ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 09.04.2016, 6:35
چرا دراسناد پاناما اطلاعات چندانی از آمریکایی‌ها نیست

صدای آمریکا: در حالیکه افشای “اسناد پاناما” از فساد مالی سیاستمداران و چهره های سرشناس هنر و ورزش در جهان خبر می‌دهد، در میان کسانی که از آنها نام برده شده، کمتر چهره آمریکایی دیده می‌شود. تاکنون از شخصیت‌ها و چهره‌های مطرح و پرنفوذ آمریکایی چندان صحبتی نبوده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز جمعه در گزارشی، ضمن طرح این پرسش، از قول یکی از بنیانگذاران شرکت موساک فونسکا می‌نویسد، این شرکت علاقه به کار با مشتریان آمریکایی نداشته است.

رومن فونسکا، که همراه یورگن موساک، این شرکت را در پاناما تاسیس کرد، روز پنجشنبه در مصاحبه با آسوشیتدپرس گفت، آنها فقط تعداد معدودی مشتری آمریکایی داشتند، که بیشتر آنها هم بازنشسته بودند.

وی در این گفت‌وگو که در دفتر این شرکت حقوقی انجام شد، تاکید کرد که این موضوع هیچ ربطی به ضدآمریکایی بودن یا مثلا ترس از اداره مالیات آمریکا ندارد، بلکه دلیل آن ریشه اروپایی او و شریکش بوده است.

رومن فونسکا می‌گوید یورگن موساک متولد آلمان است و خود من هم در اروپا زندگی می‌کردم، برای همین تمرکز عمده کار ما همواره بر روی بازار اروپا و آمریکای لاتین بوده است.

وی در ادامه می‌گوید، “او (یورگن موساک) عاشق آمریکاست. خیلی زیاد. من هم مینطور. فرزندان من آنجا تحصیل کرده‌اند. اما کار نکردن با مشتریان آمریکایی، سیاست شرکت ما بوده است.”

روزنامه آلمانی زوددویچه، که ابتدا به اسناد پاناما دسترسی پیدا کرد، گفته است که کپی گذرنامه‌های ۲۰۰ آمریکایی و اطلاعات ۳۵۰۰ سهامدار شرکت‌های موسوم به فراساحلی، که نشانی آنها در ایالات متحده ثبت شده، در این اسناد وجود دارد. که درصد ناچیزی از تعداد سهامداران ۲۵۰ هزار شرکتی است که موساک فونسکا به ثبت رسانده است.

به گزارش آسوشیدپرس، دلیل دیگری که می‌تواند مطرح باشد، این است که ثبت و تاسیس چنین شرکت‌هایی برای فرار از مالیات و پولشویی و انجام فعالیت‌های مالی پنهانی، به سادگی در برخی ایالت‌های کوچک مانند وایومینگ، دلاویر و نوادا امکان‌پذیر است و در مقایسه با کشورهایی مانند پاناما، کمتر جلب توجه می‌کنند.

در عین حال، برخی کشورهای اروپایی مانند لوگزامبورگ، سوئیس و آندورا، به عنوان بهشت مالیاتی افرادی بوده‌اند که می‌خواستند از پرداخت مالیات قانونی شانه خالی کنند.

افراد ثروتمند و پرنفوذ بسیاری در سراسر دنیا، که اسامی آنها در میان اطلاعات افشا شده مربوط به فعالیت‌های پنهانی مالی، پولشویی، فرار مالیاتی و دور زدن تحریم‌ها موسوم به “اسناد پاناما” قرار گرفته، در روزهای اخیر تحت فشار قرار گرفته‌اند.

نخستین قربانی این رسوایی نخست وزیر ایسلند بود، که مجبور به کناره‌گیری از مقام خود شد و به تدریج اسامی شخصیت‌های دیگری، مانند رؤسای جمهوری آرژانتین و اوکراین، برخی سیاستمداران ارشد چینی، و حلقه نزدیکان ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه افشا شد.

اسناد پاناما شامل بیش از ۱۱ میلیون برگ اطلاعات محرمانه متعلق به یک شرکت حقوقی در پاناما به نام “موساک فونسکا” است که محل اختفای مالی ۱۴۰ تن از اشخاص شناخته شده و عالیرتبه جهانی است. افشاگری درباره این اسناد شامگاه یکشنبه انجام شد.

دیوید کامرون نخست وزیر کامرون آخرین مورد از سیاستمدارانی است که با اسناد پاناما ارتباط داده شد؛ زمانی که مشخص شد پدر او نیز فعالیت‌های مالی مخفی داشته و او روز پنجشنبه گفت که به همراه همسرش در صندوق سرمایه‌گذاری پدرش سهام داشته‌‌اند، اما آن را پیش از نخست وزیری واگذار کرده‌‌اند.