ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 23.12.2015, 9:46
فعال‌شدن صاحبان پول‌های كثیف در انتخابات

شرق / مهدی قدیمی: مؤید حسینی‌صدر، نماینده خوی در مجلس، روز دوشنبه در نطق میان دستور خود با بیان اینکه «عده‌ای بیت‌المال را غارت کرده و امروز با پول‌های کثیف به‌دنبال جمع آرا هستند»، نسبت به آنچه «تأثیرگذاری بر انتخابات از داخل زندان اوین توسط برخی مفسدان اقتصادی» می‌نامید، هشدار داد. درباره این هشدار حسینی‌صدر با او گفت‌وگو کردیم. پاسخ‌های نماینده خوی به سؤال‌های «شرق» را در ادامه می‌خوانید.

  منظور شما از هشدار نسبت به رابطه بین زندان اوین و پول‌هایی که روی انتخابات اثر می‌گذارد، چه بود؟
من ابتدا یک مقدمه کلی می‌گویم. بالاخره عده‌ای برای اینکه این کشور حفظ شود، هزینه داده‌‌اند، ۲۴۰ هزار نفر شهید شده‌‌اند و خیلی‌ها همه زندگی خود را برای این کشور و مردم فدا کردند، عده‌ای هم هستند که با استفاده از منافذی که وجود داشته یا منافذی که خودشان ایجاد کرده‌‌اند، به زندگی رسیده‌‌اند و کشور و مردم را فدای زندگی خود کرده‌اند. آن عده‌ای که از منافذ موجود استفاده می‌کنند، معمولا زرنگی‌هایی دارند و با خریدن افرادی که سست‌تر هستند، به غارت می‌پردازند، اما نوع دوم بسیار خطرناک‌تر هستند؛ یعنی افرادی که خودشان در ساختار هستند و منافذی را ایجاد می‌کنند تا از همان منافذ دست به غارت بزنند. نمونه این نوع ماجرا، در دولت قبل در بحث ارز روی داد؛ آن ماجرا این‌طور بود که برای ایجاد توازن در نرخ ارز، تصمیم گرفتند به یک‌سری صرافی‌ها ارز بدهند تا در بازار توزیع کنند. تفاوت قیمت ارز دولتی و آزاد هم هیچ‌وقت کمتر از ۵۰۰ تومان نبود. این چند صرافی هر روز صبح چند میلیون دلار می‌گرفتند و با دستکاری بازار، قیمت ارز آزاد را بالا می‌بردند و این دلارها را در بازار می‌فروختند و روزانه چندصد میلیون تومان پول به جیب می‌زدند. از همین راه افرادی توانستند در چند ماه به ثروت چندصد میلیاردی دست پیدا کردند. افرادی که یک‌شبه مجوز صرافی گرفته و به سرعت هم شعبه ایجاد کرده بودند، نمی‌توانستند به دور از چشم مسئولان وقت به چنین امکاناتی دست پیدا کرده باشند. اینکه هر روز به یک عده خاص، ارز هزارو ۶۰۰ تومانی داده شود و قیمت ارز در بازار هم دوهزار و ۳۰۰ تومان باشد، طبیعی است که منفذ سوءاستفاده ایجاد شود و این اتفاق با آگاهی کامل افتاده است.

  اگر ماجرا به دور از چشم مسئولان سابق نبوده و منافذ هم آگاهانه ایجاد شده، الان باید افراد قابل شناسایی باشند. آیا شناسایی شده‌اند؟
الان اکثر اینها دارند راست‌راست و راحت می‌گردند. البته خیلی از افراد اصلی این ماجرا، به نام کارمندان یا افرادی دیگر این مجوزها را گرفته‌اند، اما دانه‌درشت‌های اصلی بیش از ۲۰ یا ۳۰ نفر نبوده‌‌اند و همه اینها قابل احصا هستند. این چیزها در سیستم بانک مرکزی ثبت شده و الان مشخص است؛ مثلا در آن دوره‌ای که قیمت ارز از هزارو ۲۰۰ تومان شروع به افزایش کرد، در هر ساعتی قیمت ارز چقدر بوده و چقدر ارز به چه کسانی فروخته شده است. این کاملا قابل تشخیص است که به چه کسانی با عنوان توازن بازار، ارز پرداخت شده و این پول‌ها با دستور چه کسی به این افراد پرداخت شده است.

