ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 20.01.2016, 20:40
رد صلاحیت‌ها به روایت آمار و ارقام

حزب اعتماد ملی: ۵۴ نامزد - صلاحیت فقط ۱ نفر تایید شد
حزب مردم سالاری: ۶۰ نامزد - صلاحیت کمتر از ۱۰ نفرتایید شده است
کارگزاران سازندگی: ۱۰۰ نامزد - صلاحیت هیچ یک از نامزد‌ها احراز نشد
انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها: ۷ نامزد - همگی رد صلاحیت شده‌اند
جمعیت آبادگران - یک نامزد - تایید شده است
حزب اعتدال و توسعه: ۳۴۰ نامزد - صلاحیت ۳۰۰ نفر احراز نشده است
انجمن اسلامی جامعه پزشکی: ۲۶ نامزد - همگی احراز صلاحیت نشده‌اند
حزب اتحاد ملت: ۱۴۶ نامزد - همگی احراز صلاحیت نشده‌اند

رد صلاحیت کاندیداهای ورزشی:

عزیزالله محمدی: به گفته نزدیکانش او رد صلاحیت شده بر اساس مکانیسم قانونی به شورای نگهبان شکایت کرده است.
محمد رویانیان: ابتدا شایعه شد که صلاحیتش برای حضور در انتخابات از سوی هیات‌های اجرایی رد شده و بعد خبر آمد که تائید صلاحیت شده است. سرانجام هم این سردار بازنشسته تصمیم گرفت از حضور در انتخابات مجلس به صورت رسمی استعفاء دهد
بهنام محمودی: صلاحیتش برای حضور در مجلس شورای اسلامی احراز نشده است.
صادق درودگر: صلاحیتش برای انتخابات مجلس از سوی هیات‌های نظارت تائید نشده است.
حسینی کنگانی: از مهم‌ترین کاندیداهای اصلاح طلب استان بوشهر است که رد صلاحیت می‌شود.
جواد خیابانی: هنوز درباره تائید یا عدم احراز صلاحیت این مجری سر‌شناس خبر دقیقی منتشر نشده است اما دیگر کاندیداهای ورزشی حاضر در انتخابات گفته که او هم با مشکلاتی در این زمینه روبرو شده است.
آرش می‌راسماعیلی: مهم‌ترین گزینه ورزشی است که توانسته صلاحیتش را احراز کند.

***

بررسی واکنش احزاب نسبت به رد صلاحیت‌ها

در هیات نظارت صلاحیت ۴۰ درصد داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی احراز شد. با این وجود ظرفیت‌های قانونی این اجازه را داده است تا داوطلبانی که به رد صلاحیت خود اعتراض دارند، اعتراض خود را به شورای نگهبان اعلام کنند.

به گزارش ایسنا، طبق جدول زمان‌بندی انتخابات در فاصله روزهای ۲۷ دی تا ۲۹ دی، نامزدهای ردصلاحیت‌شده فرصت داشتند تا اعتراض خود را به شورای نگهبان اعلام کنند. این فرصت روز سه‌شنبه ۲۹ دی به پایان رسید.

امسال بیش از ۱۲ هزار نفر برای انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت‌نام کردند که هیات‌های اجرایی ۹۰ درصد و هیات‌های نظارت ۴۰ درصد این افراد را تایید صلاحیت کردند. در بین این ۱۲ هزار نفر، فعالان حزبی فراوانی در سراسر کشور حضور داشته و در واقع احزاب حضور چشمگیری در این انتخابات داشتند.

به نظر می‌رسد پس از اعلام نظر هیات‌های نظارت، احزاب کشور دچار چالش یا سردرگمی شدند زیرا بعضاً افرادی یا همه نامزدهای احزاب ردصلاحیت شدند. احزاب هم در واکنش به این ردصلاحیت‌ها، از صحنه رقابت‌های سیاسی کنار نرفتند و با تاکید بر قانونگرایی و استفاده از ظرفیت‌های قانونی، اعضای خود را تشویق کردند تا به رای هیات‌های نظارت اعتراض کنند. البته در این بین احزابی هم بودند که از مهره‌های کلیدی خود خواستند انصراف دهند یا دست اعضای خود را برای اعتراض یا عدم اعتراض باز گذاشتند که در ادامه گزارش درباره عملکرد احزاب ارائه می‌شود.

حزب مردم‌سالاری
در تهران ۶۰ نفر از حزب مردم‌سالاری در انتخابات ثبت‌نام کرده بودند که تنها صلاحیت ۱۰ نفر آنها تایید شده است. البته همه این ۶۰ نفر عضو این حزب نیستند و تعدادی از آنها افرادی هستند که مردم‌سالاری از آنها حمایت کرده است. حزب مردم‌سالاری تمام این افراد را تشویق کرده که اعتراض خود را اعلام کنند.

