ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 05.04.2016, 21:33
عارف: باید برنده‌ مرحله دوم شویم حداقل ۴۰ كرسی

اعتماد/  مریم وحیدیان

دوشنبه شب در یكی از مراكز همایش‌های بین‌المللی غرب تهران فعالان ستاد تهران دور هم جمع شدند تا ضمن دید و بازدید نوروزی شنونده سخنان محمد رضا عارف باشند. اگرچه پیش از عارف علی صوفی، رییس ستاد تهران گزارش مفصل و طولانی از اقدامات انجام شده به حضار ارایه كرد اما عارف تصمیم گرفته بود حرف‌های تازه‌ای بزند. او برای نخستین بار صراحتا اعلام كرد در مجلس به دنبال شریك هستیم تا نخستین گام را برای تعامل با اصولگرایان معتدل در شكل‌گیری هیات رییسه مجلس برداشته باشد.

عارف همچنین بارها با تاكید بر نقش بزرگان اصلاحات و حامیان فهرست امید ضمن نام بردن از رییس دولت اصلاحات، آیت‌الله هاشمی و سید حسن خمینی چندین بار مجبور به سكوت شد تا جمعیت حاضر به ابراز احساسات و تشویق‌های مكرر بپردازند. سخنان عارف به مرحله دوم كه رسید تاكید كرد كه از میان ۶۹ كرسی باقیمانده برای دور دوم حداقل ۴۰ كرسی باید به اصلاح‌طلبان برسد و اگر عملكرد آنها مناسب باشد این رقم می‌تواند تا ۵۰ كرسی افزایش پیدا كند.

عارف مانند تمام این یك ماه و چند روز گذشته از انتخابات، روی تلاش‌های جدی‌تر برای دور دوم انتخابات تمركز بیشتری داشت. تاكید بر اصلاح ساختار اقتصادی كشور برای جلوگیری از فرارهای مالیاتی كلان در بند اول برنامه جامع اصلاح‌طلبان و پیاده‌سازی اقتصاد مقاومتی در بند دوم آن از جمله مسائلی بود كه منتخب اول مردم تهران در مجلس دهم عنوان كرد.

آمادگی برای تشكیل مجلس
مرحله دوم را تحت‌الشعاع قرار ندهد

محمدرضا عارف ضمن تشكر صمیمانه از اعضای ستاد تهران و استان‌ها گفت: در شرایطی كه اصلاح‌طلبان از نظر امكانات وضعیت نامناسبی داشتند و محدودیت‌هایی به ما تحمیل می‌شد، كاری كارستان انجام شد. اصلاح‌طلبان بر این باور بودند كه حماسه گام اول باید تكرار شود. این گام‌ها را تا ارتقای جایگاه نظام جمهوری اسلامی در سطح بین‌المللی باید ادامه دهیم و باید به مطالبات و نیازهای مردم پاسخ داده شود.

وی گفت: امیدوار هستیم كه مردم كشور به ویژه جوانان كار خود را در دهم اردیبهشت ماه یعنی مرحله دوم انتخابات تمام كنند. برای ما مرحله دوم انتخابات به مراتب اهمیت بیشتری نسبت به مرحله آن دارد. تحلیل‌های مختلفی در مورد انتخابات هفتم اسفند در مورد سهم اصلاح‌طلبان وجود داشت. تحلیل‌های خوشبینانه‌ای وجود داشت كه مبتنی بر حماسه انتخابات سال ۹۲ بود و پیش‌بینی می‌كرد كه ما اكثریت را به دست خواهیم آورد. در عین حال تحلیل‌های بدبینانه‌ای هم وجود داشت. حتی در رسانه‌های اصلاح‌طلب تحلیل‌هایی بود كه پیش‌بینی می‌شد همچون مجلس پنجم اقلیتی تاثیرگذار داشته باشیم. 

