ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 06.04.2016, 20:20
بی‌خبری از وضعیت پرونده آفرین چیت‌ساز، روزنامه‌نگار

یک منبع موثق درباره وضعیت آفرین چیت ساز، ستون نویس روزنامه ایران که از تاریخ ۱۱ آبان ماه ۱۳۹۴ در بازداشت به سر می برد به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت:‌ «او از زمان بازداشت تا کنون وکیل هم ندارد. ما متاسفانه هیچ اطلاعی از وضعیت او نداریم و حتی نمی دانیم که به چه علت در این پنج ماه وکیلی برای خود انتخاب نکرده است. فقط می دانیم که در زندان اوین به سر می برد. خانواده اش هم مایل به اطلاع رسانی در مورد وضعیت او نیستند.»

چهار روزنامه نگار به نام های عیسی سحرخیز، احسان مازندرانی، سامان صفرزایی و آفرین چیت ساز در تاریخ ۱۱ آبان ماه از سوی سازمان حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شدند. داود اسدی، روزنامه نگار دیگری است که از زمان دقیق بازداشت او، فعالیت ها و نحوه بازداشتش تاکنون اطلاعی در دست نیست.

احسان مازندرانی، داود اسدی و سامان صفرزایی در اواخر اسفند ماه ۱۳۹۴ در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه به دو اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام، توهین به رهبری و اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی» محاکمه شدند و اکنون منتظر رای دادگاه هستند. عیسی سحرخیز، روزنامه نگار دیگر علاوه بر دو اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام، توهین به رهبری و اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی» به دو اتهام دیگر «نشر اکاذیت و توهین به رییس قوه قضاییه» متهم شده اما هنوز زمان دادگاه او مشخص نشده است. آقای سحرخیز به دلیل تشنج های پیاپی از روز ۱۹ اسفند ماه از زندان به بیمارستان منتقل شد وتاکنون در آنجا به سر می برد.

با این حال از خانم آفرین چیت ساز، یکی از این پنج روزنامه نگار بازداشت شده تاکنون اطلاعی در دست نیست. او در حال حاضر تنها روزنامه نگار زن زندان اوین است که مشخص نیست دقیقا در چه سلولی از این زندان هم به سر می برد، اتهامش چیست و تاریخ دادگاهش چه زمانی است.

محمود علیزاده طباطبایی، وکیل سه نفر از این پنج روزنامه نگار نیز روز دوشنبه ۱۶ فروردین ماه در گفتگو با روزنامه شرق گفت از وضعیت خانم چیت ساز «هیچ اطلاعی» ندارد. در حال حاضر حدود ۳۰ زن به دلیل فعالیت های دانشجویی، مدنی، سیاسی و یا شهروندان فعال یا معترض بهایی در بند نسوان زندان اوین به سر می برند.

آقای علیزاده طباطبایی در این گفتگو همچنین با اشاره به بازپرس پرونده این روزنامه نگاران گفت که آقای حسن زاده، بازپرس پرونده «مستقل» عمل کرده است و پس از مطالعه پرونده گفته «هیچ دلیلی که موید جاسوسی باشد در این پرونده وجود ندارد.» و به تشخیص این بازپرس اقدامات روزنامه نگاران «حداکثر اقدام تبلیغی علیه نظام» بوده و مستندات این اتهام هم مطالب مندرج از سوی آنها در «سایت روزآنلاین» عنوان شده بود. اما دادستان با نظرات این بازپرس مخالف بوده است.

سازمان اطلاعات سپاه پاسداران روز ۱۲ آبان ماه مسئولیت بازداشت آنها را به عهده گرفت و ادعا کرد این خبرنگاران که از اعضای «شبکه نفوذی وابسته به دولت های امریکا و انگلیس» بودند توسط سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب بازداشت شده اند.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی روز ۱۹ آبان ۱۳۹۴ در یک نشست خبری وعده داده بود: «آزادی خبرنگاران زمان زیادی نخواهد برد.» او گفته بود: «به نظر می آید این دوستان مشکلی ندارند و بعد از آنکه به آنها گفته شد کارشان غلط بوده به این موضع اذعان داشتند البته برخی از آنها گفته اند که مطلع نبودند.»

با این حال آنها با گذشت پنج ماه هنوز در بازداشت به سر می برند و حتی با آزادی شان با قرار وثیقه هم موافقت نشده است و به چندین اتهام متهم و دادگاهی شده‌اند.