تا الان این بررسی انجام نشده است؟
اصل این است که بالاخره دیر یا زود باید این مسائل مشخص شود، اما تا جایی که من اطلاع دارم تا الان با بسیاری از کسانی که از این راه به ثروت‌های چندصد میلیاردی رسیده‌‌اند، برخورد نشده است. اما من بازهم می‌گویم همه مجوزهای صرافی که در آن مقطع صادر شده و همه افرادی که در آن دوره برای توازن بازار ارز دولتی گرفته‌‌اند قابل شناسایی و بررسی هستند.مثلا در حوزه واردات محصولاتی مانند مواد غذایی و مواد اولیه، افرادی مراجعه می‌کردند و ارز دولتی می‌گرفتند و این ارز را در بازار آزاد می‌فروختند. این سوءاستفاده هم به صورت آگاهانه انجام می‌شد. چون این ارز را هم در اختیار هرکسی قرار نمی‌دادند. برخی از این افراد حتی سند گمرک جعل می‌کردند و برگه‌هایی مبنی بر واردکردن اقلام مورد نظر ارائه می‌دادند تا در پرونده موجود باشد، اما این برگه‌ها حتی از مبدأ استعلام نمی‌شد که آیا واقعا چنین محموله‌ای ارسال شده یا نه. برخی‌ها هم بودند که با این پول‌ها جنس وارد می‌کردند، ولی به‌جای اینکه با نرخ تعادلی بفروشند، اجناس را در بازار آزاد به فروش می‌رساندند. پشت پرده همه این نوع فسادها هم تفاوت نرخ ارز بود و به‌هیچ‌وجه هم مسئولان از این ماجرا بی‌خبر نبودند.

در بحث ارز، یک پرونده به نام آقای «ر» الان در قوه قضائیه باز شده که اتهام‌هایی مانند قاچاق ارز و سوءاستفاده‌هایی نظیر آنچه گفتید در این پرونده وجود دارد.
این فرد از اقوام بسیار نزدیک یکی از مسئولان وقت بود. رقمی هم که من شنیدم اینها از طریق سوءاستفاده ارزی به دست آورده‌‌اند، چند هزار میلیارد بوده و خیلی واضح است که این افراد چگونه امکان این سوءاستفاده‌ها را پیدا می‌کنند. مگر در بازار ارز یا مثلا در بحث واردات خودرو، به هرکسی اجازه این کار داده می‌شود؟

  خوب اینهایی که تا اینجا گفتید، برخی تخلف‌هایی بود که به گفته شما به صورت آگاهانه در دولت قبل به وقوع پیوسته و یک روزی هم باید بررسی شود. ارتباط این قضیه با هشدار شما درباره انتخابات و اینکه گفتید از زندان اوین بر انتخابات تأثیر می‌گذارند، چیست؟
این افراد الان نگران هستند که در مجلس یا دستگاه‌های نظارتی دیگر، این پرونده‌ها باز شود و معلوم شود که در آن مقطع چه بلایی سر کشور آمده است. بنابراین به فکر نفوذ در نهادی مانند مجلس هستند، زیرا هم به نوعی مصونیت پیدا می‌کنند و هم می‌توانند در جریان تصویب قوانین با ارائه طرح‌هایی که ممکن است ظاهر فریبنده و زیبا داشته باشند، به‌دنبال بستن راه پیگیری پرونده‌های خود باشند. اینکه الان اینها چگونه می‌خواهند وارد انتخابات شوند یا تأثیر بگذارند، چیز پنهانی نیست.آنهایی که در دولت دوم آقای احمدی‌نژاد، بدون سابقه به ثروت بالای ۵۰ میلیارد رسیدند، در کل کشور به هزار نفر هم نمی‌رسند. اکثر اینها هم در دو سال پایانی دولت دهم به این ثروت‌ها رسیدند. من خیلی صریح می‌گویم با این پول‌ها می‌شود رأی خرید و در مجلس اعمال نفوذ کرد. بالاخره الان از این دولت انتظار هست که با عوامل این تخلف‌ها برخورد کند. تا امروز یک بابک زنجانی گرفته‌‌اند، اما چند‌ده‌نفر دیگر مانند او هم هستند که باید با آنها برخورد شود. این محال است که بابک زنجانی به‌تنهایی این کار را کرده باشد. اینکه او در سازمان تأمین اجتماعی و وزارت نفت نفوذ داشت و با همین نوع روابط توانست خط هواپیمایی بگیرد و در خیلی از جاها هم شبکه داشت و هرجایی هم که رفته کار سالم نکرده و همه‌جا سوءاستفاده و تخلف کرده است. خود این آدم می‌گوید آدمی به نام «م- س» هم بوده است؛ کمترین کاری که دولت می‌تواند انجام دهد، روشن‌کردن این مطالب و معرفی پشت پرده‌های داستان بابک زنجانی به مردم است.

