ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 11.02.2016, 6:05
یک زن وزیر خوشبختی و تسامح در امارات شد

دویچه وله: نخست‌وزیر امارات متحده عربی اعضای کابینه جدید خود را معرفی کرد. در کابینه جدید امارات زنی جوان به نام عهود الرومی نقش ویژه‌ای برعهده گرفته است. او به عنوان وزیر خوشبختی و تسامح انتخاب شده است.

شیخ محمدبن راشد آل مکتوم، نخست‌وزیر امارات متحده عربی، عهود الرومی را به عنوان نخستین سیاستمدار زن در این کشور به عنوان رئیس وزارت خوشبختی و تسامح تعین کرد. او گفت که «خوشبختی فراتر از یک آرزو است».

نخست‌وزیر امارات متحده عربی مشخص نکرد که کار وزیر سعادت و تسامح چه خواهد بود. او اما تاکید کرد که وزیر خوشبختی باید طرح‌ها و برنامه‌هایی را ارائه کند که مردم را بیشتر خوشبخت کند.

کابینه جدید امارات متحده عربی در مجموع ۲۹ وزیر را دربرمی‌گیرد که هفت نفر آنان زن هستند. جوان‌ترین آنان، سهیل فریس المزورعی است که به عنوان وزیر امور جوانان منصوب شده است. این زن جوان ۲۲ ساله تحصیلات عالی خود را در دانشگاه آکسفورد به پایان رسانده است.

وزیر دیگر کابینه جدید خانم لوبنا خالد القاسمی است که پیش از این به عنوان وزیر بازرگانی فعالیت داشت. او اکنون به عنوان وزیر “مدارا و شکیبایی” تعیین شده است.

به نوشته اشپیگل آنلاین امارات متحده عربی کشوری است که به صورت استبدادی اداره می‌شود. تنها بخشی از شهروندان این کشور اجازه دارند در انتخابات مربوط به شورای فدراسیون شرکت کنند. این شورا وظیفه‌دارد با دولت رایزنی کند. حدود ۹۰ درصد از ساکنان امارات متحده عربی خارجی هستند که حق رأی دادن ندارند.

نخست‌وزیر امارات پیش از معرفی اعضای کابینه جدید خود درباره برخی تغییرات جدید در کابینه و پست‌های جدید خبر داده بود. امارات متحده عربی از هفت شیخ‌نشین تشکیل شده که عبارتند از ابوظبی، دبی، شارجه، عجمان، فجیره، راس‌الخیمه و ام‌القوین.

رئیس مجلس امارات نیز یک زن است

اواخر سال گذشته میلادی خانمی ۴۵ ساله به نام «امل قبیسی» به ریاست مجلس مشورتی امارات متحده عربی انتخاب شد. او در دانشگاه شفیلد در بریتانیا درس خوانده و پایان‌نامه دکترای خود را درباره معماری تاریخی امارات نوشته است. قبیسی در همین زمینه با یونسکو همکاری کرده است و در دانشگاه معماری امارات متحده عربی نیز تدریس می‌کند. او ازدواج کرده و بچه دارد.

امل قبیسی نمونه یک زن از قشر نخبگان جامعه امارات است و نماینده مجلسی از نخبگان. مجلسی که با دمکراسی پارلمانی شباهتی ندارد، اما پیش درآمد آن می‌تواند باشد. حضور در یک مجلس مشورتی معنایش این نیست که این نمایندگان هیچ نظری نمی‌توانند بدهند یا هیچ قدرتی ندارند و تنها بله‌قربان‌گوی دولت‌اند. مجلس مشورتی نمی‌تواند دخالتی در سیاست‌‌های دولت داشته باشد، اما می‌تواند وزرا را به پاسخگویی بکشاند.

مجلس جدید امارات ۴۰ نماینده دارد اما تنها نیمی از اعضای آن انتخابی هستند. در این مجلس ۴۰ نفره ۹ نماینده زن حضور دارد که هشت نفرشان انتصابی‌اند و تنها یک نفر انتخاب شده است. امل قبیسی تنها زنی است که از سال ۲۰۰۶ به شکل انتخابی به مجلس راه یافت. انتخاب کنندگان او شمار کوچکی از مردان بودند. در ده سال اخیر نیز نام او همواره در میان ده نفر اول فهرست ۱۰۰ نفره زنان قدرتمند دنیای عرب قرار داشته است.