ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 05.02.2016, 10:00
اولین کنگره سراسری حزب کارگزاران سازندگی

اولین کنگره سراسری حزب کارگزاران سازندگی ایران با حضور بیش از ۷۰۰ نفر از اعضای این حزب از سراسر کشور در مرکز همایش های بین المللی رایزن آغاز به کار کرد.

به گزارش ایسنا، در این کنگره رضا امراللهی نماینده هیئت موسس حزب کارگزاران سازندگی ایران طی سخنانی اظهار کرد: در این نشست انتخابات شورای مرکزی حزب کارگزاران برگزار می شود و احتمالا ۵۰ درصد ترکیب شورای مرکزی بر مبنای حضور چشمگیر جوانان و زنان و گردش نخبگان نوسازی خواهد شد.

وی تشکیل این کنگره را جلوه ای از فعالیت های شفاف احزاب شناسنامه دار دانست و نمایش و تمرین بیشتر نظم تشکیلاتی را از اولویت های برگزاری این نشست برشمرد.

این عضو حزب کارگزاران سازندگی با بیان تاریخچه‌ای از عمر ۲۰ ساله این حزب از اکبر ترکان، غلامرضا شافعی، محمداسماعیل شوشتری، سیدمحمد غرضی، غلامحسین کرباسچی، عیسی کلانتری، غلامرضا فروزش، سیدعطاءالله مهاجرانی، مرتضی محمدخان، بیژن زنگنه، محمدرضا نعمت زاده، محمدعلی نجفی، محمد هاشمی و سیدمصطفی هاشمی طبا به عنوان اعضای موسس حزب کارگزاران قدردانی کرد و یاد مرحوم محسن نوربخش را گرامی داشت.

این عضو هیئت موسس حزب کارگزاران سازندگی در پایان سخنانش تصریح کرد: وعده دیدار همه ما پای صندوق های رای چرا که ما به سرنوشت کشور بیش از هر چیزی عقیده داشته و داریم.

در این نشست همچنین حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران طی سخنانی تصریح کرد: با برگزاری این کنگره و انتخاب هیئت رئیسه، از این پس وظایف تاریخی هیئت موسس به پایان رسیده و این وظایف برعهده کنگره خواهد بود. وی همچنین به عنوان رئیس کنگره حزب کارگزاران برگزیده شد.

سخنان حسین مرعشی

سخنگوی حزب کارگزان با تاکید براینکه این تشکل سیاسی فعالیت‌های انتخاباتی خود را در قالب جبهه اصلاحات انجام خواهد داد، گفت: دوستان ما در استان‌ها باید تلاش کنند تا نامزدهایشان مورد تایید شورای عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاحات قرار بگیرد.

به گزارش  ایلنا، حسین مرعشی در اولین کنگره سراسری حزب کارگزاران سازندگی با اشاره به برگزاری انتخابات شورای مرکزی این حزب اعلام کرد: اولین نکته‌ای که باید در دوره جدید و پس از آغاز به کار این شورای مرکزی باید مورد توجه قرار گیرد، جذب نیروهای موثر سیاسی در استان‌ها و شهرستان‌ها و گسترش تشکیلات است.

وی گفت: کارگزاران سازندگی نیاز به معرفی ندارد و در ۲۰ سالی که از تاسیس این حزب می‌گذرد چه در تشکیل مجلس پنجم چه در جریان دوم خرداد نقش موثری داشته و همچنین هزینه‌هایی که در سال‌های ۸۴ و ۸۸ پرداخت کرده نشان از جایگاه و تاثیرگذاری این حزب در فضای سیاسی ایران دارد.

سخنگوی حزب کارگزاران ادامه داد: دومین اولویت ما بحث آموزش است چرا که ما به نیروهایی نیاز داریم که درباره مسائل مختلف مطلع باشند و حتما شورای مرکزی جدید که از آغاز سال ۹۵ فعالیت خود را شروع می‌کند باید به این مهم توجه داشته باشد.

