ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 09.05.2016, 21:44
نازنین زاغری، از امدادرسانی در بم تا زندان در کرمان

بی بی سی:‌ نازنین زاغری رتکلیف، شهروند بریتانیایی ایرانی هنگام خروج از ایران بازداشت شده و بیش از یک ماه است که “در انفرادی” است.

خانم زاغری به همراه دختر ۲۲ ماهه خود به ایران رفته بود. پاسپورت فرزند خانم زاغری که فقط ملیت بریتانیایی دارد در فرودگاه ضبط شده و او اجازه خروج ندارد.

ریچارد رتکلیف، همسر خانم زاغری رتکلیف که در لندن است، می‌گوید سپاه پاسداران ایران سوم آوریل (۱۵ فروردین) همسرش را در فرودگاه تهران دستگیر کرده و او را به مکانی نامعلوم در استان کرمان منتقل کرده است.

نازنین زاغری رتکلیف، ۳۷ ساله با بنیاد خیریه رویترز همکاری داشته و به گفته همسرش مشغولیت اصلی او فعالیت با نهادهای خیریه بوده است.

به گفته آقای رتکلیف از زمان دستگیری در روز سوم آوریل، ۱۵ فروردین، خانم زاغری به وکیل دسترسی نداشته، اجازه نداشته با او در خارج از کشور تماس بگیرد و حتی اجازه نداشته با دختر ۲۲ ماهه خود ملاقات کند.

بر اساس اظهارات خانواده، خانم زاغری در تماسی که داشته گفته “برای اعتراف زیر فشار است.” خانواده خانم زاغری به نقل از مقام‌های امنیتی محور بازجویی‌های او را “مسایل امنیت ملی” عنوان کرده‌اند.

آقای رتکلیف می‌گوید برای او سخت است که باور کند چگونه یک مادر و فرزندش که برای تعطیلات به کشور خود رفته‌اند، می‌توانند مساله امنیت ملی ایجاد کنند مخصوصا که آنها قبلا بارها به ایران سفر کرده‌اند.

همسر خانم زاغری در اطلاعیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرده دخترش به دور از مادر و پدر نزد خانواده مادری نگهداری می‌شود.

آقای رتکلیف می‌گوید، نه دخترش می‌تواند از ایران خارج شود، نه او ویزای سفر به ایران دارد.

بر اساس قوانین جمهوری اسلامی، زن ایرانی که با مرد غیرایرانی ازدواج کرده نمی‌تواند برای فرزند خود پاسپورت و تابعیت کشورش را بگیرد. و برای سفر به ایران باید درخواست ویزا کند.

***

گروگان‌گیری دختربچه دو ساله در ایران
نامش گابریلا است، فقط دو سال دارد. برای دیدن پدربزرگ و مادربزرگش به ایران رفت ولی جمهوری اسلامی پاسپورت او را مصادره کرد؟ جرم این کودک چیست؟ مادرش نازنین زاغری را به هر دلیلی بازداشت کردند هنوز نه گذاشتند وکیل بگیرد و نه حق بغل کردن فرزندش را دارد حالا سوال ما این است که چرا به گابریلای دو ساله را ممنوع الخروج کردند. آیا این گروگان‌گیری نیست؟ آیا این کودک آزادی نیست؟ پدرش ریچارد که در انگلیس است می‌گوید من خودم ویزای ایران ندارم و الان نمی توانم حتی دختر کوچکم را برگردانم.

***

نازنین زاغری، از امدادرسانی در بم تا زندان در کرمان

رادیو فردا / هانا کاویانی

نازنین زاغری یک شهروند ایرانی-بریتانیایی که با دختر نوزاد خود به ایران سفر کرده بود، ماه گذشته هنگام خروج از ایران بازداشت شده و در زندان به سر می‌برد.

بنیاد تامسون رویترز در اطلاعیه‌ای که در اختیار رادیوفردا گذاشت، اعلام کرد که نازنین زاغری شهروند بازداشت‌شده از چهار سال پیش مدیریت بعضی پروژه‌های این بنیاد را برعهده داشته است. در این اطلاعیه آمده که پروژه‌هایی که خانم زاغری در آن‌ها فعالیت داشته به آموزش مرتبط بوده و به ایران ارتباطی نداشته است و سفر او به تهران برای دیدار با خانواده گرفته است. ریچارد رَتکلیف، همسر نازنین زاغری در گفتگو با رادیو فردا این سخنان را تائید می‌کند.

