ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 06.01.2016, 11:08
تازه‌ترین شنیده‌ها درباره ردصلاحیت‌شده‌ها

با اعلام نتایج بررسی‌های هیأت اجرایی انتخابات استان تهران، اسامی برخی از ردصلاحیت‌شدگان به آن‌ها اعلام شد و برخی رسانه‌ها نیز به گمانه‌زنی‌هایی در این زمینه پرداختند.

«پارسینه» نوشته است: افرادی که تاکنون عدم احراز صلاحیتشان از سوی هیأت اجرایی انتخابات به ایشان اعلام شده، عبارتند از: حمید رسایی نماینده فعلی مجلس شورای اسلامی، مهدی کوچک‌زاده نماینده مردم تهران در مجلس فعلی، شهاب‌الدین صدر، فیاض زاهد، محمد رویانیان، شهربانو امانی، فاطمه راکعی، حبیب‌الله کاسه‌ساز، عشرت شایق.

بر اساس این گزارش، روزنامه خراسان نیز نوشته است: روز گذشته اولین مرحله از بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس در هیأت‌های اجرایی انجام شد که در مجموع بیش از ۹۰ درصد نامزدها از این مرحله عبور کردند. این مرحله شامل استعلام از مراجع چهارگانه شامل اداره اطلاعات، دادگستری، نیروی انتظامی و اداره ثبت احوال است که ۱۰ روز به طول انجامید و پس از آن هیأت‌های اجرایی هفت روز فرصت رسیدگی به جواب‌ها و ارجاع تصمیمات خود به هیأت نظارت را دارند. داوطلبانی که صلاحیتشان در هیأت‌های اجرایی احراز نشده باشد، چهار روز مهلت دارند تا شکایات خود را به هیأت نظارت استان تحویل دهند.

در بین چهره‌هایی که صلاحیت آنها در مرحله اول تأیید نشده، نام حمید رسایی برجسته‌ترین چهره بود. او در سایت شخصی‌اش ضمن اعلام خبر اعتراض به رد صلاحیتش نوشت: «با وجود این‌که استعلامات از مراکز چهارگانه مثبت بوده، ردصلاحیت شده است.» وی گفته به این موضوع اعتراض می‌کنم.

اما در حالی که برخی شنیده‌ها و گزارش‌ها از احتمال ردصلاحیت مهدی کوچک‌زاده، نماینده متمایل به جبهه پایداری در مجلس نیز حکایت داشت، خود کوچک‌زاده در گفت‌وگو با فارس تأکید کرد «در صورت ردصلاحیت، اعتراض می‌کنم».

از سویی دیگر، ایلنا در گزارشی پیرامون چهره‌های شاخصی که تأیید صلاحیت شده‌اند، از محمدرضا عارف، الیاس حضرتی، جواد اطاعت، ابوالفضل شکوری، محمدجواد حق‌شناس، منتجب‌نیا، سیدحسن رسولی و محسن مهرعلیزاده به عنوان مهمترین چهره‌های تأیید شده در مرحله اول صلاحیت‌ها نام برد.

همچنین یک منبع آگاه به ایلنا گفت جواد خیابانی مجری تلویزیون به دلیل اشکال در مدرک تحصیلی رد صلاحیت شده است.

در همین زمینه رئیس ستاد انتخابات استان تهران از تأیید صلاحیت دو هزار و ۵۷۳ نفر از مجموع دو هزار و ۷۳۴ داوطلب نمایندگی دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در شش حوزه انتخابیه این استان از سوی هیأت‌های اجرایی خبر داد. به گفته چاوشی صلاحیت ۱۲۸ داوطلب نمایندگی دهمین دوره انتخابات مجلس در حوزه‌های انتخابیه تهران احراز نشد.

رد صلاحیت اعضای نهضت‌آزادی‌ایران و چهره‌های ملی-مذهبی

هیئت اجرایی انتخابات مجلس شورای اسلامی اعضای نهضت‌آزادی‌ایران و چهره‌های ملی-مذهبی را رد صلاحیت کردند.

به گزارش میزان‌خبر، هیئت اجرایی در پی اتمام مهلت بررسی صلاحیت در روز سه شنبه پانزدهم دی ماه ۱۳۹۴، چهره‌های وابسته به جریان روشنفکری دینی در شهرهای مختلف از جمله تبریز، مشهد و لاهیجان را رد صلاحیت کرد.

دکتر غفار فرزدی و دکتر هادی هادی‌زاده از اعضای شورای مرکزی نهضت‌آزادی‌ایران و دکتر غفارزاده، مهندس یحیایی و حمید کریم حدیثی، از چهره‌های ملی-مذهبی در شهرهای تبریز و لاهیجان، جزو لیست ردصلاحیت‌های هیئت اجرایی هستند. همچنین تاکنون از رد صلاحیت نیروهای منتسب به این جریان در تهران خبری در دست نیست.