ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 29.12.2015, 17:38
۱۱۰روزنامه‌نگار در سال ۲۰۱۵ کشته شده‌اند

سه‌شنبه ۸ دی ۱۳۹۴

گزارش‌گران بدون مرز می‌گوید در سال ۲۰۱۵، تعداد روزنامه‌نگاران کشته شده به هنگام انجام وظیفه یا به دلیل داشتن حرفه روزنامه‌نگاری را ۶۷ نفر بوده است. این سازمان از عدم اقدام جدی برخی دولت‌ها در «حفاظت از روزنامه‌نگاران» ابراز تأسف کرد و  خواستار «واکنشی فوری و متناسب با خطر» شد.

گزارش‌گران بدون مرز (RSF) تعداد روزنامه‌نگاران کشته شده به خاطر حرفه‌شان و یا به شکلی شک برانگیز درگذشته در طی سال ۲۰۱۵ را ۱۱۰ تن اعلام می کند. سازمان از کشتار عامدانه ۶۷ روزنامه‌نگار به دلیل حرفه و یا برای انجام وظیفه‌شان اطمینان حاصل کرده است. با کشتگان سال‌جاری، تعداد روزنامه‌نگاران کشته شده از سال ۲۰۰۵ میلادی تا امروز به ۷۸۷ نفر رسیده است. در سال ۲۰۱۵ همچنین ۲۷ شهروند خبرنگار و ۷ همکار رسانه‌ها نیز کشته شده‌اند. این وضعیت نگران کننده حاصل خشونت عامدانه علیه روزنامه‌نگاران و نشان‌گر شکست ابتکار‌های به کار گرفته شده تا امروز در امر حفاظت از روزنامه‌نگاران است.

در میان کشورهای مرگبار برای روزنامه‌نگاران در سال ۲۰۱۵ برای نخستین بار یک کشور اروپایی، فرانسه پس از هند و عراق در رده سوم قرار گرفته است. حمله به هفته‌نامه شارلی هبدو در ژانویه سال‌جاری، هم‌چنین یکی از عوامل و آغاز تغییر مکانی کشتار روزنامه‌نگاران در جهان شد. اگر در سال ۲۰۱۴ دو سوم خبرنگاران کشته شده در جهان در مناطق جنگی جان‌ باختند، امسال به همین میزان در «زمان صلح» به قتل رسیده‌اند.

«کریستف دولوار» دبیر اول گزارش‌گران بدون مرز در این‌باره اعلام کرد: «نیازی فوری‌ است تا راه‌کاری مشخص برای اجرایی کردن حقوق بین‌المللی در امر حفاظت از روزنامه‌نگاران به کار گرفته شود. امروز در جهان گروه‌های مسلح غیر دولتی اقدام به خشونت هدف‌مند علیه روزنامه‌نگاران می‌کنند، و برخی دولت‌ها تعهد‌های الزام‌آور خود در این‌باره را رعایت نمی‌کنند.۱۱۰ گزارش‌گر و روزنامه‌نگار در سال‌جاری کشته شده‌اند، در برابر این فاجعه باید اقدامی فوری و متناسب با خطر انجام داد، به فوریت باید نماینده ویژه‌ای از سوی دبیر اول سازمان ملل متحد برای حمایت و حفاظت از روزنامه‌نگاران برگزیده شود.»

بان کی مون دبیر اول سازمان ملل متحد در گزارش سالانه خود به تاریخ ۶ اگوست ۲۰۱۵، درباره مصونیت از مجازات جنایات علیه روزنامه‌نگاران، نوشته است «من از ناتوانی در کاهش پیاپی و میزان خشونت هدف‌مندی که روزنامه‌نگاران را قربانی می‌کند، و مصونیت کامل عاملان این جنایات به شدت نگران هستم.»

در برابر گسترش و گوناگونی خطرهایی که روزنامه‌نگاران با آن روبرو هستند، گزارش‌گران بدون مرز، نسخه به روز شده و تازه‌ای از «راهنمای عملی امنیت برای روزنامه‌نگاران http://en.rsf.org/rsf-publishes-new را با همیاری یونسکو باز نشر کرده است.
در طی بیست سال گذشته، گزارش‌گران بدون مرز (RSF) در پایان هر سال بیلان خشونت علیه روزنامه‌نگاران در سراسر جهان را منتشر می‌کند. این بیلان بر مبنای داده‌های گردآوری و تدقیق شده سازمان در طی سال است.