رییس شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با بیان اینكه ما با اتكا به خداوند و باور مردم پیش‌بینی می‌كردیم كه اكثریت مجلس دهم را به دست آوریم، اظهار كرد: خوشبختانه این اتفاق در دور اول انتخابات افتاد. ما نباید به دلیل این پیروزی فعالیت‌های‌مان را در مرحله دوم انتخابات كمرنگ كنیم. باوجود اینكه معمولا حضور مردم در مرحله دوم انتخابات كمرنگ‌تر است و معمولا رای تكلیفی‌ها پای صندوق‌های رای حاضر می‌شوند، باید در مرحله دوم انتخابات تلاش خود را مضاعف كنیم.

باید در مرحله دوم هم برنده شویم
محمدرضا عارف با تاكید بر اینكه باید در مرحله دوم نیز پیروز انتخابات باشیم، اظهار كرد: در جلسه اواخر اسفند ماه شورای‌عالی سیاستگذاری تصمیم‌گیری این بود كه همه فعالیت‌های‌مان در ارتباط با آمادگی برای تشكیل مجلس به گونه‌ای نباشد كه انتخابات مرحله دوم را تحت الشعاع قرار دهد. 

وی خطاب به فعالان ستاد تهران گفت: از شما می‌خواهم نقش موثری را كه در انتخابات هفتم اسفند داشتید در انتخابات ۱۰ اردیبهشت ادامه دهید و در تك‌تك حوزه‌ها حضور داشته باشید و مردم و به خصوص جوانان را توجیه كنید كه به خاطر كسب موفقیت در مرحله اول سستی و بی‌انگیزگی بر جوانان ائتلاف امید حاكم نشود. ما می‌خواهیم حداقل ۴۰ كرسی از ۶۹ كرسی مرحله دوم را به دست آوریم. این هدف‌گذاری با شرایط بدبینانه گذاشته شده و در حالت خوشبینانه ما فكر می‌كنیم ۵۰ كرسی را نیز می‌توانیم به دست آوریم. در سه هفته آینده مساله اصلی اصلاح‌طلبان پیروزی در مرحله دوم است، برای اینكه بتوانیم به وعده‌های خودمان عمل كنیم.  وی تشریح كرد: ما با برنامه ۱۲۶ ‌بندی در انتخابات هفتم اسفند شركت كردیم كه میثاق و تعهد ما با مردم است. وقتی می‌توانیم به تعهد مان عمل كنیم كه اكثریت قابل اعتنا و مهمی را در مجلس داشته باشیم.

بند اول برنامه اصلاح‌طلبان اصلاح ساختار اقتصادی
عارف با تاكید بر اینكه باید بتوانیم مستقل از دیدگاه فراكسیون‌های دیگر و رقبا بتوانیم در مسیر تحقق تعهدات‌مان حركت كنیم، گفت: راهبردهای كلی ما همچنان همان ترجیح منافع ملی بر منافع جناحی، فعالیت با برنامه در مجلس، توجه به مطالبات مردم و اولویت‌های زمان است. ما سند چشم‌انداز و میثاق ملی را پیش رو داریم.  وی ادامه داد: متاسفانه در عمل در دو برنامه چهارم و پنجم توسعه اتفاق خاصی نیفتاد. ما باید رشد متوسط 8 درصد را در افق چشم‌انداز داشته باشیم. با توجه به جهت‌گیری كلی اقتصاد مقاومتی برنامه مجلس را تبیین كردیم.

رییس شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با تاكید بر اینكه بند اول برنامه‌های ما در بخش اقتصادی اصلاح ساختار اقتصادی از جمله در نظام مالیاتی است، گفت: متاسفانه در كشور ما فرار مالیاتی زیاد است. بند دوم برنامه‌های اقتصادی ما به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اختصاص دارد. با توجه به نامگذاری سال جدید نگاه ما به اقدام و عمل در حوزه اقتصادی است. 

