ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 27.12.2005, 19:02
“اخوان المسلمین بزرگترین سازمان سیاسی دنیا است”

حسن ‌هاشمیان

پیروزی قابل ملاحظه جماعت اخوان المسلمین در انتخابات پارلمانی مصر وضعیت جدیدی را در این کشور و تمامی منطقه خاورمیانه حاکم کرده است. درباره این وضعیت پرسشها و احیانا نگرانیهائی شکل گرفته که روزنامه الشرق الاوسط غالب آنها را در چارچوب یک گفتگو با « مهدی عاکف» رهبر جماعت اخوان المسلمین مصر آورده است.
مشروح این مصاحبه از نظر گرامی خوانندگان سایت ایران امروز می‌گذرد.

س- ارزیابی شما از سیر انتخابات پارلمانی در مصر چگونه است؟
ج- سیر انتخابات در مصر دارای نکات مثبت مهمی بوده که خوشحالی ما را برمیانگیزد و نکات دیگری در برداشت که لازم است مورد تشویق قرار گیرد، بویژه نظارت قضات که فضای رقابتی انتخابات را جدی تر کرد. اما نکات منفی هم بود که در رأس آنها دخالت نظام حاکم در امر انتخابات برای تغییر نتیجه آن به نفع حزب خود می‌باشد. ما مسؤولیت تلاش برای تغییر دادن نتیجه انتخابات را گردن نیروهای امنیتی نمی‌اندازیم زیرا این نیروها یکی از ابزارهای نظام سیاسی و از نهادهای حکومتی است که بطور خودسر عمل نمی‌کند. این یک نکته منفی است که چهره مصر را در انظار عموم خدشه دار ساخته و باید موج بازداشت اعضای « جماعت اخوان المسلمین » را نیز به آن افزود.

س- فکر می‌کنید انگیزه‌های نهفته در ورای سروصدائی که بعد از پیروزی تعداد قابل توجهی از اعضای جماعت اخوان المسلمین در انتخابات به راه افتاد، چه می‌تواند باشد؟
ج- کسانی که در فرهنگ استبداد پرورش یافته بودند از پیروزی اخوان المسلمین ناراحت شدند، زیرا این افراد عادت کرده بودند صندوقهای رأی را پر از نام خود ببینند، اما با وجود اینکه برنامه حسنی مبارک رئیس جمهور پایه ریزی دموکراسی و آزادی است این افراد تلاش می‌کنند برنامه‌های وی را از محتوی خود خالی کنند. ولی باید گفت که زمان نابودی « فرهنگ استبداد» فرا رسیده است.

س- به عقیده شما اخوان المسلمین پیروزی بزرگی در این انتخابات به دست آورد یا در رسیدن به برخی از کرسیهای پارلمان ناکام ماند؟
ج- ما برای رسیدن به ١٠٠ کرسی در پارلمان آنطورکه شایع شده است تلاش نکرده بودیم ، بلکه هدف ما کسب تعداد مقبولی از کرسیهای مجلس بود زیرا که رسیدن به پارلمان همه هدف ما و همه خواسته ما نبوده است. آنچه که ما بدنبال آن هستیم فراتر از این مسائل است. ما می‌خواهیم جوانان خود را که اکنون در خیابانها سرگردان هستند درست تربیت کنیم، هدف ما چگونگی مواجهه با فسادی است که اکنون از کشورهای غربی به سوی ما آمده است فسادی که در حال نابودی خانواده‌ها و ارزشهای ما می‌باشد. در این میان هدف ما از ورود به پارلمان تنها فقط به بنا ساختن ارکان عمده قانون اساسی مصر منحصر می‌شود. ما انتظار آنرا داشتیم که موجی از بازداشتها اعضای اخوان المسلمین را همانند انتخابات سال ٢٠٠٠ دربرگیرد بنابراین موضعگیریهای خود را براساس تجربه‌ای که از آن سال اندوخته بودیم بیان کردیم. در آن انتخابات بیش از ٥٠٠٠ نفر از اعضای اخوان المسلمین مصر بازداشت شدند.

