ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 08.05.2016, 23:45
علی صوفی: لاریجانی در تقابل با فراکسیون امید نیست

اعتماد /  مريم وحيديان

جریان موسوم به اصولگرایان معتدل و طیف علی لاریجانی که در جریان انتخابات راه خود را از جریان اصولگرایی جدا کرد با چه شکل و شمایلی در مجلس حضور پیدا خواهد کرد. علی صوفی، رییس ستاد انتخاباتی اصلاح‌طلبان تهران معتقد است که علی لاریجانی اگر رییس مجلس شود در قالب فراکسیون امید در مجلس حضور پیدا می‌کند و اگر رییس مجلس نشود فراکسیونی جدا از فراکسیون امید تشکیل خواهد داد.

روز شنبه ١٥٨ نفر از منتخبین در نشست فراکسیون امید حاضر شدند. ارزیابی شما از این حضور چیست؟
جلسه روز شنبه با وجود همپوشانی‌هایی که با جلسات دیگر داشت و نمایندگان در سه جلسه همزمان دعوت شده بودند، جلسه پرشوری بود. اصلاح‌طلبان از قبل برنامه داشتند که این جلسه با حضور فراکسیون امید باشد، اما جلسه‌ای را مجلس در همان ساعتی که ما تعیین کرده بودیم، برگزار کرد و همین مساله منجر شد تا ما جلسه را به ساعت دو تغییر دهیم. ساعت سه نیز آقای موحدی کرمانی عده‌ای را به عنوان دبیرکل جامعه روحانیت مبارز دعوت کرد. این تلاقی ساعت‌ها مقداری آشفتگی در برنامه اصلاح‌طلبان ایجاد می‌کرد اما با تمام این اوصاف حضور نمایندگان در این جلسه عالی بود. در شروع کار جلسه توانستیم با برنامه پیش برویم و اساسنامه فراکسیون که پیش‌نویس آن از قبل تهیه شده بود، رونمایی کردیم و کار فراکسیون امید کلید خورد. کار با قوت و قدرت آغاز شد. اصلاح‌طلبان از این جلسه راضی هستند و بیش از آنچه که انتظار داشتیم از نمایندگان منتخب به این جلسه آمدند. اصلاح‌طلبان به دنبال ادامه چنین جلساتی هستند و در همان جلسه نیز اعلام شد که شنبه هفته آینده نیز جلسه‌ای برگزار شود و به بحث و بررسی اساسنامه در آن پرداخته شود. روند نشست روز شنبه را مثبت ارزیابی می‌کنم.

چنین جلساتی چه تاثیری در آینده مجلس دهم خواهد داشت؟
این انتخابات پیام بزرگی داشت که مردم نه به اشخاص بلکه به جریان سیاسی اصلاح‌طلب رای دادند و به آن اعتماد کردند. چنین جلساتی برای این است که بتوان به پیامی که مردم داده‌اند، جامه عمل بپوشانیم. نخستین حرکت از مجلس آغاز می‌شود. تغییر رویکرد در مجلس باید با تغییر مدیریت در مجلس همراه باشد. نمی‌توان انتظار داشت اکثریت مجلسی را مردم از جریان غیرحاکم انتخاب کنند، اما مجددا مجلس بر همان پاشنه پیشین بچرخد. تحول در مجلس دهم امری ضروری است. لازمه آن این است که اکثریت مجلس مدیریت و ریاست هماهنگی با اکثریت آن انتخاب کند. به دنبال چنین تاثیری در مجلس، دست دولت هم باز می‌شود. دولت روحانی ملاحظاتی مطابق با مجلس نهم در انتخاب کابینه و رویکرد مدیریتی وزارتخانه‌ها داشت. با برداشته شدن این مانع از سر راه دولت و همراهی و همگامی مجلس دهم با آن انتظار می‌رود که در دولت نیز اتفاقاتی رخ دهد. با توجه به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراها در سال آینده و شروع رقابت آن از امسال، دولت وقت زیادی برای تغییر ندارد. از این‌رو باید به سرعت در ساختار دولت تغییراتی ایجاد کند تا در رقابت‌های انتخاباتی که از نیمه دوم امسال تقریبا آغاز می‌شود، دست بالا را داشته باشد و بتواند آینده روشنی را برای مردمی که می‌خواهند به این دولت مجددا رای دهند، رقم بزند. انتظار ما این است که مجلسی هماهنگ با اکثریت تشکیل شود و دولت خود را این اکثریت تطبیق دهد تا بتوان امیدوار داشت در فاصله زمانی دوره چهار ساله این مجلس و دولت دوازدهم، جواب مردم داده شود و برنامه‌هایی که پیش‌بینی شد، اجرا شود. در راس برنامه اصلاح‌طلبان برای مجلس بخشی برای اقتصاد مقاومتی و پرداختن به حل مشکلات اقتصادی دیده شده است. حل مشکلات اقتصادی کاری حاکمیتی است و نمی‌توان انتظار داشت که دولت به تنهایی از عهده این کار برآید. به هر حال این حوزه ابعاد مختلفی دارد و تصمیمات آن به هماهنگی قوای مختلف نیاز دارد.

