ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 26.12.2015, 0:26
نام‌نویسی برای مجلس دهم پایان یافت

شرق / محمدحسن نجمی: شب گذشته سرانجام پرونده ثبت‌نام انتخابات مجلس بسته شد؛ هرچند فرمانداری‌های مراکز استان‌ها تا ساعت ۲۱ دیشب یعنی چهارساعت‌ونیم بیشتر از زمان عادی، پذیرای داوطلبان ورود به مجلس بودند، ولی مسئولان وزارت کشور در ستاد انتخابات کشور تا پاسی از شب، مشغول طی‌کردن فرایند ثبت‌نام بودند و حالا از امروز کار بررسی صلاحیت‎ها آغاز می‌شود.

«داوود هرمیداس‌باوند»، «كوروش زعیم» و «عیسی‌خان حاتمی» از جبهه ملی، «اعظم طالقانی»، «غفار فرزدی» و «هادی هادی‌زاده» از نهضت آزادی،  «حشمت‌الله تبرزدی» از جمله کسانی بودند که در ستاد انتخابات وزارت کشور حضور یافته و برای حضور در رقابت‌های انتخابات مجلس ثبت نام کردند.

آن‌طور كه «حسینعلی امیری»، سخنگوی وزارت کشور، دیروز در جمع خبرنگاران گفت، ساعت ۲۴ سیستم ثبت‌نام به‌طور خودکار قطع شد. اما روز آخر ثبت‌نام‌ها، تعداد و وزن چهره‌های اصلاح‌طلبان به اصولگرایان می‌چربید. «مصطفی معین»، وزیر علوم دولت اصلاحات، شاخص‌ترین چهره اصلاح‌طلب بود که با حضور در ستاد وزارت کشور برای دهمین دوره انتخابات مجلس ثبت‌نام کرد؛ او که در سال ۱۳۸۴ هم برای نهمین دوره ریاست‌جمهوری نامزد شده بود، برای انتخابات پیش‌رو از حوزه انتخابیه «شیراز» قصد کاندیداتوری دارد.«احمد خرم»، وزیر راه دولت اصلاحات، هم دیگر چهره‌ای بود که در ستاد حضور یافت تا از حوزه انتخابیه اصفهان کاندیدا شود. «اکبر اعلمی»، نماینده ادوار مجلس، «حسین کاشفی»، عضو اتحاد ملت، «نجفقلی حبیبی»، استاد دانشگاه و «داوود هرمیداس‌باوند» از چهره‌هایی بودند که دیروز برای ثبت‌نام به ستاد آمدند.

۲ فرزند هاشمی در ستاد

اما «محسن» و «فاطمه» هاشمی‌رفسنجانی که روز دوشنبه پدر را برای نام‌نویسی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری همراهی می‌کردند، عصر جمعه باز هم به ستاد انتخابات آمدند؛ اما این‌بار برای ثبت‌نام خودشان برای انتخابات مجلس دهم و البته با همراهی مادرشان؛ «عفت مرعشی».

«محسن هاشمی» پس از ثبت‌نام در جمع خبرنگاران، در مورد مشورت با آیت‌الله هاشمی برای ثبت‌نام، گفت: «ایشان حضور در انتخابات مجلس را به نظر خودمان واگذار کردند و در این زمینه اظهارنظری نکردند». به گزارش «ایسنا»، او افزود:‌ «من و فاطمه با هم ثبت‌نام کرده‌ایم و تصمیم گرفتیم که در نهایت یکی از ما دونفر در صحنه باقی بماند». او درباره احتمال ردصلاحیت خود یا فاطمه هاشمی نیز گفت: «امیدوارم هیچ مشکلی برای هیچ‌کدام از ما پیش نیاید. اگر ما را تأیید نکردند، حتما تمکین می‌کنیم».

«محسن هاشمی» در پاسخ به این پرسش که شما در کدام فهرست قرار خواهید گرفت، گفت: «برخی گروه‌های سیاسی از ما دعوت کردند، اما من مستقل وارد می‌شوم و نمی‌خواهم اینجا نامی از این فهرست‌ها ببرم».«فاطمه هاشمی» هم در حاشیه ثبت‌نام خود در پاسخ به این پرسش که اگر صلاحیتتان از سوی شورای نگهبان احراز نشود چه واکنشی خواهید داشت؟ گفت: «خوشحال می‌شوم».

«عفت مرعشی» هم در حاشیه ثبت‌نام دو فرزندش گفت: «نگران ردصلاحیت همسر و فرزندانم نیستم، آقای هاشمی را یک‌بار ردصلاحیت کرده‌اند که از نظر ما مهم نیست». او افزود: «از ردصلاحیت فرزندانم خوشحال می‌شوم. ما که خودمان را می‌شناسیم. مشکلی پیش نمی‌آید».

