ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 05.01.2016, 9:44
شورای امینت حمله به سفارت عربستان را محکوم کرد

عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان سعودی دوشنبه ۴ ژانویه صریح کرد که کشورش پروازهای میان کشورش و ایران و همچنین تمام روابط تجاری با این کشور را متوقف خواهد کرد. عربستان روز گذشته روابط دیپلماتیم خود را با ایران قطع کرده بود. در همبستگی با عربستان بحرین و سودان نیز روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کردند. امارات متحده عربی نیز سطح مناسبات خود با ایران را کاهش داد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد دوشنبه ۱۴ دی ماه  در  بیانیه‌ای اعلام کرد، اعضای این شورا حمله به سفارت و کنسولگری پادشاهی عربستان در تهران و مشهد را که به «تخریب و آسیب جدی» این اماکن دیپلماتیک منجر شد، با «شدیدترین لحن» محکوم می‌کنند.

به گزارش رادیو فردا، به دنبال اعدام شیخ نمر، روحانی سر‌شناس شیعه و منتقد حکومت عربستان، در ایران اعتراض‌هایی در مقابل سفارت و کنسولگری عربستان در تهران و مشهد برگزار شد که در ‌‌نهایت مهاجمان با ورود به سفارت بخشی از آن را به آتش کشیدند. عربستان روز یکشنبه در واکنش به این رویداد روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرد.

در بیانیه شورای امنیت سازمان ملل امده است: اعضای شورای امنیت یاد آور می‌شود که براساس اصل مصونیت اماکن دیپلماتیک و طبق کنوانسیون ۱۹۶۱ وین درباره روابط دیپلماتیک و کنوانسیون ۱۹۶۳ وین، دولت‌های میزبان متعهدند تا تمام اقدامات مقتضی برای حفاظت از اماکن دیپلماتیک و کنسولی را انجام دهند و مانع هرگونه تهاجم به این اماکن یا اختلال در ماموریت دیپلمات‌ها شوند.

در بیانیه شورای امنیت اضافه شده است: «در این زمینه، ضمن ابراز نگرانی عمیق در خصوص این حمله، اعضای شورای امنیت از مقام‌های ایران می‌خواهند که از اماکن دیپلماتیک و کنسولی و دیپلمات‌ها محافظت کرده و به تعهدات بین المللی در این زمینه به طور کامل پایبند بوده و آنها را رعایت کند.»

اعضای شورای امنیت از ایران و عربستان خواسته‌اند تا گفت‌و‌گو کرده و گام‌هایی برای کاهش تنش بردارند.

کویت سفیر خود را از ایران فراخواند

در پی حمله به سفارت و کنسولگری سعودی در تهران و مشهد، دولت کویت سفیر خود را از جمهوری اسلامی ایران فراخواند.
خبرگزاری دولتی کویت (کونا) در این باره به نقل از یک مقام مسئول در وزارت امور خارجه گزارش داده است که این وزارتخانه، صبح سه شنبه ۵ ژانویه، اقدام به فراخواندن سفیر کشور کویت از تهران در پی حمله شماری از تظاهر کنندگان به سفارت پادشاهی عربی سعودی در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد کرده و اقدام به تخریب در این ساختمان‌ها و به آتش کشیدن بخشی از آن‌ها کرده است.

این گزارش به نقل از این مقام مسئول کویتی افزوده است که چنین اقدام‌هایی، نقض صریح اعراف و توافقنامه‌های بین المللی و خللی بزرگ در تعهدات بین المللی ایران به حفظ امنیت نمایندگی‌های دیپلماتیک و سلامت کادرهای آن است.

دوشنبه بحرین و سودان روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرده و امارات متحده عربی هم سطح مناسبات دیپلماتیک خود را با ایران کاهش داد. شامگاه یکشنبه سعودی روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع و سپس مبادلات اقتصادی و رفت و آمد هوایی را نیز با این کشور متوقف کرد.