ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 29.01.2016, 22:23
۱۹۳ سال زندان برای ۲۴ شهروند بهایی در ایران

۲۴ شهروند بهایی ساکن استان گلستان ایران به اتهاماتی نظیر “تبلیغ به نفع بهاییت و علیه نظام جمهوری اسلامی” مجموعا محکوم به ۱۹۳ سال حبس شدند. سیمین فهندژ، سخنگوی جامعه جهانی بهایی در مقر سازمان ملل متحد در ژنو با اظهار اینکه، این حکم در «تاریخ ۱۵ دی ماه ۱۳۹۴ تنظیم شده» به کمپین بین الملی حقوق بشر در ایران گفت: «این افراد فقط به دلیل بهایی بودن و عضویت در جامعه بهایی این احکام سنگین را دریافت کرده‌اند و هیچکدام سابقه کیفری ندارند.»

طبق اظهارات خانم فهندژ، این ۲۴ شهروند بهایی در سه شهر گرگان، گنبد و مینو دشت در استان گلستان در سه تاریخ متفاوت توسط ماموران اداره اطلاعات استان بازداشت شده اند. خانم فهندژ به کمپین گفت:‌ «حدود ۱۶،۱۷ نفر آنها در اکتبر ۲۰۱۲ و بقیه در ژانویه و مارچ ۲۰۱۳ بازداشت شدند و بعد از مدتی با وثیقه های سنگین آزاد شدند. اما ما هنوز اطلاعی از مدت بازجویی و مبلغ وثیقه آنها نداریم.»

سخنگوی جامعه جهانی بهایی در پاسخ به چگونگی بازداشت و دادگاه آنها به کمپین گفت:‌ «متاسفانه ما هنوز نمی دانیم آیا همگی آنها در یک دادگاه مشترکا محاکمه شده اند یا هر کدام جداگانه دادگاه داشته اند اما طبق برگه حکمی که دو روز پیش به دست ما رسیده، حکم آنها به صورت گروهی صادر شده و هر کدام طی این حکم از ۱۱ تا ۶ سال حبس محکوم شده اند.»

طبق اظهارات خانم فهندژ، شعبه دوم دادگاه انقلاب گرگان به ریاست قاضی محسن قنبری برای دو نفر از این افراد هر کدام ۱۱ سال حبس، برای ۱۳ نفر آنها هر کدام ۹ سال حبس و برای ۹ نفر دیگر هر کدام ۶ سال حبس حکم صادر کرده است. بر اساس این حکم آنها ۲۰ روز فرصت شکایت و درخواست تجدید نظر دارند.

به گفته سخنگوی جامعه جهانی بهایی، اتهامات آنها “تبلیغ به نفع بهاییت و علیه نظام جمهوری اسلامی از طریق عضویت در تشکیلات غیرقانونی و مشارکت در اجرای طرح روحی در سطح استان گلستان” و “همکاری با دول متخاصم از طریق کمک و فعالیت موثر در پیشبرد اهداف فرقه گرایانه و ضد اسلامی و ضد شیعی دولت های مستکبر و متخاصم“ است.

سیمین فهندژ با اشاره به بخشی از حکم صادره برای این ۲۴ شهروند بهایی به کمپین گفت: «در بخشی از این حکم نوشته شده است آنها به دلیل «تبلیغ به نفع بهاییت از این حیث که مخالف احکام ضروری اسلام و تشیع از جمله خاتمیت پیامبر اسلام حضرت محمد و ظهور امام زمان و تعیین محمد علی باب به عنوان امام زمان بوده قطعا از مصادیق تبلیغ علیه نظام و جمهوری اسلامی ایران بوده است.»

خانم فهندژ ادامه داد: «این جملات نشان می دهد که پایه و اساس بازداشت آنها و صدور چنین حکم های طولانی، فقط اعتقاد داشتن  به مذهب بهایت بوده است.»

خانم فهندژ در توضیح اتهام “تبلیغ به نفع بهاییت و علیه نظام جمهوری اسلامی از طریق عضویت در تشکیلات غیرقانونی و مشارکت در اجرای طرح روحی در سطح استان گلستان“ گفت: «طرح روحی، یک برنامه آموزشی برای بهاییان است که در سراسر دنیا وجود دارد و ورودش برای افراد بهایی و غیر بهایی آزاد است. این طرح در استان گلستان هم توسط بهاییان اجرا می شده است. واقعا نمی توان به علت جمع شدن چند خانواده بهایی و غیر بهایی و اینکه درباره مذهب صحبت کنند به آدم ها اتهام بزنند و آنها را محکوم به حبس های طولانی مدت کنند.»

خانم فهندژ در ادامه گفت: «از سال ۲۰۰۸ هیچ تشکیلات بهایی در ایران وجود ندارد چون از آن سال هفت نفر از رهبران بهایی در ایران دستگیر و محکوم شدند و دولت جمهوری اسلامی تشکیلات بهاییان را غیرقانونی اعلام کرد. از آن زمان هیچ گروه مدیریتی در ایران وجود ندارد که کسی بخواهد عضوش باشد.»

از این ۲۴ شهروند بهایی، دو نفر به نام های شهنام جذبانی و شیدا قدوسی هر کدام به ۱۱ سال حبس تعزیری محکوم شده اند و ۱۳ نفر از آنها به نام های فرح تبیانیان، پونه ثنایی، مونا امری حصاری، بهنام حسنی، پریسا شهیدی، مژده ظهوری، پریوش شجاعی، تینا موهبتی، هنا عقیقیان، شهره صمیمی، بیتا هدایتی، وثاق سنایی و هنا کوشک باغی هر کدام به ۹ سال حبس تعزیری محکوم شدند.

همچنین ۹ نفر از آنها به نام های روفیا پاکزادان، سودابه مهدی نژاد، میترا نوری، شیوا روحانی، هوشمند دهقان، مریم دهقان، نازی تحقیقی، کاملیا بیدلی و نوید معلم هر کدام به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده اند.

سخنگوی جامعه جهانی بهایی با انتقاد از افزایش فشار بر روی جامعه بهاییان در دولت حسن روحانی به کمپین گفت:‌ « در حال حاضر ما بیش از ۸۰ نفر بهایی در زندان های ایران داریم. متاسفانه از زمان دولت آقای روحانی تاکنون یعنی طی دو سال بسیاری از بهاییان دستگیر شدند، گورستان های زیادی از بهاییان تخریب شد و جوانان بهایی که حتی با رتبه بالا در کنکور قبول شدند به دلیل بهایی بودنشان نتوانستند تحصیل کنند. حالا هم به ۲۴ نفر شهروند بهایی چنین حکم های طولانی داده اند.»

سیمین فهندژ ادامه داد‌: «این سوال برایم پیش می آید که اینجا بهاییان مجرم هستند یا مسوولانی که فقط بهاییان را به دلیل مذهب شان روانه زندان می کنند.»