ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 08.01.2016, 11:22
خیز  سپاه پاسداران برای مهندسی انتخابات اسفند

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران

با نزدیک شدن به انتخابات سوم اسفند مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، برای کسانی که نحوه برگزاری انتخابات را از جهت آزاد و عادلانه بودن آن با دقت دنبال می‌کنند، صرف نظر اقدامات فراقانونی و سلیقه‌ای شورای نگهبان که فرصت برابر برای شهروندان برای حضور در انتخابات را به یک موضوع تزئینی تبدیل کرده است، این سوال مطرح است که آیا سپاه پاسداران بار دیگر همچون انتخابات قبلی با دخالت و سازمان دهی گسترده به تاثیر گذاری در ترکیب این مجالس اقدام خواهد کرد؟

سپاه پاسداران که امروز بزرگترین نهاد نظامی-امنیتی و همچنین یکی از بزرگترین کارتل‌های اقتصادی حاکم بر ایران محسوب می‌شود، در نوبت‌های گذشته نشان داده است که علیرغم ماهیت نظامی آن و ممنوعیت برای فعالیت سیاسی، در زمان انتخابات حاضر به ایفای نقش بی‌طرفانه نیست.

روز ششم دی‌ماه حجت‌الاسلام علی سعیدی، نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در سپاه پاسداران طی گفتگویی با روزنامه شرق درباره رفتار سیاسی سپاه در انتخابات باز هم تاکید کرد که چون این نهاد نظامی وظیفه حراست از انقلاب را بر عهده دارد باید در “جنگ نرم” هم دخالت کند. او سپس نحوه تاثیرگذاری سپاه در انتخابات را چنین توصیف کرد: “شما مجلس ششم را شاهد بودید که نایب‌رئیس مجلس ششم می‌گفت از مغز سر تا سر انگشت پا از آمریکا می‌ترسم یا طرح سه‌فوریتی برای تعطیلی چرخه سوخت و پذیرش پروتکل، یا نامه‌نوشتن به رهبری که درصدد بودند بنویسند جام زهر را بنوش و اینها. سپاه باید بداند اگر این افراد در عرصه حاکمیت قرار گرفتند، چه اتفاقی برای نظام خواهد افتاد. […] به طور طبیعی نتایج حرف ما و ماهیت فکری خود بسیجی این است که به فرد متدین رأی بدهند. این طبیعت کار است و هیچ‌کس به اینها فرمان نمی‌دهد.” سعیدی همچنین تاکید کرد: “ما اصلا در هیچ دوره‌ای نیامدیم بگوییم به چه‌کسی رأی دهید. این کار اصلا امکان‌پذیر نیست و بعد هم اینکه شأن سپاه و بسیج نیست که ما به آنها بگوییم به چه‌کسی رأی بدهید. ما معیار می‌گوییم؛ حرف‌های امام و آقا را می‌گوییم که این‌طور می‌فرمایند که کاندیدا در شأن نظام باشد. یک مجلس در تراز انقلاب اسلامی چه مجلسی است؟ یک خبرگان در تراز انقلاب اسلامی چه خبرگانی است؟”

اظهارات حجت‌الاسلام سعیدی، تصویری کوچک از آن چیزی است که سپاه پاسداران در سال‌های گذشته انجام داده است. گرچه دخالت نظامیان در سیاست ممنوع است اما فرماندهان سپاه پاسداران بارها گفته‌اند که این نهاد نظامی علاوه بر کارکرد نظامی‌اش کارکرد سیاسی و حتی اقتصادی هم دارد و بنابراین دخالت آن در سیاست غیرقانونی نیست.

روز ۲۴ آذرماه گذشته نیز، حجت‌الاسلام عبدالله حاجی‌صادقی، جانشین نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران طی سخنانی گفت: “سپاه هر اقدامی که لازم باشد در خصوص حضور پرشور مردم در انتخابات انجام خواهد داد، اما سپاه نسبت به مسائل سیاسی و جناح‌بندی در انتخابات ورود نخواهد کرد.”