او ادامه داد: نکته دیگر لزوم برگزاری کنگره‌های استانی حزب پیش از برگزاری کنگره سراسری است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

سخنگوی حزب کارگزاران همچنین با اعلام خبر صدور مجوز نشریه این حزب اعلام کرد: نشریه «سازندگی» به صورت اختصاصی در اختیار اعضای حزب خواهد بود و امیدواریم به کمک همه شما در استان‌ها نخستین شماره این نشریه را پیش از پایان امسال منتشر کنیم.

او خاطر نشان کرد: در طول یکسال و نیم گذشته که آقای نمازی به عنوان معاون امور استان‌ها سرگرم بازسازی حزب بودند، متاسفانه با مقاومت‌هایی روبرو شدیم و هنوز هم در برخی از استان‌ها نوعی ناهماهنگی وجود دارد و بایددقت کنیم ما به انسان‌های مستقلی نیاز داریم که در عین استقلال به همکاری تن می‌دهند.

مرعشی همچنین با اشاره به برگزاری انتخابات در اسفندماه اعلام کرد: تمامی فعالیت‌های انتخاباتی حزب کارگزاران سازندگی در قالب جبهه اصلاحات خواهد بود و آنچه اصلاح‌طلبان و حامیان دولت به جمع‌بندی برسند، نظر حزب کارگزاران است.

او گفت: بر این اساس دوستان ما در استان‌ها باید تلاش کنند تا نامزدهایشان مورد تایید شورای عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاحات قرار بگیرد.

مرعشی در پایان با اشاره به بحث رد صلاحیت‌ها خاطر نشان کرد: هم اکنون رایزنی‌هایی در شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاحات با مسئولان در حال انجام است و امیدواریم تعداد زیادی از دوستان ما به رقابت‌های انتخاباتی باز گردند.


سخنان دبیرکل حزب

در ادامه این کنگره غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی، با مروری به ادوار مختلف فعالیت این حزب که از سال ۷۴ و با اعلامیه شانزده نفر از وزرای دولت هاشمی رفسنجانی آغاز به کار کرد، گفت: برنامه حزب کارگزاران سازندگی مبارزه، جنگیدن و پنجه در روی رقبا کشیدن نبود، بلکه ما معتقدیم حزب سیاسی باید فعالیت قانونمند و اخلاقی داشته باشد و اصول اساسی یک رقابت سیاسی را سرلوحه کار خود قرار دهد. با این وجود عدم رعایت قوانین رقابتی حتی در دوره اصلاحات وضعیت حزب را به جایی رساند که در ۴ سال پایانی دولت اصلاحات با تهاجمی که این بار از ناحیه رقیب اصلاح طلب حزب انجام شد، حزب به این نتیجه رسید که برای کمک به دولت و آرام شدن جو جامعه لازم است تلاش حزب را تاحدودی برای ساماندهی وضع سیاسی نیروها نه متوقف بلکه کُند کند.

وی اضافه کرد: دوره ۸ ساله دولت های نهم و دهم با استقرار نگاه امنیتی به فعالیت سیاسی و رکود فعالیت حزبی ادامه یافت، روزنامه حزب توقیف شد و بسیاری از فعالان مورد سوءظن های امنیتی قرار گرفتند.

کرباسچی در ادامه آغاز دولت حسن روحانی را موجب ایجاد روحیه امید در جهت گسترش فعالیت های سیاسی عنوان و خاطرنشان کرد: در این دوران دوستان ما در سراسر کشور فعال شدند و امروز شرایطی وجود دارد که می توانیم منطبق با اساسنامه فعالیت کنیم.

کرباسچی با تاکید بر اینکه حزب کارگزاران سازندگی به دنبال گرفتن پست و سهمیه خواهی در هیچ دولتی نبوده است، ادامه داد: در دولت آقای هاشمی هم اگر سمتی واگذار شد یا کسی مسئولیتی قبول کرد براساس درخواست و نیاز به توانایی افراد بوده است.

