ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 24.01.2016, 7:27
در گرامی‌داشت ابوالحسن نجفی

اطلاعیه‌ی کانون نویسندگان ایران
به مناسبت درگذشت  ابوالحسن نجفی

ابوالحسن نجفی(۱۳۰۸-۱۳۹۴)، نویسنده، پژوهنده، زبان‌شناس، فرهنگ-نویس و مترجم برجسته درگذشت. نجفی از پایه گذاران نشریه‌ی ادبی معتبر و تاثیرگذار «جُنگ اصفهان» در دهه‌های چهل و پنجاه بود و در طی بیش از نیم قرن فعالیت فرهنگی پرثمر در نسلی از داستان-نویسان مدرن ما تاثیر بی چون و چرا گذاشت.

او کار فرهنگی خود را با ترجمه‌ی داستان کوتاه در مجله‌ی «سخن» آغاز کرد و سپس با ترجمه‌ی ده‌ها کتاب و مقاله از زبان فرانسه ترازی در نثرنویسی و فصاحت و روشنی زبان و معنی به جا گذاشت که به جرئت می توان گفت برگذشتن از آن سخت دشوار است. ترجمه‌ی بچه‌های کوچک قرن (روشفور)، گوشه‌نشینان آلتونا (سارتر)، شیطان و خدا (سارتر)، شنبه و یک‌شنبه درکنار دریا (مرل)، پرندگان می روند در پرو می‌میرند(گاری)، - که هیچ یک از تیغ سانسور حاکمیت کنونی در امان نمانده و هرگز مجوز نشر دریافت نکرده اند-  ادبیات چیست؟ (سارتر)، نژاد و تاریخ (استروس )، ضد خاطرات (مالرو)، نویسندگان معاصر فرانسه (مجموعه‌ای از داستان‌های کوتاه فرانسوی)، خانواده‌ی تیبو (مارتن دوگار)، وعده‌گاه شیر بلفور (پرو)، و شازده کوچولو (سنت اگزوپری) و نیز تالیف‌هایی چون وظیفه‌ی ادبیات، غلط ننویسیم، مبانی زبان‌شناسی و کاربرد آن در زبان فارسی، فرهنگ فارسی عامیانه، و طبقه‌بندی وزن شعر فارسی تنها بخشی از کارنامه‌ی درخشان و ماندنی ابوالحسن نجفی است.

نجفی نه تنها در تمامی آثاری که با دقت و امانت به فارسی در آورد تعهدی پایدار به انسان و سرنوشت او داشت، بلکه هم‌چنین در بسیاری از مناسبت‌ها در امضای بیانیه‌های اعتراضی به جمع نویسندگان آزادیخواه پیوست.

کانون نویسندگان ایران درگذشت ابوالحسن نجفی را به خانواده، دوستان و دوستداران او و جامعه فرهنگی مستقل کشورتسلیت می گوید و در مجلس بزرگداشت‌اش حضور خواهد یافت.

کانون نویسندگان ایران
3/11/1394