آن بخش از اظهارات حجت‌الاسلام حاجی‌صادقی که تاکید می‌کرد سپاه هر اقدامی برای حضور پرشور مردم انجام می‌دهد، در واقع بیان محتاطانه سیاست اصلی این نهاد نظامی در همه انتخابات‌های گذشته محسوب می‌شود. معنی “حضور پرشور مردم” برای اعضای سپاه پاسداران،  پیروزی متحدان آیت‌الله خامنه‌ای است و همین برنامه است که موجب نگرانی نیروهای سیاسی منتقد داخل کشور شده است.

نمایندگان خامنه ای در سپاه پاسداران درباره نحوه دخالت این نهاد نظامی در انتخابات، اظهارات آشکارتری هم داشته‌اند. برای نمونه حجت‌الاسلام علی سعیدی، در آذرماه سال ۱۳۹۱ گفته بود: “سپاه نسبت به انتخابات بی‌تفاوت نیست؛ سپاه یک سبد رأی دارد و باید شاخص‌ها و معیارها را بگوید؛ ما رئیس‌جمهوری را می‌خواهیم که ولایت‌مدار باشد و تدابیر رهبری را به نحو احسن اجرا کند؛ ما معیارهای ارزشی بودن، ولایت‌مداری و مدیریت بالا را برای پاسداران و بسیجیان تبیین می‌کنیم.” سعیدی یکماه بعد از آن و در دی‌ماه سال ۱۳۹۱ اعلام کرد: “سپاه تنها چارچوب‌ها و معیارها را تبیین می‌کند و این به معنای دخالت در انتخابات نیست بلکه وظیفه ذاتی ما مهندسی معقول و منطقی انتخابات است.” او معتقد بود: “تاثیرگذاری معنوی بر مردم که بد نیست و در همه دنیا اینگونه است. برخی مهندسی انتخابات را قبول ندارند و ادعا می‌کنند که سپاه در انتخابات دخالت دارد. اینکه عناصر و شخصیت‌های ذی‌نفوذی در میان مردم هستند که تاثیرگذارند، خللی به انتخابات وارد نمی‌کند.”

در این سال‌ها دخالت‌ سپاه در انتخابات‌ حتی اعتراض برخی راستگرایان را نیز در پی داشت. از جمله در اردیبهشت سال ۱۳۹۱ علی مطهری، نماینده تهران در مجلس گفت: “دخالت سپاه در بسیاری از حوزه‌های انتخابیه به صورت حمایت جدی از کاندیداهای مورد نظر خود بود، بسیاری از کاندیداها چه آن‌هایی که رای آوردند و چه آن‌هایی که رای نیاوردند این واقعیت را تایید می‌کنند و این امر آفتی برای سپاه و برای آینده انقلاب اسلامی و مخالف توصیه معروف امام (ره) است.”

پس از آن سخنان و اعتراض برخی راستگرایان به او مطهری بار دیگر در مجلس تاکید کرد: “حرفم این بود که سپاه در انتخابات مجلس از برخی از کاندیداهای مورد نظر خود حمایت کرد و تمام قد وارد شد. همین کار تخلف است. حرفم این نبود که سپاه آمد و احیانا نتیجه صندوق‌ها را تغییر داد. حرفم این است که سپاه اساسا نباید وارد این گونه موضوعات شود که با آن توصیه امام (ره) نیز منافات دارد.”

در مرداد ماه سال ۱۳۹۱ هم اسدالله بادامچیان از این مساله گله کرده و گفت: “در انتخابات مجلس نهم یک بخشی از سپاه آمدند به طرف جبهه پایداری؛ طبیعی است ۳۰ هزار رای من در تهران کم می شود […] یک بخشی از سپاه رفت طرف جبهه پایداری و آنان را تایید کرد. این موجب شد تعداد رای این طرف کم شود.”