وی اضافه کرد: حزب کارگزاران سازندگی در طول این سال ها سعی کرده به همه جامعه آرامش بخشد. ما شرایط را می سنجیم و مصالح را درنظر می گیریم و حتی با مخالفین برخورد از روی تعصب نداشته و نداریم. ما به رغم بداخلاقی ها هیچگاه اخلاق و مشی اعتدالی خود را فراموش نکرده ایم.

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی با تاکید بر لزوم جوانگرایی در مجموعه حزب کارگزاران سازندگی تصریح کرد: ما باید با جذب نیروهای جوان اجازه ندهیم متوسط سن حزب بالا برود زیرا هر تشکیلاتی که فرتوت شود امکان ادامه کار را نخواهد داشت و این ایرادی است که ما به دولت هم داشته ایم. خودمان هم تلاش می کنیم از نیروهای جوان خوشفکر استفاده کنیم زیرا معتقدیم آینده حزب در گروی این است که متوسط سن حزب در شهرستان ها و استان ها و مرکز بالا نرود. البته ما نیروهای باتجربه را هم از دست نخواهیم داد.

وی در بخشی از سخنانش با بیان این‌که ما در حزب کارگزاران سازندگی ایران ساختارشکن نبوده ، نیستیم و نخواهیم بود، گفت:ما دلسوزترین افراد را در مجموعه خود نسبت به نظام داریم. ما معتقدیم انتقاد بزرگترین خدمت است. ما باید چهره نظام و انقلاب را چهره درخشانی نگاه داریم.

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در پایان سرنوشت و آینده کشور را در گرو استفاده از نیروهای کارآمد و خوشفکر عنوان و تاکید کرد: اسلام با فکر درست تقویت می شود و نه شعار افراطی، ما هم امیدواریم با آرامش تمام و بدون عصبانیت و شعارهای تند بتوانیم همه نیروهای سیاسی جامعه را در یک جهت برای سازندگی، عمران و آبادانی کشور به کار بگیریم و همچون گذشته هرچه داریم برای نظام هزینه خواهیم کرد.

تصویب سند مواضع حزب کارگزاران

سند مواضع حزب کارگزاران سازندگی ایران که مکمل مرامنامه و اساسنامه این حزب است، در کنگره سراسری این به تصویب رسید.

به گزارش ایلنا، این سند در هفت گفتار مشتمل بر حزب آزادیخواه معتدل، متدین، توسعه‌گرا، شهروندمحور، عدالتخواه، اصلاح‌طلب و صلح‌طلب و با تاکید بر اصول جامعه باز، حکومت معتدل، دین رحمانی، برابری حقوق زنان و مردان، انتخابات، احزاب و رسانه‌های آزاد و امنیت ملی تدوین شده است.

در بخشی از این سند، «کارگزاران سازندگی ایران» حزبی سیاسی، قانونی و برآمده از آرمان های انقلاب اسلامی معرفی شده که می‌کوشد در چارچوب قانون اساسی با فعالیت تشکیلاتی به بهبود و اصلاح مدیریت کشور و حاکمیت اصول «حکمرانی خوب» کمک کند.

در این سند همچنین عنوان شده که کارگزاران مواضع سیاسی و فکری خود را در اندیشه سیاسی، یک حزب آزادیخواه معتدل، در اندیشه دینی یک حزب آزادیخواه متدین، در اندیشه اقتصادی یک حزب آزادیخواه توسعه‌گرا، در اندیشه اجتماعی یک حزب آزادیخواه شهروندمدار، در اندیشه حقوقی یک حزب آزادیخواه عدالتخواه در سیاست داخلی یک حزب آزادیخواه اصلاح طلب و در سیاست خارجی یک حزب آزادیخواه صلح‌طلب می‌داند.

بخش‌های مختلف این سند در نشست بعدازظهر کنگره کارگزاران به رأی اعضا گذاشته شد و به تصویب رسید.

