ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 01.01.2016, 8:20
فعالیت نشریه اینترنتی «روزآنلاین» متوقف شد

نشریه خبری سیاسی «روزآنلاین» پس از ۱۰ سال فعالیت به کار خود پایان داد. علت توقف فعالیت روزآنلاین پایان بودجه آن اعلام شده است. بودجه این نشریه همانند «رادیو زمانه» توسط یک نهادِ غیردولتی در زمینه رسانه با عنوان پرس ناو (Press Now) تامین می‌شد.

آخرین نسخه نشریه «روز آنلاین» روز پنجشنبه ۳۱ دسامبر ۲۰۱۵ منتشر شد؛ نسخه‌ای که ویژه‌نامه اعلام پایان کار این نشریه از سوی گردانندگان و نویسندگان آن بود.

نوشابه امیری یکی از مسئولان روز آنلاین  در یادداشت خداحافظی خود نوشته است: «پس از ده سال، پس از هزاران شماره، وقت رفتن رسیده؛ رفتنی که آن نیز شاید از الزامات فضای مجازی باشد؛ فضایی که به واقع هر روز نو می‌شود و هر دم، تازه دیگری در آستین دارد. باید که لباس نو پوشید، باید که به دانش زمان آراسته و با آن یکی شد؛ امری که امیدواریم در آینده‌ای نزدیک حاصل شود.»

ابراهیم نبوی نیز در یادداشت خود در آخرین شماره روز آنلاین نوشته است: «کمتر از دو سال از خارج شدنم از ایران گذشته بود که من و دوستانم، تصمیم گرفتیم روزآنلاین را راه بیاندازیم، خصلت مشترک همه مان این بود که در ایران روزنامه نگار حرفه ای بودیم، همه مان در عصر اصلاحات فعال بودیم، همه مان حداقل یک بار در ایران، به جرم نوشتن زندانی شده بودیم و همه‌مان در ایران کاری پر از موفقیت داشتیم. بعد از شش ماه برنامه‌ریزی از اردیبهشت ۱۳۸۴ اولین نوشته‌ها در روزآنلاین منتشر شد. و امروز آخرین شماره را می خوانید. شماره خداحافظی.»

آقای نبوی نوشته است: «در تمام این یازده سال ما ده نفر، که دهها نویسنده دیگر هم داشتیم، در تهران و اصفهان و شیراز و مشهد، تا لندن و پاریس و بروکسل و نیویورک و تورنتو و همه جای دنیا، هر روز در اتاق های تنهایی که صدها کیلومتر فاصله داشت، تلاش کردیم هویت مشترکی را شکل بدهیم که ایرانی، انسانی، متمدن، آزادیخواه، متعهد به حقوق انسانها، منصف و به دور از تندخویی باشد.»

در سال‌های نخستین فعالیت روزآنلاین، حسین باستانی و مسعود بهنود نیز با این نشریه همکاری می‌کردند.

هوشنگ اسدی یک دیگر از گردانندگان روزآنلاین در یادداشت خود در آخرین شماره نوشته است: «به روزگاری که گاه سخت است بدانی مامور امنیتی کیست و “روزنامه نویس” مامور امنیت کدام، قلم به مزدان ایستاده در صف “پابوس” ما را “جاسوس” خواندند و لُف لَف کنان از کیسه ملت، میلیونهای افسانه‌ای را به دلار و یورو در حساب‌های خیالی ما ریختند. و ما که همان روزهای اول “روز” به اتفاق آراء به جذب بودجه از”دولت”ها رای منفی دادیم ، به ۶۵۰ هزار دلار آماده پرداخت یک دولت “نه” گفتیم، همه ۱۲ سال صورت ها را با سیلی سرخ نگه داشتیم، با حداقلی که از مالیات های مردمی رایج در بلاد فرنگ می آمد، ساختیم و تسلیم “سازش درون آ” و فشار بیرونی روز افزون نشدیم.»

درباره سرآغاز فعالیت روزآنلاین و منبع تامین مالی آن در ویکی‌پدیا آمده است: «در سال ۲۰۰۳ و با همت ایرانیانی مانند فرح کریمی، نمایندهٔ وقت پارلمان هلند، بودجه‌ای در این پارلمان به تصویب رسید تا یک تلویزیون فارسی‌زبان، با هدف تعامل فرهنگ‌ها و پیشبردِ آرمان حقوق بشر، در آمستردام بنیان گذاشته شود. خبر ایجاد این تلویزیون با واکنش شدید دولت ایران مواجه شد. طرح مدتی متوقف ماند و سپس بودجه درنظر گرفته شده میان چند پروژه تقسیم شد که رادیو زمانه، روزآنلاین و شهرزاد نیوز از دریافت‌کنندگان اصلی آن بودند. منبع مالی اصلی رادیو زمانه از سوی پارلمان، توسط یک نهادِ غیردولتی در زمینه رسانه با عنوان پرس ناو (Press Now) قرار گرفته‌است.»

«شهرزاد نیوز» در سال‌های گذشته بی‌سروصدا به فعالیت خود پایان داده بود.