ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 02.12.2015, 9:47
بخشش بزرگ خانواده زاکربرگ به‌مناسبت تولد دخترشان

دویچه وله: مارک زاکربرگ و همسرش پریسیلا چان، به مناسبت تولد دخترشان اعلام کردند که ۹۹ درصد از دارایی‌های خود از سهام فیس‌بوک را که ارزش آن امروز به بیش از ۴۵ میلیارد دلار می‌رسد، در طول حیات خود صرف امور خیریه خواهند کرد.

مارک زاکربرگ و همسرش پریسیلا چان، تولد دخترشان که مکسیما (مَکس) نام گرفته را تبدیل به نقطه عطفی در تاریخ فعالیت‌های انسان‌دوستانه کرده‌اند. بنیان‌گذار ۳۱ ساله فیس‌بوک به همراه همسرش روز سه‌شنبه (۱۰ آذر/ ۱ دسامبر) با انتشار نامه‌ای خطاب به دخترشان که هفته گذشته پا به دنیا گذاشته، اعلام کردند که ۹۹ درصد از دارایی‌های خود از سهام فیس‌بوک را در طول حیات‌شان صرف بهبود وضعیت زندگی برای نسل‌های آتی خواهند کرد.

آنچه خانواده جوان زاکربرگ می‌گوید در سال‌های آتی و پیش از مرگ، صرف پروژه‌هایی انسان‌دوستانه با هدف «گسترش برابری و پیشرفت پتانسیل انسانی» خواهد کرد، امروز ارزشی بالغ بر ۴۵ میلیارد دلار دارد. مارک زاکربرگ قصد دارد در سه سال آتی هر سال تا یک میلیارد دلار از سهام خود از فیس‌بوک را فروخته یا هدیه کند تا بخشی از اهداف بلندپروازانه انسان‌دوستانه‌اش از مجرای برنامه “ابتکار چان زاکربرگ” محقق شوند.

آنها در نامه به دخترشان که در صفحه فیس‌بوک مارک زاکربرگ منتشر شده، آورده‌اند: «ما معتقدیم که جان و زندگی همه انسان‌ها ارزشی برابر دارد و جامعه ما موظف است که اوضاع را برای کسانی که در آینده پا به دنیا می‌گذارند بهبود بخشد.» آنها می‌خواهند این اهداف را از طریق «آموزش شخصی‌شده، درمان بیماری‌ها، اتصال مردم دنیا به اینترنت و ایجاد تشکل‌های قدرتمند» پی‌گیری کنند.

به اعتقاد آنها «اگرچه تیترها همچنان بیشتر بر خبرهای بد متمرکز است، اما جهان دارد از بسیاری جهات به جایی بهتر برای زندگی تبدیل می‌شود: بهداشت رو به بهبود است و فقر کم‌رنگ‌تر می‌شود؛ دانش توسعه می‌یابد و انسان‌ها بیش از پیش به هم وصل می‌شوند. پیشرفت‌های تکنولوژيک در حوزه‌های گوناگون به این معنی است که زندگی در آینده بسیار بهتر از امروز خواهد بود.»

مارک زاکربرگ و همسرش در این نامه که در سراسر آن بر اهمیت تلفیق تکنولوژی و آموزش و نوآوری تاکید شده، خطاب به مکس می‌گویند: «پیشرفت پتانسیل انسانی یعنی بهتر کردن تجربه زندگی برای همه انسان‌ها با کاستن از محدودیت‌ها و گسترش برابری یعنی حصول اطمینان از این‌که هر کسی صرف نظر از ملیت‌اش یا خانواده و شرایطی که در آن متولد شده، به فرصت‌ها دسترسی خواهد داشت.»

فرهنگ بخشش در میان میلیاردرهای جوان

این نخستین گام بلند انسان‌دوستانه مارک زاکربرگ نیست. او در سن ۲۶ سالگی هم با امضای «ضمانت‌نامه بخشش» که ابتکار وارن بافت، میلیاردر و خیر مشهور است، تعهد داده بود که بیش از نیمی از ثروت خود را در طول حیاتش صرف فعالیت‌های انسان‌دوستانه خواهد کرد.

او چند روز پیش هم اعلام کرد که به همراه چندین نابغه دیگر دنیای تکنولوژی، از جمله بیل گیتس، بنیان‌گذار مایکروسافت، هم‌زمان با اجلاس تغییرات اقلیمی در پاریس، «ائتلاف انرژی» را بنیان نهاده‌اند تا با سرمایه‌گذاری روی انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر، جهانی بهتر برای نسل‌های آتی بسازند.

حالا جهان امیدوار است که با فراگیر شدن فرهنگ بخشش در میان میلیاردرهای جوان دنیای تکنولوژی، درهای جدیدی برای توسعه و تکوین زندگی بشر گشوده شوند. بسیاری از میلیاردرهای مشهور جهان، از جمله وارن بافت، از تصمیم خانواده زاکربرگ مشتاقانه استقبال کرده‌اند و آن را «تجربه‌ای الهام‌بخش برای جهان» خوانده‌اند.

ارزش فیس‌بوک حالا به بیش از ۳۰۳ میلیارد دلار می‌رسد. مارک زاکربرگ اعلام کرده که تا مدت‌زمانی طولانی همچنان مدیرعامل فیس‌بوک خواهد بود و نقشی پررنگ در تصمیم‌سازی‌های این کمپانی عظیم ایفا خواهد کرد. با توجه به این‌که آنچه زاکربرگ و همسرش به دنیا بخشیده‌اند سهام فیس‌بوک است که ارزشی متغیر دارد، ممکن است ارزش آن در سال‌های آتی به رقمی بسیار بزرگ‌تر از ۴۵ میلیارد دلار برسد.