ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 12.02.2016, 20:10
مداخله و تهدید پلیس برای روز ولنتاین

اداره اماکن نیروی انتظامی  روز چهارشنبه ۲۱ بهمن ماه در بخشنامه‌ای به فروشگاه‌ها  ابلاغ کرد که به هیچ عنوان حق تبلیغ و عرضه اجناس با نام و علائم روز والنتاین(۱۴ فوریه و ۲۵ بهمن ماه، روز جهانی عشاق)  را ندارند. این بخشنامه با هدف  مقابله با  آنچه نیروی انتظامی «ترویج فرهنگ منحط غرب موسوم به روز والنتاین» می‌داند، صادر شده است. این بخشنامه همچنین متذکر شده که «هیچ‌گونه تجمع دختران و پسران و اهدای نمادهایی چون عروسک و گل و شکلات و … نباید در واحد صنفی به وجود بیاید در غیر این صورت عواقب ناشی از آن به عهده شخص و واحد صنفی است.»

اما این نخستین سالی نیست که نیروی انتظامی با برگزاری مراسم این روز در کشور مخالفت می کند و می گوید با آن مقابله خواهد کرد، هر سال با نزدیک شدن به این روز،  ناجا محدودیت های مشابهی را در نظر می‌گیرد.

چهارسال پیش هم گمرک ایران در بخشنامه‌ای به گمرک‌های کشور، ورود و ترخیص کالاهایی که «به نوعی دارای نماد و یا در ارتباط با اشاعه فرهنگ روز ولنتاین است» را ممنوع اعلام کرد. همان زمان  دبیرشورای فرهنگ عمومی  نامه‌ای خطاب به رییس کل گمرک ایران نوشت و  روز ولنتاین را «نماد روشن تهاجم فرهنگی ضد دینی» دانست: «این فرهنگ با اهداف تضعیف ارزش‌های بنیادین خانواده در جامعه اسلامی ایران از سوی نظام سلطه‌جویانه سرمایه‌داری در حال ترویج است.»
او با تشکراز محدودیت هایی که در سال قبل از آن (۵ سال پیش) اعمال شده بود، خواست:» نسبت به اتخاذ تدابیر لازم برای جلوگیری از واردات، ترخیص و فروش نمادها و کالاها و محصولات مرتبط با این روز اقدام لازم انجام شود.”

مسئولان، «ولنتاین» را هجمه‌ای فرهنگی از سوی غرب می‌دانند که قصد از بین بردن فرهنگ اسلامی در ایران را دارد. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی هم  بارها در سخنان‌اش بر سبک زندگی اسلامی تاکید کرده و از مسئولان خواسته در ترویج آن کوشا باشند. 

بر اساس گزارشی که سایت رسمی خامنه‌ای روز چهارم آذرماه سال ۹۴ منتشر کرد، رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با گروهی از بسیجیان با اشاره به آنچه که «نفوذ جریانی و شبکه‌ای» می‌نامید، گفت: «در این روش، دشمن عمدتاً با دو وسیله‌ «پول و جاذبه‌های جنسی» در درون ملّت و در داخل کشور شبکه‌سازی می‌کند تا آرمان‌ها، باورها، و در نتیجه سبک زندگی را تغییر دهد. در نفوذ بسیار خطرناک جریانی، مجموعه‌ای از افراد با هدفی دروغین، با روش‌های متفاوت با هم مرتبط می‌شوند تا نگاه آنها به مسائل مختلف به‌تدریج تغییر کند و شبیه نگاه دشمن شود.»

رهبر جمهوری اسلامی مدتی است که می‌کوشد تا برنامه جدید فشار بر مخالفان و منتقدان حکومت را تحت عنوان «خطر نفوذ دشمن» مدیریت کند. این‌بار هم به نظر می‌رسد که همانند سال‌های گذشته، برخورد با روز ولنتاین، با توجه به نگرانی‌های سیاسی و فرهنگی رهبر جمهوری اسلامی در هم آمیخته باشد. خامنه‌ای که سال‌هاست از تغییر سبک زندگی مردم ابراز نگرانی می‌کند و خواستار یکسان شدن سبک‌های زندگی است، همواره می‌کوشد تا تغییرات گسترده فرهنگی و اجتماعی را به توطئه دشمن و عوامل نفوذی آن نسبت دهد. این ادعاها، زمینه مواجهه دستگاه‌های حکومتی مانند پلیس و نیروهای شبه‌نظامی بسیج با مردم و همچنین برخورد با کسانی که نمایندگان سبک‌های متفاوت زندگی در ایران محسوب می‌شوند را فراهم کرده است.

خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران هم در مطلبی که بهمن ماه دو سال پیش منتشر کرد،  برگزاری ولنتاین را «تلاش و تبلیغات برای از هم پاشیدن بنیان خانواده‌ها» دانست و نوشت: «جلوگیری از ازدواج و ترویج دوست یابی و دوست گزینی به جای انتخاب همسر و تشکیل خانواده، است یکی از  اهداف  این روز است و در قالب سریالهای ماهواره ای فارسی‌زبان که به خانواده ها هجوم بیشتری آورده است.»

اسحاقی، معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی مرداد ماه امسال گفت: «غرب تلاش می‌کند نمادهای خود را در غذا، معماری ساختمان، نمادها، مبلمان شهری و … در زندگی ما وارد کند. نمادهای ما را به نمادهای فراماسونری تغییر دهد، آیین‌های ما را با کریسمس و ولنتاین عوض کند و ساختمان‌های ما شبیه کاخ سفید شود.»

با وجود چنین اظهارات و محدودیت های، روز ولنتاین در سال های اخیر با استقبال پر حرارات جوانان ایرانی به ویژه در شهرهای بزرگ همراه بوده است. گزارش‌ها حاکی از این است که حتی  در شهر قم  که یکی از مذهبی‌ترین شهرهای ایران است جوانان  مراسم این روز را برگزار می کنند. جا افتادن فرهنگ برگزاری روز ولنتاین در میان ایرانیان اما  به مذاق حکومت خوش نمی آید و صراحتا با آن مقابله می کند. تلاش‌هایی هم برای جایگزینی این روز با اعیاد مذهبی صورت رفته که ناکام مانده  است، پیشنهاد و تبلیغ برای شناختن سالروز ازدواج علی امام اول شیعیان و فاطمه دختر پیامبر اسلام به عنوان روز عشاق هم  هرگز رنگ بوی جدی به خود نگرفت و مسئولان تنها توانستند جشن های دولتی ازدواج دانشجویی را در این روز برگزار کنند.