انتخاب اعضای جدید شورای مرکزی

اسحاق جهانگیری، غلامحسین کرباسچی، سیدحسین مرعشی، فائزه هاشمی، رضا امراللهی، محمد قوچانی، عباس آقاعلیخانی، سیدحسین هاشمی، غلامرضا پناه، هدایت الله آقایی، پروانه مافی، معصومه کفایتی، فرزانه ترکان، شهربانو امانی، فاطمه سادات مقیمی، اسفندیار عشوری، مختار طاهریان، محسن هاشمی بهرمانی، سعید لیلاز، محمد عطریانفر، علی هاشمی بهرمانی، جهانبخش خانجانی، سیدمحمود علیزاده طباطبایی و احمد نقیب‌زاده اعضای جدید شورای مرکزی حزب کارگزاران را تشکیل می‌دهند.

چهره‌هایی همچون محمدعلی نجفی، اسماعیل جبارزاده (استاندار آذربایجان شرقی)،  یدالله طاهرنژاد (نماینده حزب در شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان) و سید افضل موسوی (از اعضای فعال استان زنجان) و نیز الهیاری (از اعضای دفتر کرمانشاه) در میان شورای مرکزی دیده نمی‌شوند.

آرای برخی از اعضای شورای مرکزی

بر مبنای نتایج انتخابات در بخش خانم‌ها: فرزانه ترکان با ۵۰۸ رای ، شهربانو امانی با ۴۸۸ رای، فاطمه السادات مقیمی با ۴۸۵ رای ؛ انتخاب شدند.

از میان کاندیداهای بخش استان ها نیز اسفندیار عشوری ۳۳۴ رای و مختار طاهریان با ۳۳۱ رای، به شورای مرکزی راه یافتند.

از سایر شخصیت ها نیز محسن هاشمی با ۵۰۷ ، سعید لیلاز با ۴۸۰، محمد عطریانفر با ۳۶۲ رای، علی هاشمی با ۳۵۳ رای ، جهانبخش خانجانی با ۳۴۷ رای، محمود علیزاده طباطبایی با ۲۹۷ رای، احمد نقیب زاده با ۲۹۷ رای انتخاب شدند تا در مجموع به عنوان ۱۲ نفر اعضای شورای مرکزی به ۱۳ نفر اعضای قبلی شورای مرکزی این حزب اضافه شوند.

در رای گیری شورای مرکزی حزب کارگزاران لیلا دودمان ، سادات حسینی و محمد اقایی به عنوان بازرسان انتخاب شدند. همچنین حسن محمدی با ۱۸۸ رای و کامیار چایچی با ۱۵۱ رای به عنوان بازرسان علی البدل انتخاب شدند.

پیش از این بر اساس قرعه کشی صورت گرفته در شورای مرکزی کنونی حزب کرازگران عضویت ۱۲ نفر ذیل در شورای مرکزی برای یک سال تمدید شده بود: اسحاق جهانگیری، غلامحسین کرباسچی، سیدحسین مرعشی، فائزه هاشمی، رضا امراللهی، محمد قوچانی، عباس آقا علیخانی، سیدحسین هاشمی، غلامرضا پناه، هدایت الله آقایی، پروانه مافی، و معصومه کفایتی.

حاشیه‌های کنگره

نخستین کنگره حزب کارگزاران سازندگی با حواشی مختلفی همراه بود؛ از جمله سخنانی از سوی کرباسچی که تأثر و بغض وی را در پی داشت.

به گزارش پارسینه، در زیر، برخی حواشی این کنگره که روز گذشته (پنجشنبه) برگزار شده بود، آمده است:

۱- به گفته برگزارکنندگان، در راستای حفظ نظم تشکیلاتی و حزبی، این کنگره صرفاً با حضور اعضای رسمی حزب کارگزاران سازندگی ایران برگزار شد و مهمانان تنها با ارائه کارت شناسایی، می توانستند کارت ورود با سالن را دریافت کنند.

۲- هرکدام از کارت‌های ورود به سالن، یک بارکد مشخص برای هر فرد داشت تا هم ورود و خروج ها منظم تر باشد و هم برای رأی گیری از آن بهره ببرند.

