ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 04.01.2016, 15:37
عربستان کلیه روابط خود با ایران را قطع کرد

عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان سعودی دوشنبه ۴ ژانویه صریح کرد که کشورش پروازهای میان کشورش و ایران و همچنین تمام روابط تجاری با این کشور را متوقف خواهد کرد.

الجبیر در مصاحبه با خبرگزاری رویترز گفت که پادشاهی سعودی، سفر شهروندانش را به ایران منع خواهد کرد. او در عین حال گفت حجاج ایرانی، همچنان مورد استقبال سعودی قرار خواهند داشت.

این سخنان یک روز پس از آن ایراد می‌شود که در آن الجبیر تصمیم پادشاهی عربی سعودی را برای قطع روابط دیپلماتیک با ایران اعلام کرد. ریاض همچنین تصمیم به اخراج دیپلمات‌های ایرانی از سعودی گرفته است.

در این کنفرانس خبری، الجبیر درباره جزئیات و پیامدهای حمله به سفارت سعودی در تهران و کنسولگری‌اش در مشهد سخن گفت.

الجبیر گفت که حمله به سفارت و کنسولگری سعودی، نقض صریح میثاقنامه‌ها و قوانین بین المللی است. او افزود که نظام ایرانی، دارای تاریخی سرشار از تجاوز به سفارتخانه‌ها است همانگونه که پیش از این ایرانی‌ها به دو سفارتخانه آمریکایی و بریتانیایی حمله کرده بودند.

بحرین روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد

دولت بحرین اعلام کرد که روابط خود با جمهوری اسلامی ایران را قطع می‌کند. بنا بر اعلام بحرین، دیپلمات‌های ایرانی ۴۸ ساعت زمان دارند خاک بحرین را ترک کنند. بحرین همچنین اعلام کرد که سفارتخانه خود را در تهران بسته است.

منامه می‌گوید ایران با دخالت‌هایش، به قوانین حسن همجواری احترام نمی‌گذارد و سیاست‌های ایران بر اشاعه خرابکاری و فتنه اصرار دارد. بحرین همچنین ایران را به فراهم کردن پناهگاهی امن برای تروریست‌ها و تندرو‌ها متهم کرده و حمله به سفارت عربستان سعودی در تهران را، نقض صریح قوانین بین المللی دانسته است.

در بیانیه وزارت امور خارجه بحرین که آن را خبرگزاری رسمی این کشور منتشر کرده، آمده است: «دخالت‌های آشکار جمهوری اسلامی ایران نه تنها در امور داخلی بحرین بلکه در امور داخلی دیگر کشورهای شورای همکاری و کشورهای عربی ادامه داشته و اوج گرفته است. دخالتی که در آن هیچ‌گونه ارزش‌ها، قوانین، اخلاق، حسن همجواری، عرف‌های سازمان ملل متحد و سازمان همکاری‌های اسلامی رعایت نمی‌شود، اقدامی که بر اصرار ایران بر خرابکاری، اشاعه ویرانی و ایجاد تنش و فتنه در منطقه از راه پشتیبانی از تروریست‌ها را تاکید می‌کند که از راه ارسال اسلحه و مواد منفجره به تروریست‌ها به منظور استفاده از آن‌ها از سوی هسته‌های تروریستی در کشتن جان‌های بی‌گناه صورت می‌گیرد».

این بیانیه افزوده است: «تجاوزهای مزدورانه‌ای که سفارت پادشاهی عربی سعودی در تهران و کنسولگری‌اش در مشهد هدف آن قرار گرفت، اقدامی که نقض آشکار همه توافقنامه‌ها و معاهده‌های بین المللی است، نشان از روش بسیار خطرناکی در پیش گرفتن سیاست‌های فرقه گرایانه‌ای دارد که پذیرفتن آن با سکوت در برابر آنجایز نیست بلکه باید به صورت فوری، با تمام توان و قاطعانه، با آن مقابله کرد تا جلوی آشوب‌های گسترده گرفته شود، امنیت و ثبات منطقه تامین شود و مقدرات ملت‌های آن در معرض خطر قرار نگرید».

این بیانیه ادامه داد است: «پادشاهی بحرین تصمیم به قطع روابط دیپلماتیک خود با جمهوری اسلامی ایران گرفته و از همه اعضای هیئت دیپلماتیک این کشور می‌خواهد بحرین را ظرف ۴۸ ساعت ترک کنند. پادشاهی بحرین همچنین تصمیم به بستن نمایندگی دیپلماتیک خود در جمهوری اسلامی ایران و خارج کردن همه اعضای آن را از این کشور گرفته است. پادشاهی بحرین اجرای تمام اقدام‌های لازم را برای اجرای تصمیم قطع روابط با جمهوری اسلامی ایران، آغاز کرده است. بنا بر این تصمیم شورای وزیران، وزارت امور خارجه آقای مرتضی نوبری نماینده کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران را احضار و طی یادداشتی رسمی او را در جریان این تصمیم‌ها قرار داد».

