ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 03.02.2016, 18:16
بهمن دارالشفایی بازداشت شد

بهمن دارالشفایی روزنامه‌نگار و مترجم جوان کشورمان صبح امروز در منزل بازداشت شد.

به گزارش خبرنگار کلمه، بهمن دارالشفایی روزنامه‌نگار و مترجم جوان کشور صبح روز  چهارشنبه ۱۴ بهمن در منزل مسکونی خود، توسط ماموران امنیتی بازداشت شد.

ماموران که با حکم شعبه دو دادسرای مقدس برای تفتیش و بازداشت آمده بودند اعلام نکردند که از سوی کدام نهاد امنیتی آمده و وی را کجا می‌برند.

وی طی دو سال گذشته در همکاری با نشر ماهی چهار کتاب منتشر کرده و پنجمین کتاب وی نیز در دست انتشار است.

با توجه به آنکه وی طی سال‌های گذشته فعالیت سیاسی یا روزنامه‌نگاری نیز نداشته، هنوز از دلیل بازداشت بهمن دارالشفایی خبری در دست نیست.

دارالشفایی حدود دو سال پیش از لندن به تهران بازگشت و در ماه‌های اخیر به عنوان مترجم و ویراستار فعالیت می‌کرده است.

دارالشفایی با پیوستن به بی‌بی‌سی فارسی از ایران خارج شد و پس از پنج سال کار، دو سال در بخش وب‌سایت و سه سال در رادیو، از این رسانه جدا شد.

پیش از همکاری با بی بی سی، بهمن با روزنامه شرق همکاری می‌کرد. او همچنین سابقه همکاری با روزنامه و نشریات ضمیمه‌ جهان همشهری، اعتماد ملی و چلچراغ را دارد.

«آق بهمن» وبلاگ او که از نخستین وبلاگ‌های فارسی است در دوران پس از انتخابات ریاست جمهوری بحث‌برانگیز سال ۱۳۸۸ به یکی از منابع اصلی خبرها در این زمینه تبدیل شده بود.

در عاشورای سال ۱۳۸۸ چندین نفر از اعضای خانواده او از جمله پدر، مادر و دو خواهر این روزنامه‌نگار  بازداشت شدند و مورد بازجویی قرار گرفتند.

از بهمن دارالشفایی ترجمه‌هایی در حوزه سیاست و همچنین کتاب کودکان منتشر شده است. از جمله آن‌ها می‌توان به ترجمه کتاب‌های «فلسفه سیاسی» نوشته دیوید میلر، «سیاست» نوشته کنت میناگ، «گیرنده شناخته نشد» از کاترین کرسمن تیلور، «آس‌و‌پاس در پاریس و لندن» از جورج اورول، و کتاب کودکان «خرسی به نام پدینگتون» نوشته مایکل باند اشاره کرد.

مستند «جمعه‌های فرهاد» درباره زندگی فرهاد مهراد، خواننده موسیقی پاپ که در ۹ شهریور ۱۳۸۱ در سن ۵۹ سالگی در گذشت، کاری از بهمن دارالشفایی بود که از شبکه بی‌بی‌سی فارسی پخش شد.

او طی دو سال گذشته در همکاری با نشر ماهی چهار کتاب منتشر کرده و پنجمین کتاب او نیز در دست انتشار است.


دستگیری بهمن دارالشفایی، ۱۰ روز پس از هک حساب‌های ایمیل و فیس بوک

یک منبع آگاه به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت ایمیل و فیس بوک آقای دارالشفایی حدود ۱۰ روز پیش هک شده و از او در ازای عدم افشای اطلاعات‌اش پول درخواست شده بوده است که او به این درخواست بی‌اعتنایی کرده است. پس از دستگیری این روزنامه‌نگار، فاطمه شمس، شاعر و فعال مدنی ساکن لندن هم در صفحه فیس بوک خود نوشت که شخصی از تلگرام بهمن دارالشفایى با تلگرام هک شده او دو ساعت چت کرده است.

بهمن داراشفایی، روزنامه‌نگار و مترجم است که سابقه همکاری با نشریاتی مانند هفته نامه چلچراغ، روزنامه همشهری، روزنامه شرق و روزنامه اعتماد ملی و همچنین بی‌بی سی را در کارنامه دارد. او دو سال پیش از لندن به ایران بازگشت و در این مدت در حوزه ترجمه فعالیت کرد. برخی از آثار او توسط نشر ماهی به چاپ رسیده است.

یک منبع مطلع به کمپین گفت آقای دارالشفایی پس از بازگشت به ایران بار‌ها  توسط نیروهای امنیتی بازجویی شده و گذرنامه اش  نیز در بدو ورود به ایران از او  گرفته شده است.

فشار بر روزنامه نگاران در ماه‌های اخیر شدت گرفته است، آبان ماه امسال احسان مازندرانی، مدیر مسئول روزنامه فرهیختگان و عیسی سحرخیز فعال سیاسی و روزنامه نگار، آفرین چیت ساز، یادداشت نویس روزنامه ایران و سامان صفرزایی دبیر بین الملل نشریه اندیشه پویا، توسط سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شدند و هیچ کدام از آن‌ها تاکنون آزاد نشده‌اند. محمود علیزاده طباطبایی وکیل آقایان سحرخیز ومازندرانی روز دوشنبه ۱۲ بهمن ماه به کمپین گفت: بالاخره پس از سه ماه کیفرخواست این دو روزنامه‌نگار صادر و اتهام “اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت” و “فعالیت تبلیغی علیه نظام” توسط دادستانی علیه آن‌ها مطرح شده است.

خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران هم روز دوشنبه ۱۲ بهمن ماه اتهامات روزنامه نگارات بازداشت شده را “همکاری با دول متخاصم غربی” عنوان کرد.

رسانه های وابسته به نیروهای امنیتی مانند فارس پیش تر مدعی شده بودند که این روزنامه نگاران “از عوامل مرتبط با پروژه نفوذ دشمن در کشور که در مطبوعات فعال بودند، بازداشت شدند.” علی شیرازی، نماینده آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در  نیروی قدس سپاه پاسداران، روز ۱۲ بهمن ماه گفت:” به‌زودی از رسانه ملی فیلم اعتراف افرادی که در طرح نفوذ دستگیر شدند پخش خواهد شد و ملت ایران پشت‌صحنه نفوذ را مشاهده خواهند کرد.” علیزاده طباطبایی وکیل عیسی سحرخیز و احسان مازندرانی، در این رابطه گفت از پخش اعترافات احتمالی  موکلانش بی اطلاع است.