ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 01.04.2016, 20:54
به یاد یوسف حمزه لو

سحرگاه پنجشنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۵ (31 مارس2016) یوسف حمزه لو، سروان سابق، از کادرهای سازمان نظامی حزب توده ایران، مترجم و ایراندوست برجسته، پس از یکدوره بیماری در ۹۴ سالگی در استکلهم، در آغوش همسر باوفا و نازنینش، روشنک (سوتلانا) چشم از جهان فروبست.

حمزه لو در جوانی شیفته اندیشه‌های چپ گردید و به حزب توده ایران پیوست. وی جزو آخرین گروه افسرانی بود که پس از کودتای ۲۸ مرداد، در سال ۱۳۳۵ به شوروی مهاجرت کرد. اما داغ اعدام بهترین رفقایش از جمله خسرو روزبه و دیگران تا آخر عمر او را به دیار اشک و حسرت می‌کشاند.
او از شوروی با عده‌ای از کادرهای سرشناس حزبی عازم چین گردید و طی اقامت ۴ ساله خود در آنجا همراه با تدریس زبان فارسی، اولین نوشته مائو را به فارسی ترجمه کرد.

اما تجربه «مهاجرت سوسیالستی» بویژه سالهای اقامت در تاشکند، اساسا با سیستم فکری و اخلاق و رفتار شرافتمدانه و ایران‌دوستانه او سازگار نبود. در آنجا بود که به این باور ژرف رسید که منشا اصلی همه بدبختی‌ها و معضلات حزب برخاسته از وابستگی به اتحاد شوروی است.

حمزه لو هرگز استقلال اندیشه و عمل خود را از دست نداد. او انسانی فرهیخته و پاک نهاد بود و پیش از فروپاشی شوروی از حزب توده ایران جدا شد و به حزب دمکراتیک مردم ایران پیوست. او تا پایان عمر به تعلق خاطر عمیق خود به ایران و ایران دوستی، دمکراسی و مدارا، وفادار ماند. حمزه لو آثار متعددی از نویسندگان برجسته ادبیات روس به فارسی برگردانده است.

ما یاد این انسان شریف و ایراندوست را گرامی می‌داریم و درگذشت او را به همسرش ، همه دوستان و بازماندگان وی صمیمانه تسلیت می‌گوییم.

بابک امیرخسروی، سعید انور آرمان، اسفند فوزیه، حسن بهگر، جینا توت آغاجی، کیومرث سلطان‌آبادی، فردوس جمشیدی، نقی حمیدیان، فریبا حیدری، محسن حیدریان، رضا جوشنی، فرشته خارابی، مهدی خانبابا تهرانی، کاک محمد خضری، حامد ربیعی، منوچهر رحیمی، داود رمضانی، سارا روزدار، شاهرخ زرگریان، وحیده ضیاء محمودى، میرحمید عمرانى، اتابک فتح الله‌زاده، بهروز فتحعلی‌زاده، فرهاد فرجاد، شیوا فرهمند راد، ناهید قاجار، شامال کاوه، رضا گودرزی، احمد لبادی، مینا لبادی، ابوالفضل محققی، گلی مدثر، سوان مهرابی مسیحی، احمد نقوى، اصغر نصرتی، داریوش یوسفی، امیر مُمبینی.