  درباره مصادیق این چند‌ده‌نفری که می‌گویید مثل بابک زنجانی هستند، اما با آنها برخورد نشده، توضیح می‌دهید؟
در زمینه‌های مختلف؛ از واردات فولاد تا نهاده‌های دامی، کالاهای اساسی، خودرو و پتروشیمی سوءاستفاده کلان وجود داشته است. در زمینه واردات دارو که به‌شدت سوءاستفاده شده و در زمینه واردات تجهیزات طبی هم این سوءاستفاده‌های کلان وجود داشته؛ مثلا دستگاه‌های «ام‌آرآی» خارج از رده توسط یک شبکه خاص خریداری و وارد کشور شده و به بیمارستان‌ها فروخته شده است.

درباره این همه تخلف با این حجم گسترده، گزارشی در مجلس یا نهادهای نظارتی تهیه شده است؟
متأسفانه مشکلات روزمره‌ای که ایجاد شد، به قدری گسترده هست که مجلس اصلا فرصت ورود به این مسائل را پیدا نکرد، اما فکر می‌کنم دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی الان به ابعاد این فسادها واقف هستند.

اگر مجلس وارد این مسائل نشده، شما به استناد چه منبعی از این تخلف‌ها حرف می‌زنید؟ آیا شخصا از این موارد اطلاع دارید؟
چیزهایی که من می‌گویم مسائلی است که مشاهده شده است و الان هم می‌توان دید. برای نمونه فرض کنید فردی که شریک جرم معاون‌اول احمدی‌نژاد در آن پرونده بود و الان هم مانند خود رحیمی در زندان اوین است، الان در حوزه انتخابیه من املاک زیادی دارد و خانواده او با ثروت کلانی که دارند، مشغول فعالیت هستند و وارد کارزار انتخاباتی هم شده‌اند.

  منظورم مصادیق تخلف‌هایی است که به آنها اشاره کردید.
اگر انتظار دارید من و نمایندگان دیگر، کار خود را رها کنیم و مانند یک پلیس دنبال سرنخ بگردیم و بعد بگوییم این اسناد و مدارک واردات دارو یا فلان تخلف است، این امکان‌پذیر نیست. اما مواردی وجود دارد که ما می‌بینیم، برای مثال درباره دستگاه‌های ام‌آرآی، ما متوجه شدیم دستگاه ‌ام‌آرآی چهار دهم (MRI 0.4) را خریداری کرده‌اند. این را پیگیری کردیم که چرا این دستگاه‌ها خریداری و وارد شده است و فهمیدیم شبکه‌ای این دستگاه‌های خارج‌از‌رده را به قیمت بسیار پایین خریداری و وارد کرده و در سراسر کشور با هزینه بالا به بیمارستان‌ها قالب کرده‌اند. یا مثلا درباره دارو بحث‌هایش مطرح شد و رسانه‌ها هم منتشر کردند.

این بحث در رسانه‌ها مطرح شد، اما نه در مجلس و نه در نهادهای نظارتی تا‌به‌حال خبر یا گزارشی رسمی از معرفی متخلفان این حوزه و برخورد با آنها ارائه نشده است.
خب همه مسائل که رسانه‌ای و علنی نمی‌شود، اما شما بدانید که حتما به بخشی از این تخلف‌ها رسیدگی شده است. مگر می‌شود کسی ارز دارو بگیرد و کار غیر‌قانونی انجام دهد و کسی از داخل دولت در این فرایند دخالت نداشته باشد؟ خانم دستجردی در اعتراض به همین مسائل با دولت دچار مشکل شد. ایشان می‌گفت مثلا ارز دار،و خرج واردات غذای سگ و لوازم آرایشی شده است.

