ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 04.02.2016, 20:50
یادآر ز شمعِ مرده! یادآر!

می‌خواهیم پیام «به یادتان هستیم» را در ایران و سراسر جهان و حتی پشت زندانی که حصر می‌نامند، طنین‌انداز کنیم.

این کمپین تا آن زمان که از حصر پیام برسد که صدای‌مان را شنیده‌اند، ادامه خواهد داشت.

۱- قرار است چه کار کنیم؟
میرحسین موسوی همیشه و در چند بیانیه از قدرت شبکه‌ها و خلاقیت و نوآوری حرف زده است. پس دست به‌کار می‌شویم با هر کار خلاقانه‌ای که بتواند صدای ما را به طریقی به حصر برساند.

۲- چگونه؟
کافی‌ست نفر به نفر دوباره از حصر و زهرا رهنورد بگوییم، در هر کوی و برزن، در خانواده، در مدرسه، در دانشگاه، در مسجد، در هر گروه و شبکه‌ای که می‌شناسیم.

۳- همین؟
تلگرام بیش از ۲۰ میلیون کاربر ایرانی دارد. چرا از طریق آن از زهرا رهنورد نگوییم؟

در توییتر بگوییم، در فیسبوک بگوییم و در اینستاگرام. در این چند سال و بعد از جنبش سبز بسیاری از ما به روش‌های موفق خبررسانی مجازی آشنا شدیم. اما اینجا باز هم روش‌های ممکن را هم‌رسانی می‌کنیم.

راستی! خیلی از دوستان دیگرمان با هشتگ #یادآر شروع به فعالیت کردند. ما هم برای همراهی از همان هشتگ استفاده می‌کنیم.

۴- همین؟ فقط در فضای مجازی؟
نه. در همه این سال‌ها از نوشتن روی اسکناس گرفته تا شعارنویسی روی دیوار و گرافیتی و فرستادن عکس و فیلم‌های نمادین را به صورت حرفه‌ای تجربه کردیم. تظاهرات و تجمع هم که اگر شد برپا می‌کنیم. کافی‌ست چند نفر شویم و این نقاب‌ها را که تصویری از چهره زهرا رهنورد است، پرینت رنگی بگیریم و در یکی از روزهایی که پیشنهاد می کنیم، یک نفر تا چند نفر در هر شهر و کشوری که هستیم جمع شویم و عکس و فیلم بگیریم.

می‌توانیم از عدد ۵ برای ۵ سال حصر استفاده کنیم. می‌توانیم از “یادآر ز شمعِ مرده! یادآر!” استفاده کنیم. می توانیم عکس زهرا رهنورد را در شهرهای مختلف پخش کنیم. می توانیم تا نزدیکی های پاستور در تهران اقدامات خلاقانه کنیم و عکسش را به این صفحه بفرستیم.

۵- این کارها چه فایده‌ای دارد؟
این‌ها تمام راه‌های ممکن و تمرین شده‌ای‌ست که در این سال‌ها یاد گرفتیم. ما همیشه نشان دادیم که شبکه قوی و گسترده و متنوعی از آدم‌ها هستیم که می‌توانیم به راحتی همدیگر را پیدا کنیم و اقدامی مشترک انجام دهیم. هدف رساندن صدایمان به زهرا رهنورد است.

۶- قول دولت چه شد؟
دولت قول داده بود و به قولش عمل نکرد. خیلی صبر کردیم تا بحث‌ ها او کلید و تحریم و ماجرای مذاکرات و حتی سایه جنگ و این‌ها بگذرد، که گذشت. قرار نیست دست روی دست بگذاریم. باید آستین‌ها را بالا بزنیم و خودمان کاری کنیم. در مرحله اول صدای‌مان را به گوش‌شان می‌رسانیم و برای فازهای بعدی تا روز آزادی با هم اقدام مشترک دیگری انجام خواهیم داد.

نمی‌توانیم صبر کنیم تا کسی کاری کند، یا دل ببندیم به وعده‌هایی که معلوم نیست کی عملی شود، باید خودمان دست به کار شویم.

۷- تا کی ادامه می‌دهیم؟
۵ سال است در حصرند. هدف گذاری ما هم به صورت نمادین ۵ هفته ست. خب البته همین شبکه ها هستند که طول و زمان هر کارزاری را تعیین می‌کنند.

صدها توییت با هشتگ #یادآر

از عصر چهارشنبه تا کنون صدها توییت با هشتگ #یادآر نوشته شده است.

بی بی سی: ماجرا از این قرار است که وبسایت کلمه گزارش داد که زهرا رهنورد در تماس تلفنی از مادرش خواسته که به دوستان پیغام بدهد: «یاد آر ز شمع مرده یاد آر». کلمه اضافه کرد که بعدتر خانم رهنورد در دیدار با فرزندانش گفته با وجود این که چنین پیغامی داده، «اما روحمان زنده است، زنده‌تر از همیشه».

زهرا رهنورد نزدیک به پنج سال است که به همراه همسرش میرحسین موسوی در بازداشت خانگی به سر می‌برد.

