ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 15.05.2016, 6:25
آهنگی درباره تراژدی تاتارها برنده یوروویژن شد

ایران امروز: در مسابقات اروپایی موسیقی «یوروویژن ۲۰۱۶»  که در استکهلم سوئد برگزار شد، «جمالا» با نام کامل «سوزانا جمالدین‌ووا» از کشور اوکراین به عنوان برنده امسال انتخاب شد.

از بیش از ۵۰ کشور شرکت‌کننده در این مسابقات، ۲۶ کشور به مرجله فینال راه یافته بودند. اوکراین با کسب ۵۳۴ امیتاز برنده مسابقه شد. استرالیا با ۵۱۱ امتیاز و روسیه با ۴۹۱ امتیاز در  جایگاه دوم و سوم قرار گرفتند.

آهنگی که «جمالا» خواند و اروپا را تحت تاثیر قرار داد، «۱۹۴۴» نام دارد. این آهنگ درباره اخراج صدها هزار تن از تاتارهای کریمه از زادگاه اصلی‌شان در دوره حکومت استالین است.

جمالا در این ترانه از تجربه مادربزرگ‌اش و دیگر تاتارهای کریمه در سال ۱۹۴۴ می‌گوید. او این آهنگ را به مادربزرگ‌اش تقدیم کرده که پس از اخراج از کریمه دیگر هیچ‌گاه نتوانست به وطن خویش بازگردد.

در سال ۱۹۴۴ و پس از پایان جنگ جهانی دوم بیش از ۲۰۰ هزار نفر از تاتارهای کریمه به دستور استالین با قطارهای باری به آسیای میانه تبعید شدند. پس از مرگ استالین از تاتارها اعاده حیثیت شد، اما آنها نتوانستند به سرزمین مادری خود بازگردند. در دوره گارباچف و بعد از فروپاشی اتحاد شوروی تعدادی از بازماندگان این کوچ اجباری به کریمه بازگشتند.

سرنوشت مشابهی نیز «ترک‌های آهیسکا» داشتند که در جنوب‌غرب گرجستان زندگی می‌کردند. در سال ۱۹۴۴ مقام‌های محلی گرجستان به دستور استالین در فاصله چند روز ۱۷ هزار ترک آهیسکا را سوار واگن‌های باری کرده و پس از چندین روز، آنها را در آسیای میانه رها کردند. صدها نفر در طول راه در اثر گرسنگی و تشنگی جان خود را از دست دادند.

آهنگ «۱۹۴۴» به زبان انگلیسی است اما بخش‌هایی از آن به زبان ترکی است، ترکی تاتار. جمالا پس از پایان مراسم فینال و برنده‌شدن آهنگش به خبرنگاران گفت: «من این ترانه را برای صلح و دوستی خواندم. واقعا برای همه صلح و دوستی آرزو می‌کنم و از همه تشکر می‌کنم.»

وزیر فرهنگ اوکراین که در سالن مسابقه در استکهلم حضور داشت ابراز امیدورای کرد که این پیروزی روحیه مردم کشورش را بالا ببرد. وزیر اوکراینی تاکید کرد این ترانه که از فاجعه‌ تاتارها می‌گوید برای اوکراین نیز یک دستاورد محسوب می شود.

روس‌ها از برگزارکنندگان مسابقات یوروویژن خواسته بودند که اجازه ندهند اوکراین با این آهنگ در یوروویژن شرکت کند.  مقام‌های مسکو این آهنگ را «ضد روسی» می‌دانند.

مسابقات یورویژن امسال برای اولین بار به‌طور زنده در آمریکا و چین نیز پخش شد و به این ترتیب صدها میلیون نفر آن را تماشا کردند.


کلیپ اصلی آهنگ ۱۹۴۴