س- آیا احتمال آن وجود دارد که بعد از پیروزی قابل توجه شما در انتخابات پارلمانی ، برای تشکیل کابینه جدید با حزب حاکم ائتلاف کنید؟
ج- کسی چنین چیزی را تاکنون از ما نخواسته است، اما اگر با چنین پیشنهادی مواجه شدیم آنرا برای مشورت اعضا در نهادهای مختلف تشکیلات خود مطرح خواهیم کرد و هر آنچه که این نهادها مقرر بدارند همان خواهد شد. ولی باید گفت که در اساس درباره چنین چیزی هرگز فکر نکرده‌ايم و نه به ما پیشنهاد شده و نه ما برای آن تلاش می‌کنیم.

س- نهادهای تشکیلات شما که می‌توانند درباره چنین امری تصمیم گیری کنند، کدامها هستند؟
ج- دفتر ارشاد ، شورای مشورتی جماعت اخوان المسلمین، کمیته سیاسی و دفاتر اداری. سابقا جهت تصمیم گیری درباره موضوع انتخابات ریاست جمهوری پیشنهاداتی به این نهادها ارائه شد که بعد از مشورت اعضا تصمیم نهائی اتخاذ شد. قدرت جماعت اخوان المسلمین از نهادهای مختلف آن گرفته می‌شود و من به تنهائی تصمیم نمی‌گیرم.

س- چرا پیروزی شما در انتخابات « صف بندی » بر ضد اخوان المسلمین در دیگر گروه‌ها و احزاب سیاسی بوجود آورده است؟
ج- نتایج ما در انتخابات هیچگونه صف بندی برای کسی ایجاد نکرده است زیرا همه ناظران می‌بینند و کاملا سرشت نظام حاکم را می‌شناسند که به هیچ وجه حاضر نیست یک رقیب قوی را در صحنه رقابت با خود قبول کند. در حقیقت حزب حاکم شکست خورد و این شکست دلایل مختلفی دارد که به من مربوط نمی‌شود. اما آنچه که مهم است ملت مصر حزب حاکم را انتخاب نکردند بلکه به برنامه‌های اخوان المسلمین رأی دادند. همه می‌دانند که ما شخصیتهای دسته سوم خود را نامزد کردیم و از کاندیدا کردن شخصیتهای دسته اول پرهیز نمودیم و این خود تأکیدی بر این مسأله است که مردم به برنامه ما رأی دادند و نه به اشخاص و این نشانه بیداری ملت مصر است و لازم می‌دانم از این ملت به دلیل انتخاب افراد اخوان المسلمین تشکر کنم.

س- آیا به عقیده شما اکنون این امکان وجود دارد که بتوان حزب حاکم را بطورکامل از قدرت به زیر کشید؟
ج- ما درباره این موضوع فکر نمی‌کنیم بلکه ما درباره بازسازی مصر فکر می‌کنیم و هرکسی که بخواهد مصر ساخته شود بر او واجب است که با همه همکاری کند. اصلا در اندیشه ما این موضوع وجود ندارد که بخواهیم این یا آن را به زیر بکشیم. در ذهن ما فقط منافع ملی مصر جا دارد و زمانی که با گروه‌های دیگر به مذاکره می‌پردازیم فقط این منافع مورد نظر است.

