ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 04.02.2016, 18:12
جایزه «بابز» دویچه‌وله در جستجوی قهرمانان در اینترنت

برای دوازدهمین بار دویچه‌وله با اعطای جایزه بابز “Bobs” از بهترین فعالان آنلاین که در عرصه آزای عقیده و بیان و تقویت حقوق شهروندی فعالیت می‌کنند، تقدیر می‌کند. حالا می‌توانید کاندیداهای خود را معرفی کنید.

به اعتقاد متخصصان و فعالان دنیای مجازی وضعیت آزادی بیان در اینترنت بسیار نامطلوب است. در بسیاری از مناطق دنیا با اعمال سیستم‌های کنترل و جاسوسی اطلاعات خصوصی شهروندان از سوی دستگاه‌های رسمی به سرقت می‌روند و فعالان بسیاری با خطر به زندان افتادن و حتی مرگ روبرو می‌شوند. 

از این رو دویچه وله برای دوازدهمین بار جایزه بین‌المللی بابز “Bobs” را برای تقدیر از فعالین آنلاین که در عرصه آزادی عقیده و بیان و همچنین تقویت حقوق شهروندی فعالیت می‌کنند را در ۱۴ زبان برگزار می‌کنند.

علاقه‌مندان می‌توانند از روز چهارم فوریه تا سوم ماه مارس سال ۲۰۱۶ کاندیداهای خود را در وب سایت http://thebobs.com در ۱۸ موضوع معرفی کنند.

هیئت بین‌المللی داوران

برگزاری یک جایزه برای تقدیر از فعالان آنلاین با ۱۴ زبان فارسی، آلمانی، عربی، انگلیسی، فرانسه، روسی، پرتغالی، اسپانیایی، ترکی، اوکراینی، فرانسه، هندی، اندونزیایی و بنگالی در دنیا بی‌نظیر است.

از هر زبان یک داور در هیئت بین‌المللی داوران حضور دارد. داور بخش فارسی خانم گلناز اسفندیاری، ژورنالیست و خبرنگار ارشد رادیو اروپای آزاد در واشنگتن است.

موضوع‌های جدید و جایزه ویژه

در فاز نخست این جایزه همه می‌توانند کاندیداهای خود را برای چهار موضوع عمومی تغییر اجتماعی (Social Change)، فن‌آوری خوب (Tech for Good)، هنر & رسانه (Arts & Media)، شهروند ژورنالیسم (Citizen Journalism) معرفی کنند. افزون بر این بهترین‌های هر زبان نیز از میان کاندیداهای معرفی شده انتخاب می‌شوند.

در سال گذشته ۴۸۰۰ کاندید برای دریافت جایزه معرفی شدند. هیئت داوران پس از بحث و بررسی از میان کاندیداها، نامزدهای مرحله نهایی را اعلام می‌کند. دویچه وله اسامی کاندیداها را در روز ۳۱ مارس اعلام و رای‌گیری آنلاین و عمومی آغاز می‌شود.

در پایان ماه آوریل، هیئت داوران نیز در اجلاس خود در برلین، بهترین‌های چهار موضوع عمومی را برمی‌گزیند که نتایج آن در روز دوم ماه مه اعلام می‌شود.

افزون بر این دویچه وله جایزه ویژه آزادی بیان (Freedom of Speech Award) را نیز امسال هم اهدا می‌کند. سال گذشته این جایزه به رائف بداوی، وبلاگ نویس زندانی در عربستان سعودی تعلق گرفت.

جوائز منتخبان هیئت داوران در اجلاس جهانی رسانه‌ها که از سوی دویچه وله در شهر بن آلمان برگزار می‌شود، طی مراسمی در روز چهاردهم ژوئن به آن‌ها اهدا می‌گردد.