ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 18.01.2016, 12:31
چه زمان نوبت آشتی با ملت ایران فرا می‌رسد؟

نامه‌ سرگشاده شیرین عبادی به رییس جمهوری ایران
چه زمان نوبت آشتی با ملت ایران فرا می‌رسد؟

شیرین عبادی، برنده جایزه نوبل صلح، در پی آزادی چند زندانی و تبادل آنان در ایران و آمریکا، در نامه‌ای سرگشاده خطاب به حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، با ابراز خوشحالی از آزادی این زندانیان، ابراز امیدواری کرده است که روزی نوبت آشتی با ملت شریف ايران فرا رسد.

به گزارش مرکز حامیان حقوق بشر، متن کامل نامه شیرین عبادی به حسن روحانی که در تاریخ بیست و هفتم دی ماه ۱۳۹۴ ارسال شده، به شرح زیر است:

جناب آقای روحانی، رئيس جمهور محترم ايران
شروع اجرای توافق هسته‌ای و آغاز رفع تحريم‌های اقتصادی گامی مثبت است كه اميدوارم مردم ايران از نتايج آن بهره‌مند شوند؛ هر چند كه به خاطر صرف میلیاردها دلار بابت برنامه‌های غلط و بی‌حاصل، افسوسی عميق برای ايرانيان باقی خواهد ماند. اما آنچه باعث شد اين نامه را بنويسم، خبر مسرت‌بخش آزادی چهار ايرانی- آمريكايی بود که پیشتر از سوی حكومت جمهوری اسلامی به بهانه‌های واهی به گروگان گرفته شده بودند. بی‌شك آزادی آنها نتيجه آشتی‌كنان دولت ايران و ايالات متحده آمريكا است. خوشحالم از اينكه كدورتی كه ساليان سال بر روابط خارجي ايران سايه افكنده بود و اثرات بدی در امور اقتصادی و روابط سیاسی ایران داشت، پایان پذیرفت و «شيرينی» اين آشتی‌كنان تبادل زندانيان سياسی و به‌عبارتی بهتر، گروگان‌های دو طرف بود.

رهبر، قوه قضاييه و شورای‌عالی امنيت ملی و خود شما به خوبی واقف هستید كه در غياب دادگاه‌های مستقل، متهمين سياسی و عقيدتی محروم از يك دادرسی عادلانه بوده و در حقيقت آنها نيز به‌نوعی گروگان مأمورين امنيتي هستند. اکنون سؤال طرح شده نزد بسیاری از مردم آن است كه چه زمان نوبت آشتی با ملت ایران فرا می‌رسد كه متعاقب آن گروگان‌های وزارت اطلاعات از جمله اميد كوكبي (نخبه جوان)، عبدالفتاح سلطاني (وكيل دادگستری)، نرگس محمدی (فعال مدنی)، بهاره هدايت (فعال دانشجويی)، عيسی سحرخيز (روزنامه‌نگار)، سعید مدنی (فعال سیاسی) و ده‌ها تن ديگر كه در زندان‌ها بسر می‌برند، آزاد شوند؟

جناب رئيس جمهور
حكومت ايران با دشمن ٣٧ ساله خود آشتی كرد و من در حيرتم چرا نمی‌تواند با مردم خود آشتی کند؟ اگر شورای امنيت ملی می‌تواند خبرنگاری را كه گروگان گرفته شده به «شيرينی» آشتی‌كنان با آمريكا آزاد كند چرا نمی‌تواند استاد دانشگاه و زنی هنرمند چون زهرا رهنورد را آزاد كند؟ اگر قوه قضاييه می‌تواند سعيد عابدينی را كه گناهش فقط اعتقاد مذهبی او بوده، به خاطر داشتن تابعيت آمريكايی آزاد كند، چرا برای آزادی مهدی كروبی كه جرمش صرفاً اعتراض به نتايج انتخابات بوده اقدامی نمی‌کند؟ اگر آقای ظريف می‌تواند با ابر قدرتی چون آمريكا چانه زند تا چند تاجر ايرانی را از زندان‌های آمريكا آزاد كند، چرا اين كار را برای آزادی زندانيان وقايع سال ۱۳٨٨ نمی‌كند؟

با ابراز خوشحالی مجدد از آزادی گروگان‌های آمريكايی ـ ايرانی، متأسفم كه ساير زندانيانی كه فقط تابعيت ايران را دارند بايد مظلومانه در زندان بمانند.

آيا سوگند خود را فراموش كرده‌ايد كه حافظ قانون اساسی هستيد؟ كدام‌ يك از زندانيان سياسی و عقيدتی در ايران به صورت علنی و با حضور هيأت منصفه محاكمه شده‌اند؟

اميدوارم روزی نوبت آشتی با ملت شریف ايران فرا رسد و به «شیرینی» آن آشتی‌کنان، شاهد باز شدن درهای زندان و آزادی کلیه زندان سیاسی و عقیدتی باشیم.

شيرين عبادی
۲۷ دی ماه ۱۳۹۴