ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 01.02.2016, 11:09
حضور در انتخابات با گمنام‌ها؛ توفیق اجباری!

آرمان: اصلاح‌طلبان آمده بودند تا انتخابات مجلس دهم را با كسب اكثریت كرسی‌های مجلس فتح كنند. از همین رو بود كه هرچند نه با صددرصد توان خود، اما با دعوت از بسیاری از چهره‌های سرشناس خود به ثبت نام در انتخابات، قصد آن داشتند كه بار دیگر قوه مقننه را به دست گیرند. بازخورد‌هایی كه از جامعه نیز دریافت می‌شد بیانگر آن بود كه با توجه به عملكرد، معمولی-اگر نگوییم ناموفق- مجلس نهم، احتمال آنكه مردم عنان مجلس دهم را به دست نیروهای كاردان اصلاح‌طلب بسپارند، بسیار است. اما فضای سیاسی كم و بیش گرمی كه با تایید صلاحیت بسیاری از كاندیداها توسط هیات‌های اجرایی انتخابات، در جبهه اصلاح‌طلبان در حال شكل گرفتن بود، با اعلام نظر هیات‌های نظارت استان‌ها به یك‌باره رو به سردی گرایید.

رد و عدم صلاحیت اكثریت اصلاح‌طلبان سرشناس كه همگی سابقه وزارت، معاونت، نمایندگی مجلس، استانداری و مدیریت در سطح اول كشور را داشتند، مثل آب سردی بود بر پیكر بدنه اصلاح‌طلبی. حتی بدبین‌ترین اصلاح‌طلبان هم گمان نمی‌كردند كه بنا بر گزارش حسین مرعشی عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، از سه هزار نیروی ثبت نامی‌شان در سراسر كشور، فقط ۳۰ نفر از آنها مجوز ورود به رقابت انتخاباتی را دریافت كند. اما این تمام ماجرا نبود و اصلاح‌طلبان خیلی زود بر خود مسلط شدند. آنها نمی‌خواستند از شعار انتخاباتی خود كه دو جزو آن را واژگان آرامش و امید تشكیل داده است، عدول كنند. بنابراین تصمیم گرفتند كه امكان تازه‌ای برای سیاست‌ورزی خلق كنند.

آمار‌سازی اصولگرایان و تكثیر اصلاح‌طلبی

البته اگر به این واقعیت اذعان داشته باشیم كه تفكر اصلاح‌طلبانه در بطن جامعه ایران نهادینه شده و اصلاح‌طلبان پراقبال‌ترین جریان سیاسی موجود هستند، این ادعای اصولگرایان پر بیراه نخواهد بود. اما بحث بر سر رد صلاحیت‌های چهره‌های برجسته اصلاح‌طلب است. با این‌حال به هر قصد و نیتی، اصولگرایان مایلند كه با چشم بستن بر رد صلاحیت اصلاح‌طلبان، از رقابتی بودن انتخابات سخن گویند.

محمد نبی حبیبی دبیركل حزب موتلفه اسلامی در پاسخ به سوالی درباره میزان رقابتی‌ بودن انتخابات باتوجه به ردصلاحیت اصلاح‌طلبان از سوی شورای نگهبان و حضور همه چهره‌های اصولگرا در میدان، گفته است: باتوجه به اینكه اصلاح‌طلبان چندین برابر آنچه برای تهیه لیست‌های انتخاباتی نیاز است در اختیار دارند، بنابراین رقابت را جدی می‌دانم.

او همچنین در واكنش به رد صلاحیت چهره‌های شاخص اصلاح‌طلبان، می‌گوید: اظهارنظر من درباره كل كشور است، اما در حوزه تهران هم احساس نمی‌كنم كه اصلاح‌طلبان كمبود نامزد داشته‌باشند. دبیركل حزب موتلفه اسلامی در پاسخ به این سوال كه به عنوان یك چهره مطرح اصولگرا، رقبای خود را در میان چهره‌های شاخص جریان اصلاح‌طلبی در حوزه انتخابیه تهران چه كسانی می‌داند، نیز گفت: البته من اسامی افراد را حفظ نیستم اما قبول ندارم كه اصلاح‌طلبان كمبود نامزد داشته‌باشند.

در پاسخ به ادعاهای نامنطبق با واقع اصولگرایان بود كه روز گذشته رسول منتجب‌نیا، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو حزب «اعتماد ملی» این آمارسازی‌ها را زیر سوال برد. منتجب‌نیا روز گذشته در واكنش به اظهارات انجام شده با تأكید بر اینكه اكثریت قریب به اتفاق اصلاح‌طلب‌ها رد صلاحیت شده‌اند، گفته است: «همان رقمی كه دوستان اعلام كردند، درست است و از كل سه‌هزار نفر چیزی در حدود بین ۳۰ تا حداكثر ۵۰ نفر كاندیدای قابل طرح داریم.»

وی با بیان اینكه من متعجبم كه آقایان آمارها را از كجا آورده‌اند، این گزارش‌ها را صد درصد غیرواقعی و نادرست دانست و گفت: «ما در تمام استان‌ها و شهرستان‌ها هر چه بررسی كردیم و گزارش به دست می‌آوریم، كسی باقی نمانده است. در برخی شهر‌ها و حوزه‌های انتخابیه اصلا كاندیدا نداریم و در برخی دیگر كاندیدای ناشناخته داریم یا به اندازه كافی نداریم.»

منتجب‌نیا در ادامه افزود: «ما كاندیدا به اندازه كافی كه هیچ در حد یك یا یك و نیم درصد مورد نیازمان برای یك حضور رقابتی هم نداریم. مگر آنكه در این مرحله شورای نگهبان تجدید نظر كند و شخصیت‌ها و چهره‌های شاخص ما را به گردونه انتخابات برگرداند.»

وی با بیان اینكه «در بسیاری از حوزه‌های انتخابیه كاندیدای مطرح اصلاح‌طلب وجود ندارد، در برخی حوزه‌ها هم اگر كاندیدای اصلاح‌طلبی باقی مانده، اولویت‌های اول، دوم، سوم و چهارم را رد كرده‌اند و یك نفر را تأیید كرده‌اند كه یا در اصلاح‌طلبی‌اش تردید هست یا رأی‌آوری لازم را ندارد.»

به هر روی هرچند كه تا ۱۷ بهمن و رسیدگی به اعتراضات كاندیداهای تایید نشده اصلاح‌طلبان هنوز وقت و امید باقی است، اما علی الظاهر اصلاح‌طلبان با عقل چاره اندیشانه و عمل گرایانه‌ای قصد دارند كه برای نقشه راه انتخاباتی خود، یك پلان B نیز در چنته داشته باشند و آن برنامه جایگزین، شناسایی و دعوت از كاندیداهای تایید صلاحیت شده مستقلی است كه هر چند در فضای سیاسی ایران چهره‌های شناخته شده‌ای نیستند و حتی عضویتی در احزاب اصلاح‌طلب ندارند، اما بن مایه‌های اصلاح‌طلبی جدی‌ای دارند كه می‌توانند به عنوان نماینده تفكر اصلاح‌طلبی به جامعه معرفی شوند.