س- برخی از رهبران قبطی‌ها در مصر گفتند چنانچه اخوان المسلمین به قدرت برسند باید خاک مصر را ترک کنند، به نظر می‌رسد پیروزی قابل ملاحظه شما در انتخابات آنها را ناراحت کرده است، پاسخ شما به این ادعا چه می‌تواند باشد؟ و اصولا نظر شما درباره قبطی‌ها چیست؟
ج- اگر منظور شما « میلاد حنا » می‌باشد که چنین سخنی بر زبان رانده است باید بگویم که کشیش‌های زیادی وجود دارند که خلاف آنرا مطرح کردند. در واقع ما امروز از سوی مسلمانان بیش از غیر مسلمانان مورد تهاجم قرار می‌گیریم. ما این موضوع را زیاد جدی نمی‌گیریم و به آن توجهی نمی‌کنیم و پاسخی هم نمی‌دهیم زیرا آنرا « یاوه گوئی » می‌پنداریم. ولی شما سخنان دکتر « منی مکرم عبید » و « منیر فخری عبدالنور » وهمچنین سخنان عقلا و حکیمان قبطیها را بخوانید. آنها می‌گویند که جماعت اخوان المسلمین مردمی دین دار هستند که به خدا، پیامبران و کتب آنان ایمان دارند و اخوان المسلمین می‌دانند که خدا در قرآن گفته است: «.. تا اهل انجیل به آنچه که خدا نازل کرده است حکم برانند » و این برنامه اخوان المسلمین است. ما آزادی عقیده را برای خود و دیگران مقدس می‌شماریم و به کتب خداوند و پیامبران او ایمان داریم.. پس چگونه می‌توانیم ظلم کنیم؟ .. چگونه؟

س- در بدو شروع انتخابات سخن از « فتنه مذهبی » در برخی مناطق مصر رفت، آیا به نظر شما توجیهی برای چنین سخنانی وجود دارد؟
ج- این سخنان هیچ پایه و اساسی ندارد، در مصر هیچ وقت امکان شکل گیری فتنه مذهبی وجود نداشته است. فتنه مذهبی فقط در اذهان جماعت‌های نادان مسلمان و مسیحی لانه کرده است زیرا آنچه که ما ازاوضاع فعلی مصر می‌خوانیم اینکه مسلمانان و مسیحیان در مصر برادر وار در کنار هم زندگی می‌کنند و در زمینه‌های زیادی با یکدیگر همکاری دارند. ما و آنها در موزائیکی به رنگ گل با یکدیگر زندگی می‌کنیم ،آنان در کنار منزل من سکنی دارند و میوه خود را از یک مغازه مسیحی در همین روبرو می‌خرم، از نظر من هیچ تفاوتی میان ما وجود ندارد ، من میان یک عضو مسیحی و یک عضو مسلمان در جماعت تفاوت قائل نمی‌شوم بنابراین به کسی که بخواهد میان مسلمانان و مسیحیان تفرقه ایجاد کند، احترام نمی‌گذارم. ما مصری هستیم و هر کسی که بگوید تعداد قبطیها این عدد است و تعداد مسلمانان آن عدد است ، آدم نادانی است. این سخن را یک بار دیگر تکرار می‌کنم که چنین مسائلی را فقط جماعت نادان مطرح می‌کنند و همه ما مصری هستیم و در کنار یکدیگر زندگی می‌کنیم.

س- برخی می‌گویند که اخوان المسلمین در برنامه‌های اقتصادی خود تفاوتی با حزب حاکم ملی ندارد به خصوص در ترویج اقتصاد بازار، نظر شما چیست؟
ج- و اگر با حزب حاکم در یک نکته اتفاق نظر داشته باشیم یا آنها با من در یک زاویه‌ای از افکارم همراه شوند ، چه مشکلی دارد؟ تا زمانی که این اتفاق نظر براساس منافع ملی کشور باشد ما آنرا می‌پذیریم گذشته از اینکه این نظر را چه کسی مطرح می‌کند این حزب یا آن حزب. ما با حزب ملی در هیچ چیز ضدیت نداریم و فقط منافع کشور را در نظر می‌گیریم. اخوان المسلمین با منافع ملی از سوی هر کسی که مطرح شود همراه خواهد شد خواه آن طرف حزب ملی باشد یا حتی حزب کمونیست و تأکید می‌کنیم که دیدگاه‌های مختلف در احزاب مختلف فقط در منافع ملی قابل جمع خواهند بود.