احتمال دخالت سپاه در انتخابات اسفند ماه

باید توجه کرد که نگرانی از دخالت سپاه پاسداران در انتخابات اسفند ماه آینده نیز وجود دارد و همچنان جدی است. هجدهم آبان گذشته، کمال‌الدین پیرموذن، نماینده عضو فراکسیون اقلیت مجلس نهم طی گفتگویی تاکید کرد: “ورود نظامیان به عرصه سیاست با توجه دیدگاه بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی به هیچ وجه به صلاح کشور نظام نیست. نهاد‌های نظامی می‌توانند در ایفای وظایف قانونی خود نظیر دفاع از کیان کشور، نقش آفرینی بی‌بدیلی داشته باشند اما حضور آن‌ها در عرصه‌ سیاسی ذهنیت‌هایی را در جامعه پدید می‌آورد که ممکن است تلاش‌های بی‌وقفه این عزیزان را تحت الشعاع قرار دهد.” او با اشاره به انتخابات اسفند ماه آینده، یادآوری کرده بود: “در انتخابات پیش رو نباید شائبه استفاده از امکانات نهاد‌های نظامی خاص در اذهان ایجاد شود، اینگونه حرکات اگر اتفاق افتد نشاط اجتماعی  و سیاسی را از مردم می‌گیرد و مشارکت موثر ملت را در انتخابات تحت تأثیر قرار خواهد داد.”

این نگرانی ها با نزدیک شدن انتخابات شدت بیشتری گرفت. چند هفته پیش سازمان اطلاعات سپاه پاسداران با دستگیری‌ گروهی از روزنامه‌نگاران ادعا کرد که آنها به دنبال اجرای برنامه نفوذ غرب در ایران بوده‌اند. این حادثه به عنوان طلیعه دخالت دوباره نظامیان در روند انتخابات تلقی شد. در آن زمان، حتی علی شمخانی، رئیس شورای امنیت ملی نیز تایید کرد که این دستگیری‌ها نوعی تسویه حساب سیاسی بوده است.

البته زمینه‌سازی برای دخالت سپاه پاسداران در انتخابات از ماه‌ها قبل آغاز شد و بهانه آن هم خطر نفوذ غرب از طریق انتخابات بود. برای نمونه رسول سنایی‌راد، معاون سیاسی سپاه روز هجدهم مهرماه گذشته درپاسخ به سوالی که از نقش سپاه در مقابله با نفوذ می‌پرسید، تاکید کرده بود: “این نقش تنها در بعد نظامی نیست” و اینکه: “آمریکایی‌ها امید دارند جریان اهل سازش در ایران بر سر کار بیاید؛ که استعداد و یا گرایش غرب گرایی داشته باشد. اما اینکه چقدر چنین امیدی محقق خواهد شد بستگی به حفظ هوشیاری شورای نگهبان و آگاهی مردم دارد. گاهی برخی افراد وظایف شورای نگهبان را زیر سوال می‌برند که این نگران کننده است.” او گفت: “امروز دشمن می‌خواهد از انتخابات استفاده کرده و جریان اهل سازش را بر سر کار بیاورد. اگر مجموعه‌های سیاسی، احزاب، دولتمردان و شخصیت‌های سیاسی واقعیت‌ها را به جامعه منتقل کنند، هیچگاه مردم به جریانی که برآمده از نفوذ باشد، رأی نخواهند داد. اگر مردم نفوذ در عرصه سیاسی و اقتصادی را خوب فهم کنند، درست عمل خواهند کرد.” این سخنان گوشه‌ای از پشت صحنه دخالت‌های سپاه پاسداران در انتخابات و علت آن را آشکار می‌کرد.