شبکه‌ای که ارز را به صورت آزاد می‌فروخت و می‌گویید قابل شناسایی است یا شبکه‌ای که داروهای وارداتی با ارز دارو را به قیمت بالا در بازار آزاد می‌فروخت، شامل چه کسانی بود و کدام‌یک از دولتی‌های سابق با آنها همکاری می‌کردند؟
من الان اطلاع دقیقی از این افراد ندارم که بتوانم در مصاحبه به صورت مشخص اعلام کنم، اما داریم نشانه‌ها و شواهدش را به وضوح می‌بینیم. الان دیگر مقام معظم رهبری هم با شکوه، از نحوه مبارزه با مفاسد سخن می‌گویند و این یعنی هنوز کار درستی در برخورد با این مفاسد انجام نشده است. من دارم می‌بینم که آدم‌های مرتبط با برخی از آن افراد متخلف دولت قبل، در حال خرج‌کردن پول‌های کلان و تخریب نماینده‌های مخالف خود هستند. همان برادر فردی که شریک جرم رحیمی است، با اتکا به همان ثروت در حوزه انتخابیه من، یک نشریه را خریده و با عنوان کمک به مساجد و مدارس و سایر مسائل این‌چنینی، پول می‌دهند. به هر مسجدی، هر هیأت ورزشی، هر نشریه محلی و سایتی که به آنها مراجعه می‌کند و حتی اشخاص و افرادی که به آنها معرفی می‌شوند، کمک مالی می‌کنند. در منطقه من، سایت‌های افراطی نزدیک به جبهه پایداری که خود من را تخریب می‌کنند، از طرف همین فرد ساپورت مالی می‌شوند؛ مثلا یک صرافی در تهران بود و تا جایی که من می‌دانم ۵۰۰ میلیارد تومان سوءاستفاده کرده بود. الان بودجه سال ۹۴ حوزه انتخابیه من به ۱۵۰ میلیارد تومان نمی‌رسد و سوءاستفاده آن صرافی از بودجه سه سال حوزه ۵۰۰ هزارنفری ما بیشتر است. این پول اگر هزینه شود، تمام مشکلات راه و بخش کشاورزی و آب شرب منطقه ما حل می‌شود. خوب این پول‌ها کجا خرج می‌شود؟ ما الان تهدید می‌شویم و برای ما مشکل ایجاد می‌شود. چند وقت قبل یک نفر آمد شیشه‌های دفتر من را شکست و معلوم هم نشد چه کسی بوده است. علیه من سی‌دی درست کرده‌‌اند و در سایت‌هایشان هم مطالب کذب می‌نویسند و همه اینها را با مستندات به نهادهای مربوطه و دستگاه قضائی گزارش کرده‌ایم. با هیچ‌کس هم برخورد نشده و دارند راحت به کارشان ادامه می‌دهند.

  تا اینجا شما از تخلفاتی که در سال‌های گذشته انجام شده حرف زدید و معتقدید این افراد از ترس مجلس بعدی در حال فعالیت برای اثرگذاری بر انتخابات هستند. سؤال اینجاست که چرا اینها از مجلس هشتم و نهم نترسیدند و حالا از مجلس بعدی می‌ترسند؟ اگر مجلس دهم می‌تواند این پرونده‌ها را باز و پیگیری کند، چرا در مجلس نهم این اتفاق نیفتاد؟
چون مجلس بعدی با این مجلس تفاوت خواهد داشت و من از مردم می‌خواهم که اتفاقا با همین نگاه در انتخابات شرکت کنند. اگر نماینده‌ها سطح سواد بالایی داشته باشند و سابقه مالی شائبه‌دار نداشته باشند و مدیون سوءاستفاده‌کنندگان هم نباشند، می‌شود امید داشت مجلس بعدی کلان‌نگر باشد و دغدغه و نگرانی از آشفتگی مالی و سوءاستفاده‌های کلان را پاسخ دهد. این پرونده‌ها باید بالاخره باز شود و مجلس دهم می‌تواند متعهد به انجام این کار باشد. به شرط آنکه مثل این مجلس درگیر روزمرگی نشود. چون فساد مالی اگر درمان نشود، مشکلات تولید و اشتغال و خزانه دولت هم حل نمی‌شود و مجلس بعدی برای حل‌کردن مشکلات کلان کشور، باید به دنبال شفافیت و انضباط مالی و مبارزه با فساد باشد. این خیلی زشت است که الان در تلگرام مردم به عنوان جوک، از مجازات دزد چند عدد نارنج و برخوردنکردن با مفسدان اقتصادی حرف می‌زنند و به آن می‌خندند. اگر این فساد درمان شود، سرمایه‌گذار خارجی هم از ورود به اقتصاد ایران استقبال می‌کند. من گاهی اوقات به طور جدی به این فکر می‌کنم که شاید اصلا برخی افراد از داخل کشور کاری می‌کردند که این تحریم‌ها تشدید شود تا در خلأ سرمایه‌گذاری و بسته‌شدن مسیرهای تبادل اقتصادی به کاسبی بپردازند. این یک شعار نیست، وقتی تحریم پیش آمد عده‌ای گفتند نفت را بدهید ما بفروشیم و حق دلالی می‌گرفتند. عده‌ای گفتند پول را بدهید ما جابه‌جا کنیم و کمیسیون گرفتند. در کالاهایی هم که با کمبود مواجه بودیم، رانت واردات گرفتند. من در ارومیه و تبریز و خوی و تهران، کسانی را می‌شناسم که با حمایت صاحبان پول‌های کثیف در حال هزینه‌کردن در انتخابات هستند و برخی افراد هم که مستقیما از اعضای دولت قبل هستند، از حمایت این افراد برخوردارند.