ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 06.01.2016, 17:35
حمله به سفارت عربستان را محکوم می‌کنیم!

بار دیگر سفارت یک دولت در تهران مورد هجوم قرار گرفت. این سومین بار است که در طول حیات جمهوری اسلامی سفارت یک کشور دیگر مورد حمله قرار می گیرد، بدون توجه به قوانین بین المللی اشغال می شود و اشغالگران از سوی مراکز قدرت در راس حکومت حمایت می شوند. اتحاد جمهوریخواهان ایران حمله به سفارت عربستان و آتش زدن اموال یک دولت دیگر را محکوم و غیر قابل قبول می داند.
در شرائطی که همه جهانیان اعدام ۴۷ تن در عربستان از جمله شیخ نمر را محکوم نمودند و دولت عربستان در تنگنای پاسخگوئی قرار داشت، نیروهای افراطی و سازمانیافته توسط بخشی از حکومت در تهران به یاری آن آمدند. اکنون دیگر اعدام ها در عربستان فراموش شده اند و همه جا سخن از آتش زدن سفارت در تهران است. شورای امنیت سازمان ملل هم این اقدام را رسما محکوم دانسته است.
شکی نیست که دولت عربستان جزو آن دسته از حکومت های منطقه است که از توافق اتمی ایران با گروه پنج به علاوه یک موافق نبود و ادامه تنش بر سر برنامه اتمی را فرصتی برای دور نگهداشتن ایران از تحولات منطقه می دانست. اکنون که این بحران پایان یافته است، بهانه ای در راستای تلاش برای دور نگهداشتن ایران از معادلات منطقه وجود ندارد. تلاش های دولت روحانی برای گشودن باب مذاکره اما از دو سو با مقابله مواجه است: از یک سو دارودسته های وابسته به سپاه پاسداران و بیت رهبری هر روز موضوع جدیدی را کوک کرده و بر طبل دشمنی با این یا آن کشور می کوبند؛ از سوی دیگر دولت جدید عربستان  آذوقۀ لازم را برای افزایش تنش بین دو کشور فراهم می کند تا به بهانه دشمنی با ایران دخالت های خود در کشورهای منطقه را توجیه کند.
اتحاد جمهوریخواهان ایران خواهان کاهش تنش با عربستان سعودی، و پایان دادن به آن است. منافع ملی ما ایجاب می کند که دولت کشور ما علیرغم همه اختلافاتی که با دیگر دول جهان و بخصوص همسایگان مهم ما داشته باشد، باید مناسبات متقابل را  در چهارچوب قوانین بین المللی و نیازها و الزامات آن حفظ نماید، اجازه دخالت به هیچ گروه و دارو دسته ای را برای ایجاد تنش در این مناسبات ندهد. ما خواهان سپردن سکان سیاست خارجی به دست دولت و پاسخگو نمودن آن در برابر اقداماتی از قبیل حمله به سفارت یک کشور دیگر و بازداشت و محاکمه آمران و عاملان چنین اقداماتی هستیم.
هیات سیاسی اجرائی
اتحاد جمهوریخواهان ایران
۱۵ دی ۱۳۹۴ – ۵ ژانویه ۲۰۱۶