سپاه پاسداران به دنبال تسخیر قدرت سیاسی

تلاش سپاه پاسداران برای گسترش حضورش در ارکان حکومت از سال‌ها پیش آغاز شد و تاثیر بر انتخابات نیز یکی از زمینه‌های گسترش این حضور بود.  آذرماه سال ۱۳۹۲، سرلشکر پاسدار محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران طی سخنانی از برنامه این نهاد برای ارکان حکومت سخن گفت و تاکید کرد: “به قول آیت‌الله خامنه‌ای ما در مرحله سوم انقلاب‌ گیر کرده‌ایم و آن مرحله اسلامی‌کردن سازمان‌های کشور است. دوباره تاکید می‌کنم که برای گذر از مرحله سوم انقلاب، باید پست‌های کلیدی نظام و سلسله‌مراتب نهادها و سازمان‌ها توسط نیروهای انقلاب و بسیجی اداره شود وگرنه در همین مرحله بازهم درجا می‌زنیم.”

او همچنین گفته بود: “ولایت‌پذیری به این معناست که باید در برابر تصمیم و حکم ولایت تسلیم محض بود. به‌خصوص مسوولان نظام اسلامی که می‌خواهند سیاست‌های رهبری نظام و اسلام را اداره کنند، باید این شرط اصلی را داشته باشند.”

پیش از آن و در دی ماه سال ۱۳۹۰ نیز حجت‌الاسلام علی سعیدی، نماینده خامنه‌ای در سپاه پاسداران خواستار حضور اعضای سپاه پاسداران در مجلس شده بود. او در آن زمان گفته بود: “نیروهای مسلح با تخصص‌های نظامی می‌توانند با حضور در مجلس، موضع‌گیری منسجمی در قبال تصمیمات داشته باشند و حضور اعضای سپاه در انتخابات و مجلس به نوعی پاسداری از سنگر انقلاب خواهد بود.” سعیدی در عین حال تاکید کرد: “براساس مرّ قانون، حضور نیروهای مسلح و سازمان های اطلاعاتی در انتخابات مشکلی نداشته و طبق ضوابط، فرماندهان و اعضای نیروهای مسلح پس از استعفا از مسئولیت و عضویت در سپاه، می توانند به عرصه قانون گذاری وارد شده و اشکال خاصی در این زمینه وجود ندارد. ”

با اینهمه اعضای سپاه پاسداران حتی پس از حضور در مراکز سیاسی هرگز از این نهاد کناره‌گیری نکرده‌اند. سرتیپ دوم پاسدار محمدرضا یزدی، معاون پارلمانی سپاه پاسداران  در سال ۱۳۹۱ طی گفتگویی با هفته‌نامه پنجره در پاسخ به این سوال که اگر نظامیان با ورود به عرصه سیاسی یا اقتصادی از سپاه جدا شده‌اند، چرا باز هم باید به سپاه پاسداران گزارش ‌دهند و پاسخگو باشند، صریحا گفته بود: “اعتقاد داریم در دورانی که اعضای سپاه به‎عنوان مأمور به دولت می‎روند، فرد نباید آداب سپاهی بودن را از دست بدهد. اگر فرد شرایط را از دست بدهد، ما او را برمی‎گردانیم و در هیأت‎‎های عالی انضباطی به تخلفاتش رسیدگی کرده و ممکن است او را اخراج کنیم. اما این‎که آن فرد مجبور به پاسخ‎گویی به سپاه به ‎خاطر عملکردش باشد، حرف درستی نیست.” او درباره “ورود نظامیان به‎ویژه سپاهیان به عرصه سیاست” نیز گفته بود: ” درسال‎‎های پس از جنگ این‎گونه تلقی شد که سپاه در حال تزریق نیرو‎های خود به سیاست است؛ حال آن‎که با پایان جنگ دیگر نیازی به سپاه با آن وسعت کادر نبود و بسیاری از پاسداران نیز که شرایط جنگ آن‎ها را آبدیده کرده بود، از سپاه جدا شده و وارد عرصه‎‎های دیگری شدند که یکی از آن‎‎ها سیاست بود.” (هفته‌نامه پنجره، ۶/۴/۱۳۹۱)

به این ترتیب اعضای نظامی سپاه پاسداران علاوه بر اینکه به نمایندگی مجلس یا عضویت در دولت دست یافته بودند، گزارش کار خود را به سپاه پاسداران می دادند و حتی به گفته معاون پارلمانی این نهاد، گاه مورد مواخذه هم قرار گرفته بودند.