ندای ایرانیان
ردصلاحیت‌های این حزب همه مانند سایر احزاب اصلاح‌طلب بالا بوده است و ندای ایرانیان هم از اعضای خود خواسته تا به شورای نگهبان اعتراض خود را اعلام کنند.

انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها
در تهران ۷ عضو این انجمن اصلاح‌طلب ردصلاحیت شده‌اند و در واقع آمار ردصلاحیت آنها صددرصدی بوده است. اعضای انجمن اسلامی مدرسین هم شکایت خود را اعلام کرده‌اند.

اعتماد ملی
از حزب اعتماد ملی در سراسر کشور ۵۴ نفر ثبت‌نام کرده‌اند که صلاحیت اکثر آنها تایید نشده است. در تهران هم ۱۴ نفر ثبت‌نام کرده‌اند، اما فقط صلاحیت یک نفر تایید شده است. محمدجواد حق‌شناس عضو ارشد شورای مرکزی اعتماد ملی به ایسنا گفت: از همه اعضای ردصلاحیت شده خواسته‌ایم که اعتراض خود را به عملکرد هیات نظارت اعلام کنند.

اعتدال و توسعه
اعتدال و توسعه از احزاب نزدیک به دولت به حساب می‌آید و چند عضو این حزب از جمله محمود واعظی، محمدباقر نوبخت و مرتضی بانک در دولت حضور دارند. این نزدیکی به دولت موجب نشده که اعتدال و توسعه سهمی از ردصلاحیت‌ها نداشته باشد. غلامعلی دهقان با اشاره به اینکه ما توصیه‌هایی به اعضای خود برای ثبت‌نام در انتخابات نداشته و دست همه را باز گذاشته بودیم، اظهار کرد: اکنون همه اعضا در سراسر کشور اختیار دارند تا اعتراض خود را اعلام کنند و ما در این زمینه توصیه خاصی نداشته‌ایم.

اما فاطمه هاشمی عضو این حزب می‌گوید که به دفتر هیات نظارت اعتراض نمی‌کند، زیرا به او و برادرش (محسن هاشمی) پیغام داده‌اند که از ادامه انتخابات انصراف دهند.

اتحاد ملت ایران
صلاحیت بیش از ۱۴۰ نفر از اعضای حزب اتحاد ملت ایران توسط هیات نظارت تایید نشد اما با توصیه دبیرکل این حزب و شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، اعضای ردصلاحیت شده اتحاد ملت، اعتراض خود را به شورای نگهبان اعلام کردند.

کارگزاران سازندگی
آمار حزب کارگزاران نیز در ردصلاحیت‌ها مثل انجمن اسلامی مدرسین صددرصدی بود. حسین مرعشی سخنگوی این حزب با اعلام اینکه صدنفر از کارگزاران در انتخابات ثبت‌نام کرده بودند، گفت که همه آنها ردصلاحیت شده‌اند. با این وجود کارگزاران از همه اعضای خود خواسته که اعتراض خود را اعلام کنند.

در این بین محسن هاشمی با نظر کارگزاران اعلام انصراف کرد. فاطمه هاشمی در این باره می‌گوید: به من و برادرم (محسن هاشمی) از همان ابتدا گفته شد که انصراف دهیم و حتی افرادی هم برای رساندن این پیام به ما مراجعه کردند. بالاخره محسن در اثر این پیام‌ها و با نظر حزب کارگزاران اعلام انصراف کرد.

اراده ملت
۶۰ نفر از اعضای این حزب در سراسر کشور ثبت‌نام کرده‌اند که فقط صلاحیت یک نفر تایید شده است. حزب اراده ملت هم از اعضای خود خواسته تا اعتراض خود را به شورای نگهبان اعلام کنند.

با توجه به اینکه رئیس‌جمهور و رئیس مجلس هم به موضوع ردصلاحیت‌ها ورود کرده و اظهار کرده‌اند از ظرفیت‌های قانونی برای رایزنی و تعامل با شورای نگهبان استفاده می‌کنند. این امید در میان احزاب هنوز وجود دارد که شورای نگهبان، اعضای آنها را تایید صلاحیت کند تا آنها با همه ظرفیت خود وارد رقابت انتخاباتی شوند.

در پایان مهلت قانونی اعتراض به هیات نظارت، علی مطهری، حمید رسایی، فاطمه راکعی، حسین نقاشی، عباسعلی رجایی، مرتضی الویری، شهربانو امانی، رسول منتخب‌نیا، محمدجواد حق‌شناس، نصرت‌الله تاجیک، ابوالفضل شکوری، محسن رهامی و مجید فراهانی از شناخته‌شده‌ترین چهره‌هایی بودند که در تهران اعتراض خود را به شورای نگهبان اعلام کردند.