س- افراد زیادی وجود دارند که شما را متهم می‌کنند شعار عام و گشاده « اسلام تنها راه حل است » را مطرح می‌کنید بدون اینکه ویژگیهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی آنرا توضیح دهید؟
ج- کسانی که چنین چیزی را مطرح می‌کنند اهل خواندن نیستند و اگر بخوانند چیزی از آن نمی‌فهمند. (در اینجا مهدی عاکف دو کتاب کوچک تقدیم الشرق الاوسط کرد. کتاب نخست درباره توضیح عبارت « اسلام تنها راه حل است» به قلم دکتر محمود غزلان یکی از رهبران جماعت نگاشته شده است. این کتاب ٣٢ صفحه را در برمیگیرد که شامل یک مقدمه در ٢ صفحه، تعریف عبارت « اسلام تنها راه حل است » در ١٤ صفحه و سیزده پرسش درباره معنای عبارت قبلی همراه با پاسخ‌های آنها در ١٦ صفحه می‌باشد. اما کتاب دوم برنامه انتخاباتی اخوان المسلمین را در برگرفته که شامل دو صفحه مقدمه و ١٢ فصل در ٩٤ صفحه که موضوعاتی چون اصلاحات سیاسی، اقتصادی ، حقوقی وقضائی ، پژوهش علمی ، مشکل بیکاری ، مسکن و جوانب مختلف زندگی را توضیح داده است).

س- تعدادی از ناظران و پژوهشگران در داخل و خارج کشور مطرح کرده‌اند و هنوز هم این سؤال را مطرح می‌کنند که آیا واقعا اخوان المسلمین به ارزشهای دموکراسی اعتقاد دارد و در هنگام رسیدن به قدرت به این آزادیها و ارزشهای دموکراسی احترام خواهد گذاشت یا در این زمینه شاهد یک نوع چرخش از سوی آنان خواهیم بود؟
ج- این یعنی تجسس در نیّات مردم است و به هیچ وجه ایجاد تردید در نیّات مردم از طرف هر کس که باشد را قبول ندارم. اهداف ما و نیّات ما روشن و مشخص است ، ما خواستار دموکراسی کامل و جابجائی قدرت از طریق روشهای مسالمت آمیز هستیم و هر کسی که در این سخن شک روا دارد در نزد ما قیمتی نخواهد داشت.

س- برخی افراد می‌گویند که نقش جماعت اخوان المسلمین در پارلمان سابق فراتر از اعتراض به این فیلم یا آن کتاب و چیزهائی مانند این نرفت، نظر شما چیست؟
ج- به هر کسی که چنین سخنی می‌گوید، نصیحت می‌کنم مشروح جلسات پارلمان پیشین را مطالعه کند، در این میان گفته شده است که ٣٥ درصد فعالیت این پارلمان به ١٥ عضو اخوان المسلمین مربوط می‌شود. از اینرو برای افراد نادانی که چنین سخنانی را تکرار می‌کند ارزشی قائل نیستیم، آنان جانی مریض دارند که از این طریق می‌خواهند خود را تسلی دهند.

س- همه گروه‌های سیاسی در مصر به شکل دقیق می‌خواهند بدانند که چرا به صورت یک حزب سیاسی درآمدید؟
ج- موضوع به دقت چندانی نیاز ندارد، زیرا مسأله خیلی ساده است. ما یک گروه اسلامی همه جانبه هستیم ، برنامه و رسالت ما خدمت به جامعه مسلمان است از فرد گرفته تا خانواده مسلمان تا اجتماع مسلمان ، اینها اهداف ما هستند. همچنین ما در تمامی زمینه‌های زندگی برنامه داریم زیرا که دین اسلام یک دین زندگی است که برای نجات بشر آمده است. ما برنامه‌هائی در زمینه تربیتی ، آموزشی ،اقتصادی ، فرهنگی و حتی ورزشی داریم و به طبیعت حال در رأس همه اینها برنامه سیاسی ما قرار دارد. اگر سیاست ایجاب کند که به شکل یک حزب فعالیت کنیم ما از آن استقبال می‌کنیم اما اگر منظور از حزب مجوز گرفتن از نهادهائی است که مشروعیت و قانونی بودن آنها زیر سؤال است ، نه ما چنین کاری انجام نمی‌دهیم. من طرفدار آن قانون اساسی در مصر هستم که بگوید حق هر شهروند است که حزب یا جمعیت درست کند و بتواند از طریق حزب خود حکومت را به چالش بکشد. در اینجا داور این مبارزه قوه مستقل قضائی است. یعنی فقط قضات می‌توانند بگویند که رفتار چه کسی قانونی و منطبق با مقررات پیش رفته است و آیا برنامه ما با قانون اساسی مخالف بوده یا نه. بنابراین به این دلیل من تقاضائی برای گرفتن مجوز فعالیت حزبی به « کمیته احزاب » ارائه نمی‌کنم.