دخالت سپاه پاسداران در سیاست اعتراض‌های زیادی در پی داشت. مخالفان این دخالت‌ها علاوه بر موانع قانونی آن، به اظهارات آیت‌الله خمینی مبنی بر نادرستی دخالت نظامیان در سیاست استناد می‌کردند. با اینهمه متحدان سپاه پاسداران، این ادعا را نادرست دانسته و پاسداری از انقلاب در همه زمینه‌ها از جمله سیاست را از وظایف آن می‌دانستند. برای نمونه آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد در دی‌ماه سال ۱۳۹۰ گفته بود: “امام هیچ‌گاه نفرمودند سپاه در عرصه سیاست دخالت نکند. […] بنده ۳ سال پیش در جمع بسیجیان این موضوع را مطرح کردم که بسیج باید در عرصه سیاسی حضور داشته باشد که در همان زمان سید حسن خمینی به بنده تلفن کرده گفت: این سخن شما خلاف سخنان امام است. و آقای انصاری نیز همین مطلب را به بنده گفتند؛ که من نیز در همان زمان جوابشان را دادم.”

بعد از انتخاب حسن روحانی به ریاست‌جمهوری ایران تنش‌های جدیدی میان سپاه پاسدران و دولت بوجود آمد. این کشمکش‌ها گرچه از حوزه اقتصادی آغاز شد، اما به زمینه‌های سیاسی هم کشید.

اواخر شهریورسال ۱۳۹۲، آیت‌الله خامنه‌ای در جمع فرماندهان سپاه پاسداران تاکید کرد که نیازی به پاسداری سپاه در عرصه سیاسی وجود ندارد. او گفته بود: “سپاه، پاسدار انقلاب اسلامى است؛ نمیخواهم بگویم این پاسدارى به معناى این است که در همه‌ عرصه‌ها – عرصه‌ علمى، عرصه‌ فکرى، عرصه‌ فرهنگى، عرصه‌ اقتصادى – سپاه باید بیاید پاسدارى کند؛ نه، منظورم این نیست […] لزومى ندارد حتماً سپاه در عرصه‌ سیاسى برود به پاسدارى بپردازد، امّا باید عرصه‌ى سیاسى را بشناسد.” رهبر ایران این سخنان را در همان روزی گفت که از “نرمش قهرمانانه” خبر داده بود. گفته می‌شد که این سخنان بر اثر فشار دولت روحانی گفته شده است.

تنها یک هفته بعد از این اظهارات، فرمانده کل سپاه پاسداران در یک برنامه تلوزیونی حاضر شد و صریحا گفت که سپاه پاسداران، پاسداری در عرصه سیاست را ترک نمی‌کند. او گفت: “زمانی که دیدگاه‌های انحرافی سیاسی می‌خواهد برخلاف قانون در نظام ورود پیدا کند و اثرگذار باشد، مانند فتنه سال ۸۸ که مبنای سیاسی داشت و بعدا به موضوع امنیتی تبدیل شد، سپاه وارد عمل می‌شود.” این سخنان به معنی آن بود که سپاه پاسداران حاضر به کناره گیری از عرصه سیاسی نخواهد شد.

کشمکش سپاه و دولت

روحانی هفدهم آذرماه سال ۱۳۹۳ در همایش ملی ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد گفت: “باید تجمیع قدرت را از بین ببریم. با تجمیع یک قدرت در نهاد فساد درست می‌شود؛ اگر تفنگ، پول، قدرت، روزنامه، سایت و تبلیغات در یک جا جمع شد حتما فساد است؛ دنیا عقلش رسیده که قدرت‌ها را تفکیک کرده است.” او همچنین کنایه زده بود که : “اگر تفنگ، روزنامه، قدرت و خبرگزاری را همه در یک نهاد جمع کردیم ابوذر و سلمان هم باشد فاسد می‌شود. اینها اشکال‌آفرین است و تجمیع قدرت در یک جا فساد است؛ چرا قوای سه‌گانه درست شد؟ یک دولتی درست می‌کردید که خودش قانون وضع کند و اجرا کند.”

