ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 25.01.2016, 5:28
در سوگ یدالله نجفی صدابردار سینمای ایران

علی امینی نجفی

یدالله نجفی، از بهترین صدابرداران تاریخ سینمای ایران، در قطعه هنرمندان “بهشت زهرا” به خاک سپرده شد. نجفی از کارکنان متعهد و شرافتمند سینمای ایران بود و روز شنبه سوم بهمن به علت ایست قلبی در تهران درگذشت.

یدالله نجفی، صدابردار زبردست و متعهد سینمای ایران، بامداد دوشنبه راس ساعت ۹ صبح با حضور گروهی از دست اندرکاران و هنرمندان سینما در قطعه هنرمندان گورستان “بهشت زهرا” آرام گرفت. نماز میت توسط حجت‌الاسلام سید محمود دعایی خوانده شد.

یدالله نجفی در سال ۱۳۳۴ در بابلسر به دنیا آمد.

پس از پایان دبیرستان در تهران به “مدرسه عالی تلویزیون و سینما” رفت، در سال ۱۳۵۵ در رشته صدابرداری فارغ‌التحصیل شد و در تلویزیون ملی ایران به کار پرداخت.

او از نوجوانی به مردم رنجبر و محروم جامعه دل بست و تلاش برای بهبود زندگی زحمتکشان را وظیفه خود دانست. در همین راستا بود که به حزب توده ایران گرایش پیدا کرد و از سال ۱۳۵۶ با تمام نیرو به جنبش انقلابی علیه رژیم شاه پیوست.

نجفی به همراه دوستش فرج‌الله دادمرزی در طول سال ۱۳۵۷ در بسیاری از حرکت‌های انقلابی شرکت داشت. این دو رفیق با استفاده از کارت و جواز کار تلویزیون در بسیاری از صحنه‌های پربیم و خطر انقلاب حضور یافتند و اسناد تصویری بسیار باارزشی تهیه کردند.

در اردیبهشت ۱۳۶۲ دادمرزی و نجفی به همراه بسیاری از یارانشان به دست “سپاه پاسداران” دستگیر شدند و مانند سایر زندانیان، در دادگاه‌هایی دربسته و غیرعادلانه، بدون وکیل و حق دفاع، به زندان‌های درازمدت محکوم شدند.

فرج‌الله دادمرزی، فیلمبردار شریف و متعهد تلویزیون ایران، طی اعدام‌های ظالمانه سال ۱۳۶۷ در زندان گوهردشت اعدام شد.

یدالله نجفی اما پس از چند سال زندان، آزاد شد. او به همکاری با سینمای ایران پرداخت و به زودی به یکی از بهترین صدابرداران بدل شد.

ارثیه پربار نجفی

در سالهای پس از انقلاب، با وجود کمبودهای فنی جدی در صدابرداری حرفه‌ای، نجفی می‌کوشید کار خود را با مهارت و بی‌نقص انجام دهد. به همین خاطر کارگردان‌های بارز مایل به همکاری با او بودند.

یدالله نجفی برای بیش از ۶۰ فیلم سینمایی صدابرداری انجام داده است و دستاوردهای بزرگی در سینمای ایران داشت.

او در ۱۲ دوره کاندید دریافت جایزه در جشنواره سینمایی فجر بود و ۵ بار سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد.

در حوزه صدابرداری حرفه‌ای فیلم‌های “پدر”، “مهر مادری”، “جنگجوی پیروز”، “نجوا”، “باران”، “امتحان”، “بیدمجنون”، “زمستان است”، “خون بازی”، “مینای شهر خاموش”، آواز گنجشک‌ها”، شب واقعه”، “قاعده تصادف” از مهمترین کارهای نجفی هستند.

نجفی با بیشتر فیلمسازان نامی سینمای ایران، از عباس کیارستمی تا رخشان بنی‌اعتماد همکاری کرده بود.

صدابرداری فیلم “محمد رسول الله” به کارگردانی مجید مجیدی از آخرین فعالیت‌های نجفی بود.

او در زمان مرگ در حال کار برای فیلم “فروشنده” به کارگردانی اصغر فرهادی بود.

یداالله نجفی شبنه ۳ بهمن ماه به دلیل ایست قلبی درگذشت.