همچنین «غلامعلی رجایی»، مشاور هاشمی‌رفسنجانی، هم برای ورود به مجلس دهم، ثبت‌نام کرد. از دیگر چهره‌های اصلاح‌طلب دوروز آخر ثبت‌نام مجلس، می‌توان به «حسین نقاشی»، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت، اشاره کرد که به‌همراه همسرش روز پنجشنبه به ستاد آمد. او از حوزه انتخابیه تهران برای مجلس ثبت‌نام کرد.

عصر دیروز همچنین «محسن رهامی»، دبیر کل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها، با همراهی «رسول منتجب‌نیا»، عضو حزب اعتمادملی، برای ثبت‌نام وارد ستاد انتخابات شد.

لاریجانی از قم آمد

اما از چهره‌های شاخص روز پنجشنبه «علی لاریجانی»، رئیس مجلس فعلی بود که در فرمانداری حوزه انتخابیه‌اش یعنی «قم» حاضر شد و برای مجلس بعدی ثبت‌نام کرد. او پس از ثبت‌نام در پاسخ به خبرنگاران، گفته که «بنده به طور مستقل وارد انتخابات شدم و پیوستن یا نپیوستن رهروان‌ولایت به ائتلاف اصولگرایان ربطی به من ندارد».

به گزارش «ایسنا»، لاریجانی در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری پیرامون پیوستن جریان رهروان ولایت به ائتلاف اصولگرایان گفت: «در این مسیر این گروه خود باید تصمیم بگیرند و این موضوع ربطی به من ندارد».

اما انگار هیأت‌رئیسه مجلس ثبت‌نام را به دو روز آخر موکول کرده بودند؛ چراکه به‌غیر از لاریجانی، «محمدحسن ابوترابی‌فرد»، نایب‌رئیس فعلی مجلس و «مهرداد بذرپاش»، عضو هیأت‌رئیسه فعلی مجلس، در این دوروز ثبت‌نام کردند. اما ستاد انتخابات کشور، روز پنجشنبه میزبان دو چهره مؤتلفه‌ای هم بود. «محمدنبی حبیبی»، دبیرکل مؤتلفه و «اسدالله بادامچیان»، عضو شورای مرکزی مؤتلفه، برای ثبت‌نام راهی تالار بزرگ وزارت کشور شدند.

همچنین حجت‌الاسلام «محمدمهدی فقیهی» نیز روز چهارشنبه با حضور در ستاد انتخابات کشور برای مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تهران و همچنین مجلس خبرگان رهبری ثبت‌نام کرد. او مؤسس و سردبیر روزنامه «انتخاب» بوده است. او آثار و کتب زیادی در کارنامه خود دارد.

روز جمعه «افشین علاء»، شاعر، نیز برای حضور در مجلس از حوزه انتخابیه تهران ثبت‌نام کرد. اما روز پنجشنبه یک ثبت‌نام در فرمانداری کرج، واکنش‌برانگیز شد؛ «جواد خیابانی»، گزارشگر فوتبال صداوسیما، با حضور در فرمانداری کرج، برای انتخابات مجلس دهم ثبت‌نام کرد. این ثبت‌نام واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی را برانگیخت؛ البته واکنش‌های طنزآلود.

ثبت‌نام دهم، بیش از ۲ برابر ثبت‌نام نهم

ثبت‌نام برای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی هم مانند ثبت‌نام داوطلبان ورود به پنجمین دوره مجلس خبرگان، رکورد زد؛ تا لحظه تنظیم این خبر، بیش از ۱۱ ‌هزار‌و ۵۰۰ نفر، داوطلب نشستن بر ۲۹۰ کرسی سبز مجلس هستند. درحالی‌که به گفته «امیری»، سخنگوی وزارت کشور، در انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی هفت‌هزار‌و ۶۰۰ نفر و در نهمین دوره، پنج‌هزارو ۲۸۳ نفر، داوطلب بودند. به این ترتیب داوطلبان مجلس دهم حدود دو برابر شده است.

افزایش تعداد ثبت‌نامی‌ها، در روز آخر، سرعت زیادی داشت؛ آن‌طور که «عبدالرضا رحمانی‌فضلی»، وزیر کشور، در نشست خبری صبح دیروز که پس از بازدید از ستاد انتخابات برگزار کرد، گفت؛ تا ساعت ۹ صبح جمعه هشت‌هزار‌و ۷۳۶ نفر در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی نام‌نویسی کرده بودند، اما ساعاتی بعد، به گفته «حسینعلی امیری»، سخنگوی وزارت کشور، تعداد ثبت‌نامی‌ها تا ساعت 1۳۰؟ ۱۳ روز جمعه به ۱۰ ‌هزار‌و ۲۸۶ نفر رسید.