روحانی چند روز بعد و در اوایل دی‌ماه همان سال باز هم به سراغ سپاه رفته و گفته بود: “اقتصاد در کشور با انحصار پیشرفت نمی‌کند و اگر موضوعی منحصر در دست گروه خاصی باشد فساد ایجاد می‌شود حتی اگر سلمان و ابوذر باشد. اقتصاد باید از رانت نجات پیدا کند و همه دستگاه‌های دولتی فعالیت اقتصادی‌شان به صورت شفاف بیان شود. یعنی همه مردم باهم از آمار و ارقام و طرح‌های اقتصادی در یک لحظه باخبر شوند، چون اینجا پسرخاله و پسرعمه نداریم.”

آن روزها سرلشکر محمدعلی جعفری اعلام کرد که از روحانی سوال کرده و او اطمینان داده است که منظورش سپاه پاسداران نیست، اما کسی این تکذیبیه را جدی نگرفت. بعد از آن سایت خبرآنلاین یادداشتی منتشر کرد که از سلمان و ابوذر مورد نظر روحانی، رمزگشایی می‌کرد.  در این یادداشت که بعد از چند روز از سایت مزبور حذف شد، تاکید شده بود: “متاسفانه برخی مسئولین این نهاد انقلابی با این استدلال که وظیفه سپاه، پاسداری از انقلاب از هر نوع خطر (نظامی، سیاسی، اقتصادی، امنیتی و…) است، هیچ مرزی برای فعالیت‌هایش نمیشناسند و  علی‌رغم تاکید اکید امام راحل بر دوری آنها از سیاست، کم کم در امور سیاسی و انتخابات مجلس و ریاست جمهوری نقش پر رنگتری ایفا می‌نمودند. حالا دیگر این نهاد نظامی نه تنها نقش خود را  در صحنه سیاست کتمان نمی‌کند بلکه با داشتن خبرگزاری و سایتهای خبری و روزنامه و بخشهای مهمی از رسانه های عمومی …. به یک کنشگر اصلی در صحنه سیاست و انتخابات مجلس، ریاست جمهوری و شوراهای شهر تبدیل شده است. و بیم آن می‌رود که در انتخابات مجلس خبرگان و انتخاب رهبری آینده نیز احساس وظیفه و تکلیف شرعی نماید.” یادداشت خبرآنلاین واکنش گسترده‌ای داشت و حتی به اعلام جرم علیه آن هم منجر شد.

چند روز بعد یکی از اعضای گروه فشار در روزنامه وطن‌امروز طی یادداشتی با عنوان ” سلمان و ابوذر فاسد نمی‌شوند، فکری به حال طلحه و زبیر کنید” نوشت: “من البته خوشحالم زنجیره‌ای‌ها سپاه را می‌زنند! «جمل آنلاین» باید هم سلمان و ابوذر را بزند، چرا که تا خرخره سر در آخور طلحه و زبیر دارد! رسانه‌هایی که لوگوی خود را یک روز با رنگ کروات جان کری ست می‌کنند و دگر روز با پرچم تروریست‌های تکفیری، باید هم سپاه را بزنند! وطن‌فروش، باید هم سپاه را بزند! اجنبی‌پرست باید هم بسیج را بزند!”

مصوبه برای جلوگیری از دخالت سپاه

البته کشمکش با سپاه پایان نیافت. از اوایل آذرماه سال ۱۳۹۳، مجمع تشخیص مصلحت نظام، بررسی و تدوین سیاست‌های  کلی انتخابات در جمهوری اسلامی را آغاز کرد که تا چند ماه ادامه داشت. در آن زمان یکی از مصوبات این مجمع درباره ممنوعیت دخالت نظامیان در انتخابات توجه بیشتری را جلب کرد.

