ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 16.04.2016, 6:35
سیل در استان‌های غربی؛  ۷۲ ساعت اضطرار

اعتماد

آسمان ایران سه روز بی وقفه بارید. ماجرا از عصر روز چهارشنبه ۲۴ فروردین ماه شروع شد و ساعت‌های اولیه خوشحالی باران بهاری خیلی زود خنده را بر لب كشاورزان و مردم تعدادی از استان‌ها به خصوص سه استان لرستان، ایلام و خوزستان خشكاند. باران ساعت‌ها ادامه داشت. شب صبح شد و باز هم باران قطع نشد. راه‌ها بسته شد، زمین‌های كشاورزی از بین رفت، خانه‌ها و ماشین‌ها را آب گرفت و چند نفر جان خود را از دست دادند. حالا كه چیزی نزدیك به ۷۲ ساعت از سیل گذشته، آمار خسارت‌های وارد شده به شهرها و روستاها و راه‌ها در صدر خبرها قرار دارد.

در بارش سه روزه باران مناطق غرب و جنوب غرب كشور ۴ نفر جان خود را از دست دادند كه همگی از استان ایلام بودند. اما بعد از خسارت‌های جانی بیشترین خسارت به باغ‌ها و اراضی كشاورزی وارد شده است. كشاورزانی كه مدت‌ها برای برداشت محصولات‌شان رنج كشیدند حالا باید ویرانی یك‌شبه دسترنج‌شان را به تماشا بنشینند.

البته در این میان تشكیل زودهنگام ستاد مدیریت بحران و دستور مستقیم رییس‌جمهور از تركیه و اقدام معاون اول برای مدیریت خسارت‌های سیل از گسترده‌تر شدن بحران جلوگیری كرد. همچنین هشدارهای سازمان هواشناسی كشور در روزهای گذشته به هموطنان و سازمان‌های مسوول در استان‌های مختلف نیز باعث شده بود تا عمق خسارت‌های احتمالی این سیل كمتر باشد.

سید مصطفی مرتضوی، سخنگوی سازمان امداد و نجات هلال احمر در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفته: استان‌های لرستان، ایلام، كرمانشاه، فارس، خوزستان، چهارمحال، همدان، اصفهان، خراسان شمالی و رضوی، كردستان و آذربایجان شرقی و 136شهر، روستا و مناطق عشایرنشین دچار سیل و آبگرفتگی شده‌اند. امدادرسانی در ۱۳۶ شهر و روستا ادامه دارد و تاكنون به بیش از 5600 نفر امدادرسانی شده است.

خسارت ۱۱۹ میلیاردی به جاده‌های كرمانشاه
زاهدین چشمه خاور، معاون راهداری اداره كل راه و شهرسازی استان كرمانشاه به ایرنا گفته كه بارندگی روزهای گذشته ۱۱۰ میلیارد ریال به راه‌های این استان از جمله زیرساخت‌های جاده‌های برون‌شهری خسارت وارد كرده است. در روزهای گذشته شانه‌های بسیاری از جاده‌ها، گارد ریل‌ها و بسیاری از علایم تخریب شده و همچنین تعدادی پل تخریب شد و كوه ریزش كرد.

معاون راهداری اداره كل راه و شهرسازی كرمانشاه نیز گفت: پنجشنبه‌شب به دلیل بارش باران و ریزش كوه در روانسر راه یك روستا بسته و در شهرستان صحنه نیز به دلیل تخریب پل راه یكی از روستاهای این شهرستان بسته شد.

آبگرفتگی شش واحد مسكونی در اراك
عباسعلی نظیری، سرپرست اداره كل مدیریت بحران استانداری استان مركزی نیز به ایرنا گفت: در شهرك‌های كوثر و شهید نبئی واقع در منطقه سنجان ۶ واحد مسكونی دچار آبگرفتگی شد كه ماموران آتش‌نشانی و شهرداری اراك نسبت به تخلیه آب از این واحدها اقدام‌های لازم را انجام دادند. بارش‌های اخیر همچنین در مجتمع رضوان واقع در منطقه فوتبال اراك باعث فرو ریختن یك دیوار شد كه در مسیر جریان حركت سیلاب قرار داشت، این موضوع نیز از سوی شهرداری اراك در حال بررسی است.

تخریب ۱۰ واحد مسكونی در خراسان شمالی
حسین عظیمی، مدیركل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی با اشاره به بارش‌های رگباری باران و وقوع سیل در روستاهای نزدیك شهر بجنورد به مهر گفت: بارندگی پنجشنبه‌شب به 10 واحد مسكونی آسیب رساند و سیل دو خودروی سواری را با خود برده است. این سیل همچنین تعدادی از دام‌های سبك روستاییان از جمله گوسفندان را نیز با خود برده است.

نجاتگران جمعیت هلال احمر استان خراسان شمالی در بجنورد نیز از پنجشنبه‌شب كار امدادرسانی به خانوار‌های متاثر از سیل و آبگرفتگی را انجام دادند. به دنبال بارش باران و سیل حاصله از آن نجاتگران جمعیت هلال احمر خراسان شمالی در بجنورد كار امدادرسانی به هشت خانوار را كه دچار آبگرفتگی شده بودند در روستای قره خانبندی انجام دادند.