س- این بدان معنی است که اگر کمیته احزاب ملغی شود، در آن صورت شما تقاضای مجوز قانونی تشکیل حزب ارائه خواهید کرد؟
ج- بلافاصله این کار را خواهیم کرد. در آن صورت اخوان المسلمین یک حزب با برنامه سیاسی و پارلمانی مشخص خواهند داشت تا با احزاب دیگر همکاری نمایند. در آن هنگام من وقت آنرا خواهم یافت تا به برنامه‌های تربیتی، آموزشی ، اقتصادی ، اجتماعی و ورزشی و غیره بپردازم. ما آرزو داریم که حزبی داشته باشیم که جایگاه‌هائی داشته باشد تا باشگاه‌ها و فعالیت حزبی خود را در آن به حرکت درآوریم.

س- بر این اساس آیا نظریه یا یک آموزه کاملی دارید که طبق آن قواعد سازمان یافته زندگی سیاسی را تنظیم نمائید؟
ج- دقیقا ما چنین دیدگاهی داریم و آن ملغی ساختن قوانین فعلی احزاب، حالت فوق العاده و دادگاه‌های نظامی است. همه این موضوعات به بررسی دقیق حقوق دانان و کارشناسان قانون اساسی نیاز دارد، از طرف جماعت اخوان المسلمین ما خبرگانی در این زمینه داریم که حاضران با همتایان خود در احزاب دیگر بنشینند و این موضوعات را بررسی کنند و این ستون‌های عقب ماندگی را از جامعه مصر برچینند.

س- برخی افراد هشدارهائی درباره تکرار مدل ایران ، ترکیه ، سودان یا الجزائر در مصر ارائه می‌دهند. شما به این هشدارها چگونه نگاه می‌کنید؟
ج- این افراد نادان هستند و هیچوقت برنامه‌های اخوان المسلمین را مطالعه نکرده‌اند. آنان در مصر زندگی نمی‌کنند زیرا اگر در مصر بودند چیزی غیر از این‌ها کشف می‌کردند. ما ایران، ترکیه و یا سودان و الجزائر نیستیم. برنامه‌ها متفاوت است و شرایط این کشورها با ما فرق می‌کند. « کسانی که چنین سخنانی می‌گویند مردمانی هستند که می‌خورند و می‌آشامند و پول دریافت می‌کنند و دو شخصیت متفاوتند که از دو جا تغذیه می‌شوند».

س- همانطور که می‌دانید یک تشکیلات بین المللی برای اخوان المسلمین وجود دارد. رابطه شما با آن به چه صورت است؟
ج- اخوان المسلمین همانطور که سابقا گفتم یک گروه اسلامی همه جانبه است و مردم را به دین رحمت در همه جا دنیا فرا می‌خوانند، ما در تمام نقاط جهان فعال هستیم ، همه را با روشهای اخوان المسلمین به سوی خدا فرا می‌خوانیم و همه افراد اخوان المسلمین در اقصی نقاط دنیا بر طبق روشهای مکتوب عمل می‌کنند.

