ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 31.03.2016, 11:55
توافق آمریکا و روسیه: اسد به کشور سومی خواهد رفت

جان کری، وزیر خارجه آمریکا گفت با روسیه بر سر رفتن بشار اسد به کشوری دیگر به تفاهم رسیده است.

به نوشته روزنامه الحیات، چاپ لندن، و به نقل از منابع دیپلماتیک در شورای امنیت سازمان ملل متحد، وزیر خارجه آمریکا به بعضی کشورهای عربی اطلاع داده که کشورش با روسیه بر سر آینده سیاسی سوریه به تفاهم رسیده‌اند، و در میان موارد مورد توافق خروج بشار اسد به “کشوری دیگر” است، که نام آن مشخص نشده است.

اما به نوشته این روزنامه، وزیر خارجه آمریکا زمان مشخصی را برای خروج اسد بیان نکرده ، و فقط گفته است که او در مرحله‌ای خاص کشور را ترک خواهد کرد.

کری گفت که تفاهم او با روسیه در این مورد “واضح” است، و اسد در نهایت “به کشور سومی” خواهد رفت.

این در حالی است که اسد پیش از این در مصاحبه با یک نشریه روسی، هیات انتقالی را رد کرده و گفته بود “انتقال از یک قانون اساسی به قانون اساسی” دیگر خواهد بود و چیزی به نام هیات انتقالی وجود ندارد و به جای آن از دولت آشتی ملی سخن گفته بود. این پیشنهاد بلافاصله از سوی مخالفان سوری رد شد و آنها اعلام کردند اسد در دوره انتقالی نمی تواند در قدرت باقی بماند.

اسعد الزعبی، رئیس هیات مخالفان سوری در کنفرانس ژنو گفت: “بعد از تشکیل هیات حاکمه انتقالی، اسد نمی تواند حتی یک ساعت هم در قدرت باقی بماند.”

کرملین تکذیب کرد

کرملین گزارش روزنامه «الحیات» درباره تفاهم آمریکا و روسیه درباره بشار اسد مبنی بر تبعید وی به کشوری ثالث را تکذیب کرد.

روزنامه الحیات، چاپ لندن، به نقل از منابع دیپلماتیک در شورای امنیت سازمان ملل متحد، نوشته که وزیر خارجه آمریکا به بعضی کشورهای عربی اطلاع داده که کشورش با روسیه بر سر آینده سیاسی سوریه به تفاهم رسیده اند، و در میان موارد توافق خروج بشار اسد به “کشوری دیگر” است، که نام آن مشخص نشده است.
دیمتری پسکوف، سخنگوی کرملین در کنفرانس خبری تلفنی اظهار داشت.« الحیات اطلاعاتی را منتشر کرده که واقعی نیست.»

وی افزود: «روسیه با دیگر دولت‌ها در این زمینه اختلاف دارد که درباره سرنوشت دیگر کشورها چه از طریق دیپلماتیک و چه غیره، گفتگو نمی‌کند.»

***

آمریکا: حضور اسد در دولت آتی مساله‌ای غیرقابل بحث است

سخنگوی کاخ سفید در واکنش به اظهارات اخیر رئیس جمهور سوریه در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک و نووستی، تشکیل دولت فدرالی در سوریه با حضور بشار اسد را بعید خواند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از رادیو سوا، جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید در واکنش به سخنان بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه درباره غیرممکن بودن تشکیل دولت فدرالی در سوریه گفت: مساله تشکیل دولت فدرالی در سوریه با حضور اسد بعید است و مشارکت اسد در دولت آتی مساله‌ای غیر قابل بحث است.

بشار اسد در مصاحبه اخیرش اعلام کرده بود که “پیاده کردن نظام فدرالی در سوریه غیر ممکن است، کشور ما کوچک‌تر از آن است که بشود چنین نظامی را در آن اجرا کرد و ملت نیز با آن مخالفت خواهند کرد.”


اسد: مخالفان می‌توانند بخشی از دولت جدید باشند

بشار اسد، رئیس جمهور سوریه می‌گوید مخالفان می‌توانند بخشی از دولت جدید در این کشور باشند. او گفت تشکیل دولت جدید با حضور مخالفان چیز پیچیده‌ای نیست و در مذاکرات ژنو می‌توان آن را حل‌وفصل کرد.

بشار اسد روز چهارشنبه (۳۰ مارس/ ۱۱ فروردین) به خبرگزاری روسی “ریانووستی” گفت، تشکیل دولت جدید در سوریه موضوع پیچیده‌ای نیست و مشکلات در این باره می‌تواند در مذاکرات ژنو حل شود.

اسد گفت، دولت جدید می‌تواند دربرگیرنده سه گروه “مخالفان”، “نیروهای مستقل” و “افراد وفادار” به رژیم او باشد. او درباره سرنوشت و جایگاه خودش در دولت جدید چیزی نگفت، اما مقام‌های وفادار به او گفته‌اند که جایگاه اسد پرسش‌بردار نیست.

ولید معلم وزیر خارجه بشار اسد اواسط ماه مارس و پیش از آغاز دور جدید گفت‌وگوهای ژنو اعلام کرد: «ما با کسی که بخواهد بر سر ریاست جمهوری بحث کند مذاکره نمی‌کنیم. بشار اسد خط قرمز ماست.»

دور مذاکرات غیر مستقیم میان نمایندگان دولت و مخالفان سوریه در ژنو روز پنجشنبه گذشته بدون هیچ نتیجه‌ای به پایان رسید و دور جدید مذاکرات روز ۱۰ آوریل تحت نظارت سازمان ملل برگزار می‌شود.


”دولت انتقالی” نه “مشارکت در دولت”

اما مخالفان چنین نظری را نمی‌پذیرند و می‌گویند هدف اصلی مذاکرات ژنو “تشکیل یک دولت انتقالی” در سوریه است و بشار اسد نمی‌تواند در دولت آینده جایی داشته باشد.

جورج صبرا، یکی از اعضای ارشد “ائتلاف ملی سوریه”، گروهی که عمده‌ترین مخالفان مسلح اسد در آن متشکل هستند، می‌گوید خواست آنها “دولت انتقالی” است نه “مشارکت در دولت”.

صبرا تاکید کرد که در “دولت انتقالی” بشار اسد نمی‌تواند نقشی داشته باشد. او گفت: «دولت، چه جدید و چه قدیم، تا زمانی که بشار اسد در آن حضور دارد، نمی‌تواند بخشی از روند سیاسی سوریه باشد.»


خسارت ۲۰۰ میلیارد دلاری جنگ

بشار اسد در گفت‌وگو با ریانووسیتی خسارت ۵ سال جنگ داخلی سوریه را ۲۰۰ میلیارد دلار برآورد کرد. او افزود، بازسازی اقتصاد و زیرساخت‌های کشور به زمان طولانی نیاز دارد.

اسد گفت، بازسازی سوریه به کمک روسیه، چین و ایران صورت می‌گیرد، کشورهایی که به گفته او در پنج سال گذشته از رژیم او حمایت کرده‌اند. او افزود، شهروندان سوریه به هر شرکت روسی خوش‌آمد خواهند گفت و این شرکت‌ها در جریان بازسازی سوریه میدان عمل گسترده‌ای خواهند داشت.

از سوی دیگر “سانا” خبرگزاری دولتی سوریه گزارش داده که بشار اسد در نامه‌ای به بان کی مون دبیرکل سازمان ملل خواستار کمک سازمان ملل به بازسازی شهر پالمیرا شده است. این شهر در روزهای گذشته به کنترل نیروهای دولتی سوریه درآمده است.