مدرکی دارند بدهند در بررسی صلاحیت‌ها لحاظ می‌کنیم

«رحمانی‌فضلی» در این نشست خبری پس از ایراد سخنانش، پاسخ‌گوی سؤال‌های تعدادی از خبرنگاران بود؛ سؤال «شرق» از وزیر کشور این بود: «به‌تازگی یکی از نمایندگان گفته افرادی را می‌شناسد که با حمایت صاحبان پول‌های کثیف، قصد ورود به انتخابات را دارند. از طرفی لایحه شفاف‌سازی منابع مالی نامزدها هم به احتمال زیاد برای اجرا به این انتخابات نخواهد رسید. وزارت کشور به عنوان مجری انتخابات چه برنامه‌ای برای کنترل منابع مالی نامزدها دارد؟»

«رحمانی‌فضلی» در پاسخ به این سؤال، گفت: «این جزء مواردی است که بیان آن باید توأم با وجود مدارک باشد و اگر کلی باشد، حتما رقبا و کسانی که در معرض اتهام قرار می‌گیرند، حق دارند این موضوع را پیگیری کنند. هر‌کس چنین ادعایی دارد مدارک را به وزارت کشور ارائه دهدو ما ‌به‌یقین پیگیری و در بررسی صلاحیت‌ها لحاظ خواهیم کرد و پیگیری‌های قضائی را نیز انجام خواهیم داد».

او ادامه داد: «امیدواریم مجلس در این فرصت دوماهه، لایحه شفاف‌سازی هزینه‌ها و منابع انتخاباتی را بررسی کند که اگر این لایحه تصویب شود، تمامی نامزدها پاسخ‌گو خواهند بود؛ آنچه درحال‌حاضر به‌عنوان قانون در این زمینه وجود دارد، ممنوعیت خرید و فروش رأی و تطمیع و تهدید رأی‌دهندگان است».

تاریخ‌های فرایند انتخابات

پیش از پاسخ‌گویی به سؤال‌ها، وزیر کشور تاریخ‌های فرایند برگزاری انتخابات را اعلام کرد. وزیر کشور گفت: «بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری، توسط شورای نگهبان از ششم دی‌ تا پنجم بهمن‌ خواهد بود که شورای نگهبان پس از بررسی صلاحیت، نظر خود را به وزارت کشور اعلام می‌کند».او افزود: «اعلام مراتب ردصلاحیت و دریافت تقاضای رسیدگی مجدد به صلاحیت‌ها تا ۱۰ بهمن ادامه خواهد داشت که در این مدت فرصت داریم اعتراض داوطلبان را جمع‌آوری کنیم».

او با بیان اینکه رسیدگی مجدد به صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری نیز از ۱۱ بهمن به مدت ۱۰ روز انجام می‌شود، افزود: «اسامی داوطلبان تأیید‌صلاحیت‌شده پس از اعلام شورای نگهبان، ۲۱ بهمن توسط وزارت کشور به فرمانداری‌های حوزه‌های انتخابیه اصلی منتشر می‌شود و تبلیغات داوطلبان این انتخابات نیز از ۲۲ بهمن تا پنجم اسفند ادامه خواهد داشت». رحمانی‌فضلی افزود: «همچنین در روز ششم اسفند ممنوعیت تبلیغات داوطلبان را خواهیم داشت و هفتم اسفند نیز انتخابات برگزار خواهد شد».

او درباره فرایند انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، گفت: «استعلام داوطلبان نمایندگی مجلس از مراکز چهارگانه در حال انجام است و تا ۹ دی تمام استعلام‌ها گرفته می‌شود».«رحمانی‌فضلی»، ادامه داد: «روند بررسی صلاحیت داوطلبان توسط هیأت‌های اجرائی از شنبه آغاز و تا ۱۴ دی ادامه خواهد داشت و مراتب ردصلاحیت داوطلبان توسط هیأت‌های اجرائی از سوی فرماندار حوزه انتخابیه اصلی، ۱۵ دی ابلاغ می‌شود».

او ادامه داد: «زمان اعتراض داوطلبان ردصلاحیت‌شده به نتایج بررسی صلاحیت هیأت‌های اجرائی، ۱۶ تا ۱۹ دی خواهد بود و به شکایت‌ها و بررسی صلاحیت‌ها توسط هیأت نظارت استان‌ها نیز ۲۰ تا ۲۶ دی رسیدگی می‌شود». وزیر کشور، گفت: «دریافت شکایت از داوطلبان ردصلاحیت‌شده و اظهارنظر قطعی و نهایی شورای نگهبان درباره تمامی داوطلبان و اعلام قطعی اسامی به مراکز حوزه‌های انتخابیه توسط وزارت کشور، از ۲۷ دی تا ۱۶ بهمن خواهد بود. زمان دریافت شکایت از داوطلبانی که در مراحل قبل از تأیید و توسط شورای نگهبان ردصلاحیت شده‌اند، از ۱۷ تا ۱۹ بهمن خواهد بود و شورای نگهبان از ۲۰ تا ۲۶ بهمن به شکایت‌ها رسیدگی می‌کند».

او ادامه داد: «اسامی قطعی نامزدها نیز ۲۷ بهمن به وزارت کشور اعلام می‌شود و انتشار اسامی آنان توسط فرمانداران، ۲۸ بهمن خواهد بود». وزیر کشور، گفت: «تبلیغات انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی از ۲۹ بهمن تا پنجم اسفند خواهد بود».