س- روشها یکسان است؟
ج- بله روشها یکسان است و اعضای اخوان المسلمین در هر کجا که هستند در درجه اول وظیفه دارند به کشوری که در آن زندگی می‌کنند خدمت نمایند. این خدمت باید بر طبق اصول و روش اخوان المسلمین و قوانین کشوری صورت گیرد که در آن زندگی می‌کنند. برخی می‌گویند که اخوان المسلمین یک تشکیلات بین المللی است و من می‌گویم آری ، اخوان المسلمین بزرگترین سازمان سیاسی دنیا است و هر کسی که در میادین بین المللی به روش اخوان المسلمین عمل کند از ما خواهد بود و ما پشتیبان او خواهیم شد. در اینجا قوانینی وجود دارد که دیدار مرا با نیروهای خارج از مصر مجرمانه تعریف می‌کند و برخی قوانین عقب مانده در جهان عرب آنرا جرم می‌دانند.

س- نگاه شما به اسرائیل چیست به خصوص که اخیرا سرو صدائی در این باره بالا گرفت؟
ج- موضعگیری ما نسبت به اسرائیل کاملا روشن است، ما این کشور را به رسمیت نمی‌شناسیم. اسرائیلیها به خوبی قدرت و جایگاه خود را می‌شناسند. آنها ٥ میلیون انسان هستند که ریشه‌های بیشتر آنان در امریکا است ولی ما فقط در مصر ٧٠ میلیون نفر هستیم و کل جمعیت جهان عرب ٣٠٠ میلیون است و در جهان یک و نیم میلیارد مسلمان داریم که غالب آنها اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسند. ما اسرائیل را کشوری تشکیل شده از مجموعه‌ای صهیونیست می‌دانیم ، امریکا و کشورهای غربی و شرقی این جماعت را در منطقه ما کاشتند تا از شر آنها در کشورهای خود خلاصی یابند. بسیاری از عقلای یهود می‌گویند که اسرائیل آینده‌ای برای زندگی در منطقه ندارد و بر آنها واجب است این منطقه را ترک کنند. من نیز همین را می‌گویم، ما از زندگی یهودیان در میان خود استقبال می‌کنیم ، این خیلی ساده خواهد بود که آنها در میان ما زندگی کنند اما اگر می‌خواهند حکومتی بوجود بیاورند که بر ما سلطه داشته باشد و حقوق مردمان بیگناه را زیر پا بگذارد ما با آن مخالفت خواهیم کرد. اما باید در نظر گرفت که من با همان روشهای آنها با آنان مبارزه نخواهم کرد، بلکه با روشهای خود به جنگ آنها خواهم رفت. اگر ٧٠ میلیون مصری از نظر فرهنگی ، اقتصادی و تکنولوژی رشد کنند آنگاه اسرائیل می‌خواهد چه کار کند. حال اگر ٣٠٠ میلیون عرب و یک ونیم میلیارد مسلمان به چنین رشدی برسند در آن حالت بر سر اسرائیل چه خواهد آمد. من معتقدم که اگر چنین چیزی اتفاق بیافتد نه اسرائیل و نه امریکا کاری از پیش نخواهند برد. به همین دلیل است که اکنون آنها مایل هستند جهان عرب عقب مانده باقی بماند و اسرائیل خورشید مشعشع ترقی و پیشرفت تصویر شود.
ما برای قضیه فلسطین که قضیه نخست جهان اسلام است چه کار می‌توانیم بکنیم؟ و چگونه برای رویاروئی با اسرائیل برنامه ریزی کنیم. ما معتقد هستیم که در نهایت خود اسرائیلها موجب سقوط خود خواهند شد « .. آنها را یک جمع واحد می‌بینید در حالکیه قلوب آنان پراکنده می‌باشد» بنابراین برای من مهم نیست که در حال حاضر یک عده فلسطینی و اسرائیلی با یکدیگر به گفتگو می‌پردازند و پیمان صلح می‌بندند، بلکه آنچه که به من مربوط است اینکه این سرزمین به اعراب و مسلمانان تعلق دارد و غصب آن جایز نیست. هر کسی که بخواهد با صلح در آن زندگی کند می‌تواند این کار را انجام دهد اما آن کسانی که زندگی آنها در این سرزمین به خوار کردن و ذلیل ساختن دیگران بیانجامد و خونریزی روا دارند، تحت هیچ شرایطی مورد موافقت ما نیستند.