۳- رأی‌گیری برای انتخاب اعضای شورای مرکزی حزب کارگزاران با استفاده از همین بارکدها بصورت الکترونیکی انجام شد که در این ایام که بین وزارت کشور و شورای نگهبان بر سر الکترونیک بودن یا نبودن انتخابات اسفندماه اختلاف نظر وجود دارد، نکته جالب توجهی به نظر می‌رسد.

۴- از پیش از کنگره اعلام شده بود که یکی از اهداف برگزاری انتخابات شورای مرکزی، نوسازی حزبی به‌منظور حضور بیشتر جوانان و زنان است. این تاکید، در نحوه برگزاری کنگره و استفاده از نیروهایی اجرایی و نظارتی جوان به چشم می‌خورد.

۵- حضور بیش از ۳۰ درصدی زنان، چه در طول کنگره و چه در کسب کرسی‌های شورای مرکزی و بازرسی نیز مشهود بود. در همین راستا، میثاق‌نامه حزب توسط فرزانه ترکان - یکی از اعضای شورای مرکزی حزب کارگزاران - قرائت شد.

۶- برگزارکنندگان کنگره، برای تاکید بیشتر بر وحدت اقوام، مذاهب و حتی ادیان، حضور و نقش پررنگی برای اقشار مختلف تدارک دیده بودند. در همین راستا، در آغاز مراسم، قرآن توسط یک قاری اهل سنت قرائت شد و نمایندگانی از اقلیت‌های دینی و مذهبی مختلف از جمله تعدادی از ارامنه در کنگره حضور داشتند.

۷- در زمان تصویب سند مواضع حزب کارگزاران، حسین مرعشی و محمد قوچانی در جایگاه هیأت رئیسه قرار گرفتند تا درباره هر بند (گفتار) از این سند توضیحاتی ارائه کنند. قرار شد درهر مورد، یک موافق و یک مخالف صحبت نیز صحبت کند و سپس رأی‌گیری شود.

بر سر تصویب برخی از گفتارها بحث‌های جدی میان اعضا در گرفت بطوریکه کار تصویب سند، در مدت‌زمانی بیش از فرصتِ از پیش تعیین‌شده طول کشید.

این سند در هفت گفتار مشتمل بر «حزب آزادیخواه معتدل، متدین، توسعه‌گرا، شهروندمحور، عدالتخواه، اصلاح‌طلب و صلح‌طلب» و با تاکید بر «اصول جامعه باز، حکومت معتدل، دین رحمانی، برابری حقوق زنان و مردان، انتخابات، احزاب و رسانه‌های آزاد و امنیت ملی» تدوین و منتشر شد.

۸- در پایان، تمامی اعضای حزب که از تمامی استان‌ها در کنگره شرکت کرده بودند، در کنار یکدیگر عکس یادگاری انداختند.

۹- یکی از نکات جالب توجه این کنگره، بخش پایانی آن یعنی سخنرانی غلامحسین کرباسچی، دبیرکل این حزب، بود. او برخلاف سخنرانی صبح خود که به مسائل سیاسی روز اشاره کرده بود، این‌بار بیشتر درباره تقوای الهی و لزوم توجه تمامی اعضا به در نظر گرفتن رضای خدا در همه امور سیاسی و اجرایی سخن گفت؛ سخنانی که برای لحظاتی موجب اشک ریختن خود کرباسچی شد.

این فعال سیاسی با تاکید بر اینکه “باید در کنار مواضع سیاسی، فرهنگ اعتقادی را ریشه‌دار کنیم”، گفت: انتخابات خیلی مهم است اما اگر همه ما را هم رد کردند، باید به این فکر کنیم که وظیفه شرعی‌مان در انتخابات چیست و مصلحت نظام و انقلاب و مردم چه حکم می‌کند. اگر یاد خدا همراه ما باشد از لغزش‌ها نجات پیدا خواهیم کرد.

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در خلال صحبت‌های خود چند بار تکرار کرد که در همه امور باید یاد خدا را در نظر داشته باشیم که همین تاکیدات چندباره، بغض و گریه وی را به دنبال داشت.