فکر می‌کنید چه فراکسیون‌هایی در مجلس دهم تشکیل شود و قدرت و وزن هر یک را در چه حد می‌بینید؟
پیش‌بینی می‌کنم اصولگرایان در یک فراکسیون نباشند. قطعا اصولگرایان تندرو راه‌شان از اصلاح‌طلبان و حامیان دولت و هم از اصولگرایان معتدل جدا است. اصولگرایان تندرو در مجلس دهم فراکسیون بسیار ضعیفی را تشکیل خواهند داد و اقدام موثری از طرف آنها در فرآیند اداره مجلس آینده انتظار نمی‌رود. آنها نمی‌توانند مانند مجلس نهم اقدام موثری درباره مدیریت مجلس و تنظیم قوانین، مصوبات، لوایح‌ها و طرح‌ها انجام دهند. اصولگرایان معتدل و اصلاح‌طلبان و حامیان دولت همپوشانی خواهند داشت و آن همپوشانی در بخش حمایت از دولت است. اصلاح‌طلبان از قبل پیش‌بینی کرده بودند که باید این همپوشانی بین اصلاح‌طلبان و حامیان دولت اتفاق بیفتد. آن‌طور که لیست امید عنوان گرفته و سازمان‌های انتخاباتی که در حوزه‌های انتخابیه تحت عنوان مجمع اصلاح‌طلبان و حامیان دولت شکل گرفت، باعث می‌شود که فراکسیونی قوی با نام امید در مجلس دهم تشکیل شود که دربرگیرنده اصلاح‌طلبان و اصولگرایان حامی دولت خواهد بود و قدرت به دست این اکثریت مطلق خواهد بود.

آقای لاریجانی و طیف او فراکسیونی جدا تشکیل خواهند داد یا در قالب فراکسیون امید جای می‌گیرند؟
آقای لاریجانی اگر رییس مجلس نباشد، قطعا فراکسیون جدایی را تشکیل خواهد داد اما اگر رییس مجلس باشد فراکسیونی را تشکیل نخواهد داد. پیش‌بینی شخص بنده چنین است. او اگر رییس مجلس باشد حضور در فراکسیون امید را انتخاب خواهد کرد. همان‌طور که در جریان انتخابات نیز در لیست امید هم قرار گرفت، در مجلس نیز حضور در این مجموعه را خواهد پذیرفت اما اگر ریاست مجلس به آقای عارف واگذار شود، به احتمال زیاد آقای لاریجانی فراکسیون اصولگرایان معتدل را در مجلس تشکیل خواهد داد. البته هیچ‌یک از این دو اتفاق به معنای تقابل او با لیست امید و اصلاح‌طلبان و پایان همکاری‌های طیف‌های ائتلاف هفتم اسفند نیست. به هر حال طیف لاریجانی در راستای حمایت از دولت گام برمی‌دارد اما ممکن است فراکسیون مستقلی در این صورت تشکیل می‌دهد. فراکسیون قالب اصلاح‌طلبان و حامیان دولت خواهد بود. در انتخاب رییس مجلس خیلی چیزها مشخص خواهد شد. عملا فراکسیون‌ها پس از این انتخاب شکل گرفته و اعلام موجودیت خواهند کرد.

با توجه به ترکیب مجلس دهم، چه تعاملی بین این مجلس با سایر قوا می‌تواند صورت گیرد و چطور می‌توان این تعامل را به بهترین حالت شکل داد؟
تعامل قوه مقننه با قوه مجریه بسیار قوی خواهد بود و کاملا عملیاتی و اجرایی در راستای اجرای برنامه‌های مشترک بین مجلس و دولت خواهد بود. در این راستا امید است تغییر اساسی در این زمینه مشاهده شود و مشکل اساسی یا قابل ذکری در تعامل بین دو قوه وجود نخواهد داشت. به هر حال به این دلیل که دو قوه مقننه و مجریه از یک جریان هستند و با هم همدل و هم جهت هستند، فکر می‌کنم قوه سوم نیز با این دو قوه هماهنگ شود. صلاح کشور و انقلاب در تعامل بین قوا است و باید تلاش شود در آینده بیشتر بر این تعامل کار شود.