تخریب ۵۰ پل و ۸۰ درصد از اراضی دهلران
همچنین امیدعلی سبزی، فرماندار شهرستان دهلران در استان ایلام و رییس ستاد بحران این شهرستان درباره آخرین وضعیت خسارات سیل در این شهرستان به مهر گفت: تاكنون بیش از ۳۶ میلیارد تومان خسارت در این شهرستان برآورد اولیه شده است. بارندگی ۱۸۱ میلی متری در ۲۴ ساعت گذشته موجب جاری شدن سیل و خسارت به منازل، واحدهای تجاری، وسایل نقلیه، چادر عشایر، مزارع كشاورزی و راه‌ها شده است. راه كمربندی شهر دهلران هم‌اكنون مسدود است و امكان تردد خودروها از این مسیر ارتباطی وجود ندارد و متاسفانه یك دستگاه تریلر نیز در این محدوده دچار آبگرفتگی شده ولی از راننده این تریلر اطلاعی در دست نیست و جست‌وجو برای این فرد ادامه دارد.

او از مصدومیت ۹ نفر در اثر وقوع سیل در شهرستان و انتقال دو نفر از این مصدومان به مراكز درمانی نیز خبر داد و گفت: ۵۰ نفر نیز كه در مناطق مختلف گرفتار سیلاب بودند در عملیات‌های مختلف امدادی نجات یافتند. متاسفانه واحد‌های تجاری، مسكونی در سطح شهر آسیب جدی وارد شده و طبق برآورد اولیه سه دستگاه پل تخریب شده‌اند و به ۵۰ پل نیز خسارت جدی وارد شده است.

فرماندار دهلران افزود: در بررسی‌های اولیه حدود سه هزار هكتار از اراضی گندم آبی بین ۵۰ تا ۸۰ درصد خسارت وارد شده است. حدود ۵۰۰ هكتار از اراضی كلزا نیز دچار خسارت شده‌اند و طبق بررسی‌های اولیه حدود پنج میلیارد تومان خسارت به بخش كشاورزی شهرستان وارد شده است. همچنین آب شرب مناطق شهری دهلران قطع شده كه تلاش برای رفع مشكل آغاز شده و تامین آب شرب مورد نیاز مردم نیز به وسیله تانكرهای سیار در حال انجام است.

۳۰۴۳ آسیب‌دیده در سیلاب لرستان

آزادبخت، مدیر راه و شهرسازی كوهدشت نیز در گفت‌وگو با ایرنا گفت: راه‌های ۵۰ روستای شهرستان كوهدشت (استان لرستان) در اثر سیل قطع شده است. بارش باران و طغیان رودخانه‌ها ۱۱۰ كیلومتر از جاده‌های اصلی و روستایی این شهرستان را تخریب كرده و ارتباط ۵۰ روستای شمال كوهدشت، شامل مناطق همیان و ضرون و پشت تنگ شیرز با جمعیتی بالغ بر ۸۰۰۰ نفر قطع است. در اثر سیلاب ۱۱ پل تخریب شده و ۱۰ پل دیگر نیاز به ترمیم دارند. همچنین ‌به علت سیلاب ارتباط زمینی عشایر شمال كوهدشت به طور كامل به مركز شهرستان قطع شده و به زیرساخت‌های ارتباطی این بخش خسارت‌های زیادی وارد شده است.

قائم‌مقام سازمان امداد ونجات جمعیت هلال احمر استان لرستان نیز با اشاره به امداد رسانی به ۳ هزار و ۴۳ حادثه دیده سیلاب در استان لرستان گفت: ۵ تیم عملیاتی متشكل از ۲۱۵ امدادگر و نجاتگر در حال امدادرسانی به هموطنان سیل زده در استان لرستان، هستند.

مرتضی سلیمی با اشاره به اینكه بارش شدید باران منجر به وقوع سیل و آبگرفتگی در شهرستان‌های مختلف استان لرستان شده، افزود: از روز پنجشنبه گذشته شاهد آبگرفتگی در شهرستان‌های پلدختر، الشتر، ازنا، كوهدشت، دورود، الیگودرز، خرم‌آباد، بروجرد و نورآباد بوده‌ایم كه نیروهای امدادی جمعیت هلال احمر تاكنون به ۳۰۴۳ حادثه دیده سیلاب در استان لرستان امدادرسانی كرده‌اند.

او با بیان اینكه ۷۹۱ خانواده تا این لحظه امدادرسانی شده‌اند، افزود: با برپایی ٢٨٠ دستگاه چادر امدادی اسكان اضطراری سیل‌زدگان در استان لرستان فراهم شد.

وی به امدادرسانی نیروهای امدادی جمعیت هلال احمر استان در ۶۴ شهر، روستا و مناطق عشایرنشین اشاره كرد و اظهارداشت: ۵۱ تیم عملیاتی متشكل از ۲۱۵ امدادگر و نجاتگر در حال امدادرسانی به هموطنان سیل زده در استان لرستان، هستند. در حادثه سیل غرب كشور یك قطار مسافربری دورود به اندیمشك از ریل خارج و خط راه‌آهن شمال به جنوب مسدود شد.

ماشاءالله نعمتی فرماندار دورود نیز با بیان اینكه مسیر راه‌آهن سراسری شمال به جنوب به‌دلیل خروج واگن از ریل مسدود شد، اظهار داشت: عصر روز پنجشنبه قطار محلی مسافربری كه از سمت دورود به اندیمشك در حال حركت بود حدفاصل ایستگاه كشور و تنگ‌هفت از ریل خارج شد. وی با اشاره به اینكه این حادثه خسارت جانی نداشته است، افزود: علت وقوع آن بارش شدید باران و ریزش كوه بوده است.

سیل روزهای گذشته درحالی به مناطق مختلف آسیب وارد كرده كه دولت در استان‌های سیل زده ستاد بحران تشكیل داده و با نظارت معاون اول در استان‌های مختلف خدمات رسانی به سیلزدگان ادامه دارد. براساس پیش بینی‌های سازمان هواشناسی در حال حاضر خطر از مناطق مختلف برطرف شده است اگرچه پیش‌بینی‌ها حكایت از ادامه بارش‌ها در هفته جاری البته با شدت كمتر دارد.