س- دیدگاه شما درباره امریکا چیست به خصوص که بعضی مطرح می‌سازند تماسهائی همیشگی با این کشور دارید و برنامه و گفتمان سیاسی شما بیشتر ایالات متحده را مورد خطاب قرار می‌دهد؟
ج- این مسأله کاملا روشن است که میان ما و ملت امریکا هیچگونه دشمنی وجود ندارد. ریشه بسیاری از ارزشهای غربی در جوامع ما وجود دارد ، ما از هرگونه ارزشهای درست حمایت می‌کنیم از دموکراسی گرفته تا مسائل مربوط به کار و غیره.. در این میان با تمام نهادها و گروه‌های مدنی در امریکا همکاری می‌کنیم اما اگر دولت امریکا یا یک دولت اروپائی بخواهد با ما گفتگو کند تنها کانال ارتباطی آن در این زمینه وزارت خارجه مصر است. ما هیچگونه پیش شرطی برای این دیدارها قائل نیستیم مگر اینکه از کانال وزارت خارجه مصر صورت گیرد.

س- این بدان معنی است که اگر یک دیپلمات غربی بخواهد با حضرتعالی دیدار کند پاسخ شما منفی خواهد بود؟
ج- از کانال وزارت خارجه بیاید، در این مورد تقاضائی از من شد و من آنرا به اطلاع وزارت خارجه رساندم. یک دیپلمات امریکائی همراه با سفیر امریکا در مصر تقاضائی برای دیدار با من داشتند. من گفتم با وزیر خارجه مصر بیایند و هر کس نسبت به این رویکرد من اعتراض دارد به من اطلاع دهد.

س- آیا این دیدار از کانال وزارت خارجه صورت گرفت؟
ج- خیر.

س- برخی از عملیاتی که تحت عنوان مقاومت در عراق صورت می‌گیرد جان افراد بیگناه را می‌گیرد، دیدگاه شما در این رابطه چیست؟
ج- ارتباطی با این موضوع نداریم اما می‌دانم که نیروی شریف مقاومت اهداف شریفی دارد و از روشهای غیر شرافتمندانه استفاده نمی‌کند. ما می‌دانیم که تمام کارهای غیر شرافتمندانه که در عراق اتفاق می‌افتد کار اشغالگران و مزدوران آنها است کسانی که فاقد ارزشهای اخلاقی هستند و دچار انحراف عقلی می‌باشند. کسانی که مردم بیگناه را می‌کشند با اشغالگران مبارزه نمی‌کنند بلکه اهل عراق را هدف قرار داده‌اند.

س- برخی تحلیلگران سیاسی معتقدند آنچه که امروز امریکا بعد از رویدادهای افغانستان، عراق و وارد ساختن فشار بر سوریه در منطقه دنبال می‌کند تغییر بنیادی در مصر است، شما چه نظری دارید؟
ج- همه چیز آماده است و آنان برای آن کار می‌کنند هدف امریکا خوار کردن مصر است. در زمانی که کمیته آزادیهای دینی از امریکا به مصر آمد برای شناخت دامنه آزادیها به اینجا نیامد بلکه برای فتنه انگیزی آمده بودند.آنها یک کنفرانس برای قبطیهای خارج از مصر راه انداختند ، هدف آنان در واقع کمک به آزادی قبطی‌ها نبود بلکه ضعیف ساختن نظام سیاسی مصر و سست نمودن ارکان آن را دنبال می‌کردند تا اگر چیزی از آن بخواهند بگوید چشم قربان! اخوان المسلمین ارزشی برای این کارهای معلوم الحال امریکائی‌ها قائل نیستند.