وی افزود: اجماع در داخل جبهه اصلاحات راهبرد جدی ما در سال 95 است. واضح بود كه اگر می‌خواستیم گام دوم را محكم‌تر از گام اول‌برداریم باید در داخل جبهه اصلاحات به اجماع می‌رسیدیم.

حمایت بزرگان اصلاحات
عارف ضمن تشكر از بزرگان اصلاحات و احزاب بزرگ جبهه اصلاحات گفت: تمامی جبهه اصلاحات در رسیدن به اجماع كمك كردند. برای من افتخار است كه رییس شورایی بودم كه در طول فعالیت خود تصمیمات را به صورت اجماعی می‌گرفت. اگر تصمیمی گرفته می‌شد، در فردای روز تصمیم‌گیری هیچ صدایی به جز مصوبه از جبهه اصلاحات نمی‌شنیدیم و این نشان‌دهنده ظرفیت اصلاح‌طلبان است. البته طبیعتا برای اینكه به وحدت برسیم با چالش‌هایی رو‌به‌رو بودیم. از طرفی می‌خواستیم جایگاه احزاب را تقویت كنیم و از طرفی ضرورت داشتن نقش كلیدی و محوری بزرگان اصلاحات را در این اجماع داشته باشیم. باید با یك آسیب‌شناسی جدی و نقد از خودمان چالش‌های شورای‌عالی سیاستگذاری را رفع كرده و به فكر ارتقای آن برای گام‌های بعدی باشیم. البته ارزیابی عملكرد شورا را به بعد از مرحله دوم انتخابات موكول كرده‌ایم.

صندلی‌های شورای شهرسهم جوانان است
عارف همچنین با اشاره به در پیش بودن انتخابات شوراهای شهر و روستا و ریاست‌جمهوری در سال ۹۶، تصریح كرد: كرسی‌های شوراهای شهر و روستا را باید جوانان بگیرند تا زمینه برای حضورشان در پست‌های دیگر فراهم شود. ما باید با ارزیابی عملكردهای خود اشكالات را رفع كنیم تا بتوانیم بهتر وارد مسیر دو انتخابات پیش رو شویم.

منتخب اول مردم تهران با اشاره به چگونگی ائتلاف اصلاح‌طلبان و حامیان دولت، اظهار كرد: از ابتدا ایجاد ائتلاف در دستور كار قرار داشت كه البته نگرانی‌هایی هم در طول مسیر به وجود آمد اما ما خود را به جریان اصلاحات محدود نكردیم و با نگاهی فراتر از اصلاحات عمل كردیم. در حوزه تهران آگاهانه نگاهی فراتر از اصلاحات را دنبال كردیم. افتخار ما است كه ظرفیت خودمان را نشان دادیم. ما دنبال ایجاد مجلسی پاسخگو و در راس امور بودیم و با توجه به نتایج مرحله اول انتخابات می‌توانم اعلام كنم كه تقریبا‌ به اهداف خود رسیدیم.

مردم، چك سفید امضا به اصلاح‌طلبان دادند
عارف خاطرنشان كرد: در پایتخت از میان ۳۳۰ نفر ما توانستیم ۳۰ نخبه برجسته را انتخاب كنیم. توصیه می‌كنم به بهانه دفاع از ردصلاحیت‌ها به منتخبین نخبه كم لطفی نكنیم. 

رییس شورای‌عالی سیاستگذاری با بیان اینكه مردم تهران چك سفید امضا به اصلاح‌طلبان دادند، گفت: در خیلی از حوزه‌ها این طور بود. در خیلی از حوزه‌هایی كه تصور می‌شد پیروز نمی‌شویم نامزدهای بعضا ناشناس اصلاح‌طلبان اما برجسته و شایسته رای آوردند. ما باید قدر اعتماد مردم را بدانیم و وظیفه ما پاسداری از این اعتماد برای گام‌های بعدی است. مردم با آگاهی رای دادند و از نامزدهای اصلاح‌طلبان شناخت كسب كرده بودند.

