ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 20.02.2016, 10:02
اومبرتو اکو درگذشت

شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۴
منبع: ایسنا

«اومبرتو اکو»، نویسنده سرشناس ایتالیایی و خالق کتاب «نام گل سرخ» در سن ۸۴ سالگی بر اثر ابتلا به بیماری سرطان درگذشت.

«اومبرتو اکو»، فیلسوف، نویسنده و پژوهشگر ایتالیایی که بیشتر برای نگارش رمان «نام گل سرخ» در جهان شناخته می‌شود، در ۸۴ سالگی، در شب درگذشت «هارپر لی»، دیگر نویسنده نامدار دنیای ادبیات، خاموش شد.

جامعه ادبی هنوز در شوک از دنیا رفتن «هارپر لی»، نویسنده رمان برنده پولیتزر خالق «کشتن مرغ مقلد» بود که رسانه‌های خبری از مرگ «اومبرتو اکو»، از مشهورترین نویسندگان معاصر ایتالیا خبر دادند.

به گزارش دیلی تلگراف، این رمان‌نویس و فیلسوف که مدت‌ها از بیماری سرطان رنج می‌برد، ساعت ۹ جمعه شب (۳۰ بهمن) درگذشت.

انتشار ترجمه انگلیسی‌زبان «نام گل سرخ» در سال ۱۹۸۳ شهرتی بین‌المللی را برای اکو به ارمغان آورد، اما او مقاله‌نویسی قهار و استاد برجسته‌ای در حوزه نشانه‌شناسی بود.‌

این پژوهشگر ایتالیایی که از جمله مهمترین زبان‌شناسان و نشانه‌شناسان ساختارگرا بود، پنجم ژانویه ۱۹۳۲ متولد شد. او پس از گرفتن مدرک دکترا در دانشگاه تورینو، در دانشگاه‌های میلان، فلورانس، بولونیا و کولژ دو فرانس تدریس کرد و در سال‌های اخیر رییس دانشکده انسان‌شناسی دانشگاه بولونیا بود.

اومبرتو اکو بیش از ۳۰ دکترای افتخاری از دانشگاه‌های مختلف دنیا دریافت کرد. «آونگ فوکو»، «جزیره روز گذشته»، «پائودولینو»، «گورستان پراگ» و «شماره صفر» از دیگر کارهای اکو هستند.

فیلسوفی که آخر هفته‌ها رمان می‌نوشت

نام «اومبرتو اکو» با رمان «نام گل سرخ» گره خورده، اما او خود را فیلسوفی می‌دانست که تنها آخر هفته‌ها رمان می‌نویسد.

در این گزارش نگاهی خواهیم داشت به رویدادهای مهم زندگی و آثار و سبک ادبی این چهره سرشناس ایتالیایی.

نام خانوادگی اکو برگرفته از مخفف عبارتی ایتالیایی به معنی «هدیه‌ای از آسمان‌ها»ست که یکی از مقامات زادگاه این خاندان، به پدربزرگ اومبرتو اعطا کرد. اکو در خانواده‌ای کاتولیک بزرگ شد‌. پدرش دوست داشت حقوق بخواند، اما او در عوض به تحصیل رشته ادبیات و فلسفه قرون وسطی در دانشگاه تورین مشغول شد.

اکو پس از تحصیل در دانشگاه، به عنوان دبیر فرهنگی در تلویزیون دولتی ایتالیا (RAI) مشغول به فعالیت شد و در دانشگاه تورین به تدریس پرداخت. او بنیان‌گذار دپارتمان علوم رسانه‌ای در دانشگاه جمهوری سن مارینو بود.

اواخر دهه ۱۹۵۰ بود که به حوزه نشانه‌شناسی قدم گذاشت و در دهه ۱۹۷۰ به عنوان استاد این رشته در دانشگاه بولونیا مشغول به کار شد. اکو سال‌ها به عنوان استاد میهمان در دانشگاه‌های کلمبیا و هاروارد تدریس می‌کرد.

او که تا دهه بعدی زندگی‌اش مقالات و آثار زیادی را در این حوزه به چاپ رساند، با انتشار رمان «نام گل سرخ» شهرتی جهان برای خود کسب کرد. «نام گل سرخ» داستانی جنایی و رازآلود را در صومعه‌های قرون وسطای ایتالیا روایت می‌کند. نشانه‌شناسی‌، تحلیل‌های انجیلی‌، مباحث مربوط به قرون وسطی و تئوری‌های ساختارگرا در این اثر اکو مشهود هستند و طی دهه‌های اخیر مورد نقد و بررسی قرار گرفته‌اند.

کتاب معروف اکو در سال ۱۹۸۶ توسط «ژان - ژاک آنو» به فیلمی سینمایی تبدیل شد که «شان کانری» و «کریستین اسلیتر» در آن نقش‌های اصلی را ایفا کردند. اقتباس سینمایی این اثر هم به فروش میلیونی آن کمک بسیاری کرد.

اکو در سپتامبر ۱۹۶۲ با «رنیت رمج» معلم آلمانی هنر ازدواج کرد و صاحب یک پسر و یک دختر شد. او زندگی‌اش را در شهر میلان و خانه‌ای در نزدیکی شهر اوربینو سپری می‌کرد. خانه او در میلان، کتابخانه‌ای با ۳۰ هزار جلد کتاب دارد و ۲۰ هزار جلد کتاب دیگر هم در خانه اوربینو نگهداری می‌شود.

رمان‌های این نویسنده مملو از اشارات چندزبانه و سطح بالا به ادبیات و تاریخ ملل مختلف هستند. او از «جیمز جویس» و «خورخه لوییس بورخس» به عنوان بزرگترین نویسندگان مدرنی نام می‌برد که بر کارهایش تاثیر گذاشتند.

شخصیت‌های اکو اغلب با جریان‌های رازآلود و انجمن‌های سری در ارتباط هستند، تا جایی که وقتی «دن براون» رمان معروف «رمز داوینچی» خود را در سال ۲۰۰۳ منتشر کرد‌، بسیاری نمونه مشابه آثار پرفروش اولیه او را در کارهای براون دیدند.

آخرین کتاب اکو «شماره صفر» نام دارد که به مقوله روزنامه‌نگاری پرداخته است. او سال‌های زیادی را در این حوزه مشغول به کار بود و مرتبا مقالاتی را برای نشریات ایتالیایی به نگارش درمی‌آورد.

آثار اکو به بسیاری از زبان‌های دنیا ترجمه شده و طرفداران بین‌المللی دارد. «آونگ فوکو»، «جزیره روز گذشته»، «پائودولینو» و «گورستان پراگ» از دیگر آثار حائز اهمیت این نویسنده ایتالیایی هستند. او در حوزه ادبیات کودک هم قلم می‌زد. از جمله کارهای او در این زمینه می‌توان به «سه فضانورد» اشاره کرد که در سال ۱۹۸۹ به چاپ رسید. «اثر گشوده»، «نظریه نشانه‌شناسی»، «نشانه‌شناسی و فلسفه زبان»، «نقش خواننده» و «حدود تاویل» از کارهای اومبرتو اکو در زمینه فلسفی هستند.