تهران به او گفته است که این دیدار‌ها را فعالیت سیاسی تلقی می‌کند و به همین دلیل مرخصی خانم کمال آبادی را تمدید نخواهد کرد.

اما همسر خانم کمال آبادی وجود هر گونه انگیزه سیاسی در این گونه دیدار‌ها را تکذیب کرد و گفت: «وقتی یک فردی را بازداشت می‌کنند و ۸ سال مرخصی نمی‌دهند، حساسیت موضوع بالا می‌رود. یعنی اگر خانم من طی این هشت سال مثلا ۸ بار یا ۱۰ بار مرخصی آمده بود، اصلا چنین حساسیتی نبود و نه تنها دوستان غیر بهایی کمتر به دیدن او می‌آمدند، بلکه دوستان بهایی هم کمتر می‌آمدند».

آقای طائفی گفت که می‌داند فعالان سیاسی و مدنی که به دیدن عضوی از جامعه بهائیان می‌روند، در معرض خطر و فشار هستند و به همین دلیل از آن‌ها سپاسگزار است.