آنها، به همراه مهدی کروبی، پس از فراخوان برای راهپیمایی در ٢۵ بهمن ١٣٨٩ و تجمعی که در آن شعارهایی تند علیه حکومت و آیت‌الله خامنه‌ای داده شد، در بازداشت خانگی قرار گرفتند.

یاد آر!
“یاد آر” بخشی از ترجیع‌بند شعری است که علی‌اکبر دهخدا برای جهانگیر خان صور اسرافیل سروده بود.

بیشتر توییت‌هایی که با این هشتگ شده شامل تصاویر و اسامی رهبران جنبش سبز، معترضانی که در سرکوب‌ها کشته شدند و یا زندانیان سیاسی است. اغلب کاربرانی که از این هشتگ استفاده کرده‌اند از ایران توییت کرده‌اند.

کاربری عکسی از مچ‌بند سبز منتشر کرده و نوشته: «یادگاری، یادگاری‌های عزیز و غم‌انگیز».

برخی اصطلاح «شمع مرده» را نپسندیده‌اند و آن را با «شمع زنده» عوض کرده‌اند.

امیرحسین در وبلاگ تلخ مثل عسل خطاب به زهرا رهنورد نوشته: «بعد از تصویب برجام، رفته بودم میدان ونک، کم بودیم اما بودیم. صدای‌تان می‌کردیم، اسم شماو نام میرمان را. یک آقای موتور سوار جوانی، ایستاده بود به تماشا، بعد با موبایلش زنگ زد به کسی و با تعجب گفت ‘اینا هنوز دارن می‌گن یا حسین میرحسین’. من از شگفت‌زده شدنش، متعجب شدم. معلوم است که اسم‌تان را صدا می‌کنیم، واضح است که یادمان نرفته.»

بیشترین کلمه‌ای که در کنار #یادآر استفاده شده #حصر است.

برخی حسن روحانی، رئیس جمهور ایران را خطاب قرار داده‌اند و از او خواسته‌اند که به وعده‌اش برای آزادی رهبران جنبش سبز عمل کند.

کاربری با هشتگ #مسوول_کیست؟ خطاب به آقای روحانی نوشته است: «#یادآر ز فریادی که هرگز خاموش نشد @Rouhani_ir پس چه شد آزادیِ #میرحسین #رهنورد و @mkaroubi؟»

یک کاربر آمریکایی هم که گویا مشغول فراگرفتن زبان فارسی است در کنار عکسی از دستنوشته «یاد آر» خود نوشته: «درس امروز فارسی من درباره سیاست جنبش سبز بود. دست خطم دارد بهتر می‌شود.»

برخی از کاربران حصر رهبران جنبش سبز را به انتخابات پیش رو ربط داده‌اند.

یکی نوشته: «الان اعتدالیون و اصلاح‌طلبا به این فکر می‌کنن چه‌جوری پیام #یادآر خانم رهنورد از حصر رو به معنی شرکت در انتخاب ترجمه کنند.»

دیگری هم به کنایه نوشته: «۵ سال گذشته و ما دنبال این هستیم به افرادی رای بدیم که بعد از ۲۵ بهمن در مجلس راهپیمایی برگزار کردند و مرگ بر شما گفتند.»

با وجود اینکه صدها توییت و ریتوییت از این هشتگ استفاده کرده‌اند، بحث چندانی در این باره در نگرفته است، هرچند این فقط هواداران جنبش سبز نیستند که از هشتگ #یادآر برای بیان نظراتشان استفاده می‌کنند.

به عنوان نمونه کاربری به نام حمید احدی جنبش سبز را مسخره کرده که به شعار دادن در فضای مجازی محدود شده و نتوانسته تغییری واقعی ایجاد کند. او نوشته: «این جمبشی های سبز دارن هشتک میزنن #یادآر smile) خب که چی ؟! پاشید انقلاب کنید دیگه smile) پس چی شد شعار موسوی دستگیر بشه ایران قیامت میشه».

یا یکی دیگر نوشته: «#یادآر که ۸۸ تو محل ما هرچی اراذل و اوباش بود پارچه سبز بسته بود».

حدود پنج سال از حصر خانگی و حدود دو سال و نیم از ریاست جمهوری حسن روحانی، که با شعار رفع حصر روی کار آمد، می‌گذرد، اما هنوز وضعیت میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی نامعلوم است.

کاربری در توییتر نوشته: «همه‌مون داریم تو شبکه‌های مجازی از شمع مرده یاد می‌آریم. شمع مرده داره می‌سوزه و از بین می‌ره در حالی‌که لایک زیادی خورده.»

نظر خوانندگان:

■ بر سر آنم که گر ز دست برآید
دست به کاری زنم که غصه سر آید
خلوت دل نیست جای صحبت اضداد
دیو چو بیرون رود فرشته درآید
صحبت حکام ظلمت شب یلداست
نور ز خورشید جوی بو که برآید
بر در ارباب بی‌مروت دنیا
چند نشینی که خواجه کی به درآید
بلبل عاشق تو عمر خواه که آخر
باغ شود سبز وسرخ گل به بر آید

بامدد از حافظ شروع کنیم
زفکر تفرقه باز آی تاشوی مجموع
بحکم آنکه چو شد اهرمن سروش آمد.