رییس بنیاد امید ایرانیان در تشریح راهبردهای كلی اصلاحات در این دوره از انتخابات گفت: ترجیح منافع ملی بر منافع جناحی، فعالیت‌ برنامه‌ای برای مجلس، توجه به مطالبات مردم و توجه به اولویت‌های نظام و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و برنامه چشم‌انداز از راهبردهای اصلاح‌طلبان است. اصلاحات ساختاری در اقتصاد و تحقق اقتصاد مقاومتی از برنامه‌های اصلاحات است.

وی در ادامه خاطرنشان كرد: رونق اقتصادی، اشتغال، معیشت، دستیابی به رشد ۸ درصدی و نرخ بیكاری ۵ درصدی و تورم تك رقمی، مبارزه با آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد، افزایش نرخ طلاق و سن ازدواج، كودكان كار، زنان سرپرست خانوار، بیمه، مبارزه با فقر، فساد و تبعیض، مقابله با بحران‌های زیست‌محیطی، حل مشكلات جوانان و زنان و تقویت بعد نظارتی مجلس از اولویت‌های ائتلاف امید است. 

عارف با بیان اینكه «نخستین دستور مجلس دهم بررسی برنامه ششم توسعه است» اظهار كرد: باید سریعا این برنامه را برای رسیدن به اهداف سند چشم‌انداز و همچنین برنامه‌های خود تحقق ببخشیم. كشور در برنامه چهارم و پنجم جلو نرفت و اكنون امیدواریم بتوانیم اهداف برنامه ششم را محقق كنیم. شعار اصلی ما همدلی و همبستگی است. ما باید در اداره مجلس سهم همه فراكسیون‌ها را در نظر بگیریم. زیرا انحصارطلبی در ذات اصلاحات نیست. ما دنبال شریك در مجلس هستیم و می‌خواهیم مجلس را شریك دولت كنیم البته در برخی بخش‌ها ممكن است با رقبایمان اختلاف نظرهای بنیادی داشته باشیم اما نباید این اختلافات را در اولویت قرار دهیم تا بتوانیم وعده‌ها و شعارهای خود را محقق كنیم.  عارف در پایان از حمایت‌های آیت‌الله هاشمی، رییس دولت اصلاحات، سیدحسن خمینی، مردم و به خصوص جوانان و زنان در انتخابات قدردانی و تشكر كرد.

شرایط تبلیغات نابرابر بین دو جناح بود
در این مراسم همچنین علی صوفی، رییس ستاد انتخاباتی اصلاح‌طلبان تهران، گفت: اصلاح‌طلبان در شرایط نابرابر توانستند به پیروزی برسند. امكانات تبلیغاتی ما با رقیب‌مان برابر نبود. زمانی كه قرار بود ستاد تهران تشكیل شود قریب به دو سال از فعالیت فعالان سیاسی گذشته بود. پروسه‌ای كه طی شد پروسه پر چالشی بود و زحمات زیادی كشیده شد تا شورای‌عالی سیاستگذاری تشكیل شود و به اتفاق آرا این شورا به ریاست دكتر عارف به كار خود ادامه داد. همه بزرگان اصلاح‌طلب و همه اصلاح‌طلبان هم از این شورا تبعیت كردند و وحدتی در كشور شكل گرفت. در شرایطی بودیم كه تصور چنین پیروزی غیرممكن به نظر می‌رسید. در آن شرایط ماموریت ما ماموریتی غیرممكن بود؛ چرا كه امكانات ما در مقابل امكانات رقبای‌مان بسیار ناچیز بود و فضا هم ناامیدكننده بود. فضایی كه برای اصلاح‌طلبان ایجاد شد ناامید‌كننده بود. اگر عقلانیت حاكم نبود ممكن بود كه ما اشتباه كنیم و به جای پیروزی، شكست بخوریم.

