ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 02.03.2016, 19:14
یاد ونام دکتر محمد مصدق را گرامی می‌داریم

به هرگونه و از هر زاویه‌ای که به تاریخ بنگریم، بی‌شک و تردید نمی‌توانیم جایگاه و نقش شخصیت‌ها و انسان‌های بزرگ و تاثیر آن‌ها را در ترسیم مسیر تاریخ نادیده انگاشته و انکار کنیم. در تاریخ ایران زمین هستند بزرگانی که جز میهن دوستی و صداقت در کارنامه اعمال و رفتار و گفتارشان به ثبت و ضبط نرسیده است. در تاریخ معاصر سرزمینمان، نامی که نماد آزادیخواهی، استقلال طلبی و عدالت جوئی است دراذهان مردم ایران با یک نام قرین و همنشین است؛ دکتر محمد مصدق، رهبر فقید نهضت ملی و بنیانگذار جبهه ملی ایران، نامی فراموش ناشدنی برای ملت و تاریخ این سرزمین. و چه تلاشی است بیهوده و بی‌حاصل که برخی برای زدودن و حذف نام بزرگ مردی چون دکتر مصدق از تاریخ و ذهن و یاد ایران و ایرانی به عمل می‌آورند.

قرین یار زیبا را چه پروای چمن باشد / هزاران سرو بستانی فدای سرو بالایی

دکتر محمد مصدق نخست وزیر ملی و محبوب ایران، پس از کودتای دست پرورده بیگانه و ننگین ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ به محاکمه کشیده شد و با اینکه کودتاچیان مزدوربیگانه خیال اعدام او را در سر می‌پروراندنداماامکان و جرات این حرکت را نیافتند و او تا پایان عمر در حبس و حصر خانگی به سر برد و در چهاردهم اسفند ماه ۱۳۴۵ تنها پانزده روز مانده به سالروز یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای ۲۸ ماههٔ دولتش؛ یعنی «ملی کردن نفت ایران» در ۸۴ سالگی چشم از جهان فروبست.

زندگی شخصی و سیاسی رهبر فقید نهضت ملی و تحقیق و بررسی در اندیشه‌ها و عملکرد او در ابعاد و مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی از وی چهره‌ای ارزشمند، خردمند و اثرگذار ارائه می‌دهد.

وی از شخصیت‌های نادری بود که هیچ‌گاه تک بعدی با مسائل برخورد نمی‌کرد و به طور همه جانبه با آن‌ها روبرو می‌شد. آزادی در کنار استقلال، اجرای اصول مشروطیت در سیاست داخلی و اتخاذ سیاست موازنه منفی در سیاست خارجی، مبارزات ضد استعماری در کنار مبارزات ضد استبدادی و نگرش به دموکراسی به صورت توأمان هم از بعد سیاسی و هم از بعد عدالت اجتماعی از اصولی بود که دکتر محمد مصدق نگاهی همه جانبه به آن داشت. او هیچ‌گاه به دلیل مصلحت و یا سایر عوامل یکی از ابعاد را فدای دیگری نمی‌کرد. او به خاطر آزادی، استقلال را قربانی نمی‌کرد و به خاطر استقلال نیز آزادی‌های اساسی جامعه را از بین نمی‌برد.

از شاخصه‌های مهم دکتر مصدق نگاه ویژه او به دموکراسی بود. او دموکراسی را نظام مردم سالاری می‌دانست که در آن حاکمیت از آن مردم است. از همین رو است که وی در دادگاه نظامی در این خصوص اظهار داشت: یکی از مزایای دموکراسی آن است که مردم بتوانند به طور آزاد اظهار عقیده کنند... ایرانی باید جامعه خودش را خودش اداره کند.

او همچنین در دادگاه لاهه در دفاع از حقوق ملت ایران گفت: تصمیم ملی شدن صنعت نفت نتیجه اراده سیاسی یک ملت مستقل و آزاد است. دکتر مصدق در مهر ماه ۱۳۳۱ با صراحت و شفافیت از طریق رادیو اعلام کرد که منظور از ملی شدن صنعت نفت در راستای حاکمیت مردم و دموکراسی دو چیز است: ۱- آزادی و استقلال ۲- عدالت اجتماعی. این جمله دکتر مصدق که می‌گوید: آری من در تمام عمر یک هدف بیشتر نداشته‌ام و آن این بوده و هست که ملت ایران بتواند مستقل و سرافراز زندگی کند و جز اراده اکثریت هیچ کس بر او حکومت نکند؛ نشان از اندیشه و تلاش والا و ارزشمند او در این زمینه است.

علی التحقیق اگر حکومت دکتر مصدق ادامه می‌یافت کشور ایران هم اکنون یکی از کشورهای توسعه یافته و دموکراتیک جهان به حساب می‌آمد. متاسفانه خط مشی سیاسی آن مرد بزرگ ادامه نیافت و کشور به ورطه دیکتاتوری و استبداد غوطه ور شد.

بی‌شک پژوهش‌های تخصصی و آکادمیک در حوزه بررسی دیدگاه‌ها و عملکرد دکتر مصدق که به زبان‌های گوناگون در مجامع علمی و دانشگاهی به سامان رسیده و نتایج آن بیانگر ارزشمندی دیدگاه‌ها و عملکردهای اوست که راهی روشن برای مطالعه بیشتر نسل جوان و اندیشه در این حوزه است. رفتار دموکراتیک، اتکا به رای و پشتیبانی مردم، دفاع از استقلال کامل ایران، دفاع از منافع ملی و خلع ید از بیگانگان، شناخت رقبا و دشمنان ایران، هشیاری و آینده نگری و نیز رشد آگاهی و فرهنگ عمومی را می‌توان از مهم‌ترین ویژگی‌های دکتر محمد مصدق دانست و جبهه ملی ایران با تکیه بر دیدگاه‌های بنیادین دکتر مصدق مطالبه آزادی، استقلال و عدالت اجتماعی را در چارچوب‌های اصولی ادامه می‌دهد.

جبهه ملی ایران یاد و نام دکتر محمد مصدق این مرد بزرگ تاریخ ایران را گرامی می‌دارد و محدودیت‌ها و مضایقی را که برای هم اندیشه‌گان دکتر مصدق در این برهه حساس کنونی ایران و منطقه فراهم می‌کنند محکوم می‌کند و همچنین جلوگیری از حضور مردم در آرامگاه مصدق و ادای احترام به این مرد بزرگ را مطابق با آزادی‌های مصرح در قانون نمی‌داند. پسندیده است که همواره به یاد داشته باشیم «برگرداندن تصاویر آویخته بر دیوار، مسیر تاریخ را دگرگون نمی‌کند.»

چهاردهم اسفند ۱۳۹۴
تهــران – جبـــهه ملـی ایـران