در جلسه روز ۲۵ بهمن‌ماه ۱۳۹۳، اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، “ممنوعیت ورود افراد نیروهای مسلح اعم از ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی و سازمان بسیج در دسته‌بندی‌های سیاسی و جناحی در انتخابات و جانبداری از داوطلبان خاص” را تصویب کردند. بر اساس این گزارش، در بندهای دیگری از مصوبات این مجمع بر آرای مردم به عنوان حق‌الناس و ضرورت تعیین دقیق معیار تشخیص صلاحیت نامزدهای انتخابات نیز تاکید شده بود. در بند ۱۱ این مصوبه بر “پاسداری از آزادی و سلامت انتخابات و حق انتخاب آزادانه افراد وصیانت از آراء مردم به عنوان حق‌الناس در قانونگذاری و رعایت کامل بی‌طرفی در نظارت و اجرا” تاکید شده بود.

تصریح این مصوبه بر ضرورت بی‌طرفی نظامیان و نهادهای امنیتی در انتخابات، بلافاصله پاسخ سپاه پاسداران را در پی داشت. سرتیپ پاسدار سیدمسعود جزایری، معاون ستاد کل نیروهای مسلح، طی گفتگویی اعلام کرد که “مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره انتخابات مسأله تازه‌ای نیست.” او معتقد بود: “نیروهای مسلح در چارچوب تدابیر امام و رهبری فراتر از گروه‌بندی‌‌های سیاسی، به دنبال اجرای رسالت و مأموریت بزرگ حراست و پاسداری از انقلاب اسلامی و ارزش‌های آن بوده و بدیهی است، در این راه حسب فرامین، قوانین و مقررات جاری با هر مانعی مقابله خواهند کرد. در همه انتخابات گذشته کشور که به لحاظ صحت و درستی روند انتخابات، نظام سربلند بیرون آمده است، نیروهای مسلح یا در نقش حافظان آرای مردم و یا در کنار سایر شرکت‌کننده‌ها، در انتخابات حضور داشته و آراء خود را به صندوق‌ها ریخته‌اند.” او همچنین اضافه کرده بود: “هرگاه انقلاب و نظام و کشور در هر زمان و در هر مکان با مشکل مواجه شود، نیروهای مسلح در برطرف کردن آن در صحنه حاضر خواهند بود.”

آن روزها، پاسخ سرتیپ پاسدار جزایری به مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام و تاکید دوباره بر اینکه هر مشکلی در هر مکان و زمانی ایجاد شود، سپاه حضور خواهد داشت  به معنی بی‌اعتنایی به مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام تعبیر شد.

اکنون نیز به نظر می‌رسد که برنامه سپاه پاسداران برای تاثیرگذاری در انتخابات جدی‌تر از گذشته ادامه دارد. آنها حتی گاه در کشمکش‌های  میان نیروهای سیاسی نیز وارد می‌شوند و به سود یک طرف و علیه طرف دیگر موضع‌گیری می کنند. در آخرین نمونه از این کشمکش‌ها سرلشکر پاسدار سیدحسن فیروزآبادی طی نامه‌ای سرگشاده از طرح مساله شورای رهبری توسط هاشمی رفسنجانی انتقاد کرد. چند روز پیش هم سرلشکر پاسدار سیدیحیی رحیم صفوی، فرمانده سابق سپاه پاسداران گفت: “در مجلس خبرگان نیز باید افرادی متدین با فهم و درک قانون اساسی و ولایت فقیه راه پیدا کنند. باید افرادی به مجلس خبرگان بروند که در مقابل فتنه ۷۸ و ۸۸ مواضعی مشخص و انقلابی اتخاذ کرده و امتحان خود را در روی صحنه و پشت صحنه به خوبی داده باشند.”