پیش از بحرین، پادشاهی عربی سعودی روابط دیپلماتیک خود را با جمهوری اسلامی ایران قطع و اخراج دیپلمات‌های ایران را از خاک خود اعلام کرد.

امارات سطح مناسبات دیپلماتیک خود را با ایران کاهش داد

امارات متحده عربی تصمیم به کاهش مناسبات خود با جمهوری اسلامی ایران تا سطح کاردار و کاهش شمار دیپلمات‌های ایرانی در خاک خود گرفت.

به گزارش خبرگزاری رسمی امارات (وام)، وزارت امور خارجه امارات متحده عربی دوشنبه ۴ ژانویه، اعلام کرد که سیف الزعابی سفیر امارات در تهران در راستای اجرای این تصمیم، فراخوانده شده است.

این بیانیه افزوده که این اقدام استثنایی با توجه به دخالت‌های مستمر ایران در امور داخلی کشورهای حاشیه خلیح فارس «که اخیرا به حد بی‌سابقه‌ای رسیده است»، صورت می‌گیرد.

وزارت امور خارجه امارات تاکید کرده است که ارزش‌های حاکم بر روابط طبیعی میان کشور‌ها، بر احترام متقابل به حاکمیت کشور‌ها و عدم دخالت در امور داخلی آن‌ها استوار است.

پیش از آن، عربستان سعودی، بحرین و سودان، روابط خود را با ایران قطع کرده بودند. این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد، هدف حمله قرار گرفته بود. این حمله‌ها در پی اعدام شیخ نمر یک ملای شیعه در عربستان رخ داد.

روز شنبه شیخ عبد الله بن زاید وزیر امور خارجه امارات، تایید کامل و حمایت امارات را از اقدام‌های عربستان سعودی در مقابله با تروریسم و تندروی، اعلام کرده بود. او گفته بود که اقدام عربستان، پیامی آشکار علیه تروریسم و فتنه انگیزانی است که می‌خواهند جامعه را چند پاره کرده و امنیت آن را بر هم بزنند.

سودان سفیر ایران را از خاک خود اخراج کرد

در پی حمله به سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد، سودان، سفیر ایران در خارطوم را اخراج کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی سعودی (واس)، سرلشکر طه عثمان الحسین وزیر مشاور در دولت سودان و مدیرکل دفتر ریاست جمهوری و نخست وزیر این کشور، دوشنبه ۴ ژانویه با شاهزاده محمد بن سلمان ولی ولیعهد، نایب رئیس دوم شورای وزیران و وزیر دفاع سعودی، تلفنی تماس گرفت.

بنا بر این گزارش، سرلشکر طه در این تماس تلفنی گفت که ریاست جمهوری سودان، تصمیم به اخراج سفیر ایرانی از سودان و فراخواندن سفیر سودانی از ایران را گرفته است. او تاکید کرد که سودان، دخالت‌های ایران را در منطقه، سیاست فرقه گرایانه این کشور و عدم منع حملات به سفارت و کنسولگری سعودی از سوی مسئولان ایرانی را محکوم می‌کند.

او تاکید کرد که جمهوری سودان، در کنار پادشاهی عربی سعودی در اقدام‌هایش در مقابله با تروریسم و اجرای اقدام‌های پیش گیرانه در برابر آن، می‌ایستد.

کویت سفیر خود را از ایران فراخواند

در پی حمله به سفارت و کنسولگری سعودی در تهران و مشهد، دولت کویت سفیر خود را از جمهوری اسلامی ایران فراخواند.
خبرگزاری دولتی کویت (کونا) در این باره به نقل از یک مقام مسئول در وزارت امور خارجه گزارش داده است که این وزارتخانه، صبح سه شنبه ۵ ژانویه، اقدام به فراخواندن سفیر کشور کویت از تهران در پی حمله شماری از تظاهر کنندگان به سفارت پادشاهی عربی سعودی در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد کرده و اقدام به تخریب در این ساختمان‌ها و به آتش کشیدن بخشی از آن‌ها کرده است.

این گزارش به نقل از این مقام مسئول کویتی افزوده است که چنین اقدام‌هایی، نقض صریح اعراف و توافقنامه‌های بین المللی و خللی بزرگ در تعهدات بین المللی ایران به حفظ امنیت نمایندگی‌های دیپلماتیک و سلامت کادرهای آن است.

دوشنبه بحرین و سودان روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرده و امارات متحده عربی هم سطح مناسبات دیپلماتیک خود را با ایران کاهش داد. شامگاه یکشنبه سعودی روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع و سپس مبادلات اقتصادی و رفت و آمد هوایی را نیز با این کشور متوقف کرد.