ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 04.02.2016, 19:09
دو سال بازجویی مداوم از بهمن دارالشفایی

یک منبع آگاه به کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفت، بهمن دارالشفایی، مترجم  و خبرنگار سابق بی.سی.سی که روز چهارشنبه ۱۴ بهمن ماه در منزل خود در تهران بازداشت شد، دهها بار توسط نیروهای وزارت اطلاعات حسن روحانی بازجویی شده است. این بازجویی‌ها طی‌ ماه‌های اولیه پس از بازگشت او از لندن به ایران در سال ۲۰۱۴ انجام شده است. با این حال این بازجویی ها هیچ‌گاه به بازداشت وی منجر نشد و دستگیری او پیش از سفر وزیر خارجه ایران به لندن احتمال دستگیری او توسط سازمان اطلاعات سپاه پاسداران را تقویت کرده است. اگر چه تاکنون هیچ نهادی مسوولیت دستگیری او را به عهده نگرفته است.

روز پنج شنبه، ۱۵ بهمن ماه، جواد ظریف که برای شرکت در کنفرانسی درارتباط با سوریه در لندن به سر می برد در مراسمی در پارلمان انگلیس گفت که از دستگیری این روزنامه‌نگار خبر ندارد. او گفت: «درباره این روزنامه نگار وقتی به انگلستان رسیده خوانده ام اما درباره او نمی دانم که چه اتفاقی اتفاده است. می دانید که ما قوه قضاییه مستقلی داریم که روی استقلال خودش اصرار می کند.»

منبع نزدیک به بهمن دارالشفایی به کمپین گفت که با توجه به بی خبری جوادظریف، احتمال اینکه او توسط سازمان اطلاعات سپاه پاسداران دستگیرشده باشد وجود دارد: « بارها در بازجویی‌های بهمن به او گفته شده بود که اگر ما تو را بازجویی نکنیم سپاه به سراغت خواهد آمد.»

بهمن دارالشفایی، که طی دو سال گذشته به شغل مترجمی اشتغال داشت، روز چهارشنبه ۱۴ بهمن ماه در منزل خود در تهران بازداشت شد. دستگیری او با حکم شعبه دو دادسرای زندان اوین (شهید مقدس) صورت گرفت و مامورانی که برای تفتیش و بازداشت آمده بودند اعلام نکردند که حکم بازداشت از سوی کدام نهاد امنیتی صادر شده و او را به کجا منتقل می‌کنند.

بهمن دارالشفایی، به دلیل علاقه خود به خانواده و زندگی در ایران، بعد از چند سال اقامت در لندن در ژانویه سال ۲۰۱۴  کار را در بی.سی.سی فارسی کنار گذاشت واز انگلستان به ایران بازگشت. پس از بازگشت، او توسط ماموران وزارت اطلاعات دهها بار بازجویی شد. به دلیل آنکه این خبرنگار مدتی در بی‌.بی.سی فارسی مشغول به کار بود، عمده بازجویی‌های به عمل آمده از وی توسط بازجویان اطلاعاتی در ارتباط با این رسانه، افراد شاغل و به خصوص نحوه مدیریت آن بود. بازجویان وزارت اطلاعات به صورت خاص به دنبال آن بودند که نحوه مدیریت و افراد تاثیر گذار در این شبکه را شناسایی و با نحوه کار این شبکه آشنا شوند.

علیرغم بازجویی توسط بازجویان وزارت اطلاعات، او همچنان علاقه مند به زندگی در ایران بود و ایران را ترک نکرد ولی مجبور شد فعالیت روزنامه‌نگاری را کنار بگذارد. او همچنین با در اختیار داشتن پاسپورت خود، طی دوسالی که در ایران بود،  یک بار برای دیدار با دوستان خود در ماه اگوست ۲۰۱۵ به کانادا و آمریکا سفر کرد و پس از کمتر از یک ماه، بار دیگر به ایران بازگشت.

روز گذشته نیز یک منبع آگاه به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت ایمیل و فیس بوک آقای دارالشفایی روز ذوم ژانویه هک شده و از او در ازای عدم افشای اطلاعات‌اش پول درخواست شده بوده است که او به این درخواست بی اعتنایی کرده است.

طی پنج سال گذشته، آزار واذیت ایرانیانی که در بی.سی.سی فارسی به کار اشتغال داشته اند و حتی اعضای خانواده آنها توسط سازمان اطلاعات سپاه پاسداران به تناوب خبرساز شده است. بهمن دارالشفایی، روزنامه نگار خوش‌نامی که به دلیل علاقه ش به زندگی در ایران و در کنار خانواده بودن، به ایران بازگشت آخرین قربانی محدودیت‌ها و آزارو اذیت‌های سازمان های اطلاعاتی ایران به شمار می رود. او طی این مدت هیچ وقت درخصوص آزار واذیت های به عمل آمده و بازجویی های انجام نشده اطلاع رسانی نکرد.

بهمن داراشفایی، روزنامه نگار و مترجم است که سابقه همکاری با نشریاتی مانند هفته نامه چلچراغ، روزنامه همشهری، روزنامه شرق و روزنامه اعتماد ملی و همچنین بی‌بی سی را در کارنامه دارد. او از زمانی که به ایران بازگشت در سال ۲۰۱۴، در حوزه ترجمه فعالیت کرد. برخی از آثار او توسط نشر ماهی به چاپ رسیده است.

یک منبع مطلع به کمپین گفت آقای دارالشفایی پس از بازگشت به ایران گذرنامه اش  نیز در بدو ورود به ایران از او  گرفته شده بود اما پس از چند ماه به او عودت داده شد. او دارای پاسپورت انگلیسی و شهروند ایرانی- انگلیسی محسوب می شود.