گفتگوی هانا کاویانی با ریچارد رَتکلیف، همسر نازنین زاغری

همسر شما از ۱۵ فروردین در بازداشت است. چرا هم اکنون درباره او اطلاع رسانی کردید؟

ما فکر می‌کردیم این یک اشتباه است و در روزهای اول منتظر بودیم که پس از طی یک روند طبیعی این موضوع تمام شود. پس از آن من با وزارت خارجه بریتانیا مشورت کردم. هنوز احساس می‌کردم که باید صبر کرد.

خانواده نازنین در ایران درباره صحبت در مورد این مسئله خیلی محتاط بودند و هنوز هم هستند و این تصمیم من بوده که این موضوع را رسانه‌ای کنم.

پس از سی روز از اینکه او در انفرادی و از فرزندش دور بوده گذشت، ‌[زمان] خیلی طولانی بود و [این امر] به من نشان داد که سفارت بریتانیا در تهران و وزارت خارجه نتوانسته‌اند کاری انجام دهند و حتی نمی‌توانستند تاییدیه بگیرند که همسرم کجاست، ‌ به نظرم آمد که باید کار دیگری انجام داد.

از زمان بازداشت شما تماسی با همسرتان نداشتید؟

نه. آخرین باری که من با همسرم صحبت کردم، روز پیش از این بود که از ایران به بریتانیا بیایند. او اجازه یافته با خانواده‌اش صحبت کند. چند روز اول هیچ تماسی نبود. اگر در بازجویی‌ها همکاری می‌کرد اجازه می‌یافت که تماس بگیرد. اجازه تماس با بریتانیا پیدا نکرده است. یک بار موبایلش را به او دادند تا به من اس‌ام اس بزند که آن هفته اول بود که من فکر می‌کردم قرار است آزاد شود و قبل از آن بود که به کرمان فرستاده شود. آنچه که من از وضعیتش می‌دانم از خانواده‌اش می‌شنوم و برادرش که می‌تواند به زبان انگلیسی صحبت کند.

در این سفر آخر چه مدت همسرتان در ایران بود؟

حدود دو هفته. او برای تعطیلات نوروز به ایران رفته بود. او سعی می‌کرد که هر سال خصوصا که فرزندمان کوچک است، برای نوروز به ایران برود. برای خانواده‌اش بسیار سخت بود که ویزا بگیرند و به اینجا بیایند. ما از سال گذشته که ماه مه به ایران رفته بودیم، سفری به ایران نداشتیم و او رفته بود که خانواده‌اش را ببیند.

آیا می‌دانید که چرا همسرتان را به کرمان منتقل کردند؟

او در فرودگاه امام خمینی تهران بازداشت شده است و سفرش هم به تهران بود. اینکه چرا به کرمان بردند نمی‌دانم. او در ایران سالهاست که کار نکرده و کار کنونی‌اش با بنیاد تامسون رویترز هم ارتباطی با ایران نداشت.

تنها ارتباطی که بین همسر من و کرمان است، این است که او در زمان زلزله بم بیش از ده سال پیش با صلیب سرخ جهانی کار می‌کرده است. این تنها ارتباط با این شهر است که من از آن اطلاع دارم و هیچ دلیلی نمی‌بینم که چرا باید او را به کرمان منتقل کرده باشند که فاصله بسیار زیادی به خانواده‌اش دارد.

آقای رتکلیف، ممکن است کمی درباره شغل همسرتان توضیح دهید. پیش‌تر بنیاد تامسون رویترز به رادیوفردا گفت که خانم زاغری ۴ سال است که با این بنیاد کار می‌کرده و کارش هم ارتباطی با ایران نداشت.

او با بنیاد رویترز در بخش فعالیت‌های خیریه کار می‌کند. او مدیر پروژه بود و هست. به این معنی که فعالیت‌های خیریه در دور دنیا انجام می‌دهند که بیشتر در حوزه آموزش و توسعه رسانه‌ها بوده است. او پیش‌تر پروژه‌ای در مراکش، برمه و آفریقا و کشورهای در حال توسعه داشته است. مثلا پروژه‌هایی مربوط خبرنگاران جوان، یا پارلمان مراکش و کمک به ارتباطات داخلی آن‌ها. اما نقش او در این فعالیت‌ها اینگونه بوده که او نه آموزش دهنده بوده و نه خبرنگار. نقش او بیشتر جمع آوری کمک، نوشتن گزارش اقدامات و مثلا پیدا کردن آموزش دهنده‌ها یا ملغی کردن برنامه‌ها بوده است.

آیا شما با مقام‌های ایرانی تماس گرفته‌اید؟

این کار را از طریق سفارت بریتانیا و وزارت خارجه انجام دادم. در پشت صحنه با آن‌ها ارتباط داشتم تا آن‌ها بفه‌مند همسرم کجاست، ‌چه کسی او را بازداشت کرده و اتهامش چیست. که این‌ها هم به جایی نرسیده است