ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 21.01.2016, 9:06
بیانیه کمپین تغییر چهره مردانه مجلس

درباره رد صلاحیت گسترده کاندیداهای زن مجلس دهم

خبر رد صلاحیت گسترده کاندیداهای نمایندگی مجلس دهم در روزهای گذشته، آن هم پس از بارقه امیدی که به واسطه اجرایی شدن توافق هسته‌ای در دل مردم شعله‌ور شده بود، به راستی کام همگان را تلخ کرد. در دوره‌ای که اقبال عمومی به انتخابات مجلس و تمایل مردم و نخبگان منجر به ثبت‌نام شمار کثیری از واجدان شرایط نمایندگی مجلس شده بود، رد صلاحیت بیش از هشت هزار نفر از کاندیداهای زن و مرد آن هم عمدتا از گرایش‌هایی که برای ایجاد تغییرات مصلحانه، عزم خود را جزم کرده بودند، نشان از بی‌تدبیری و سیاستی دارد که به نظر می‌رسد نمی‌خواهد مردم با صندوق‌های رأی آشتی کنند.

در این میان آنچه کمتر به آن پرداخته شده است رد صلاحیت گسترده کاندیداهای زن در کشور است. در حالی که بیش از ۱۴۰۰ زن توانمند برای انتخابات دوره دهم مجلس ثبت نام کردند که این رقم پس از انقلاب بی‌سابقه بوده، در اکثر حوزه‌های انتخاباتی، اکثر قریب به اتفاق نامزدهای زن از سوی هیئت‌های نظارت به دلایلی مشترک یعنی استناد به بند ۱ و ۳ ماده ۲۸ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی رد صلاحیت شده‌اند. این رد صلاحیت گسترده در شرایطی است که خواست جامعه زنان در ماه‌های گذشته افزایش سهم‌شان از کرسی‌های مجلس بوده است و براساس تعهدات بین‌المللی که از سوی دولت پذیرفته شده است، تا پایان سال ۹۴ می‌بایست بیش از ۳۰ درصد کرسی‌های مجلس در ایران به زنان اختصاص پیدا کند.

حال با توجه به این شرایط، ما در وهله اول از کلیه کاندیداهای زن رد صلاحیت شده تقاضا داریم تا نسبت به این مسأله بی‌تفاوت نباشند و با ادامه راهی که آغاز کرده‌اند، مجدانه اعتراض خود را نسبت به این روند از مجاری قانونی پیگیری کنند. همچنین ما به عنوان بخشی از فعالین حوزه زنان که با اعتقاد به مفهوم «انتخابات» در نظام جمهوری، و با امید به تغییر در سپهر مردانه کشور، وارد عرصه مشارکت سیاسی شدیم، از شورای نگهبان انتظار داریم تا با نگاهی منصفانه و قانونی، صلاحیت کاندیداهای زن را مجددا مورد بررسی قرار داده و اجازه دهد تا زنان توانمند، خود را در معرض رأی و داوری مردم قرار دهند و با حضور در مجلس، در زندگی زنان تأثیرگذار باشند.

این امر نه تنها می‌تواند به برگزاری بهتر و پرشورتر انتخابات کمک کند، بلکه موجب ایجاد انگیزه و نشاط در جامعه زنان می‌شود. واضح است جامعه‌ای که نیمی از جمعیت آن از حق مشارکت محروم شوند، نیمی از پتانسیل و ظرفیت خود را از دست می‌دهد و قادر نخواهد بود به سمت پیشرفت و آبادانی قدم بردارد.

۳۰ دی ماه ۱۳۹۴
کمیته من کاندیدا می شوم
کمپین تغییر چهره مردانه مجلس