وی خاطرنشان كرد: عقلانیت حاكم میان اصلاح‌طلب‌ها به جایی رسید كه دیدیم جوانان اصلاح‌طلب بسیار عاقلانه‌تر از گذشته رفتار می‌كنند. میان آنها بحث تحریم انتخابات نبود بلكه قاطعانه و امیدوارانه به پیروزی می‌اندیشیدند. ما با امكانات محدود و در آن شرایط، ستادی تشكیل دادیم. این ستاد با حمایت معنوی و مادی دوستان جان گرفت و به فعالیت خود ادامه داد.  علی صوفی با بیان اینكه اگر تفضل الهی نبود ممكن بود احساسات بر ما غلبه كند، گفت: ستاد ستارخان را در حالی كه امكانات‌مان بسیار ناچیز بود شكل دادیم.

شهرداری برای تبلیغات همكاری نمی‌كرد
وی با انتقاد از نبود شرایط تبلیغاتی برابر برای دو جناح رقیب در انتخابات گذشته، گفت: فرصت‌های تبلیغات برای ما محدود بود اما برای رقیب‌مان حد و مرزی نداشت. با آنكه بنر شخصی ممنوع بود اما رقبای ما از آن استفاده كردند. این شرایط ما را نگران می‌كرد اما ناامید نمی‌شدیم. شهرداری با ما برای تبلیغات محیطی همكاری نكرد. برخی فرصت‌ها را هم با همزمانی زمان تبلیغات با دهه فجر از دست دادیم.

صوفی خاطرنشان كرد: جلسات متعددی با اعضای شورای سیاستگذاری داشتیم كه متشكل از آقایان كمالی، الویری، میرلوحی و حاجی بود. یك روز در میان ساعت هفت و نیم صبح جلسه داشتیم و اوضاع را رصد می‌كردیم. یكباره با رد صلاحیت گسترده روبه‌رو شدیم. با اینكه رد صلاحیت‌ها قابل قبول نبود و مشكل ایجاد می‌كرد. این شوك موجب واكنش در طرف مقابل و ما شد. طرف مقابل بلافاصله اعلام كرد كه ستاد تهران تعطیل شده به این خاطر كه اعضای ستاد ردصلاحیت شده‌اند اما ما به كارمان ادامه دادیم. كنفرانس مطبوعاتی تشكیل داده و اعلام موجودیت كردیم. اعلام كردند كه چون خود اعضای ستاد رد صلاحیت شده‌اند پس ستاد تهران تعطیل شده است. با وجود اینكه اصلاح‌طلبان شناخته شده‌ما پنج نفر بودند و از بقیه خواستیم كه خود را به ما معرفی كنند و در یك پروسه به لیست ۳۰ نفره تهران رسیدیم.

رییس ستاد انتخاباتی اصلاح‌طلبان تهران ضمن تشكر از رییس دولت اصلاحات گفت: ایشان هر جایی كه نیاز به مشورت بود دریغ نمی‌كردند. پیش‌بینی ما این است كه در مرحله دوم بتوانیم دو سوم كرسی‌ها را به دست آوریم. ما مجموعا شش معاونت داشتیم كه از بانوان در سه حوزه استفاده كردیم.

یك میلیارد تومان كل هزینه اصلاح‌طلبان
صوفی با بیان اینكه ما حدود یك میلیارد برای انتخابات هزینه كرده‌ایم گفت: از كسی تقاضای كمك نكردیم. حتی از كاندیداها تقاضای كمك نكردیم. پس از بستن لیست از نامزدها خواستیم كه نفری پنجاه میلیون تومان بیاورند. تعداد زیادی از آنها نداشتند. اصلاح‌طلبان یك حساب مشترك داشتند كه اعلام كردند و هیچ حساب دیگری نداشتند. اصلاح‌طلبان در انتخابات اخلاق را رعایت كردند و با وجود ردصلاحیت‌ها و انگ‌هایی مثل لیست انگلیسی سكوت كردند.