ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 13.12.2015, 6:06
توافق تاریخی برای کندکردن آهنگ گرم شدن زمین

بی بی سی: توافق تاریخی کشورهای جهان بر سر کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای و پایین آوردن میزان استفاده از سوخت‌های فسیلی که پس از حدود دو هفته مذاکرات فشرده در پاریس صورت گرفت با واکنش مثبت جهانی روبرو شده است.

این نخستین توافق جهانی بر سر کاهش تولید گازهای کربنی است.

روز شنبه رهبران ۱۹۵ کشور شرکت کننده در کنفرانس تغییرات اقلیمی در پاریس پس از اعلام حصول این توافق بر سر ذوق آمدند و برای دقایقی ایستاده کف زدند.

اجرای بخشی از مفاد توافق‌نامه پاریس که از آن به عنوان سندی تاریخی یاد شده، الزامی است و اجرایی کردن بخش دیگری از آن برای کشورها داوطلبانه خواهد بود.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، ساعتی پس از اعلام این توافق آن را “تاریخی” و “آمال‎گرایانه” خواند اما گفت نباید فقط به حصول آن “بسنده کرد و غره” شد.

“ما نشان دادیم که اگر کنار هم بایستیم چه‌ها می‌توانیم بکنیم.”

با وجود این، رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرد که توافق پاریس “بی‌نقص” نیست اما “این بهترین فرصت برای حفظ کره‌ زمین ماست.”

با وجود این، بخشی از فعالان محیط زیست می‌گویند توافق اعلام شده “نکته امیدوار کننده ای ندارد و الزامی در آن قید نشده” است.

امروز پس از حدود دو هفته مذاکرات فشرده در پاریس، تمام ۱۹۵ کشور شرکت‌کننده در خصوص تغییرات اقلیمی به توافق رسیدند.

از روز ۳۰ نوامبر که این مذاکرات آغاز شد، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و پایین آوردن میزان استفاده از سوخت‌های فسیلی در کانون مذاکرات قرار داشته است.

بر اساس این توافق، میزان افزایش گرمایش زمین تا سال ۲۰۵۰ باید زیر ۲ درجه باقی بماند.

پیشتر، ۱۳۴ کشور، از جمله چین و هند، از این توافق حمایت کرده‌اند.

در متن این توافق قید شده است که خطر تغییرات اقلیمی بسیار بیشتر از آن چیزی است که پذیرفته شده است.

همچنین دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا، گفته است که “این لحظه را باید به خاطر داشت و این قدم بزرگی است که کمک می کند آینده سیاره ما تامین شود.”

پیشتر لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، که میزبان کنفرانس تغییرات اقلیمی است، گفته بود که در صورت توافق، این طرح برای همه کشورها لازم الاجرا است و گرمایش زمین را زیر ۲ درجه افزایش کنترل می‌کند.

یکی از محورهای اختلاف نظر این بود که هزینه برنامه‌های مبارزه با تغییرات اقلیمی چگونه بین کشورهای مختلف توسعه‌یافته و کشورهای در حال توسعه توزیع شود.

مذاکرات پاریس که با شرکت نمایندگان ۱۹۰ کشور جهان برگزار می‌شود در موعد مقرر به نتیجه نرسید، اما با امیدواری به اینکه رسیدن به توافق نزدیک است یک روز تمدید شد.

صبح امروز، شنبه ۱۲ دسامبر، اعلام شده بود که کشورهای حاضر بر سر پیش‌نویسی تازه به توافق رسیده‌اند.

رهبران ارشد و نمایندگان کشورهای مختلف جهان از ٣٠ نوامبر در پاریس گرد آمده‌ بودند تا به توافقی لازم الاجرا برای مبارزه با تغییرات اقلیمی برسند.

مارتین کایزر، از مقام‌های سازمان غیردولتی صلح سبز، گفت که این مساله مطرح بوده که چه طور تعیین یک هدف بلند مدت برای کنترل گرمایش زمین می‌تواند به هدف گذاری مشخص میان مدت برای قطع استفاده از سوخت‌های فسیلی بینجامد.

او همچنین درباره انجام تعهدات مالی که کشورهای ثروتمند اروپایی و آمریکا پذیرفته‌اند تردید کرد و گفت: “ظاهرش این است که همه چیز سر جایش قرار گرفته، اما هنوز نمی‌دانیم این [توافق] چیز خوبی است یا بد.”

فعالان محیط زیست همزمان با مذاکرات از کشورهای مختلف به پاریس رفته‌اند و مخالفت خود را با روند گفت و گوها و هدف‌گذاری‌های مذاکرات نشان داده‌اند.


اوباما: توافق پاریس نقطه عطفی برای جهان است

رادیو فردا: باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا روز شنبه ۱۲ دسامبر با استقبال از توافق ۱۹۵ کشور درباره تغییرات اقلیمی، گفته است: توافق تاریخی پاریس نقطه عطفی برای جهان است.

۱۹۵ کشور شرکت کننده در نشست پاریس پس از دو هفته مذاکرات فشرده روز شنبه بر سر یک بسته مشترک برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و همچنین کنار گذاشتن استفاده از سوخت‌های فسیلی توافق کردند.

این کشور‌ها توافق کرده‌اند که میزان افزایش دمای زمین تا سال ۲۱۰۰ باید زیر دو درجه باقی بماند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رییس جمهوری آمریکا تاکید کرده است: توافق «قدرتمند» و تاریخی به دست آمده در پاریس می‌تواند نقطه عطفی در مقابله با تغییرات اقلیمی برای جهان باشد.

باراک اوباما که درکاخ سفید صحبت می‌کرد، گفته است: توافق پاریس، چارچوب پایدار مورد نیاز جهان را برای مقابله با بحران وضعیت آب و هوایی فراهم می‌کند.

وی اضافه کرده است: این توافق ساز وکارها و اسکلت بندی لازم را برای اینکه به طور مستمر و مداوم با این مساله مواجه شویم را ارائه می‌کند.

باراک اوباما تاکید کرده است که توافق پاریس «بدون نقص» نیست، به ویژه وقتی نزدیک به ۲۰۰ کشور درگیر مذاکره باشند.

وی تصریح کرده است: این توافق بهترین فرصت برای حفظ زمین است.

رییس جمهوری آمریکا همچنین هشدار داده است که توافق پاریس تنها گام نخست برای متوقف کردن تغییرات اقلیمی است.

وی همچنین گفته است، اگرتمام اهداف اولیه توافق جهانی پاریس محقق شوند، فقط بخشی از مسیر برای کاهش کربن در اتمسفر طی شده است.

در همین زمینه، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا،نیز با تمجید از توافق پاریس گفته بود: این توافق یک پیروزی برای زمین و نسل‌های آینده است.

دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا نیز گفته که توافق پاریس «گامی بلند برای آینده زمین» است.